Yksityisen päiväkodin kummalliset säännöt, jos toinen vanhempi kotona ...
Olen 8 kk -ikäisen vauvan ja 5-vuotiaan pojan äiti. Isompi lapsi on hoidossa yksityisessä päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa. Tähän asti kaikki on sujunut hyvin, mutta nyt päiväkodista tuli määräyksiä, joiden mukaan toisen vanhemman ollessa kotona - syystä tai toisesta - lasta ei saa tuoda aamiaiselle eli päiväkotiin pitää tulla klo 8.30 ja lapsi on haettava viimeistään kello 15.
Nyt menee homma hankalaksi, lapsi on tähän saakka viety päiväkotiin kahdeksaksi isän mennessä töihin ja nimenomaan aamiaiselle, jolloin aamulla ei ole tarvinnut muuta kuin pukea päälle kotona. Iltapäivällä tuo klo 15 -hakumääräys on myös hankala, useimmiten haen pojan klo 15 mennessä, mutta ärsyttää sanomuoto "haettava viimeistään klo 15 jos toinen vanhempi on kotona, koska lapsen ei ole pakko olla päivähoidossa pidempään".
Ei ole pakko, ei, mutta onko se nyt maailmanloppu, jos jonakin päivänä haku venyy esim. klo 15.30 saakka?
Homma alkaa tuntua nipotukselta ... voiko päiväkoti määrätä tälläisiä omia sääntöjään, vieläpä aivan yhtäkkiä? Niin ja koulujen loma-aikaan lasta ei saa tuoda päiväkotiin, mutta silti ko. ajasta on maksettava!
Kommentit (80)
Yksityinen hoito on niin kallista, että tollaisia sääntöjä ei kyllä ole varaa ladella.
En suostuisi, koska hoidosta maksatte ja ilmeisesti aika paljonkin.
Yksityinen hoito on niin kallista, että tollaisia sääntöjä ei kyllä ole varaa ladella.
kysynyt lapseltas, söiskö se mieluummin aamiaista ihan rauhassa kotona teidän kanssa. Ja kävelisi/pyöräilisi sitten ihan rauhassa sinne päiväkotiin teidän kanssa? Kenellä tässä nyt on tarkoitus olla kivointa?
En suostuisi, koska hoidosta maksatte ja ilmeisesti aika paljonkin.Yksityinen hoito on niin kallista, että tollaisia sääntöjä ei kyllä ole varaa ladella.
Niin se lapsiraukka varmaan vaurioituukin siitä ylimääräisestä puolesta tunnista. Siellä ap:ta yrittää syyllistää joku työtön raukka. :)
alle 7h hoitopäivää jos toinen vanhemmista on kotona.mikä on minusta ainakin hyvä asia.miksi lapsen pitäisi tehdä pitkää päivää jos äiti on sisaruksen kanssa kotona??
lisäksi sääntönä on että hoitopäivä ajoittuu klo.8-16 välille.
otahan se herne pois nenästä ja ajattele asiaa lapsen kannalta...
Paitsi että saavat tulla aamupalalle. Ja minusta varsin hieno suositus! Lapsi ehtii saamaan kaiken virikkeen ja toiminnan tuona aikana! Ei ole perusteltua pitää lasta suuressa ryhmässä tuon pidempään. Ja loma-ajat ovat päivystyshoitoa, jolloin hoitoa tarjotaan sitä tarvitseville. Ei siis jos vanhempi kotona!
Miksi lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei haluta olla?
Meidän 5v. meni joka 2.pv päiväkotiin samalla kun isi meni töihin eli sai siellä aamiaisen ihan normaalisti.
Minä hain päivällä pois 15-15.30.
Ja olin vauvan kanssa kotona.
Joka 2.pv tyttö oli kotona minun ja vauvan kanssa.
vaan se miksi toisella sisaruksista on oikeus olla äidin kanssa kotona ja toinen sysätään hoitoon??ja vieläpä pitkäksi päiväksi.ja kyllä 7,5 tuntia on lapsesta pitkä päivä.kuten myös aikuisesta, onhan se kokonainen työpäivä.
Kerro tekeväsi töitä vauvan kanssa. Onhan se vauvan ja kodin hoitokin työtä.
toiminta-aika keskittyy aamupäivään.
kannalta, pitääkö 8 kk -ikäinen vauva kiskoa aamulla uniltaan niin, että saan vietyä isomman lapsen päivähoitoon tasan klo 8.30? Sama iltapäivällä, haen isomman lapsen klo 14.30-15.30 välillä siihen aikaan, kun pienemmän rytmiin parhaiten sopii. Nyt siis lapsi pitäisi olla haettuna klo 15!
5-vuotias on päiväkodissa tosiaan vain 2-3 päivänä viikossa siksi, koska itse haluaa kavereiden luo ja on ollut ko päiväkodissa jo ennen vauvan syntymää. Mitä tässä on osalla narisemista? ja tosiaan maksamme hoidosta noin 300 euroa kuussa ...
ap
ap
että valtaosa työssäkäyvistä vanhemmista koittaa järjestää työaikansa lomittain, että lapsen hoitoaika olisi mahdollisimman lyhyt. Ja kotimammat pitäisivät lasta hoidossa 7.30-16.30! Voi kulkea isän mukana, ettei mamman tarvitse vaivautua vaunujen kanssa ulos! Olisihan se kohtuuton vaiva! Ja kun se lapsi vielä viihtyy NIIN hyvin päiväkodissa!
minä, minä, minä.. Hoidosta kun maksetaan niin kaikki vaan siitä irti!
Eiköhän nämä säännöt ole luotu ihan lapsen parhaaksi että minäminä vanhemmat havahtuisivat ajattelemaan lapsen parasta.
paskat.
Mitä jos pitäisit pääsi kiinni?
että miksi teet lapsia , jos et jaksa itse hoitaa. Säälin lastasi, raukka joutuu tekemään täyden työpäivän, jotta äidillä olis mahdollisimman kivaa ja helppoa. Jos haluat lapsellesi virikkeitä mikset vie häntä kerhoon tai puolipäivähoitoon. Kyllä olet itsekäs, etkä ajattele viisi vuotiaan tunteita.
voi hellanlettas teitä laiskoja vanhempia. Näitä suosituksia ei odellakaan tehdä teidän kotimammojen kiusaksi vaan nimenomaan lapsen parhaaksi! Lapsesi siis viettää pitkää päivää hoidossa ja sinä vauvan kanssa kotona. Menepä itse meluiseen ja hektiseen päiväkotiin ja mieti sitten niitä VIRIKKEITÄ, onko se todellakin lapsesi parhaaksi, vai rauhallinen ympäristö kotona? Mieti vähän. Ja jos olet normaali jaksava ihminen, voit kyllä järjestää lapsellesi hänen tarvitsemansa virikkeet ihan itse!
Itse työskentelen juurikin yksityisessä pkssa ja täytyy sanoa noista maksuista että ei se Kelan jälk paljoakaan se summa ole, jää alle 200e/kk ja reilusti.
Ja mitä tuohon toiseen asiaan tulee niin periaatteessa yksityinen sektori voi määritellä itse sääntäjään koska on yksityinen ja piste.
Toisekseen ehkäpä ajattelevat myös lastasi, kyllä 7h päivä on tarpeeksi pitkä 5v ikäisellekin.
vain 2-3 päivää viikossa ja vuodessa on noin 15 viikkoa, jolloin lapsi on kokonaan kotona! Haloo! Päiväkotiin on 4 km eli sinne mennään autolla ja toisaalta siellä on oltava aamiaisen jälkeen klo 8.30, koska lähtevät usein siitä retkille yms. Se, ettei hoitoon saa viedä koulujen loma-aikoina on ok, mutta ko. ajan tulisi olla maksutonta!
ap
kerropas ap miksi viet sitten lastasi ylipäätään hoitoon kun maksujakin kitiset? Ja jos noin pitkä matkakin. Mikset hoida kotona ihan joka päivä?
laatia uudenlaiset säännöt. Onko se niin mahdotonta ymmärtää, ettei 5-vuotias halua kökkiä jokaikistä päivää äidin ja vauvan kanssa kotona? No, onneksi vuoden kuluttua ollaan eskarissa!
ap
todellakin omat lapseni aikanaan yksityiselle, sillä se on huomattavasti halvempaa tälle yhteiskunnalle ja en todellakaan halunnut selvittää kunnanemoille miten hoidan työni, josta suuri osa tehtiin kotona.
Ja töitä tehdessäni en todellakaan pysty vastaamaan lapseni turvallisuudesta, sillä käsittelen mm. myrkkyjä.
Kaltaisesi sinä, sinä, sinät voivat huoleti kytätä muita ja viedä mukulan sinne kunnalliseen päivähoitoon. Siellä niitä hienoja sääntöjä riittää. (Ei tosin henkilökuntaa)