Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyi, isompi lapsi ei anna minun nukkua.

Vierailija
02.09.2012 |

Vauva nukkuu 45 min päikkäreitä useammat päivässä, joihin nukuttelu vie aikansa. Öisin heräilee syömään 2-3krt. Monesti jään valvomaan kun vauva yösyönnillä nukahtaa ja saisin sitten nukuttua aamuyöstä ja aamulla, mutta uni katkeaa aina klo7,kun 5. luokkalainen lapseni ei osaa itse herätä ja lähteä kouluun. Olen työskennellyt aiemmin kotoakäsin, joten lapsi on tottunut tällaiseen palveluun. Jos en herää lapsi ei kuule minkäänlaisen herätyskellon tai kännykän herätystä. Aamupalaa ei viitsi tehdä itse jajollen tee ja vaikka lukitsisin makkarin oven,niin lapsi huutaa ja hakkaa ovea, että vauvakin sitten herää.

Viikonloppuisin herää sitten kuitenkin itse noin klo 8 ja herättääminut milloin milläkin syyllä.

Lapsi ei millään usko kun selitän, että minunkin on pakko nukkua, naureskelee vaan. Joslaitan jonkun rangaistuksen, esim. nettikielto huutaa ja mekastaa lapsi kauan herättäen jokaisen. Psykologin juttusilla on käynyt jo 1.5 vuotta, eliei ihan helpoimmasta päästäoleva lapsi olekoskaan ollut.

Neuvoja ja apuja kiitos.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kuukaudessa vähän pidempään, jos vain pystyi, yleensä ei edes pysty, kun uni vain ei enää tule kunnolla. Enkä usko, ettei ap:n mies koskaan ole aamuisin paikalla...

Miksi et usko, joillakin työt vaan alkavat aikaisemmin kuin virastoaika. Ap

Joka päivä 19h/pvä töissä?

Vierailija
62/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kuukaudessa vähän pidempään, jos vain pystyi, yleensä ei edes pysty, kun uni vain ei enää tule kunnolla. Enkä usko, ettei ap:n mies koskaan ole aamuisin paikalla...

Miksi et usko, joillakin työt vaan alkavat aikaisemmin kuin virastoaika. Ap

Joka päivä 19h/pvä töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvo tuntikausia öisin kuten minä imettäessäni. Ap

Vierailija
64/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lie onnistuu?

Vierailija
65/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuu kun ollut yöllä töissä. Ei tee aina19h työputkia, mutta kuitenkin niin pitkiä päiviä, etten minä voi lähteä mihinkään lepäilemään ja jättää isompaa lasta yksin. Ap

Vierailija
66/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvo tuntikausia öisin kuten minä imettäessäni. Ap

vaan sinä et saa uudestaan unta, kun olet imettänyt. Joten, mene illalla aikaisemmin nukkumaan?

Arkisin joudut jatkossakin varmasti kärvistelemään sen seiskan herätyksen kanssa, mutta viikonloppuihin yritä sen esikoisen kanssa nyt johonkin sopuun päätyä.

Vierailija
67/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kumma on keksinyt, että vauvoja täytyy erikseen nukuttaa? Kyllä ne nukkuvat, kun ovat väsyneitä ja kun rytmittää vauvan päivän, osuu unet suunnilleen samaan aikaan joka päivä.

Ja koska perheessä on isä, voi tämä ihan hyvin huolehtia viikonloppuisin lapsista sen verran, että saat nukuttua. Miksi aina mies voi sanoa, että ei ehdi tai viitsi?

Se 5-luokkalainen voi ihan hyvin myöhästyä muutamana aamuna, siitä oppii.

Vierailija
68/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi tilanne korjaantuu ajan kanssa itsekseen.

En huomannut, olitko kokeillut nukkua vauvan kanssa päiväunia kun isompi lapsi koulussa? Ja itse myös varmaan menisin aiemmin nukkumaan illalla.

Ja ehkä mies voisi kuitenkin sovitella työaikojaan edes vähäksi aikaa, että saisit tosiaan edes viikonloppuaamuisin nukkua.

Vierailija
69/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pikkuhiljaa tuohon teidän rytmiin tottuu ja nukkuu sitten niitä päikkäreitäkin ehkä vähän paremmin tai ainakin silloin, kun sinullakin on mahdollisuus päiväunia nukkua.

Vierailija
70/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne nukkuvat, kun ovat väsyneitä ja kun rytmittää vauvan päivän, osuu unet suunnilleen samaan aikaan joka päivä.

Kiitos kun valistit meitä tyhmiä, joiden vauvat ovat olleet itkuisia syntymästään lähtien sekä lisämaidolla että ilman, imetettyinä ja imettämättöminä, kanneskellessa ja omassa pedissään.

Mutta onhan tuo kyllä hyvä vinkki jos sattuu toimimaan. Rytmi.

Vierailija
71/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatti-ihmisen puoleen, koska lapsi ei tunnu pystyvän itse muuttamaan käytöstään. On jo kuitenkin 5.luokkalainen, jonka pitäisi ymmärtää puhetta ja kieltoja. Tuo aamuherätys ja kouluunlähtö sekä aamunpalan teko ovat kuitenkin mielestäni asioista, joissa lasta on autettava, niin iso ei alakouluikäinen vielä ole, että hänelle voisi antaa niistä vastuun kokonaan. Puhu psykologille tästä ongelmasta, toivottavasti hän osaa auttaa.

Vierailija
72/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä roiku netissä yms. Vauvaa voi imettää puoliunessakin ja jatkaa sitten unia.

Ja vanhemmalle lapselle rajat selväksi, tosin olisi ehkä ollut helpompaa tehdä se jo aikaisemmin. Toisaalta luulisi että olisi myös kiva olla sen vanhemman lapsen kanssa aamulla rauhassa jos vauva nukkuu, mutta ei tietenkään vain siksi että lapsi ei kiusallaan viitsi itse tehdä aamupalaa.

Omilla lapsilla ikäeroa on vajaa puolitoista vuotta ja kyllä se vain oli järjestettävä päivä lasten ehdoilla, ei esikoista voinut vaatia nukkumaan silloin kun vauva nukkui tai jättämään rauhaan, piti vain itse nukkua silloin kun se oli mahdollista.

Vierailija
73/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologilla lapsi käy ilmeisesti edelleen? Onko jokin diagnoosi tai muuten löytynyt syytä haastavaan käyttäytymiseen? Onhan tuo nyt ihan kaikinpuolin paljon pienemmän lapsen käytöstä kuin viidesluokkalaisen. Josko kävisitte siellä psykologilla ihan koko perheellä selvittelemässä tätä vauvan myötä syntynyttä tilannetta?

Vierailija
74/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siinä tapauksessa ei isä hoida isomman lapsen aamutouhuja?

Vierailija
75/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas uusavuttoman kuuloinen lapsi!!

Voisitkohan tehdä aamiasleivän tms valmiiksi illalla jääkaappiin? Ja jos tuo lapsi osaa avata jääkaapin oven, niin voisi sieltä ottaa sitten.

Herätyskelloksi kelloradio. Siihen herää täysin varmasti.

Vierailija
76/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan itse passannut lasta liikaa. Meillä 5-vuotias nousee itse viikonloppuna katsomaan lastenohjelmia ja antaa minun nukkua.

Vierailija
77/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP - voisitko järjestää itsellesi jotain viikoittain toistuvaa omaa aikaa/harrastusta. Jos välillä pääsee lepäämään ja saa erilista ajattelemista voisi se helpottaa sinua ja saisit nukuttua paremmin.

Perheen isän tulisi myös ottaa enemmän vastuuta tilanteesta.

Meillä 5-luokkalaiselle selitettäisiin varmaankin että äiti voi herätä ja tehdä hänelle aamupalan jos hän niin haluaa. Mutta silloin se olisi kaurapuuroa joka aamu koska hän on niin pieni ettei osaa itse tehdä voileipiä jne. Ja niistä sovituista asioista pidetään sitten kiinni eli ei pelkästään uhata jollakin ja jätetä sitten toteuttamatta. Meillä lapset ottaisivat mieleummin itse leivät jääkaapista mitä äidin tekemän kaurapuuron.

Viikonloppuisin lapselle jotain mielenkiintoista tekemistä odottamaan heräämistä (kirja, leffa, legot jne). Ja ilmoitus että jos tulee herättelemään ennen sovittua aikaa (esim kello 9.00) ilman oikeaa asiaa niin äiti ottaa viereen nukkumaan ja siinä on sitten pysyttävä siihen yhdeksään asti.

Omasta kokemuksesta mietityttää onko tuo 5-luokkalainen ihan kunnossa ? Onko hän aina ollut vaativa ? Miten syö ja nukkuu ? jne. Onko joku fyysinen vaiva esim. astma tai refluksi jne.

Kovasti jaksamista ap:lle.

Vierailija
78/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta luin jonkun opettajan kirjoituksen nykyvanhempien itsekkyydestä. Vanhemmat eivät herää kun lapsi lähtee kouluun. Ei vain välitetä.

Ap-lla olisi aikaa nukkua päivällä, mutta ei, hän rankaisee 11 vuotiasta siitä, että lapsi haluaa nähdä äitinsä. Käyttää psykologilla kun lapsi on niin hullu, että kaipaa äitinsä seuraa.

Ei ihme, että lapset voivat niin huonosti Suomessa. Tässäkin tapauksessa on kasvamassa yksinäinen ja surullinen nuori, joka on kohta vaikeuksissa. Ja äiti vain huutaa ja haukkuu lisää ja juoksuttaa psykologilla, eikä tajua, että lapsi kaipaisi huomiota ja äitinsä seuraa.

Ei lapsi halua kokea, että hän on äitinsä tiellä.

Sekö että isomman lapsen pitäisi nyt jättää ap rauhaan ja olla häiritsemättä häntä enää?

Kun on kaksi lasta, pitää huolehtia kahden lapsen tarpeista. Kun on kolme lasta, huolehditaan kolmen lapsen tarpeista...jne. Ja mitä enemmän ikäeroa on, sitä erilaisempia lasten tarpeet.

Vierailija
79/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä isomman lapsen opettajalle viestiä, että teillä on nyt tällainen tilanne, jolle on äidin jaksamisen vuoksi tehtävä jotain. Sitten muutama kouluaamu ilman palvelua, jolloin se isompi todennäköisesti myöhästyy koulussa, opettaja tietää syyn ja voi antaa lapselle suoraan palautetta syyllistämättä äitiä.

Uskoisin, että jos äiti ja opettaja ovat tässä samalla puolella, niin muksu saadaan lähtemään kouluun ajoissa, äitiä ja vauvaa häiritsemättä.

Vierailija
80/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta luin jonkun opettajan kirjoituksen nykyvanhempien itsekkyydestä. Vanhemmat eivät herää kun lapsi lähtee kouluun. Ei vain välitetä.

Ap-lla olisi aikaa nukkua päivällä, mutta ei, hän rankaisee 11 vuotiasta siitä, että lapsi haluaa nähdä äitinsä. Käyttää psykologilla kun lapsi on niin hullu, että kaipaa äitinsä seuraa.

Ei ihme, että lapset voivat niin huonosti Suomessa. Tässäkin tapauksessa on kasvamassa yksinäinen ja surullinen nuori, joka on kohta vaikeuksissa. Ja äiti vain huutaa ja haukkuu lisää ja juoksuttaa psykologilla, eikä tajua, että lapsi kaipaisi huomiota ja äitinsä seuraa.

Ei lapsi halua kokea, että hän on äitinsä tiellä.

Sekö että isomman lapsen pitäisi nyt jättää ap rauhaan ja olla häiritsemättä häntä enää?

Kun on kaksi lasta, pitää huolehtia kahden lapsen tarpeista. Kun on kolme lasta, huolehditaan kolmen lapsen tarpeista...jne. Ja mitä enemmän ikäeroa on, sitä erilaisempia lasten tarpeet.

Psykologilla kävi jo, kun edes ollut raskaana. Tosin se ei aloituksessa ilmennyt. Se, ettei viitsi herätä aamuisin ei nyt tässä tapauksessa täyty, vaan kun ei jaksa!! Eri asia kuin laiskuus tms. Ymmärsit kai, että ennen valvomisrumbaa heräilin ja passasin (liikaakin). Kun vauva nukkuu 45 min, ei aikuinen siinä ajassa kovin ravitsevaa lepoa saa, kun nukahtaminen muutenkin vaikeaa. Oliko tarkoituksesi oikeastaan olla vain ilkeä ja loukata? No siinä et kyllä onnistunut. Ap