Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
Joku 80k€ rahana, noin 38k€ osakkeissa ja rahastoissa. Kämpän arvokin laskennallisesti velalla vähennettynä plussalla. Pihiksi on tosin "kehuttu", mutta mihinpä sitä menisi, kun en ole matkailuintoilija ja nautintoaineet rajoittuvat kokikseen ja luokkaa pulloon energiajuomaa viikossa.
M29
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Luottokorttivelkaa 3000 euroa. Netto 1700, yksin asun. Kaikki mikä tulee, menee. Oon järkyttynyt miten ihmisillä on kymmeniä tuhansia säästössä. Ettekö te shoppaile? Matkustele? Tai sitten teillä on ihan törkeän hyvät palkat. En ymmärrä.
Kukin tyylillään. Laskeppa paljonko sulla menee vuodessa ei välttämättömiin shoppailuihin ja matkailuun.
Sekin on suhteellista, mitä pitää törkeän hyvänä palkkana. Kuten esimerkkinä taanoin eräs kokoomuspoliitikko, joka tokaisi jotain sen suuntaista, että ei kai kukaan alle 2500€/kk saa työstään (mikäli oikein muistan).
0 e. olen viisikymppinen nainen, vakityö kaupungilla, vuokra yksiö. Mitään ei ole jäänyt säästöön, elän kädestä suuhun, ulosotto vie vanhojen velkojen takia 600 e joka tilistä! Aikoinaan olimme kahden asunnon loukossa lama aikana, siitä velat jäi avioeron jälkeen puoliksi ;/ ja kyllä , todellakin vituttaa ja ahdistaa. Olkaa onnellisia jos teillä rahaa säästössä, varmasti elämä olisi helpompaa ja voisi vapaasti hengittää kun ei olisi koko ajan persaukinen!!
30t e. Säästän omakotitaloon miehen kanssa. Kun se ostetaan, eletään varmaan aika kädestä suuhun. Miehellä 55te. Ollaan 25-vuotiaita, molemmilla vakityö ollut vuoden.
Varallisuutta on käteisenä tai tileillä noin 29 500 EUR, sijoituksissa noin 35 000 EUR ja asunnon arvo noin 280 000 EUR. Opinto- ja asuntovelkaa on noin 93 800 EUR. Nettovarallisuus on siis noin 251 000 EUR.
Olen 32-vuotias, korkeasti kouluttautunut ja ammatillisesti ihan menestynyt sinkkumies. Tulot tulevat tänä vuonna olemaan bruttona noin 88 000 EUR. Ei vaan tunnu naisille tällainen kiltti ja kohtelias mies kelpaavan, kun satun olemaan melko ruma. Nettitreffailussa kirjoittelu tyssää siihen, kun nainen näkee kuvani. Tinderissä ei matcheja tule. Tai jos on sokkotreffit, niin ekoilla treffeillä nainen ei löydä sitä kemiaa ja toteaa, että joku nainen saa minusta vielä kultaisen miehen ja homma jää siihen.
Säästöjä ei kovinkaan paljon, tosin meillä on sijoitusasuntoja.
Ei oo yhtään. En ole säästävästä tyyppiä. Olen 31-vuotias, valmistuin lähemmäs 29-vuotiaana ja asun Helsingissä. Kaikki menee mitä tulee! Mulle on tulossa noin 80 000 euron perintöosuus kun vain saatas myytävät myytyä, niistä on tarkotus laittaa sitte omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Varallisuutta on käteisenä tai tileillä noin 29 500 EUR, sijoituksissa noin 35 000 EUR ja asunnon arvo noin 280 000 EUR. Opinto- ja asuntovelkaa on noin 93 800 EUR. Nettovarallisuus on siis noin 251 000 EUR.
Olen 32-vuotias, korkeasti kouluttautunut ja ammatillisesti ihan menestynyt sinkkumies. Tulot tulevat tänä vuonna olemaan bruttona noin 88 000 EUR. Ei vaan tunnu naisille tällainen kiltti ja kohtelias mies kelpaavan, kun satun olemaan melko ruma. Nettitreffailussa kirjoittelu tyssää siihen, kun nainen näkee kuvani. Tinderissä ei matcheja tule. Tai jos on sokkotreffit, niin ekoilla treffeillä nainen ei löydä sitä kemiaa ja toteaa, että joku nainen saa minusta vielä kultaisen miehen ja homma jää siihen.
Kyllä se siitä. Kaveripiirissä rumat kiltit miehet pysyivät sinkkuina reilu kolmikymppisiksi, mutta jotenkin kolmen neljän kympin välillä pariutuivat melkein jokainen, yksikin on ehtinyt vielä hankkimaan suurperheen tapasi vaimonsa vasta lähemmäs nelikymppisenä. En tiedä tulevatko naiset jotenkin järkiinsä iän myötä vai viekö vain aikaa, että vakka kantensa löytää, mutta mukavat asiansa hyvin hoitavat miehet tuntuvat löytävän vaimon usein vähän vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Luottokorttivelkaa 3000 euroa. Netto 1700, yksin asun. Kaikki mikä tulee, menee. Oon järkyttynyt miten ihmisillä on kymmeniä tuhansia säästössä. Ettekö te shoppaile? Matkustele? Tai sitten teillä on ihan törkeän hyvät palkat. En ymmärrä.
En halua shoppaile enkä matkustele, ei kiinnosta.
Säästössä yli 60 000.
Maatilan emäntä ja työssä tilalla ja tilan ulkopuolella.
Ei törkeän hyvää palkkaakaan.
En ymmärrä että joku ostaa kuorolla jotain itse olen aina säästänyt ensin.
Nyt sitä vaanrahaa jää kun lapset on omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua shoppaile enkä matkustele, ei kiinnosta.
Säästössä yli 60 000.
Maatilan emäntä ja työssä tilalla ja tilan ulkopuolella.
Ei törkeän hyvää palkkaakaan.
En ymmärrä että joku ostaa kuorolla jotain itse olen aina säästänyt ensin.
Nyt sitä vaanrahaa jää kun lapset on omillaan.
Sori virheet siis luotolla eikä kuorolla :/
Joopa joo. Parikymppisillä 20 000 euron säästöt ja kolmekymppisillä sadantonnin. Näihin kyselyihin ei kyllä köyhät ja velkaantuneet vastaile, joten lopputulos ei kerro keskivertopalstailijan taloudesta mitään. Itsellä 3 000 euroa velkaa, osakkeissa 1 200 euroa. Asun vuokralla pk-seudulla, olen eronnut ja teen pätkätöitä eli olen välillä työttömänä. Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen ollut ainakin kaksi vuotta työttömänä, joten ei ole ollut hirveästi mahdollisuuksia omaisuutta kartuttaa. N41
3 milliä ennen kuin aloitin jouluostokset.
Asunnon arvo 190 000, asuntovelkaa 75 000 joten asuntovarallisuus nettona 115 000. Lisäksi osakesalkku 30 000 ja säästötilillä 6500. Netto-omaisuus siis 151 500.
N42, 2 kouluikäisen vuoroviikkohuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Joku 80k€ rahana, noin 38k€ osakkeissa ja rahastoissa. Kämpän arvokin laskennallisesti velalla vähennettynä plussalla. Pihiksi on tosin "kehuttu", mutta mihinpä sitä menisi, kun en ole matkailuintoilija ja nautintoaineet rajoittuvat kokikseen ja luokkaa pulloon energiajuomaa viikossa.
M29
Sulla on varmaan hauska elämä 😂
Vierailija kirjoitti:
Oletko pihi ja sen huomaan jo ensitreffeillä?
Käyttötilillä n. 3000, talletustilillä 10000, luottokortti 2000 euron luottorajalla, sijoitusyksiö n. 80000 euroa ja siitä bruttovuokratuotto n. 500 euroa/kk, osakkeissa n. 500000, omistuskolmio 170000 josta velkaa n. 100000, auto uusi pikkuinen kauppakassa n. 15000. Tuon osakesalkkuni olen osittain rahoittanut säästämällä, säästämällä osingot jos on ollut normaalitulot muuten ja edellisten kolmen asuntoni myynneistä saamillani rahoilla ja olen sitten uuteen ottanut aina n 2/3 hinnasta lainaa vaikka niin paljoa en olisi tarvinnut jos olisin käyttänyt edellisen asuntoni myyntituloja uuden hankintaan enemmän. Tosin jäänkin viiden vuoden kuluttua eläkkeelle 63-vuotiaana.
Tällä hetkellä noin kymppitonni äkillisiä menoja varten. En makuuta yleensä rahaa tileillä vaan sijoitan. Lapsettomana sinkkuna ei rahaa oikein kulu mihinkään niin saapahan jotain arkun täytteeksi... -M42
Aika mielernkiintoista, että parikymppisillä on säästöjä kymmeniätuhansia, ne tullee tietysti muualta kuin omasta työstä säästettynä. Tämmöisiin ketjuihin vastaavat tietty ne, joilla niitä on. Kun säästämisestä on puhetta, niin yleensä vastaukset on aggressiivisia " mistä kuule voi säästää"- tyylisiä. Ihmettelen kyllä miten ihmiset saavat satojatuhansia säästöön. Itse olen yli 40 ja työelämässä. Säästössä on silti vain muutamia tuhansia, vaikka joka kuukausi osan säästän rahastoihin. Ei niilläkään hetkessä rikastu eikä tuotto ole järisyttävä, vaikka mediassa annetaankin se kuva, että taha poikii valtavasti ihan itsestään. Että jos ei ole pesämunia, niin keskivertopalkasta ei ihan hirveitä satojen tonnien pääomia säästetä jos on perhe elätettävänä ja syö muutakin kuin näkkileipää. Toki jotkut syntyy kultalusikka suussa jo lapsena
42 euroa ja rapiat.