Yksityisen päiväkodin kummalliset säännöt, jos toinen vanhempi kotona ...
Olen 8 kk -ikäisen vauvan ja 5-vuotiaan pojan äiti. Isompi lapsi on hoidossa yksityisessä päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, mutta nyt päiväkodista tuli määräyksiä, joiden mukaan toisen vanhemman ollessa kotona - syystä tai toisesta - lasta ei saa tuoda aamiaiselle eli päiväkotiin pitää tulla klo 8.30 ja lapsi on haettava viimeistään kello 15.
Nyt menee homma hankalaksi, lapsi on tähän saakka viety päiväkotiin kahdeksaksi isän mennessä töihin ja nimenomaan aamiaiselle, jolloin aamulla ei ole tarvinnut muuta kuin pukea päälle kotona. Iltapäivällä tuo klo 15 -hakumääräys on myös hankala, useimmiten haen pojan klo 15 mennessä, mutta ärsyttää sanomuoto "haettava viimeistään klo 15 jos toinen vanhempi on kotona, koska lapsen ei ole pakko olla päivähoidossa pidempään".
Ei ole pakko, ei, mutta onko se nyt maailmanloppu, jos jonakin päivänä haku venyy esim. klo 15.30 saakka?
Homma alkaa tuntua nipotukselta ... voiko päiväkoti määrätä tälläisiä omia sääntöjään, vieläpä aivan yhtäkkiä? Niin ja koulujen loma-aikaan lasta ei saa tuoda päiväkotiin, mutta silti ko. ajasta on maksettava!
Kommentit (80)
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta kuraa näytti tulevan niskaan kunnolla. Ymmärrän näkökantasi todella hyvin. Onnistuisiko vaikka päiväkodin johtajan kanssa keskustelemalla sopia, että voisitte jatkaa kuten ennenkin. Isompi tarvitsee kavereita ja pienempi rauhan nukkua silloin kun nukuttaa.
kun lisätään aikuisia. Jos asiakkaalle on myyty hoitoaika 8 - 16, sen yrittäjän kuuluu se hänelle tarjota, ihan lain mukaan.
Suhdeluvut hän hoitaa kuntoon aikuisia lisäämällä.
Sama turvallisuuden kanssa: Lasten ja aikuisten suhdeluku pidetään laillisena ja hoitosopimuksia noudattavana.
Aivan naurettavaa sepustusta väännät nyt!
miten tuo päiväkoti noudattaa lakia, miten huolehtii lasten turvallisuudesta jne.
Minä olen seuraillut pitempään yhtä lähistön yksityistä päiväkotia ja siellä kyllä sumeilematta rikottiin lakia mm. turvallisuuden suhteen.
Yksi ainoa hoitaja saatteli 10 - 15 4-vuotiaan ryhmää keskikaupungilla - ja kaiken huipuksi vielä jätti rutiinisti nämä kokonaan ilman aikuista vilkkaan kadun varteen eskarin oven (päiväkoti oli siis sitoutunut saattamaan lapset eskariin).
Eli jos tosiaan yrittäjä yrittää mennä nyt laittomuuksien ja sopimusrikkeiden rajoille, tarkasta, mikä se meininki siellä todellisuudessa on.
Samaten kannattaa tutkia kaikkia nurkat yms. eli onko siivottu, onko hometta salailtu jne.
Ei niitä sääntöjä ole lapsen parhaaksi luotu, vaan säästämään yksityisyrittäjän menoja!
Jos lapsesta maksetaan täysi hinta, mutta yrittäjä ei tarjoakaan kaikkia aterioita, velottaa myös loma-ajasta, jolloin lapsi ei edes ole siellä ja sen lisäksi vielä säästää hoitajakuluissa, kun häätää osan lapsista ennen aikojaan kotiin, tämä kaikki KILAHTAA MARKKOINA SEN YRITTÄJÄN TASKUUN.
Aivan! Takuulla päiväkoti laskuttaa yhteiskuntaa sen mukaisesti kuin lapsi olisi myös aamupalalla ja että hänet haetaan myöhemmin. "Lapsen paras" on siitä tehokas veruke, että se pistää monen äidin sanattomaksi.
Älkää te yrittäkö kasvattaa toisen lapsia, ja määräillä muiden juttuja. Vastatkaa siihen mitä kysytään, kun taustoja ei muulle ole edes annettu. Ihmiset asuu erilaisilla paikkakunnilla ja ilman ihmisen tuntemista on mahdoton tehdä edes arviota, mikä on tässä tilanteessa lapsen paras. Kaikkialla ei ole kerhoja, esim meillä vain seurakunnan kerho, ja emme maksa kirkollisveroakaan, joten miksi veisin lapseni sinne.
5-vuotias todellakin tarvitsee kavereita ja miettikää tekin tilannetta, että kun vaihdatte työpaikkaa ette sitten koskaan enää saa soitella vanhoille työkavereille. Teidän täytyy katkoa kaikki kaverisuhteet. Toisekseen tämä yksityinen päiväkoti ei tosiaan pidä lasta osapäiväpaikalla vaan yksityisissä yleensä on vaihtoehtona vain kokopäivähoito ja kokopäivämaksu. Tuo hoitoaikojen rajaus selvästi johtuu varmasti nimenomaan hoitajien työvuoroista ja hakevat suhdelukujen pitämistä rajaamalla teidän hoitoaikaa. Se lapsi ei niin paljon aamiaista syö, että siitä säästöä syntyy. 300 euroa/kk on paljon enemmän kuin kunnan päiväkodin taksa, huomioikaa se hyvät mammat. Sen lisäksi menettää kotihoidontuessa sisaruskorotuksen, joten oikeasti AP tosiaan maksaa hoitopaikasta ja kaikki on tietenkin tuon päiväkoti-firman piikkiin.
Meidän yksityisessä päiväkodissa kukaan ei kysy mitään, koska olet töissä ja koska et. Vanhempien ei tarvitse edes ilmoittaa poikkeavista hoitoajoista. Saa tuoda kun päiväkoti aukeaa 7:15 ja hakea pitää klo 17 mennessä. Toki lapsen vuoksi kerrotaan aina koska haetaan.
En minä ihan purematta hyväksyisi että ei saisi ajatella myös vauvaa. Jos vauvan rytmiä turhaan sotketaan niin voi seurata enemmänkin unihäiriöitä.
aikanaan 5-vuotiaan kanssa. Asutaan Tampereella.
Tietysti hain vaihtelevasti 14:30-15:30 välillä, riippuen pienemmän nukkumisesta. Aamulla isä vei mennessään puoli ysin jälkeen. Mutta nuo ajat ihan sen takia, että mies lähtee töihin siinä puoli ysiltä ja iltapäivällä taas kaverit haettiin puoli neljän jälkeen, joten pyrin aina hakemaan vähän ennen. Ei siinäkään mieltä olisi ollut, että on siellä mua yksin odottelemassa.
Voisin veikata että tämä on sama paikka.
En silloin tajunnut tätä mikä mieleen nyt juolahti: jos lapsi on alle 5 h hoidossa niin lapselle kuuluu 2 ruokaa, ei kolmea mutta jos lapsi on täyden päivän niin ruokaa tulee lapselle 3.
Miksi en silloin tätä huomannut? Me vaihdettiin tarhaan kun tarha alkoi ohjaamaan miten meidän perhe elää. Ja tämä yksityisen pakosta: me kun ei välitetä lapsesta heidän puheissa! ;)
Jos me oltaisiin kysytty lapselta meneekö syömään tarhaan niin olisi mielellään näin tehnyt. Siitähän se sinun tarha tahtoo säästää: SINUN LAPSESTA! Se on hänen kiinnostus.
Meillä kävi juurikin noin että hoitopaikka keksi että jos vanhempi on kotona niin lapsen hoitoajat muuttuu.
Ja kaikessa kuuli että TÄMÄ on se lapsen paras! Anteeksi nyt hoitopaikka mutta jos lapsen vanhempi on töissä niin hänen mukaan kuljetaan, millä se äiti vauvan kanssa kulkee sateessa ja rännässä? Mikä on vauvan paras? Se lapsen hoidontarve tulee sieltä kotoa ja jos isä kuljettaa lasta niin lapsi kulkee isän mukana!
Todellakin TE päätätte miten lapsi on hoidossa ja hoitopaikka voi sanoa että olette itsekkäitä, mutta faktaa on että heitä kiinnostaa SÄÄSTÄMINEN, ei se teidän lapsi.
Meillä elämä helpotti kun vaihdettiin kunnalliseen päiväkotiin! Sinne lapsen voi viedä vaikka klo 6 jos tarha silloin aukeaa tai hakea kun tarha suljetaan klo 17. Tässäkin joustetaan sovittaessa! Lapsen maksimi hoitoaika on 10 h ja uskon että te hakisitte juuri silloin kun pääsette, ette vedä maksimiin koska niin ei tarvitse tehdä.
Valitus tarhan valvojalle, joka tarhalla on valvoja: tämä ei ole ensimmäinen kerta varmastikaan. Kuulostaa niin yksioikoselta tarhan puolelta. Ainoa vaan että siihen vaan puututaan jos lapsien turvallisuus on uhattuna, tuo on paikan säännöstöä että tarhaan tullaan aikasintaan silloin ja tällöin.
Kannattaa tarkastaa valvojalta tuo ruokamäärä! Se meinaan saattaa olla lapsien PERUSoikeus: saada riittävästi ravintoa tarhapäivän aikana!
Voiko tarha pakottaa lapsen syömään aamupalan kotona, vaikka lapsi olisi tarhassa koko päivän?
Tarhassa lapsi saa aamupalan myöhemminkin jos myöhästymisestä ilmoitetaan: aika kamalaa jos yksityinen lähtee säästämään RAVINNOSTA!
Tuohon itse ainakin puuttuisin, ihan suoraan valvontaan. Äkkiseltään meinaan se on poliisiasia jos lapsi ei saa ravintoa tarhalla. Että ollaan kaukana siitä "lapsen parhaasta"!
Pelottava tarha!
* Jos lapsi on yli 5 h hoidossa niin aivan varmasti siihen kuuluu 3 ruokaa.
"kun lisätään aikuisia. Jos asiakkaalle on myyty hoitoaika 8 - 16, sen yrittäjän kuuluu se hänelle tarjota, ihan lain mukaan.
Suhdeluvut hän hoitaa kuntoon aikuisia lisäämällä."
Suhdelukuja rukataan meidänkin päiväkodissa koko ajan. Meillä on oma kiertävä sijainen ja lisänä muita aikuisia, joita tarvittaessa siirretään toisista tehtävistä (esim. siivoamisesta) kasvatusvastuullisten sijaisiksi. Silti niinkään ei voi koko aikaa tehdä. Samoin henkilökunnan päiviä pidennetään ja vuoroja siirrellään tarpeen mukaan, mutta sekään ei aina riitä ja auta. Meidän päiväkodissa on erinomaisen hyvin henkilökuntaa, mutta silti esimerkiksi iltapäivissä on ruuhkaa. Pakotetta lasten hakemiseen ei olla laitettu, mutta todellakin on esitetty toivomus lasten hakemisesta aikaisemmin, mikäli sen pystyy tekemään. Sama homma työsskäyville: jos pääset klo 13, hae aikaisemmin, jotta kaikkien lasten turvallisuus voidaan taata. Henkilökuntaa on a)vaikea saada, b)vaikea saada pätevänä, c)kallista hankkia. On lasten etu, että rahaa jää muuhunkin (esimerkiksi retkiin, tarvikkeisiin jne), jos vanhemmat voivat hakea aikaisemmin.
"Sama turvallisuuden kanssa: Lasten ja aikuisten suhdeluku pidetään laillisena ja hoitosopimuksia noudattavana."
On aika vaikea pitää niitä suhdelukuja, kun ne eivät saa määrättömistä ylittyäkään. Silloin nimenomaan nämä puolipäivälapset kuormittavat, samoin ne, jotka ovat "turhaan" pitkää päivää.
Sehän on näille yrittäjyyttä painottaville ihmisille se ja sama, mutta on päiväkodin henkilökunnallakin omat perheensä ja lapsensa haettavana päiväkodeista. Joten kyllä minua harmittaa, jos en pääse kotiin työvuoron loppuessa, koska lapsia on liikaa suhteessa aikuisiin.
MUTTA meillä kyllä ei narista, jos hoitosopimus on laitettu johonkin. Sitten saa hakea sen ajan sisään. Toivotaan silti, että lapsi haetaan ennen neljää jos voidaan.
HÄPEÄ, SINÄ SENKIN VÄTYS!! anna lapsesi pois, niin saa rakastavan vanhemman ja kodin, jossa saa olla!!
63, vaikka saat kirjoittaa anonyymisti niin ei tässä tartte ketään alkaa haukkumaan ja lastaan luovuttaa! Sairasta tekstiä.
Viestissä 66. Anteeksi, meni vaan puuro väärään kurkkuun kun luin tollasen kirjoituksen. :(
päiväkotilasten päivän pituutta jos vanhempi on kotona. On lapsen etu kun päivä ei ole liian pitkä.
Asiakas ostaa, yrittäjä myy.
Yrittäjä palkkaa työntekijät (tarpeeksi monta) ja sopii näiden kanssa työajat. Ja kun työntekijä tekee työsopimuksen, hän sitten myös noudattaa sen työaikoja.
Ei minua kiinnosta, miten myyjä sen hommansa hoitaa, eikä se, onko työntekijällä mikä elämäntilanne.
Minä olen asiakas ja ostan palvelun ja sen jälkeen on myyjän asia huolehtia omalta osaltaan, että se pitää.
Ja jos työntekijä ei noudata työsopimustaan, hänet voidaan irtisanoa - tai jos työajat eivät miellytä, hän voi hakeutua muuall.
Jos lapsia on liikaa suhteessa aikuisiin, kun sinun työaikasi loppuu, valita työntantajallesi. Ei ole asiakkaan ongelma.
vain 2-3 päivää viikossa ja vuodessa on noin 15 viikkoa, jolloin lapsi on kokonaan kotona! Haloo! Päiväkotiin on 4 km eli sinne mennään autolla ja toisaalta siellä on oltava aamiaisen jälkeen klo 8.30, koska lähtevät usein siitä retkille yms. Se, ettei hoitoon saa viedä koulujen loma-aikoina on ok, mutta ko. ajan tulisi olla maksutonta!
ap
vuodessa on 52 VIIKKOA, JOISTA AP:N LAPSI SAA OLLA KOTONA 15 VK??!!HÄPEÄ, SINÄ SENKIN VÄTYS!! anna lapsesi pois, niin saa rakastavan vanhemman ja kodin, jossa saa olla!!
Tässä perusesimerkki tämän palstan vääristelijöistä.Kun lapsella on lomaa 15 viikkoa, hän siis käytännössä viettää 35 viikkoa päiväkodissa.Näinähnä se menee...
Tässä tapauksessa tosin ap:n lapsi on päiväkodissa 2-3 päivää viikossa. Toisin sanoen kuukaudessa keskimäärin 10 päivää. Kun vuodessa on tosiaan 12 kuukautta, niin lomat vähennettynä lapsi on päiväkodissa 8 kk ja yhden viikon. Eli siis yhteensä 82 päivää 365:stä päivästä. Eli noin 15 prosenttia vuodesta.
Lisätään tähän vielä se, että lapsi on hoidossa keskimäärin 7 tuntia päivässä eli siis viikossa noin 14-21 tuntia. Ei siis yhtäkään vuorokautta viikossa!
Kannattaisiko hiukan miettiä, ennen kuin päästää näitä aivopierujaan? Näkee kyllä, miten rakastava koti siellä sinun lapsillasi on.
kaikkien Vantaan yksityisten päiväkotien lyhennykset?
Jos taas puhut kunnallisista päiväkodeista, olet väärässä ketjussa.
kolme päivää viikossa hoidossa.
Minulla lapset meni hoitoon 6- ja 4-vuotiaina ja kun kuopus oli 5, minä pidensin hänen päivänsä 5 tunnista "yli 7 tuntiin", koska lapsi itse sitä toivoi!
Enkä saanut sitä ekaluokkalaistakaan koskaan iltiksestä pois kuin vasta "valomerkistä".
Ja nyt kun kuopus on ekalla, on iltiksessä, vaikka voisi tulla myös työhuoneelleni/kotiin.
Tuonikäiset kaipaavat toisten lasten seuraa ja se on myös tärkeää heidän kehityksensä kannalta!
Asiakas ostaa, yrittäjä myy.
Yrittäjä palkkaa työntekijät (tarpeeksi monta) ja sopii näiden kanssa työajat. Ja kun työntekijä tekee työsopimuksen, hän sitten myös noudattaa sen työaikoja.
Ei minua kiinnosta, miten myyjä sen hommansa hoitaa, eikä se, onko työntekijällä mikä elämäntilanne.
Minä olen asiakas ja ostan palvelun ja sen jälkeen on myyjän asia huolehtia omalta osaltaan, että se pitää.
Ja jos työntekijä ei noudata työsopimustaan, hänet voidaan irtisanoa - tai jos työajat eivät miellytä, hän voi hakeutua muuall.
Jos lapsia on liikaa suhteessa aikuisiin, kun sinun työaikasi loppuu, valita työntantajallesi. Ei ole asiakkaan ongelma.
En minäkään sanonut olevani pakotteen kannalla, mutta ymmärrän taustaa. Ja tietenkin menen työaikojen mukaan, mutta harmittahan se jos joutuu itse ylitöihin (ja omat lapset oelmaan pidempää päivää hoidossa) sellaisten vuoksi, jotka voisivat ihan hyvin hakea lapsensa varttia tai puolta tuntia aikaisemmin.
Jos asiakas sitten tahtoo ehdottomasti pitää lapsensa päivähoidossa pitkää päivää, hän on varmaan sitten valmis maksamaan lisää niiden pakattujen hoitajien palkan vuoksi..vai? :)
En nyt jaksa tästä enempää tapella, kehottaisin vain ap:ta ihan rauhallisen asiallisesti kysymään mikä tässä on syynä. Jos se tuntuu hyvälle syylle, ITSE hakisin muksuni aikaisemmin. Jos taas syy on hutera, keskustelisin omasta tilanteesta.
kuka ne säännöt keksii? Onko todellakin päiväkodin hallitus tälläiset säännöt hyväksynyt? Ottaisin heti yhteyttä johonkin hallituksen jäseneen. Meidän yksityisessä päiväkodissa ei milään tuollainen olisi mennyt läpi.
Lisäksi mitä teidän hoitosopimuksessanne lukee? Sen te olette allekirjoittaneet ja siitä maksatte.
Sitäpaitsi valitessanne yksityisen päivähoidon, ei heillä ole mitään oikeutta edes kysellä koska olette kotona. Toisekseen, entäs jos sinä työskentelet kotona?
ole mitään ylläolevista säännöistä mainittuna.
Maksamme korkeinta hoitomaksua ja tosiaan sen, olenko kotona vai en, ei pitäisi kuulua päiväkodille eikä myöskään määrittää lapsen päivähoitoaikoja tai sitä, saako lapsi aamiaisen. Saavat maanantaina kuulla, ettei suostuta ko. määräyksiin!
ap
minä, minä, minä.. Hoidosta kun maksetaan niin kaikki vaan siitä irti!
Eiköhän nämä säännöt ole luotu ihan lapsen parhaaksi että minäminä vanhemmat havahtuisivat ajattelemaan lapsen parasta.
Meillä on suositus, jonka mukaan toisen vanhemman ollessa kotona lapsi tuotaisiin aikaisintaan klo 8 ja haettaisiin viimeistään klo 16, jotta lapsimäärä ei ylity suhteessa aikuisiin. En tiedä miksi ap teidän päiväkodissa on tämä sääntö tehty, mutta ehkä siinäkin on takana pienen päiväkodin pakko pitää kiinni lapsimääristä suhteessa aikuisiin: se kun on ihan laissa määritelty asia.
Osa-aikainen lapsi jättää tilaa toiselle lapselle. On ikäänkuin puolikkaalla paikalla. Siinä voi sitten olla toinen "puolikas" lapsi sillä toisella paikalla, ja yhtä aikaa silti läsnä. Eli suhdeluku ylittyy. Tämä on ongelma erityisesti aikaisin aamulla ja myöhään iltapäivällä, jolloin aikuisia on vähemmän paikalla. Erityisesti, jos päiväkoti on pieni, jolloin henkilökuntaa ei voi yhdistellä ryhmien kesken.
Kysypä ap miksi sääntö on laitettu, ehkä saat ihan järkevän vastauksen. Tällainen syy ei ole lapseltasi pois, vaan on luotu jotta sinunkin lapsesi turvallisuus taataan ja valvonta toteutuu myös oman lapsesi ollessa päiväkodissa.