Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
Mulla 20000 ja miehellä vähän enemmän.
Omista tuloista säästetty.
Ei olla saatu perintöjä tai rahalahjoja missään vaiheessa.
Pyrin pitämään tavanomaisia menoja varten noin 10 000 euron säästöjä, koska tuloni vaihtelevat aika paljon. Välillä tulee isompi summa, välillä joutuu odottamaan, vaikka töitä teen koko ajan. Kymppitonnin puskurilla ei joudu siihen tilanteeseen, että tietokoneen, silmälasien, pesukoneen tms. hajoaminen vaikeuttaisi arkea, oli tulotilanne sillä hetkellä mikä hyvänsä. -- Erikseen on sitten remonttisäästötili, jolla on tällä haavaa sen verran rahaa, että saan taloyhtiössä tulossa olevan isomman remontin maksettua kerralla pois, ja jotain vielä jääkin.
Asunnon jos myisin jäisi lainan jälkeen se
60 000e. Autosta ehkä sen 6500e saisi.
Säästötilillä se 12 000e.
Eli itse tienattu omaisuus on noin 80 000e.
No ei kait siinä. Töitä tehdään vielä kovasti. Tavoite on 35 vuotiaana velaton elämä.
Terv, 28v söpö eronnut sinkkumies Espoosta.
1500€, aika persaukinen olen ja näillä vähillä pitäis muuttaa omilleen joskus.
Nainen 28 w kirjoitti:
Mulla 20000 ja miehellä vähän enemmän.
Omista tuloista säästetty.
Ei olla saatu perintöjä tai rahalahjoja missään vaiheessa.
Lisäksi piti mainita että kokopäivätöitä olen joutunut tekemään 4,5 vuotta mies 1 vuoden.
Loppu aika aikuisuudesta mennyt koulussa, työttömänä ja osapäivätöissä. Tällä hetkellä mies on työtön kelan etuudella ja minä osapäivätöissä, säästöön jää kumminkin 1000 euroa kuussa. Asutaan vuokralla suuressa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas paljonko mä/me voitais teistä säästää? Säästöjä ei meinaan ole yhtään. Ikää 40+, 2 lasta. Yhteenlasketut nettotulot kuussa 4200€. Asuntolainaa 180000€. Laina+luottokortit+kulutusluotot kuussa 1250€. Ruokakauppaan menee helposti 500€ vkossa, viinit ja kukat mukana. Eli tykätään elää nyt hyvää elämää, siksi ei jää säästöön. Paljonko pitäisi jäädä?
Laita nyt alkuun sinne ruokakauppaan vaikka vain 200-250 viikossa ja säästä loput.
Luottokortit ja kulutusluotot? Avaapa vähän mitä noilla maksat?
Meitä 2+1 ja 4600 yhteenlasketusta nettopalkasta puolet on ns. korvamerkitöntä rahaa vapaaseen kulutukseen asuntojen, ruuan ja autojen jälkeen.
------
Aiheeseen:
Rahastoissa 15000 ns. eläkepäiviin.
Jemmatilillä yllättäviin menoihin, vaatteisiin, auton huoltoon 5500.
Säästötilillä nyt 24000, varmaan puolet hukkaan kun vaihdan auton.
Lainaa 9000 kotiin ja 20000 kakkosasuntoon.
Nämä siis mun osuus, miehellä on sitten omat säästöt ja 9000 asuntolainaa.
45v
Lapsen säästöt ja eläkesäästöt mukaanlukien koko perheellä yhteensä 460000€. Lainaa on jotain päälle 210000€ (ja lisää on tulossa, kun lapselle ostetusta asunnosta tulee lisää eriä maksuun). Kun vähennetään nuo lapsen säästöt (jotka ovat lapsen, ei meidän) ja eläkesäästöt, jotka saa käytettyä vasta eläkkeellä, säästöjä on 280000€ eli ei kovin paljon enempää kuin mitä on velkaa.
Olemme kahden osa-aikasen työntekijän talous, joten säästöjä ei ikinä ole.
Lähinnä säästetään reissuihin, eli aika nopeasti menee se mikä tulee.
Olen itse vasta 24-vuotias ja ihan ok tullaan toimeen. Viimeistään ensi vuonna kunnon palkattu työ, joten kyllä tässä jaksaa odotella, että jonain päivänä voidaan säästää.
Jotain 778 000 ja rapiat on kertynyt..Ihan toimeentulotukijuttuja olen siirtänyt syrjään ja alle 4 vuotta olen tehnyt elämäni aikana töitä. Kaikki tukimuodot käytän hyväkseni valittaen kovaa kaikille köyhyyttäni. Niin ja ikää on 42v.
Mulla on 10 000e ja olen opiskelija, 18v. Olen säästänyt kesätyörahoistani ja osa-aikatyöni palkasta.
Säästötilillä 4850e, käytötilillä 433,56e jostä säästöön jää seuraavaan palkaan mennessä varmaan viisikymppiä jos mitään ihmeellistäei ilmaannu.
Ammatiltani olen siivooja, asuntovelkaa on jäljellä n.68k (eli hetki menee ennen ko on maksettu pois), lapsia on kaksi ja kolmas tulossa, miestä ei ole ja ikää 26v, vaikutuisesti töitä on tullut tehtyä 17v asti.
Reilu 20 000e säästössä josta suurin osa osakkeissa. Asuntoon laitettu reilu 10 000e säästöjä ja saman verran on lyhennetty lainaa eli asunnossa 20 000e verran suunnilleen omaa omaisuutta. (Opintolainaa maksamatta 10 000e). Häät on maksettu jo aiemmin joten nyt ei ole mitään erikoisia säästökohteita.
Ei ole perintöjä tai muuta suurempia lahjoituseriä säästöissä, palkasta säästetty. Ostan vain tarpeeseen ja silloinkin mietin mitä ostan, kestävää ja laadukasta. Ei kuitenkaan pihtailla, ulkona syödään ja aina ostetaan mitä tarvitaan.
Miehellä omansa, taitaa olla enemmän ku mulla.
N27
200€ ei pienituloisella 5 hengen perheellä kerry säästöjä. Saiskin edes 50€ kuussa säästöön.
Sellainen kohta 80 tonnia tileillä ja sijoituksissa, asun yksin ja ajattelin ommella rahat patjan sisään ennenkuin kuolen koska olen patologinen pihtailija enkä edes tiedä mitävarten säästelen.
En kutsuisi säästöiksi.
Olen kahden asunnon "loukussa" ja velkaa nyt varmaan joku 300K.
Uusi asunto i vielä valmis, joten eiköhän loukusta pois pääse.
Oma asunto on itselläni ollut paras säästömuoto.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas paljonko mä/me voitais teistä säästää? Säästöjä ei meinaan ole yhtään. Ikää 40+, 2 lasta. Yhteenlasketut nettotulot kuussa 4200€. Asuntolainaa 180000€. Laina+luottokortit+kulutusluotot kuussa 1250€. Ruokakauppaan menee helposti 500€ vkossa, viinit ja kukat mukana. Eli tykätään elää nyt hyvää elämää, siksi ei jää säästöön. Paljonko pitäisi jäädä?
Meillä on samat tulot. Mutta mies on nyt työtön. Talo on velaton. Koen että joudumme nyt pihistelemään, koska tulot on niin pienet
Ennen oli löysää rahaa. Rahaa kertyi itsestään. Vaikka elettiin hyvää elämää. Matkusteltiin ja vaihdettiin auto käteisellä.
Kaksi lukiolaista ja heidän harrastukset vie paljon rahaa. Kulutusluottoja ei ole ollut koskaan
Teidän olisi hyvä varata lainaan ja laskuihin n. 2000 (aina sama summa ettei tule yllätyksenä mikään lasku). Kauppaan se 1000. Vaihteleviin kuluihin 500.
Säästöön jää muutama satanen eikä tarvitse pihistellä
Pankissa ja käteistä? Joku tonni noin keksimäärin.
Pörssissä 175.000e.
0 euroa. Luottokorttivelkaa 3000 euroa. Netto 1700, yksin asun. Kaikki mikä tulee, menee. Oon järkyttynyt miten ihmisillä on kymmeniä tuhansia säästössä. Ettekö te shoppaile? Matkustele? Tai sitten teillä on ihan törkeän hyvät palkat. En ymmärrä.
Tilillä 700€. Osakesalkun tilillä on 1300€ joka varmaankin kohta kiinni jossain joka tuottaa osinkoja. Pähkäilen milloin olisi aika vaihtaa osakkeita käteiseksi.
Omia säästöjä on reilu 5000 € ja puolison kanssa yhteisiä on nyt reilu 600 €, koska käytiin juuri eilen ostamassa hänelle uusi talvitakki, joka oli vähän hintavampi.