Lapseni menee seurakunnan kerhoon, vaikka häntä ei ole kastettu.
Lapsi halusi samaan kerhoo, jossa hänen paras kaverinsa on. Kysyin kerhon ohjaajalta, että onnistuuko se, vaikka minua eikä lasta ole kastettu eikä kumpikaan meistä ole koskaan kuulunut kirkkoon. Ohjaaja sanoi ettei kirkkoon kuulumattomuus ole este ja toivotti tervetulleeksi. Onko tämä sinusta hyväksyttävää?
Kommentit (28)
Kaikki lapset ovat tulleita kirkon kerhoihin. Mun raja menee siihen kun uskonnottomien vanhemmat alkavat vaatimaan ettei kristinusko saa näkyä mitenkään kirkon kerhossa, esim. joulun tai pääsiäisen juhliminen.
Kunnassamme lähes pakotettiin kaikki pph:lla olevat "isot" lapset kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhoon. Siksipä meidän kastamaton lapsikin sinne meni. Sisältö oli todella uskonnollista, kuten mielestäni seurakunnan kerhossa kuuluukin olla. Hyvää käännytystyötä siis tehtiin jo 4-vuotiaille. Kerho siis herätti kovaa keskustelua kotona kun poika kyseli opetetuista aiheista.
Nähtävästi siis on hyväksyttävää kun täällä se on "pakko".
Meillä tosin 3 äitiä jätti kerholle adressin, jossa vaadittiin vähemmän jumalajuttuja ja enemmän askartelua. He kun olivat sitä mieltä, että jos maksaa (30 e/lukukausi), niin saa vaatia, mitä tehdään.
Ja koulussa käy et-tunneilla. Minua vähän mietityttää se uskonnollisuus, mutta lapsi itse haluaa eikä häntä ilmeisesti haittaa. Voihan sen jättää kesken jos alkaa ahdistamaan. Minä itse laittaisin lapsen jonnekin muualle "harrastukseen", mutta lähellä ei ole mitään muuta mitä ei tarvitse harrastaa tosissaan (esim. taitoluistelu jossa vai sellaisia ryhmiä joissa harkkoja 5-8h/vk)
-ap
evlut kerhossa, että voit varmaan olla turvallisin mielin sen suhteen. Tuskin lapsesi menee pilalle jos siellä on joku 2 minuutin hartaus. Luultavasti ei ole sitäkään, valitettavasti.
meillä ei seurakunnan kerhoihin mennä ihan periaatteesta kun ei kirkkoon kuuluta kukaan.
vaikka lähellä olisi ollut MLL:n kerhokin. Mutta kaupunki jakoi kerhopaikat, eikä uskonnottomuus ollut riittävä perustelu päästä siihen suositumpaan. Ihan mukava kerho se oli, mutta lapsi ei ole vieläkään yhtään kiinnostunut uskonnosta. Ehkäpä uskonnottomuus jopa vahvistui kun näki enemmän mitä srk tarjoaa.
Jos ei ole, ymmärrän hyvin vaatimuksen. Tosin se olisi pitänyt kohdistaa kaupungille.
Seurakunnan kerhoissa kuuluukin julistaa lapsille Jumalan sanaa.
Meillä tosin 3 äitiä jätti kerholle adressin, jossa vaadittiin vähemmän jumalajuttuja ja enemmän askartelua. He kun olivat sitä mieltä, että jos maksaa (30 e/lukukausi), niin saa vaatia, mitä tehdään.
Kunnassamme lähes pakotettiin kaikki pph:lla olevat "isot" lapset kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhoon. Siksipä meidän kastamaton lapsikin sinne meni. Sisältö oli todella uskonnollista, kuten mielestäni seurakunnan kerhossa kuuluukin olla. Hyvää käännytystyötä siis tehtiin jo 4-vuotiaille. Kerho siis herätti kovaa keskustelua kotona kun poika kyseli opetetuista aiheista.
Nähtävästi siis on hyväksyttävää kun täällä se on "pakko".
Että mielelläänhän ne sinne pakanoita ottaa! :)
päivähoitopaikkoja, kouluja ja ip-kerhoja jos ei halua lapsia sellasiin. asiat muuttuu!!
Siellähän vaan askarrellaan ja leikitään. Onhan se hyvä kun lapsi saa viettää aikaa kaverin kans.
ps.Ei se uskovaisuus sieltä tartu niin kuin joku tauti.
kun lapset meni kouluun, niin erosin kirkosta. vaikka teistä ei kukaan kuulu kirkkoon, mutta haluat antaa lapsesi mennä noihin kerhoihin, niin siitä vaan. ei siinä mun mielestä tuossa lapsien kohdalla ole mitään merkitystä.
Kirkollisveroa kun ette maksa, niin miksi olisitte oikeutettuja kirkon järjestämiin palveluihin. Ainakaan ette voi valittaa, kun kerhossa puhutaan Jeesuksesta ja pidetään hartaushetkiä jne. Seurakunnan leireillä työskennelleenä muistan, miten monia srk:n työntekijöitä otti aivoon, kun kaikenmaailman bahaít ja muut tuli leireille.
Miten joku kehtaa viedä lapsensa srk:n kerhoon ja vaatia vähemmän Jumala-juttuja? Ja kerätä vielä adresseja? En vähään aikaan kuullu mitään yhtä hölmöä. :) viekää lapsenne muualle kerhoilemaan jos ei srk:n toiminta mielytä. Jos muuta paikkaa ei ole, niin järjestäkää ip-toimiva vaikka kotiin palkattavalla hoitajilla. Seurakunnan kerhoon toki kaikki tervetulleita, vaikka en ymmärrä mitä tekemistä yhteisöverolla on asian kanssa tekemistä.
mutta vanhempana sinun pitää kunnioittaa niitä asioita ja arvoja joita kirkko lapsellesi kerhossa opettaa. Jos on tarvett TODETA ETTÄ NE ON SATUJA se ei ole lapselle hyväksi.
Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton
kaksi naapurimammaa valitti että kamalasti sitä uskonnollisuúutta ym. kerhossa. eivät kuulu kirkkoon ja korostavat kirkkoon kuulumattomuuttaan. valittivat myös siitä, että asuinaluellamme ei pääse kerhoon kun on niin pitkä jono...
lapsensa siis ovat kirkon päiväkerhossa . jotenkin hassulta tuntuu minusta. suhtautuisivat mieluummin neutraalisti kun eivät ole jäseniäkään kirkoossa. onhan yhdistyksissäkin monesti JÄSENEDUT...tyyliin VAIN JÄSENILLE :)
Miksi jotkut vievät lapsensa kerhoon, jota eivät hyväksy? Kerhoja on monenlaisia, luontokerhoja ym.
Ja se joka sanoo, että otat rusinat pullasta, etkä maksa edes kirkollisveroa tuosta palvelusta, hänelle on yksi sana YHTEISÖVERO.
Jokainen voi googlailla paljonko yhteiskunta rahoittaa kirkon toimintaa yhteisöveron kautta. Jokainen yrittäjä, kuului kirkkoon tai ei, hindut, muslimit ja juutalaisetkin yrittäjät Suomessa rahoittavat evlut kirkkoa halusivat tai eivät.