Lopettaisitko työnteon, jos tulisi 2000 euron perustulo?
Kommentit (60)
"Kun taivaalta satoi rahaa" :D
Miten 2000 euroa / kk rahoitettaisiin?
Ihan samaa tulin kirjoittamaan. Onko Suomessa loytynyt oljya vai mista nuo rahat tulisivat kun melkein kaikki lopettavat tyonteon?
Että jos ei tee töitä niin saa 2000€/kk käteen? Vai että jokainen kävipä töissä tai ei niin saa 2000€/kk käteen?
Minun palkka on tällä hetkellä käteen noin 1600€, olen sairaalassa hoitajana joten jos saisin kotona olemalla 2000€/kk niin totta kai lopettaisi. Kyllä 400€/kk enemmän merkitsee niin paljon enemmän tuloja että toki lopettaisi työt.
Jos olis niin että kaikki saisivat sen 2000€/kk ja sen päälle työssä käyvät saisivat palkan, niin toki jatkaisin työssä käyntiä.
Onko jotain tälläistä oikeasti suunnitteilla? Sehän tietäisi reilua palkankorotusta meille matalapalkka-aloille.
ei ap väittänyt, että näin kävisi. Kai sitä voi ajatusleikkeihin osallistua? En minäkään usko, että ä perustulo koskaan tulisi, enkä edes haluaisi sitä. Kuten tästäkin kyselystä huomaa, se nakertaisi aika pahasti yhteiskunnan peruspilaria eli työntekohalukkuutta.
Jos perustulo oikeasti tulisi, se olisi lähempänä 500 kuin 2000 euroa.
Mutta ajatusleikkinä, tuskin lopettaisin työtäni. 2000 miinus verot olisi ensinnäkin hieman liian vähän ja toisekseen tykkään kyllä työstäni. Tuo lisättynä nykyiseen palkkaani kyllä kelpaisi. :)
Ja siis perustulon koko idea on, että se nimenomaan tulisi KAIKILLE, siis myös palkansaajille. Eihän siinä muuten olisi mitään järkeä.
Ainakin tässä elämäntilanteessa kyllä. On useita satasia enemmän kuin palkkani.
Hauskaa muuten miten monet tässä olettaa tuon olevan NETTO :D Yleensä kun tuloista puhutaan niin se on aina brutto. Ai niin mut ku palstamammoilla on aivan ylivoimaista ymmärtää kumpi on brutto ja kumpi netto...
Asiaan...:
En todellakaan lopettaisi työntekoa. Ensinnäkin: mä tykkään työstäni ja tästä työmaailmastani. Toiseksi: pitemmän päälle elämä kävis vähän hiton tylsäksi kun ei olis työtä! Harrastuksetkaan ei varmaan tunnu enää harrastuksilta kun niitä vois tehdä koko ajan ja silloin kun huvittaa. Mikä olis motivaatio enää kun ei olis mitään "pakkoa"...
Tällä hetkellä bruttopalkka 1600 joten joo!!!
olisi mitään merkitystä, koska inflaatio nakertaisi arvon kuitenkin samanlaiseksi, kuin mitä se tällä hetkellä on. Joten tuskin lopettaisin.
Mutta helpottaisi pelkoa työn loppumisesta kummasti.
työnteosta rankaisu pois.
Ehkä työelämän ulkopuolelle jäämistä parempi kysymys vauvaihmiselle on, olisitko kiinnostunut osa-aikaisesta työstä perustulon turvin lastenhoidon rinnalla kun byrokratia- ja tuloloukku asian järjestämiseksi häviäisi. Veikkaan että aika moni itse asiassa "aktivoituisi" tekemään töitä töistä poisjäämisen sijaan, jolloin myös paluu työelämään helpottuisi ja naisia työelämästä syrjäyttävä "kotihoitoloukku" helpottaisi.
Nimim. Perustulon kannalla
Ooks vähän hönö, ei sitä makseta jos käy töissä.
Teen parhaillaan töitä kouluavustajana, bruttopalkka 1692 euroa. Jos jatkaisin töissä pienemmällä palkalla, niin kai joku olisi velvollinen kuskaamaan mut hoitoon????
noin paljon? ei vittu... olen korkeakoulutuksen vaativassa työssä joka todella vaativaa ja palkka 40 € enemmän kuussa. En kestä.
Nyt saan ruhtinaalliset 1700€ kuussa bruttona.
Paljonko jäisi käteen? 1500 euroa? Jos mieskin vielä lopettaisi työt niin asunto myyntiin ja muutto syrjäseudulle niin sitten pärjättäisiin. Lisäksi en jaksaisi maata kotona kovinkaan pitkään.
Ajatus 2000 € perustulosta on erikoinen. Perustulokeskustelijat puhuvat yleensä siitä, että nykyinen sosiaaliturva korvattaisiin perustulolla joitain erityisiä etuuksia lukuunottamatta (asumistuki, lapsilisä jne.). Realistisesti arvioiden perustulon summaksi voisi siten tulla jotain 500 ja 800 € väliltä, riippuen tarkasta mallista.
Työtulot tähän päälle olisivat aina plussaa, joskin myös perustulon aikana asumistukeen liittyvät tuloloukut pitäisi saada purettua erikseen.
Tarkempia malleja on Suomessa tehtailtu kaksi. Toinen Vihreiden, toinen Vasemmistoliiton. Vihreiden malliin voit tutustua täällä: http://www.vihreat.fi/perustulo Vasemmiston asiakirja on täällä: http://dl.dropbox.com/u/4740043/jaettavia/keskusteluasiakirja_1_2011.pdf (linkki sivulta: http://www.vasemmisto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/1641-vasemmiston-750-…)
Ehkä työelämän ulkopuolelle jäämistä parempi kysymys vauvaihmiselle on, olisitko kiinnostunut osa-aikaisesta työstä perustulon turvin lastenhoidon rinnalla kun byrokratia- ja tuloloukku asian järjestämiseksi häviäisi. Veikkaan että aika moni itse asiassa "aktivoituisi" tekemään töitä töistä poisjäämisen sijaan, jolloin myös paluu työelämään helpottuisi ja naisia työelämästä syrjäyttävä "kotihoitoloukku" helpottaisi.
Nimim. Perustulon kannalla
jos saisin 2000e käteen niin en menis ikinä töihin.
vähentäisin työntekoa- pitäisin enemmän lomia.
Tekisin ehkä vähemmän päiviä, mutta en kokonaan lopettaisi. Tykkään työstäni niin paljon, että se on mulle yksi harrastus. Talvikaudella, kun on vähemmän töitä muutenkin, voisin pitää vaikka tammikuun kokonaan lomaa.
Tienaan vähän alle 3000€ bruttona ja päivähoitomaksujen ja työmatkakustannusten poisjääminen sekä veroprosentin pienenneminen tekisivät perustulosta kannattavamman vaihtoehdon.