Pahimmat hoitovirheet, joita sattunut itsellesi/ läheisillesi?
Oletko saanut ammattitaidotonta hoitoa lääkäreiltä/hoitajilta tai muita hoitovirheitä sattunut kohdallesi?
Kommentit (294)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:43"]En halua mitenkään tähän keskusteöuun kirjoittaneiden kokemuksia, mutta haluaisin sen verran puolustaa omaa ammattikuntaa, että potilaat monesti liioittelevat oireitaan todella paljon. Jos jokainen vatsakivun määräisi lisätutkimuksiin, tuplaantuisivat terveydenhuoltokustannukset. Liioittelijoille ja valehtelijoille haluaisin sanoa, että juuri te hankaloitatte niiden oikeiden avuntarvitsijoiden avunsaantia. Taitavinkaan lääkäri ei aina tunnista vakavan sairauden tunnusmerkkejä, ne kun ovat monesti aivan samat kuin hyvin tavanomaisissa vaivoissa. Monen kuuluttama potilaan kuunteleminen on todella tärkeää, mutta päivystyksessä siihen ei ole varattu aikaa. Syyttäkää päättäjiä. Eräs nuori lääkäri sai joka työnantajalta varoituksen, kun määräsi potilaita liikaa jatkotutkimuksiin... Luotan erityisesti julkiseen erikoissairaannhoitoon, mutta diagnostiikka pelaa ehkä paremmin yksityisellä, koska on parempi mahdollisuus tehdä jatkotutkimuksia, kun potilas maksaa ne itse. [/quote] Ymmärrän tämänkin pointin. Mutta olen huomannut että lääkärien yms. pitää vaan itse saada päättää mikä potilaalla on. Itse olen hoitaja ja menen lääkäriin vain painavasta syystä ja kerron tautihistorian ja oireet tarkasti. Olen nyt ensimmäistä kertaa sellaisen lääkärin hoidettavana jonka asenne ei ole "sinä olet VAIN HOITAJA etkä tiedä mistään mitään" eikä myöskään ole tullut tätä perusvastausta "sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joten ihan mikä tahansa sinulla onkin johtuu siitä." Nykyinen lääkäri tekee kanssani yhteistyötä ja haluaa selvittää mikä minulla on, jos ei ensimmäisessä tutkimuksessa löydy mitään mutta oireet on niin sitten määrätään seuraavaan. Ihana lääkäri. Noh, kyse on kyllä nuoren ihmisen sydänoireista joten lääkäri saattaa myös pelätä että kuolen käsiin.
[/quote]
Voiei, juuri luin että nuorilla sairaanhoitajilla sydänoireet yleisiä :( t. sh itsekin...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:36"]
Tämä tapahtui joskus 90- luvun alussa. Minulla oli korkea kuume ja aivan järkyttävä yskä. Menin terveyskeskukseen lääkäriin. Lääkäri oli maahanmuuttaja, joka puhui ja ymmärsi huonosti suomea. Hän lähetti minut röntgenkuviin. Kun palasin lääkärin luo röntgenkuvat mukanani kuoressa, näin kuoreen liimatun liimalapun, jossa luki "VÄLITÖN SAIRAANHOITO TARPEEN". Olin niin heikossa kunnossa ja kai mä kuitenkin luotin lääkäriin, etten puuttunut asiaan. Palasin kotiin antibioottikuurin kanssa. Illalla menin niin huonoon kuntoon, että mieheni vei minut autolla päivystykseen. Siellä minua moitittiin, että miksi tulen nyt sinne, kun antibiootti ei ole vielä alkanut vaikuttaa, kun olin syönyt vasta yhden tabletin. Laittoivat minut kuitenkin uuteen keuhkokuvaan ja tutkivat muutakin, ainakin vereni happipitoisuus oli huono. Sitten meninkin jo ambulanssilla Helsinkiin Meilahden sairaalaan. Minulla oli vakava keuhkokuume ja ilmarinta. Minulle sanottii, että jos olisin vielä jäänyt kotiin, olisin keukoni pian lysähtänyt kasaan, enkä olisi saanut henkeä. Kasaanmennyttä keuhkoa ei voida enää pelastaa. Olin viikon sairaalassa tiputuksessa ja kytkettynä koneeseen, joka imi ilmaa kehkostani. Ilmarinnassa ilmaa pääsee keuhkopussiin, jossa sitä ei pidä olla. Kotona söin antibiootteja suun kautta monta kuukautta. Tämä tapahtui maaliskuussa. Töihin palasin vasta seuraavana syksynä. Minulla oli sairaslomaa monta kuukautta ja päälle kesäloma. Tästä episodista minulle on jäänyt vasemman keuhkon alaosaan kuolio. En tiedä, onko se seuraus keuhkokuumeesta ja ilmarinnasta. Vai olisiko se voitu välttää, jos olisin päässyt nopeammin oikeaan hoitoon.
[/quote]
Niin siis röntgenhoitaja oli liimannut lapun kuoreen vai?
Lääkäri kutsui luulotautiseksi, valehtelijaksi ja juopoksi. Oikeampi diagnoosi olisi ollut aivoveritulppa. Tuo virhediagnoosi johti pysyvään vammautumiseen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen jo nuorena. Kiitos vaan tälle "tohtorille". Olisi ansainnut menettää lääkärinoikeutensa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 04:03"]
SPR kirjasi väärin kudostyyppini. Olin konehoidossa vuosia tuon mokan vuoksi. Annoin kuitenkin heti kaiken anteeksi ja koen edelleen jotain uskomatonta tuon seurauksena.
[/quote]
MItä koet??
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:37"]
Lääkäri kutsui luulotautiseksi, valehtelijaksi ja juopoksi. Oikeampi diagnoosi olisi ollut aivoveritulppa. Tuo virhediagnoosi johti pysyvään vammautumiseen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen jo nuorena. Kiitos vaan tälle "tohtorille". Olisi ansainnut menettää lääkärinoikeutensa.
[/quote]
Olitko juoppo? Ei ole kovin yleistä nuorena saada aivoveritulppaa...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:28"]
Voitteko kertoa vähän tarkemmin virheeseen johtaneesta tilanteesta? Eihän näissä vastauksissa ole tällä hetkellä mitään ideaa.
[/quote]
Moni ei uskalla kertoa tarkemmin tunnistamisen pelossa. Suomessa jos leimautuu hankalaksi potilaaksi ei saa enää kunnon hoitoa, vain vittuilua. Pitää olla nöyrä, kiitollisen oloinen ja teeskennellä tyhmempää kuin on. Se on ainoa keino välttää lääkäreissä ja hoitajissa olevien narsistien ja psykopaattien kiusanteko ja kostotoimet. Suomessaan kun ei lääkärien soveltuvuutta testata mitenkään ja kusipäät ja huolimattomat saavat jatkaa aina vaan valituksista huolimatta.
[/quote]
Juuri näin. Kun kyseenalaistin erään lääkärin hoidon, hän aloitti henkilökohtaisen kostoretken. Koska olen itsekin terveydenhuollon ammattilainen, lääkäri tulkitsi, että hypin hänen nenälleen ja kyseenalaistan hänen auktoriteettinsa. Siksi papereissani lukee, että olen mielisairas, jolla on kipulääkeriippuvuus. Kummastakaan ei ole mitään todisteita. Kyseinen lääkäri ei ole koskaan edes ottanut huumetestejä. Nämä törkeydet haittaavat hoitoani todella. Niitä on hyvin vaikea saada pois potilasasiakirjoista.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:42"]
[/quote]
[/quote]
No en todellakaan. Olin opiskelija ja stereotypioiden mukaan kaikki opiskelijathan ovat juoppoja. Minä olin ja olen kuitenkin täysin absolutisti. Kun sanoin tästä lääkärille, hän väitti minua suoraan valehtelijaksi (eikä hänellä ollut tästä mitään todisteita). Vaikka tapaukseni oli harvinainen niin ei silti muuta sitä, että lääkärin käytös oli eerittäin vähättelevää ja törkeää. Kyllä nuoretkin ihmiset voivat sairastua vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:47"]
Voitteko kertoa vähän tarkemmin virheeseen johtaneesta tilanteesta? Eihän näissä vastauksissa ole tällä hetkellä mitään ideaa.
[/quote]
Moni ei uskalla kertoa tarkemmin tunnistamisen pelossa. Suomessa jos leimautuu hankalaksi potilaaksi ei saa enää kunnon hoitoa, vain vittuilua. Pitää olla nöyrä, kiitollisen oloinen ja teeskennellä tyhmempää kuin on. Se on ainoa keino välttää lääkäreissä ja hoitajissa olevien narsistien ja psykopaattien kiusanteko ja kostotoimet. Suomessaan kun ei lääkärien soveltuvuutta testata mitenkään ja kusipäät ja huolimattomat saavat jatkaa aina vaan valituksista huolimatta.
[/quote]
Juuri näin. Kun kyseenalaistin erään lääkärin hoidon, hän aloitti henkilökohtaisen kostoretken. Koska olen itsekin terveydenhuollon ammattilainen, lääkäri tulkitsi, että hypin hänen nenälleen ja kyseenalaistan hänen auktoriteettinsa. Siksi papereissani lukee, että olen mielisairas, jolla on kipulääkeriippuvuus. Kummastakaan ei ole mitään todisteita. Kyseinen lääkäri ei ole koskaan edes ottanut huumetestejä. Nämä törkeydet haittaavat hoitoani todella. Niitä on hyvin vaikea saada pois potilasasiakirjoista.
[/quote]
Jos tämä on totta, niin järkyttävää. Uskon kyllä että kaikki on mahdollista. Kyllä niitä narsisteja ym mielenvikaisia löytyy lääkäreistäkin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:15"]
Näistä "hoitovirheistä" suurin osa on normaaleita hoitokomplikaatiota, joita sattuu, vaikka olisi kuinka kokenut lääkäri. Kaikkea ei voi ennustaa. En halua vähätellä oikeita hoitovirheitä, mutta lääketiede ei ole ikinä samalla tavalla eksaktia kuin esim. matematiikka. Ihmiset reagoivat hoitoihin eri tavalla. Hoito, joka voi pelastaa yhden, voi tappaa toisen. Pitää vain luottaa todennäköisyyksiin ja tutkimuksiin.
[/quote]
Heippa tohtori. Monet näistäkin hoitovirheistä johtuvat ihan lääkäreiden ylimielisestä ja jopa kaikkitietävästä asenteesta. Ei kuunnella potilasta ja ajatellaan aina hänen valehtelevan ja tahtovan jotain (kipulääkkeitä / huomiota / sauraslomaa).
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:26"]Mulla ehkä isoin on se, että ei olla uskottu kuinka kipeä on ollut. En huuda enkä itke kuin aivan omilla rajoillani, joten jos asteikolla 1-10, on sanonut 8-9 en ole saanut mitään kivunlievitystä. Kyseessä revennyt munasarjakysta, jonka vuoksi vatsaonteloissa n. Litra verta. Viimeinen niitti oli leikkauksen jälkeen aamulla lääkäri, jonka kommentti oli "ethän ollut edes kiepä tönne tullessasi". En, muuten vain osasin hakeutua lääkäriin ja sanoin kipuasteikoksi 8-9.. [/quote] Jos sanot että VAS on 9, niin sillon se tarkottaa käytännössä katsoen pahinta mahdollista kipua, jolloin kukaan ei todellakaan makaa paikallaan hiljaa. [/quote] Pahinta mahdollista kenen mukaan? Joustoa sen hetkinen kipu on pahinta mitä tämä ihminen on koskaan kokenut? Mistä helkkarista hän voi tietää miltä pitää näyttää VAS:n ollessa 9. Kaikki kun sen itse määrittelee. Harmi ettei voi kipua todeta nopsasti jollain peruslabralla. Sitten kaikki on kiinni hoitajista ja lääkäristä jotka kaikki tietävät sinua paremmin oletko kipeä eli et. [/quote] Joustoa = Jos [/quote] VAS:n arvo 10 tarkoittaa "pahinta mahdollista kipua, jonka voit kuvitella". Eiköhän tuollaisessa tilanteessa, jos kykenee hiljaa makaamaan paikallaan, voi kuvitella pahempaakin kipua. Ja potilaan kivusta kertoo myös RR. Kivuliaalla ihmisellä paineet kohonneet yleensä paljon.
[/quote]
Sit on näitä, ihan tavallisesti käveleviä ja liikkuvia ihmisiä, joiden kipu on "no vittu viistoista". Kyllä sekin jotain kertoo jos VAS ja olemus on ihan eriparia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos tämä on totta, niin järkyttävää. Uskon kyllä että kaikki on mahdollista. Kyllä niitä narsisteja ym mielenvikaisia löytyy lääkäreistäkin.
[/quote]
Kyllä tämä valitettavasti on ihan totta. Tämän seurauksena olen menettänyt luottamukseni lääkäreihin, hoitajiin ja sairaaloihin. Asiaa hoidetaan nyt asianajajan kanssa, mutta juttu on vaikea. Lääkäreillä on niin vahva asema suomalaisessa yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:42"]
[/quote]
[/quote]
Hei logiikka! Jos kyseessä on hoitovirheketju, niin millä perusteella tuon viestin kirjoittaja olisi juoppo?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 06:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:26"]Mulla ehkä isoin on se, että ei olla uskottu kuinka kipeä on ollut. En huuda enkä itke kuin aivan omilla rajoillani, joten jos asteikolla 1-10, on sanonut 8-9 en ole saanut mitään kivunlievitystä. Kyseessä revennyt munasarjakysta, jonka vuoksi vatsaonteloissa n. Litra verta. Viimeinen niitti oli leikkauksen jälkeen aamulla lääkäri, jonka kommentti oli "ethän ollut edes kiepä tönne tullessasi". En, muuten vain osasin hakeutua lääkäriin ja sanoin kipuasteikoksi 8-9.. [/quote] Jos sanot että VAS on 9, niin sillon se tarkottaa käytännössä katsoen pahinta mahdollista kipua, jolloin kukaan ei todellakaan makaa paikallaan hiljaa. [/quote] Pahinta mahdollista kenen mukaan? Joustoa sen hetkinen kipu on pahinta mitä tämä ihminen on koskaan kokenut? Mistä helkkarista hän voi tietää miltä pitää näyttää VAS:n ollessa 9. Kaikki kun sen itse määrittelee. Harmi ettei voi kipua todeta nopsasti jollain peruslabralla. Sitten kaikki on kiinni hoitajista ja lääkäristä jotka kaikki tietävät sinua paremmin oletko kipeä eli et. [/quote] Joustoa = Jos [/quote] VAS:n arvo 10 tarkoittaa "pahinta mahdollista kipua, jonka voit kuvitella". Eiköhän tuollaisessa tilanteessa, jos kykenee hiljaa makaamaan paikallaan, voi kuvitella pahempaakin kipua. Ja potilaan kivusta kertoo myös RR. Kivuliaalla ihmisellä paineet kohonneet yleensä paljon.
[/quote]
Sit on näitä, ihan tavallisesti käveleviä ja liikkuvia ihmisiä, joiden kipu on "no vittu viistoista". Kyllä sekin jotain kertoo jos VAS ja olemus on ihan eriparia.
[/quote]
Kyllä tästä pitää olla muitakin todisteita kuin lääkärin / hoitajan mutu.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
Hahhah, entäs sitten psykopaattipotilaat? Tiedän moniakin tapauksia, joissa potilas on tehtaillut valituksia tilanteista, joita ei ole edes tapahtunut, vainonnut lääkäriä, lähetellyt uhkausviestejä, tullut oven eteen huutamaan... Pitäisikö potilaan voida päättää siitä, saako lääkäri potkut? Lääkäri ei ole mikään supermarketti, jonne tullaan shoppailemaan itselle "sopiva" hoitoja, vaan kuulemaan asiantuntijan mielipide. Jos se ei kelpaa, voi kysyä toiselta asiantuntijalta. Kuitenkaan hoitopäätöksiä ei voi tehdä potilaan oman mututiedon tai fiiliksen mukaan.
[/quote]
Juujuu. Tottakai aiheesta valittava potilas on aina psykopaatti ja typerä, kun ei kunnioita lääkärijumalien täysin vääriä hoitolinjauksia.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:26"]Mulla ehkä isoin on se, että ei olla uskottu kuinka kipeä on ollut. En huuda enkä itke kuin aivan omilla rajoillani, joten jos asteikolla 1-10, on sanonut 8-9 en ole saanut mitään kivunlievitystä. Kyseessä revennyt munasarjakysta, jonka vuoksi vatsaonteloissa n. Litra verta. Viimeinen niitti oli leikkauksen jälkeen aamulla lääkäri, jonka kommentti oli "ethän ollut edes kiepä tönne tullessasi". En, muuten vain osasin hakeutua lääkäriin ja sanoin kipuasteikoksi 8-9.. [/quote] Jos sanot että VAS on 9, niin sillon se tarkottaa käytännössä katsoen pahinta mahdollista kipua, jolloin kukaan ei todellakaan makaa paikallaan hiljaa.
[/quote]
Naurattavaa höpinää ja vähättelyä. Kaikki eivät todellakaan reagoi kipuun samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
Hahhah, entäs sitten psykopaattipotilaat? Tiedän moniakin tapauksia, joissa potilas on tehtaillut valituksia tilanteista, joita ei ole edes tapahtunut, vainonnut lääkäriä, lähetellyt uhkausviestejä, tullut oven eteen huutamaan... Pitäisikö potilaan voida päättää siitä, saako lääkäri potkut? Lääkäri ei ole mikään supermarketti, jonne tullaan shoppailemaan itselle "sopiva" hoitoja, vaan kuulemaan asiantuntijan mielipide. Jos se ei kelpaa, voi kysyä toiselta asiantuntijalta. Kuitenkaan hoitopäätöksiä ei voi tehdä potilaan oman mututiedon tai fiiliksen mukaan.
[/quote]
Psykopaattilääkäreitähän ei ole? Lääkärit eivät aina välttämättä ole asiantuntijoita eivätkä todellakaan ole aina oikeassa. Useimmat lääkärit eivät edes kuuntele potilasta tai ajattele, että potilalla voi olla mitään vakavaa, koska hän on liian nuori / vanha / muuten vääränlainen. Ei niitä hoitopäätöksiä pitäisi siis tehdä lääkärin oman mututiedon ja fiiliksen pohjalta kuten valitettavan usein on. Ja törkeistä hoitovirheistä pitäisi tulla kunnon seuraamukset.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:26"]Mulla ehkä isoin on se, että ei olla uskottu kuinka kipeä on ollut. En huuda enkä itke kuin aivan omilla rajoillani, joten jos asteikolla 1-10, on sanonut 8-9 en ole saanut mitään kivunlievitystä. Kyseessä revennyt munasarjakysta, jonka vuoksi vatsaonteloissa n. Litra verta. Viimeinen niitti oli leikkauksen jälkeen aamulla lääkäri, jonka kommentti oli "ethän ollut edes kiepä tönne tullessasi". En, muuten vain osasin hakeutua lääkäriin ja sanoin kipuasteikoksi 8-9.. [/quote] Jos sanot että VAS on 9, niin sillon se tarkottaa käytännössä katsoen pahinta mahdollista kipua, jolloin kukaan ei todellakaan makaa paikallaan hiljaa.
[/quote]
Niin...olin vasta sairaalassa viikkoja kestäneen migreenin takia (ihan lääkärin diagnosoima silloin, ei omaa keksintöä). Kipu oli sanoinkuvaamaton. Kun lopulta menin sairaalaan se oli niin kovaa, etten pystynyt kunnolla edes valittamaan, hengittämään tai liikkumaan. Itkeminenkin sattui. Miksi sitten en mennyt sairaalaan? Koska migreeni oli minulle ns. epätyypillinen ja pelkään sairaaloita ja lääkäreitä enemmän kuin mitään muuta.
Äiti valitti 2 vuotta kylkikipua mikä kuitattiin lihaskivuksi tutkimatta. Lopulta lääkäri sanoi: en tiedä mikä teillä on mutta kuolette kuitenkin. 6kk myöhemmin äiti kuoli ja ruumiinavauksessa selvisi hormoniperäinen maksakirroosi ja sen aiheuttama aortan repeämä. Jos tuo olisi tutkittu ja hoidettu äiti olisi voinut elää pitkään.
Omalla kohdalla: kärsin ennenaikaisista supistuksista ja jouduin sairaalaan sisään 33+0 viikolla. Supistukset vaan koveni ja lopulta 33+3 lääkäri päätti että annetaan estoa tippana synnytyssalissa. Kätilö laittoi käynnistystipan. Lapsi syntyi 42 minuutissa ja selvisi onneksi hyvin. Kuin ihmeen kaupalla mieheni löysi saliin juuri samalla hetkellä jolloin kätilö tuikkasi tipan mun käteen, muuten ainokaisen syntymä olisi jäänyt kokematta!!
Em raskauden aikana putosin rappusista ja loukkasin jalkani. Lääkäriin pääsy kesti 12 tuntia (ensin terkkariin hakemaan lähete, sitten sairaalaan jonottamaan) ja lopulta lääkäri sanoi ettei ota kuvia kun olen raskaana. Koko aikana en saanut syödä kun ei tiedetty leikataanko jalka. Olin pyörtymäisilläni nälästä (syönyt 16h aiemmin). Nilkka paketoitiin ja lähdin kotiin ja nilkutin kipeällä jalalla viikon töissä. Lääkärintodistus sairauslomasta tuli kotiin viikon kuluttua... Minulle lääkäri unohti tästä mainita! Tästäkin tein valituksen ylilääkärille
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:15"]Näistä "hoitovirheistä" suurin osa on normaaleita hoitokomplikaatiota, joita sattuu, vaikka olisi kuinka kokenut lääkäri. Kaikkea ei voi ennustaa. En halua vähätellä oikeita hoitovirheitä, mutta lääketiede ei ole ikinä samalla tavalla eksaktia kuin esim. matematiikka. Ihmiset reagoivat hoitoihin eri tavalla. Hoito, joka voi pelastaa yhden, voi tappaa toisen. Pitää vain luottaa todennäköisyyksiin ja tutkimuksiin. [/quote] Mitkä on mielestäsi ihan normaaleja ja mitkä ei?
[/quote]
Riippuu tapauksesta, mutta esimerkiksi tuon diabeetikkolapsen tapauksessa vanhemmat eivät ehkä maininneet, että lapsella on diabetes ja hänet käsiteltiin tavallisena vatsatautipotilaana. Joskus myös hoitaja voi unohtaa kirjoittaa asian ylös. Lääkäri saa potilaan tiedot monen henkilön kautta ja niissä voi olla virheitä. Kiireissä päivystystilanteessa kaikkea ei ehdi tarkistaa. Yksi esimerkki hoitokomplikaatiosta on se, ettei vauva mahdu syntymään synnytyskanavan kautta, vaikka aikaisemmin arvioitu mahtuvan. Tätä tapahtuu aina ja ainoa keino vältää tämä olisi tehdä kaikille naisille sektio. Sektioon taas kuolee suurempi prosentti naisia kuin alatiesynnytykseen. Sektion komplikaatiota ovat mm. sepsis ja suuri verenmenetys, eikä näitä voi monesti ennalta ennustaa mitenkään.
[/quote]
Juu. Tottakai tuosa diabeetikko-lapsen tapauksessa vika on lapsen vanhempien eikä lääkäreiden, jotka eivät viitsi kuunnella tai lukea papereita. Tai eehkä he eivät ymmärrä lukemaansa? Säälittävää kollegiaalisuutta.
SPR kirjasi väärin kudostyyppini. Olin konehoidossa vuosia tuon mokan vuoksi. Annoin kuitenkin heti kaiken anteeksi ja koen edelleen jotain uskomatonta tuon seurauksena.