Oletteko käyneet allekirjoittamassa netissä adressin pakkoruotsi pois?
Kommentit (73)
Olen allekirjoittanut. Pakkoruotsissahan on kyse, ei pelkästään kollektiivisesta menneisyyden painolastista, vaan myös tiettyjen ihmisten etuoikeuksista. Sen lisäksi, että suomenruotsalaiset ovat itse etuoikeutettuja (koulutuskiintiöt, omat palvelut, virkamiesruotsi, taloudelliset kieliedut jne.), he pystyvät ns. lehmänkaupoilla hyödyttämään myös ihmisiä, jotka liittoutuvat heidän kanssaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ruotsinkielinen pääoma yhdessä RKP:n kanssa junailee asioita muun taloudellisen ja poliittisen eliitin kanssa miten tahtovat. Ja he juuri omistavat myös median. Siksi media on ruotsin kielen puolella, kansaa vastaan. Tässä on siis perinteinen asetelma, etuoikeutetut vastaan kansa. Kyse on siis suuresta huijauksesta.
En ole allekirjoittanut enkä allekirjoita.
Jos joku aloittaa adressin, jossa vaaditaan ruotsin säilyttämistä, allekirjoitan sen heti.
Kaksi syytä, toinen on, että Suomi on kaksikielinen maa ja toinen on se, että me asutaan Pohjoismaissa ja Pohjoismaissa ruotsi on todella tärkeä kieli, niin turismin kuin työn kannalta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 09:30"]
En ole allekirjoittanut enkä allekirjoita.
Jos joku aloittaa adressin, jossa vaaditaan ruotsin säilyttämistä, allekirjoitan sen heti.
Kaksi syytä, toinen on, että Suomi on kaksikielinen maa ja toinen on se, että me asutaan Pohjoismaissa ja Pohjoismaissa ruotsi on todella tärkeä kieli, niin turismin kuin työn kannalta.
[/quote]
Suurin osa Suomea ei ole kaksikielinen, Suomessa on vain kaksi kansallista kieltä. Turismin takia ruotsia nyt ei ainakaan tarvitse, kaikkihan nyt puhuvat siellä englantia. Lisäksi minä olen pohjoismaalainen ihan suomalaisenakin, en tarvitse siihen jotain vierasta kieltä todistamaan asiaa.
En ole käynyt solidaarisuussyistä. Mieheni on suomenruotsalainen. Ystäväni on keräillyt nimiä toreilla ja tapahtumien yhteydessä esim. festareilla.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:00"]
Suurin osa Suomea ei ole kaksikielinen,
[/quote]
Tietääkseni kyllä tuo kaksikielisyys koskee ihan koko maata eikä vain tiettyjä osia vaikka tietyissä osissa toki onkin suomenruotsalaisia enemmän kuin toisissa.
Ja kyllä sinne Ruotsiinkin on hankala töihin mennä, jos ei sitä ruotsia osaa. Ja turistinakin on paljon helpompaa, kun puhuu ruotsia.
Itse yritän opetella aina muutaman sanan kohdemaan kieltä ylipäätään, se on mielestäni kohteliasta ja Pohjoismaissa on lähinnä noloa, jos ei puhu ruotsia, norjaa, tanskaa.. Niillä kun pärjää sitten kaikissa näistä maissa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:00"]
Suurin osa Suomea ei ole kaksikielinen,
[/quote]
Tietääkseni kyllä tuo kaksikielisyys koskee ihan koko maata eikä vain tiettyjä osia vaikka tietyissä osissa toki onkin suomenruotsalaisia enemmän kuin toisissa.
Ja kyllä sinne Ruotsiinkin on hankala töihin mennä, jos ei sitä ruotsia osaa. Ja turistinakin on paljon helpompaa, kun puhuu ruotsia.
Itse yritän opetella aina muutaman sanan kohdemaan kieltä ylipäätään, se on mielestäni kohteliasta ja Pohjoismaissa on lähinnä noloa, jos ei puhu ruotsia, norjaa, tanskaa.. Niillä kun pärjää sitten kaikissa näistä maissa.
[/quote]
Tiedät väärin.
"Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla."
"Yksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa käytetään kunnan kieltä, jollei viranomainen pyynnöstä toisin päätä tai jollei muualla laissa toisin säädetä."
Suomi ei ole kaksikielinen, se koskee vain valtion viranomaisia. On täysin järjetöntä väittää Suomea sellaiseksi, kun jokainen voi itse todeta asiain tilan suurimmassa osassa maata. Lakeja voi myös muuttaa, jos ne eivät kuvasta todellisuutta.
- Suurin osa suomalaisista ei mene Ruotsiin töihin. Suomen tehtävä ei ole kouluttaa Ruotsiin työntekijöitä. (1960-luku meni jo.) Suomalaisia lähtee kyllä paljon hakemaan kokemusta muualta maailmasta, jonka he usein tuovat tullessaan mukanaan Suomeen. Ruotsia ei niissä maissa käytetä.
- Pakkoruotsia ei opiskella turismin takia, vaan "palvellaksemme ruotsinkielisiä". (Virallinen selitys.) Kouluruotsi ei kuitenkaan lisäopetuksen jälkeenkään kelpaa ruotsinkielisille, vaan heille pitää olla ruotsinkieliset asiakaspalvelijat, kuten huomasimme Pohjanmaalla.
Olen itse matkustellut myös, enkä ole tarvinnut ruotsia edes Ruotsissa, kieli vaihtui siellä heti englantiin. Saksaa käytin Kroatiassa ja ranskaa Portugalissa, Tsekissä ymmärsin joitakin sanoja venäjän kautta. Myöskään Ranskassa, Saksassa, Belgiassa, Hollannissa... en tarvinnut ruotsia, vaan englantia tai mieluummin parempaa taitoa kyseisen maan kielessä. Saksan valitettavasti sotken jo ruotsin kanssa.
No niin, täällä voi käydä vaikuttamassa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
Allekirjoituksia on jo yli 37000, joten ei mikään turha aloite epäoikeudenmukaisuuden poistamiseksi.
Tuu sitten taas huomenna kertomaan että upeaa, tänään on ääniä jo 37 001, mieletön mahtimeininki, keräys on ihan liekeissä nyt!
Perustuslaki pitää muuttaa koska suomi on kaksikielinen maa. Monessa ammatissa pitää osata ruotsia.
no siksihän pitäisi pystyä opiskelemaan muitakin kieliä. pitäisi antaa se mahdollisuus. itse olisin halunnut opiskella saksaa mutta kaksi kieltä (englanti ja ruotsi on kyllä ihan tarpeeksi) ruotsista en pidä koska se on pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää vaatia ruotsinkieltä pois kouluista jos ei perustuslakiin tule muutosta.
Miten ennen 70-lukua voitiin kansa- ja ammattikouluissa olla ilman pakollista ruotsin opetusta? Sama kaksikielisyyspykälä perustuslaissa silloinkin oli.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:39"]
Ottamatta kantaa pakollisuuteen niin on huvittavaa lukea kommentteja siitä, että kyseessä olisi vain pakollisen ruotsin kielen lopettaminen eikä muuta. Kyllä näistäkin jutuista näkee että tavoitteena on saada suomi yhdeksi ainoaksi viralliseksi kieleksi.
Kammoksun sitä, että vapaaehtoisuutta toitottavat tahot haluavat pakolla ruotsin kielestä kokonaan eroon. Ei ruotsin kieli ole meille suomenkielisille mikään uhka - suvaitsemattommus omaa väestöämme ja sen omaa kieltä kohtaan on.
[/quote]
No, Suomen virallinen yksikielisyyskään tuskin kauheasti muuttaisi mitään: jäisi vain näitä katukylttihömpötyksiä pois. Sitäpaitsi yksikielisyyttä puolustetaan myös sen takia, koska ruotsin kansalliskielen asemaa käytetään perusteluna pakolliselle ruotsille, vaikka kansalliskieli ei todellakaan vaadi pakkoruotsittamista. Kyse olisi myös siitä, että annetaan ruotsille tasaveroinen asema muiden vähemmistökielien kanssa. Mutta omasta mielestäni ruotsi voisi edelleen säilyä kansalliskielenä, jos sitä ei käytetä lyömäaseena.
Ja ei ruotsista haluta eroon, vain sen pakollisuudesta. Ruotsia ei ole kukaan kieltämässä :)