Oletteko käyneet allekirjoittamassa netissä adressin pakkoruotsi pois?
Kommentit (73)
Sitä paitsi, se ei ole niin iso ongelma kuin jotkut tuntuvat siitä tekevän. Todellisia ongelmia ovat mm. nuorten syrjäytyminen, lasten kaltoinkohtelu, lemmikkien kaltoinkohtelu, tuloerot, tasa-arvon puute, ikärasismi ja vajaakuntoisten oikeudet ja palvelut.
Ai että pienempiä ongelmia ei koskaan saisi ratkaista, jos on olemassa isompia ongelmia?
Miksi poliitikot sitten nysväävät jonkun rikkidirektiivin tai viinamainoskieltojen kanssa, kun todellisia ongelmia ovat mm. nuorten syrjäytyminen, lasten kaltoinkohtelu, lemmikkien kaltoinkohtelu, tuloerot, tasa-arvon puute, ikärasismi ja vajaakuntoisten oikeudet ja palvelut?
Miksi te pakkoruotsittajat ette muuten koskaan keksi mitään järkevää perustetta pakkoruotsille?
en ole koskaan tarvinnu ja muutenkin vain tietyillä paikkaunilla tarvii. hesassa en siis kyllä ole tarvinnut missään.
Ihmisten tulisi itse saada päättää mitkä aiheet kirjoittavat. Peruskouluruotsi riittäisi pakollisena.
heti muita sellaiseksi haukkumassa.
Ei aloituksessa puhuttu edes mitään toisesta kielestä
Oletko vähän tyhmä?
En ole vielä keksinyt yhtään sellaista syytä, miksi kielten opiskelu ei kannattaisi.Eihän kielten opiskelua olla lopettamassa! Ruotsin TILALLA pitäisi tietysti lukea jotain toista kieltä!
heti muita sellaiseksi haukkumassa.
Ei aloituksessa puhuttu edes mitään toisesta kielestä
Pakkoruotsin poisto tarkoittaa, että ruotsin kieli ei enää olisi pakollinen. Muuhunhan tuossa ei ole otettu kantaa. Silloin tyhmempikin tajuaa, että muilta osin asiat pysyisivät ennallaan, eli edelleen olisi pakko lukea vähintään yhtä A- ja yhtä B-kieltä.
Suomessa on kaksi virallista kieltä - suomi ja ruotsi. Olisi raivostuttavaa matkustaa Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa, jos ei ymmärtäisi kieltä edes luettuna.
Olen todella tarvinnut ruotsia usein ja eri tilanteissa - lapsi ei mitenkään pysty tekemään tuollaista kielivalintaan liittyvää päätöstä ja valitettavasti on monia kaupunkeja, joissa ei saa töitä, jos ei osaa noita molempia kieliä.
Suomessa on kaksi virallista kieltä - suomi ja ruotsi. Olisi raivostuttavaa matkustaa Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa, jos ei ymmärtäisi kieltä edes luettuna. Olen todella tarvinnut ruotsia usein ja eri tilanteissa - lapsi ei mitenkään pysty tekemään tuollaista kielivalintaan liittyvää päätöstä ja valitettavasti on monia kaupunkeja, joissa ei saa töitä, jos ei osaa noita molempia kieliä.
sen pitää olla jonkun matkustelun vuoksi pakollinen? Eihän meillä ole pakkosaksaa, pakkoranskaa jne. Ja onko se tosiaan niin, ettei Pohjoismaissa pärjää tarvittaessa englannillakin?
Sitä paitsi, nuo kielitaitovaatimukset ovat monesti täysin keinotekoisia ja vain muodon vuoksi olemassa ilman todellista tarvetta. Lakeja voidaan muuttaa, jos ne koetaan tarpeettomiksi.
Suomessa on kaksi virallista kieltä - suomi ja ruotsi. Olisi raivostuttavaa matkustaa Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa, jos ei ymmärtäisi kieltä edes luettuna. Olen todella tarvinnut ruotsia usein ja eri tilanteissa - lapsi ei mitenkään pysty tekemään tuollaista kielivalintaan liittyvää päätöstä ja valitettavasti on monia kaupunkeja, joissa ei saa töitä, jos ei osaa noita molempia kieliä.
Olenpahan minäkin tarvinnut joitakin asioita, mutta eivät ne silti ole kaikille pakollisia.
Ja kerrohan nuo kaupungit, joissa ne tosiaan on pakko osata? Ehkä jossain Vaasassa saattaa olla, mutta jopa täällä pääkaupunkiseudulla pärjää aivan hyvin osaamatta ollenkaan ruotsia.
minulle, mihin jossain sisä-Suomessa tarvitaan ruotsia? En ole ikinä ymmärtänyt.
Selittäkääpä minulle, mihin jossain sisä-Suomessa tarvitaan ruotsia? En ole ikinä ymmärtänyt.
Ei tarvita, kun ei tarvita edes Helsingissä.
Olen asunut yli 10 vuotta pääkaupunkiseudulla, enkä ole kertaakaan tarvinnut ruotsia (paitsi sen surullisenkuuluisan "virkamiesruotsin" suorittamisessa).
Minulle se oli ihan kouluaine muiden joukossa. En ehkä ole pahemmin tarvinnut sitä, mutta hei, pitääkö kaikkia koulussa opeteltuja asioita välttämättä tarvita jossain vaiheessa? Enpä minä ole myöskään pahemmin tehnyt mitään myöskään derivaatoilla, toisella maailmansodalla, ristiretkillä, Sarajevon laukauksilla, Mooseksen teoilla ym.
Toisaalta eihän niitä muitakaan kieliä just tarvita. Voi sitä ihan vaan suomeakin puhua hilijaa ja kovvoo. Mulle henk. koht. ihan sama vaikka ruotsi olisi Suomen ainoa virallinen kieli ja vaikka kuuluisi tääkin metsäpläntti länsinaapurillemme. Hyvä Ruåtsi!!!
Minulle se oli ihan kouluaine muiden joukossa. En ehkä ole pahemmin tarvinnut sitä, mutta hei, pitääkö kaikkia koulussa opeteltuja asioita välttämättä tarvita jossain vaiheessa? Enpä minä ole myöskään pahemmin tehnyt mitään myöskään derivaatoilla, toisella maailmansodalla, ristiretkillä, Sarajevon laukauksilla, Mooseksen teoilla ym.
Kielten opiskelussa tarve on aika tärkeä peruste, koska maailmassa on tuhansia kieliä eikä kaikkia niitä voida opettaa, niin silloin nimenomaan tarve on hyvä peruste sillä, mitä kieliä opetetaan.
Muut aineet ovat universaaleja, ei esim. ole olemassa vaihtoehtoista matematiikkaa. Siten pakkoruotsia ei mitenkään voi perustella pakkomatematiikalla. Pakkoruotsi pitää perustella siten, että miksi juuri se ja vain se on pakollinen tuhansien kielien joukosta.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 14:13"]
Tuu sitten taas huomenna kertomaan että upeaa, tänään on ääniä jo 37 001, mieletön mahtimeininki, keräys on ihan liekeissä nyt!
[/quote]
Tulin kertomaan, että allekirjoituksia on jo 38000 ja rapiat.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2012 klo 18:12"]
Olen ollut hyvin kiitollinen ruotsin opinnoistani, koska minulla on paljon ruotsalaisia vientiasiakkaita
Kaikkien kielten opiskelu on hyväksi suomalaisille, koska harva ulkomaalainen puhuu suomea. Emme ole planeetalla yksin. On muunkin maalaisia.
[/quote]
Muita kieliä puhuu paljon enemmän
[quote author="Vierailija" time="16.09.2012 klo 20:59"]
Jos joku tekisi adressin esim. nopeusrajoitusten tai promillerajojen alentamisesta, niin allekirjoittaisin heti.
Olen toisaalta sitä mieltä, että ruotsin kieli on hyvä osata. Lapseni on kaksikielinen ja käy ruotsinkielistä koulua. Englannin opiskelu alkoi kolmannella luokalla, äidinkielisuuntautunut suomi neljännellä ja yläasteella alkaa saksa.
En ole vielä keksinyt yhtään sellaista syytä, miksi kielten opiskelu ei kannattaisi.
[/quote]
Miksi ei opiskelisi jotain kieltä jolla jotain tekee? Miksi opiskella kieltä joka tulee valloittaja kulttuurista, on erittäin ruma kieli ja sen merkitys vähenee?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:00"]
Suurin osa Suomea ei ole kaksikielinen,
[/quote]
Tietääkseni kyllä tuo kaksikielisyys koskee ihan koko maata eikä vain tiettyjä osia vaikka tietyissä osissa toki onkin suomenruotsalaisia enemmän kuin toisissa.
Ja kyllä sinne Ruotsiinkin on hankala töihin mennä, jos ei sitä ruotsia osaa. Ja turistinakin on paljon helpompaa, kun puhuu ruotsia.
Itse yritän opetella aina muutaman sanan kohdemaan kieltä ylipäätään, se on mielestäni kohteliasta ja Pohjoismaissa on lähinnä noloa, jos ei puhu ruotsia, norjaa, tanskaa.. Niillä kun pärjää sitten kaikissa näistä maissa.
[/quote]
Tuolla perusteellla sinun pitäisi opetella jokainen maailman kieli. Ihmiset käy enemmän Espanjassa matkoilla kuin kaikissa Pohjoismaissa yhteensä. Laitetaan pakollinen espanjan kielen opetus Suomeen
Tyhmää vaatia ruotsinkieltä pois kouluista jos ei perustuslakiin tule muutosta.
Ottamatta kantaa pakollisuuteen niin on huvittavaa lukea kommentteja siitä, että kyseessä olisi vain pakollisen ruotsin kielen lopettaminen eikä muuta. Kyllä näistäkin jutuista näkee että tavoitteena on saada suomi yhdeksi ainoaksi viralliseksi kieleksi.
Kammoksun sitä, että vapaaehtoisuutta toitottavat tahot haluavat pakolla ruotsin kielestä kokonaan eroon. Ei ruotsin kieli ole meille suomenkielisille mikään uhka - suvaitsemattommus omaa väestöämme ja sen omaa kieltä kohtaan on.
poliitikoille, jos teitä se pakkoruotsi niin kovasti häiritsee! Ei se täällä netissä meuhkaamalla poistu. Sitä paitsi, se ei ole niin iso ongelma kuin jotkut tuntuvat siitä tekevän. Todellisia ongelmia ovat mm. nuorten syrjäytyminen, lasten kaltoinkohtelu, lemmikkien kaltoinkohtelu, tuloerot, tasa-arvon puute, ikärasismi ja vajaakuntoisten oikeudet ja palvelut.