Yksityisen päiväkodin kummalliset säännöt, jos toinen vanhempi kotona ...
Olen 8 kk -ikäisen vauvan ja 5-vuotiaan pojan äiti. Isompi lapsi on hoidossa yksityisessä päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, mutta nyt päiväkodista tuli määräyksiä, joiden mukaan toisen vanhemman ollessa kotona - syystä tai toisesta - lasta ei saa tuoda aamiaiselle eli päiväkotiin pitää tulla klo 8.30 ja lapsi on haettava viimeistään kello 15.
Nyt menee homma hankalaksi, lapsi on tähän saakka viety päiväkotiin kahdeksaksi isän mennessä töihin ja nimenomaan aamiaiselle, jolloin aamulla ei ole tarvinnut muuta kuin pukea päälle kotona. Iltapäivällä tuo klo 15 -hakumääräys on myös hankala, useimmiten haen pojan klo 15 mennessä, mutta ärsyttää sanomuoto "haettava viimeistään klo 15 jos toinen vanhempi on kotona, koska lapsen ei ole pakko olla päivähoidossa pidempään".
Ei ole pakko, ei, mutta onko se nyt maailmanloppu, jos jonakin päivänä haku venyy esim. klo 15.30 saakka?
Homma alkaa tuntua nipotukselta ... voiko päiväkoti määrätä tälläisiä omia sääntöjään, vieläpä aivan yhtäkkiä? Niin ja koulujen loma-aikaan lasta ei saa tuoda päiväkotiin, mutta silti ko. ajasta on maksettava!
Kommentit (80)
Mä kyllä ymmärrän alkuperäistä. 5-vuotias on vaan kaksi päivää tarhassa ja kulkeminen sujunut hyvin. Miksi muuttaa hyvää käytäntöä? Senkin mä ymmärrän hyvin, että lapsi käy tarhassa, vaikka äiti vauvan kans kotona.
Itellä 5 ja 2-vuotiaat lapset. 5-vuotias käy kolme kertaa vkossa kerhossa. Kyllä siinä on oma taiteilu, et päästään lähtemään kerho aamuina. Se oikeesti helpottaa, jos aamupala syödään päiväkodissa. Ja
vauvan kans lähteminen oma lukunsa imetyksiin ym. Ja kyllähän toi 300 euro
Ei tarvita niin monta hoitajaa aamulla, kun "pakotetaan" mahdollisimman moni tulemaan vasta aamiaisen jälkeen. Ja sama iltapäivällä.
Kaikki tuollaiset säännöt johtuvat vain ja ainoastaan säästöistä.
Ole tiukkana, noin kalliit maksutkin, niin todellakin on heidän syytä pitää riittävästi henkilökuntaa eikä yrittää selvitä rimaa hipoen lain asettamista määräyksistä.
täysin yksityinen päiväkoti, niin heillä on oikeus tehdä aivan sellaiset säännöt kuin haluavat. Jos kyseessä olisi yksityinen ostopalvelupäiväkoti, sitten heidän pitäisi noudattaa kunnan sääntöjä.
Loma-aikojen maksuistakaan ei voi nipottaa, koska heillä on oikeus sanella maksupolitiikka. Tietysti kannattaa ottaa selvää, omistaako päiväkodin yritys (joka sanelee säännöt) vai vanhempaintoimikuntayhdistys (sellaisiakin päiväkoteja on), jolloin kyseisen toimikunnan hallitus päättää säännöt.
Itselläni on lapsi yksityisessä päiväkodissa, mutta siellä eivät onneksi vielä puoli yhdeksältä lähde minnekään retkeilemään. Vien lapsen aamuysiksi ja haen kolmelta.
se ei ole mahdollista. Sopimusrikkomus.Ilmoittaisin asiasta päivähoidontarkastajalle,
JOS et yhtä mukeloa jaksa hoitaa, miksi pitää toinenkin vääntää????
voi hellanlettas teitä laiskoja vanhempia. Näitä suosituksia ei odellakaan tehdä teidän kotimammojen kiusaksi vaan nimenomaan lapsen parhaaksi! Lapsesi siis viettää pitkää päivää hoidossa ja sinä vauvan kanssa kotona. Menepä itse meluiseen ja hektiseen päiväkotiin ja mieti sitten niitä VIRIKKEITÄ, onko se todellakin lapsesi parhaaksi, vai rauhallinen ympäristö kotona? Mieti vähän. Ja jos olet normaali jaksava ihminen, voit kyllä järjestää lapsellesi hänen tarvitsemansa virikkeet ihan itse!
kysynyt lapseltas, söiskö se mieluummin aamiaista ihan rauhassa kotona teidän kanssa. Ja kävelisi/pyöräilisi sitten ihan rauhassa sinne päiväkotiin teidän kanssa? Kenellä tässä nyt on tarkoitus olla kivointa?
Jotta yöt jaksaa harrastaa lisääntymistä...
Ainakin nyt maksuissa olisi huomioitava jos ei esim sitä aamupalaa syö ja hoitoaikaakin rajataan..?
kannalta, pitääkö 8 kk -ikäinen vauva kiskoa aamulla uniltaan niin, että saan vietyä isomman lapsen päivähoitoon tasan klo 8.30? Sama iltapäivällä, haen isomman lapsen klo 14.30-15.30 välillä siihen aikaan, kun pienemmän rytmiin parhaiten sopii. Nyt siis lapsi pitäisi olla haettuna klo 15!
5-vuotias on päiväkodissa tosiaan vain 2-3 päivänä viikossa siksi, koska itse haluaa kavereiden luo ja on ollut ko päiväkodissa jo ennen vauvan syntymää. Mitä tässä on osalla narisemista? ja tosiaan maksamme hoidosta noin 300 euroa kuussa ...
ap
ap
sun vapaa-aikas, jos maksat siitä vaan 300 euroa kuussa. Eikä sitä vauvaa tarvitse mihinkään "uniltaan kiskoa", jos et vie sitä isompaa hoitoon. Jos on hankala viedä, niin ei tarvitse viedä (hoitopaikka tuskin vaatii tätä lasta paikalle...). Tai sitten viet just siihen aikaan kun sulle sopii. Ja ennenkuin sanot, että maksat siitä, niin viet sitten hoitoonkin niin edelleen - ei ole pakko viedä eikä maksaa.
On niitä muitakin harrasteita lapselle kuin päiväkoti, ihan sellaisia joita ei tarvitse yhteiskunnan rahoittaa. "Kun lapsi haluaa". Oletko kysynyt haluaisiko ennemmin puistoon, perhekerhoon, tanssikouluun tai kuvataidekurssille. Älä jaksa perustella lapsen haluilla tuollaista asiaa, kun se on pelkästään itsekästä kuitenkin. Ihan hyvin voisit keksiä itsekin sille lapselle tekemistä ja kavereita.
etkö muka jaksa sille 5veelle keksiä mitään muuta virikettä kuin kotona kököttämistä? Kysyn vaan...
se ei ole mahdollista. Sopimusrikkomus.Ilmoittaisin asiasta päivähoidontarkastajalle,
että päiväkodilla on oikeus muuttaa sitä sun tätä säännöissään jne. Ihan kuin pankit, niiltä tulee vain kirje kotiin, että maksuja nostetaan ja jos ei hyväksy sitä, voi irtisanoa tilinsä.
laatia uudenlaiset säännöt. Onko se niin mahdotonta ymmärtää, ettei 5-vuotias halua kökkiä jokaikistä päivää äidin ja vauvan kanssa kotona? No, onneksi vuoden kuluttua ollaan eskarissa!
ap
"kökkiä" äidin ja vauvan kanssa jokaikinen päivä kotona. Mulla 5-vuotias, 3-vuotias ja 1-vuotias, eikä me ainakaan "kökitä". Joka ikiselle päivälle on kyllä tekemistä. Puistoja, kerhoja, retkiä, ja iltaisin jo isommilla yksi harrastus viikossa. Etkö sä osaa tehdä niiden lastes kanssa mitään?
tarvi kiskoa sitä vauvaa uniltaan mihinkään, eikä sen 5-vuotiaan tarvitse kökkiä äidin ja vauvan kanssa kaiket päivät kotona. Katsos kun sun ei tarvi viedä sitä hoitoon, ja tekemistä on rajattomasti. Se on ihan normaalia lapsiperhe-elämää. Eri asia, jos et halua/viitsi/jaksa.
laatia uudenlaiset säännöt. Onko se niin mahdotonta ymmärtää, ettei 5-vuotias halua kökkiä jokaikistä päivää äidin ja vauvan kanssa kotona? No, onneksi vuoden kuluttua ollaan eskarissa!
ap
"kökkiä" äidin ja vauvan kanssa jokaikinen päivä kotona. Mulla 5-vuotias, 3-vuotias ja 1-vuotias, eikä me ainakaan "kökitä". Joka ikiselle päivälle on kyllä tekemistä. Puistoja, kerhoja, retkiä, ja iltaisin jo isommilla yksi harrastus viikossa. Etkö sä osaa tehdä niiden lastes kanssa mitään?
Ei ap kysellyt, pitäisikö 5v ottaa pois päiväkodista, vaan hän kysyi, onko päiväkodilla oikeus muuttaa sääntöjä yksipuolisesti. Jos et osaa siihen kommentoida, niin jätä viestinnaputtelu sikseen. Ei oikeasti jaksa lukea tuhatta "hoida-kakrus-itse" viestiä niiden muutamien olennaista sisältävien joukossa.
ap
Ei ap kysellyt, pitäisikö 5v ottaa pois päiväkodista, vaan hän kysyi, onko päiväkodilla oikeus muuttaa sääntöjä yksipuolisesti. Jos et osaa siihen kommentoida, niin jätä viestinnaputtelu sikseen. Ei oikeasti jaksa lukea tuhatta "hoida-kakrus-itse" viestiä niiden muutamien olennaista sisältävien joukossa.
nimenomaan kysyi "onko se mahdotonta ymmärtää, ettei 5-vuotias halua kökkiä jokaikistä päivää äidin ja vauvan kanssa kotona?" Ja että "Pitäisikö vauva kiskoa aamu-uniltaan, että voi viedä isomman ho9toon?". Näihin on myös vastattu. Jaksaako tää äiti kökkiä joka päivä kotona, vai käykö kenties kaupassa/kahvilassa/kaverilla tms. Vai onko ne vaan kivempi tehdä sen vauvan kanssa...
on 7 tuntia hoidossa, kun itse makaat sohvalla koko päivän. Ota itseäsi niskasta ja hoida OMA lapsesi kotona.
ap
hei! sulla on ihan eri tilanne kuin ap:lla 3 ja 5 vuotiaat voi leikiä keskenään jo kotona ja äidin ei tarvi olla koko ajan leikkimässä! todennäköisesti myös lapsesi eivät ole olleet koskaa pk:ssa eitkä nähneet sitä kuinka mukava on kun on ikäistänsä leikkiseuraa koko ajan! Meillä melkein sama tilanne kuin ap:lla paitsi lisäksi vielä koululainen ja 5v on 2-3 päivää viikosta pk:ssa ja lapsi todellakin oli se joka sinne halusi! oli kotona koko kesän 3kk käytiin puistossa, pelattiin lei
kittiin jne. mutta kun siskolla alkoi koulu ei pelkkä äitin kans "leikkiminen" riittänyt ja alkoi laskea päiviä millloin pääsee tarhaan kavereiden kans leikkimään! Ymmärrän ap:ta täysin! keskustele maanantaina vielä tilanteesta pk:ssa ja selität ne vauvan unirytmin sekoituksen ja kuskauksen hankaluudent jne. !
JOS et yhtä mukeloa jaksa hoitaa, miksi pitää toinenkin vääntää????
Täh? Se viisivuotias olisi kokopäivähoidossa ja äiti töissä, jos vauvaa ei olisi. Enemmänhän viisivuotias saa nyt kotona olla kuin muuten saisi.
koska tänään meidän kunnallisessa päiväkodissa huomautettiin, että muistanhan, että koska olen kotona (äitiyslomalla 4 vkoa vanhan vauvan kanssa), pitäisi 4,5v. lapsen hoitoaika olla rajoitettu viiteen tuntiin päivässä. Sanoin että kyllä olen, mutta sitten tarkemmin mietittynä alkoi verenpaine nousta.. Hoitosopimusta tehdessämme suosituksen tuntimäärä oli nimittäin vielä 6 tuntia päivässä, klo 9-15. Poikamme on aloittanut ryhmässä vuosi sitten syksyllä, ja samassa ryhmässä on paljon lapsia asuinalueeltamme (joka on vähän kuntakeskuksen sivussa) ja samanikäisiä poikiakin on päiväkodissa paljon. Tuolloin poika oli kokopäiväinen, koska olimme vielä töissä. Nyt uuden toimintakauden alkaessa vaihdoimme kymmenpäiväiseksi, että poika saa käydä ikäistensä kanssa leikkimässä, saa terveellistä ja monipuolista ruokaa, ulkoilee säännöllisesti ja oppii uusia kädentaitoja ja musisointia. Olen entinen ammattitaitoinen perhepäivähoitaja, ja pystyn kyllä järjestämään vastaavaa tekemistä 4-6 lapselle viitenä päivänä viikossa, MUTTA en silloin kun hoidettavana on myös vastasyntynyt. Pojan on vienyt päiväkotiin isä klo 7.45 ja minä olen vauvan kanssa hakenut klo 14.15-15.00. Voin kertoa, että vaikka autolla mennään, on se tuon ikäisen kanssa melko suplimista jo sekin. Kaikki koulujen lomat olemme tietenkin kaikki kotona. Helpointa olisi, jos poika olisi minun ja vauvan kanssa kotona ja laittaisin hänet katsomaan videota tai pelaisin muistipeliä hänen kanssaan joka päivä, mutta juuri muuhun en sitten pystyisikään. Poika voisi mennä YKSIN meidän omakotitalon pihaan leikkimään, mutta ketään kaveria ei täällä olisi arkipäivisin. Isommat lapsemme ovat koulussa, heistä on seuraa klo 14 jälkeen. Ja mikä parasta, poika on itse kysynyt päiväkodittoman viikon loppupuolella, että KOSKA mä pääsen päiväkotiin! Kertaakaan hän ei ole aamuisin itkenyt, ettei tahtoisi lähteä hoitoon. Hän tietää, että niinä 15 muuna arkipäivänä kotona olen minä imettämässä vauvaa, isot sisarukset ovat koulussa ja kavereita ei ole. Olen hoitanut pojan kotona 3,5-vuotiaaksi, ja päiväkoti on edelleen mukavaa vaihtelua kodin lisäksi. Nyt sain käsityksen, että kun hoitotäti sanoi keskustelevansa päiväkodin johtajan kanssa tilanteestamme uudestaan, tarvitsemme erikoisluvan, että saamme pitää pojan hoidossa hoitosopimukseen kirjattujen klo 7.30-16 mukaisesti, eikä enää heille kelpaa siitäkään tingityt hoitotunnit. Esikoisen ja kakkosen kanssa tein aikoinaan sen virheen, että irtisanoin hoitopaikan äitiysloman vuoksi, ja kun hain paikkaa uudestaan reilun vuoden päästä, emme todellakaan saaneet samasta talosta enää paikkoja, vaan pääsimme ryhmikseen toiselle puolelle kylää. En todellakaan ajatellut lankeavani samaan ansaan uudelleen, koska tiedän jo nyt, että aloitan vuoden päästä syksyllä opiskelut ja tarvitsen taas kokopäiväisen hoitopaikan. Tästä keskustelusta sain asiallisia ja hyviä pointteja, jos tosiaan joudun päiväkodin johtajan puhutteluun. Ja tiedän, että hoitoajan lyhentäminen on suositus, ei määräys tai laki. Minä edelleen tiedän, mikä on lapseni paras.
eikä voisikaan olla, sieltä ei myöskään tarvitse olla poikka koulujen loma-aikoin.
Yksityiset on just tollaisia perspaikkoja, joissa kaikin tavoin pyritään maksimoimaan voitot ja minimoimaan kulut. Lapsista viis.