Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos päättää yhdeksännen luokan keskiarvolla 8,0 - onko se sinusta hyvä?

Vierailija
02.09.2012 |

Oma tyttäreni tähtää nyt siihen.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kukaan aiemmin vastanneista, mutta panen kuitenkin lusikkani tähän soppaan. Oman tyttären keskiarvo oli 9.3. Se oli minusta hyvä, mutta ei mitenkään superloistava. Hän aloitti lukiossa, jonne keskiarvoraja oli 8.7.

Esimerkiksi Turun keskustan lukioihin ei pääse kasin keskiarvolla.

Vierailija
22/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluarvosana 8 sitä onkin. 8,5 ka:a alkaisin jo pitää hyvänä. Ja perusteluna se, että sellaisella keskiarvolla pääsee jo moneen (lähes kaikkiin) lukioon ja käsittääkseni amiksessakin voi päästä aikalailla linjalle kuin linjalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin arvosteluasteikossakin sanotaan, 8 on sanallisesti sanottu arvosanana hyvä. Kertoo aika paljon. Hieno tavoite.

Tietty on olemassa niitä ihmisä joille jo ysi on huono numero (eräs ystäväni oli tällainen ja jos sain häntä paremman numeron jossain kokeessa, rupesi murjottamaan). Itse päätin peruskouluni tänä keväänä 9,0 keskiarvolla, lukioon pääsin 9,08 lukuaineiden keskiarvolla.

Tsemppiä ja jaksua lapsellesi koulun kanssa ! Ja äidille ymmärrystä yhteishaun paineiden kanssa :)

N16

Vierailija
24/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnellisia ja tasapainoisia - ei paineita suuntaan jos toiseenkaan. t. yläkoulun ope

Vierailija
25/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ylöspäin alkaa löytyä niitä jotka lukevat, toiset enemmän kuin toiset, mutta kaikki jonkun verran.

Aina on niitä jotka väittävät etteivät lukeneet ja ka on yli 9,0 mutta totuus on toinen kun kuuntelee entisten koulukaveriensa muisteloita... nenä kiinni kirjoissa ja hirveät paineet!

Tietysti jos osaa kieliä, matikkaa voi saada niistä hyviä lukematta mutta joissain aineissa on käytännössä pakko lukea ja opetella asioita ulkoa. Ei aikuisetkaan kylmiltään saa kymppejä yhteiskuntaopista, biologista joten mitenpä lapsetkaan...

Eli kasi on toisille alisuorittamista ja toisille hyvä saavutus.

Vierailija
26/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on! Hyvän osaamisen raja arvioinnissa on nimenomaan tuo 8.

Vierailija
27/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa se on ihan hyvä, mutta ei sillä välttämättä ihan joka paikkaan pääse, jos on kova tunku.

Vierailija
28/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen keskinkertainen. Hyvä on kiitettävä eli 9 tai enemmän.

Vierailija
29/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon jos menee, saa tehdä kovasti töitä.

Vierailija
30/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aikoinaan ysiluokan joulun todistuksessa ka 6.9 ja lukemalla korotin keväällä 8,0:aan. Pääsin vasta kolmanteen haluamaanu lukioon.... Oliko se sitten hyvä? Enpä tiedä. Mutta sinniikyydellä hain lukion tokalla uudelleen toisena vaihtoehtona olleeseen lukioon ja pääsin:)!!!

Vierailija
31/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 6,9 oppilaana petrasin viimeisenä vuotena, kun OPO oli sitä mieltä että ei tuollaisilla arvosanoilla mihinkään sähköpuolen amiksiin pääse, että 7,6 on vähintään oltava ka niinpä satuinkin onnistumaan ja nostamaan keskiarvon, se oli 7,6 hyvä hyvä... Koitti uusi syksy uudessa koulussa jonne olin ansaitusti päässyt! Arvokkuudentuntoni kuitenkin latistui nopeasti, kun kuulin muiden samalla luokalla olevien keskiarvot, eräällä sankarilla se oli 5,8, tähän samaiseen amikseen johon OPO vaati vähintään sen 7,6... Jos luottamus murenee, niin tällaisista se lähtee.

Siis opo teki väärin kannustaessaan sinua parempaan suoriutumiseeen? Voi luoja sentään..

Normaali ihminen kokee paremmuudentunnetta ollessaan muita etevämpi..

Vierailija
32/94 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pitää lähelle yhdeksää olla että on hyvä.

Vierailija
33/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tyydyttävä. Hyvä on ysistä ylöspäin.

Vierailija
34/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasin määrittelyhän on nimenomaan HYVÄ, lukee yleensä sielä toikkarissa pienellä präntillä painettuna. Kiitettävä ei ole mutta kyllä tuolla jatko-opintopaikan saa ja ihan kelpo suoritus on kyllä jos ennen keskiarvo on ollut reilusti sielä seiskan puolella.

Vierailija
35/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä päätin peruskoulun 8.0 keskiarvolla (tätä ennen peruskoulussa oli n. 7.5 ka) ja kun päätin lukion niin keskiarvo oli 9.1 eikä tän eteen mun tarvinnu tehdä "kovasti töitä" enkä raatanut sen enempää kuin mitä yläasteellakaan olis pitänyt. Päätin vaan ottaa vastuun opiskelustani heti alkuun ja aikataulutin elämäni. Ei todellakaan tarvinnut tehdä niitä perusjuttuja enempää niin pääsin jo noihin tuloksiin.

Vierailija
36/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin useampi vuosi sitten ysiltä keskiarvolla 9,7 enkä oikein osannut edes iloita siitä, kun olin niin kovin väsähtänyt. Jälkeenpäin olen vähän kauhistellutkin sitä, ja toivonut, että olisin osannut ottaa välillä vähän lunkimminkin. Huomattavasti vähemmälläkin olisi pärjännyt.

Noin yleisten arvosanamääritelmien mukaan 8 on nimenomaan "hyvän" raja. Jos tyttäresi tekee itse tavoitteen eteen aiempaa ahkerammin töitä, on itse työpanokseensa tyytyväinen ja keskiarvo riittää siihen, että hän pääsee jatkamaan opiskelujaan haluamassaan paikassa... vielä parempi. :)

Mun mielestä kasin keskiarvo kertoo siitä, että hoitaa hommansa asiallisesti, mutta osaa elää muutakin elämää. Mikä sekin on itsessään ihan hyödyllinen taito!

Vierailija
37/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani lähti ysiltä 9,75 keskiarvolla.

(Ja pääsi helposti haluamaansa lukioon, johon piti olla tänäkin vuonna reilusti yli ysin keskiarvo.)

Eli kysymys kuuluu: mihin tyttäresi haluaa jatkossa?

Jos tuo kasi riittää siihen jatkopaikkaan, niin sitten se on erittäin hyvä, lähes täydellinen. Mikäli tyttäresi haluaa jatko-opiskeluun paikkaan jossa vaaditaan yli ysin keskiarvo, niin silloin tuo kasi on surkea.

Kaikki siis riippuu siitä, mihin tyttäresi haluaa jatkossa.

Eli kysymyksesi on hiukan puuttellinen ilman näitä jatkopaikkahaaveita.

Vierailija
38/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle koulu on ollut vaikeaa, voi tuo olla ihan hyvä ka. Jos ei ongelmia oppimisessa, niin silloin tavoitteeksi voisi asettaa sellaisen 9 keskiarvon.

Vierailija
39/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin muka EI pääse kasin keski-arvolla???

Vierailija
40/94 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin käymään 9. uusiksi, 6.5 k.a ei päässyt mihinkään. Nostin sen yli 8. ja pääsin lukioon. Tyttäresi kohdalla osoittaa muutenkin tahtoa ja halua pyrkiä johonkin tiettyyn. Aina voi taktikoida ja päästä vähemmällä. Ei se peruskoulu autuaaksi tee, itse myös myöhemmin opettaneena totesin.

Jyvät akanoista karsitaan sitten myöhemmin mutta opiskelutaidon ylläpito ja tsemppi kannattaa aina säilyttää. En ottaisi kovin vakavasti koulumenestystä kunhan mennään eteenpäin. Monta valintaa vielä tosiaan edessä. Sosiaalinen pääoma ja realiteetit kannattaa kertoa ja antaa kotoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän