Työpaikalleni haettiin sijaista vuodeksi. Tehtävään
valittiin eräs nuori nainen. Hän aloitti tämän viikon maanantaina. Tänään tiistaina huomasin, että hänellähän on selkeä vauvamaha. Kysyinkin törkeästi kahvitauolla, että onko raskaana. Myönsi olevansa neljännellä kuulla. Jatkoin jutustelua muusta, mutta hän itse alkoi kertomaan, ettei ole kertonut raskaudesta pomolle. Jäin vain mietimään, että eikö asiasta olisi pitänyt kertoa? Pomomme koko mainostaa, että onpa hyvä tilanne kun saatiin sijainen ensi heinäkuun loppuun asti.Eihän tää nainen oo töissä kun jouluun!
Kommentit (98)
Milloin on mielestäsi sopiva aika/ikä saada lapsia? Milloin työnantaja antaisi siihen luvan?
Silti, tietenkin on väärin, että kustannukset lapsista kasautuvat suurelta osin äidin työnantajalle. Onko tämä kuitenkaan äitien syy?
määräaikaisessa työsuhteessa kun tulin raskaaksi. Raskaus oli vielä ihan alussa kun minulle tarjottiin vakituista paikkaa. En kertonut raskaudesta, otin paikan. Olisiko minun tässä tilanteessa pitänyt sanoa että olen raskaana, en ota vakituista paikkaa? vai häh?
Silti, tietenkin on väärin, että kustannukset lapsista kasautuvat suurelta osin äidin työnantajalle. Onko tämä kuitenkaan äitien syy?
mutta johtaa silti naisten syrjimiseen työelämässä. Pk-yrittäjien kannalta ymmärrettävästä syystä.
palkata vaan miehiä ja yli 45-vuotiaita naisia. Ai niin, tutkimusten mukaan yli 45-vuotiaita syrjitään iän takia.
Ehkä kannattaa palkata vaan miehiä, eiks joo. Ne voikin sitten elättää kaikki naiset, jotka makaa kotona.
Nykytilanteessa ei ole kovin kaukaa haettua sanoa, että aina on huono hetki raskautua. Olen itsekin joutunut miettimään saman tapaisia kysymyksiä ja olen todennut, että ojasta allikkoon mennään aika usein.
Oma tilanteeni on se, että olen juuri valmistunut, ja onnekseni ja yllätyksekseni onnistuin löytämään vakituisen työn (tällä alalla melko harvinaista). Kyseinen työ on luonteeltaan sesonkipainotteista, eli kevät tulee olemaan hektinen ja kiireinen, ja uutena työntekijänä joudun varmasti tekemään pitkiä päiviä. Kyseessä siis pienehkö paikka jossa minunkin työpanoksellani on iso merkitys. työtä ei myöskään opi hetkessä eli on todella hankalaa jos jonkun uuden sijaisen pitäisi hypätä kelkkaan kesken pahimman hässäkän.Olen jo sen ikäinen, että raskautumisen kanssa ei olisi varaa enää juuri odotella, mutta mietin silti, että varmaan pitäisi odottaa... Jos raskautuisin ensi kierrosta niin ok, ehtisin, JOS kaikki menee hyvin, olla töissä nippa nappa tuon pahiman kauden loppuun Tai sitten kaikki ei menisi niin hyvin ja joutuisin jäämään saikulle kesken pahimman kiireen. Jos sen sijaan raskautumista joutuisi odottamaan muutaman kuukauden (tässä iässä jo melko todennäköistä), olisin kaikkein pahimpana aikana alkuraskaudessa ja mahdollisesti väsynyt, pahoinvoiva ym. Ja muutenkin pelkään, että joudun "epäsuosioon" jos teen näin ikävän tempun eli raskaudun heti työn saatuani. Ja een karhunpalveluksen muille ikäisilleni lapsettomille naisille, kuka sen jälkeen enää palkkaa "lapsentekoikäisiä" naisia...
Pointtini on se, että AINA on huono hetki, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Minusta on tosi ikävää, että naiset syyllistävät toisiaan näistä jutuista. Miksei ennemmin pyrittäisi vaikutamaan asioihin jotka ovat muutettavissa, eli esim. yritettäisi saada aikaan muutoksia jo niiden olevien lasten hoitovastuun jakautumisessa äitien ja isien välille? Ja myös asenne ilmapiirissä olisi tekemistä. Mitä jos kaikki ei aina olisikaan naisten vika...?
jos synnytys ja sitä myötä äitiyslomalle jääminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta haittaa, hakijaa ei tarvitse palkata?
Nämä raskausyllärit aiheuttavat sen, että kaikkia naisia syrjitään. Ärsyttää, kun tämäkin on yhtenä vaikuttamassa, ettei minulla naisena ole 37-vuotiaana ole vielä ollut yhtään vakituista työpaikkaa! Kustaan omiin muroihin koko sakki.
Pitäisikö sun mielestä kaikkien lapsia hankkivien naisten irtisanoutua töistä ja jäädä työttömiksi? Ihan oikeasti kyselen.
Nämä raskausyllärit aiheuttavat sen, että kaikkia naisia syrjitään. Ärsyttää, kun tämäkin on yhtenä vaikuttamassa, ettei minulla naisena ole 37-vuotiaana ole vielä ollut yhtään vakituista työpaikkaa! Kustaan omiin muroihin koko sakki.
käsikirjoituksen mukaan! Itse yritimme lasta 7v. kunnes tärppäsi. Olisiko minun pitänyt olla koko tuo aika pois työelämästä????
että millon niitä lapsia saisi tehdä vai saisiko ikinä?
Raskaaksi tulevia naisia syytetään siitä, että naiset saavat vaan pätkätöitä. Toisin sanoen työnantaja ei halua vakkarin jäävän äitiyslomalle eikä myöskään pätkätyöläisen. Pitääkö lapsia saada vaan työttömänä?
jos synnytys ja sitä myötä äitiyslomalle jääminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta haittaa, hakijaa ei tarvitse palkata?
Suomessa ei saa syrjiä ketään mm. juuri raskauden takia. Sitäpaitsi jos noin olisi, yksikään työnantaja ei palkkaisi naista koska äitiyslomista aiheutuu aina kuluja ja vaivaa työnantajalle.
että millon niitä lapsia saisi tehdä vai saisiko ikinä?
Raskaaksi tulevia naisia syytetään siitä, että naiset saavat vaan pätkätöitä. Toisin sanoen työnantaja ei halua vakkarin jäävän äitiyslomalle eikä myöskään pätkätyöläisen. Pitääkö lapsia saada vaan työttömänä?
koska se vasta vastuutonta on, jos lapsia tekee eikä pysty niitä elättämään :=DD
Palsta Sääntö nro 9287583798273287
Tähän tehtävään oli 5 hakijaa ja kaikki ovat saman koulun ja koulutuksen käyneitä. Eroa lähinnä 0-1v työkokemuksessa.
hakea. Mitä se kelleen kuuluu jos on raskaana? Entäs jos kohdalle sattuukin kohtukuolema tms. eikä jääkään äitiyslomalle? Olisiko pitänyt kotona kökkiä varoiksi, ettei vaan "huijaa" ketään?
Itse hain työpaikkaa keväällä, työhaastatteluun mennessä menkat viikon myöhässä, olisko pitänyt jättää menemättä? En tosin ollut raskaana vaan menkat sekaisin stressistä. Ei olisi tullut mieleenkään jättää työhaastattelua ja työpaikkaa väliin vain varoiksi.
että millon niitä lapsia saisi tehdä vai saisiko ikinä?
Raskaaksi tulevia naisia syytetään siitä, että naiset saavat vaan pätkätöitä. Toisin sanoen työnantaja ei halua vakkarin jäävän äitiyslomalle eikä myöskään pätkätyöläisen. Pitääkö lapsia saada vaan työttömänä?
Eihän itse ongelma ole naisten käyttäytymisessä vaan siinä, miten työmarkkinat toimivat, miten lapsen teon kustannukset jakaantuvat jne.
t.29
Ja mikä tärkeintä, laki kieltää syrjimästä hakijaa raskauden, sukupuolen, uskonnon ym. perusteella.
Jos oli ansioitunein hakija, niin halvemmaksi tulee palkata taas uusi sijainen kuin maksaa hänelle korvaukset syrjinnästä.
Jos se nyt sinua paljonkaan ilahduttaa, niin neljännellä kuulla odottavista ihan kaikki eivät kuitenkaan äitiyslomalle jää. Paitsi että on ehkä pitemmällä kun on jo selkeä vauvamaha.
Ja lähdin sieltä koeajalla, sillä työ oli ihan p:tä (jotain aivan muuta kuin ilmoituksessa luvattua, todelliseen työnkuvaan en olisi koskaan edes hakenut), määräaikaisuuden peruste oli asiaton (lomasijaisuutta tilanteessa missä kukaan ei ole lomalla) ja työympäristö oli aivan kauhea (pomo hoiti asiat huutamalla julkisesti).
Nyt on vakkariduuni toisaalla. Enkä ole raskaana. Että ei ne määräaikaisuudet aina onnistu silti.
..hakea SIJAISEKSI, jos itse tarvitsee oman sijaisen puolen vuoden sisään! Ihan turha äitien laulaa kuorossa "oikeudesta raskautua", jos haetaan töihin sijaiseksi; on niitä muitakin työpaikkoja ja tämänkaltaiset itsekkäät naiset aiheuttavat toimillaan sen, että kohta kukaan ei palkkaa 20-40-vuotiaita naisia! Oikeudesta siihen tähän ja tohon voi jauhaa vaikka maailman tappiin asti, mutta joskus olisi fiksua yrittää miettiä tilannetta myös toiselta kannalta.
t. nuori nainen
Oikeuksia kyllä jaksetaan huutaa, mutta mammojen hinku mennä muutamaksi kuukaudeksi töihin ennen jakautumista on just ne isommat rahat, jotka sillä tavalla kääräisee.
Kyllä sylettää, näitä tuennostajia tulee koko ajan vastaan.
Oikeesti mun puolesta maatkaa kotona ja ottakaa sitä ilmaista rahaa, älkää tulko sotkemaan kaikkien naisten työelämämahdollisuuksia. Pienempi paha se on, että mä teitä verorahoilla elätän, kuin että naisia ei enää ikinä palkata minnekään, niitäkään, jotka ei aio lisääntyä.
(kuten itsekin sanoit tekstissäsi!). Miksi mahdat haluta tietoisesti olla työpaikalla törkeä? Miksi katsot oikeudeksesi laittaa uuden työntekijän heti noin inhottavaan tilanteeseen?
Jos esimiehesi on ihmisen rekrytoinut, ei ole sinun tehtäväsi alkaa häseltää. Sinun osuuteesi on olla hyvä kollega, joka auttaa uutta työntekijää alkuun parhaansa mukaan olemalla yhteistyökykyinen ja asiallinen.
Sitä paitsi, henkilöhän voi olla vaikka miten hyvä, vaikka ei voisikaan olla työssä loppuun asti. Kenties hän silti palaa yritykseenne jo hyvin perehtyneenä ja motivoituneena äitiyslomansa jälkeen. Pomon kannattaa pitkällä tähtäimellä yleensä valita paras työntekijä ( eli soveltuvan koulutuksen lisäksi muutenkin sopivin tyyppi) , eikä sitä joka varmasti pysyy paikassa kuin tatti.Hyvä pomo osaa rekrytoidessa visioida tulevaisuudenkin tarpeita.
Ap: ryhdistäydy, keskity töiden sujumiseen, äläkä puutu toisten työsyhteeseen liittyvii asioihin tai tee toisten oloa työpaikalla tukalaksi!
että nainen ei aina voi tietää milloin raskautuu. Joskus voi olla VUOSIA yritystä takana, samoin keskenmenoja varsin myöhäisessä vaiheessa. Pitäisikö naisen elää 10-vuotta sitten kun ehkä joskus mä olen raskaana ja se lapsi pysyy mun sisällä -elämää parikymmentä vuotta, vain siksi että ei halua "loukata" pomoa tulemalla raskaaksi "heti" kun työpaikan saa?