Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyi, isompi lapsi ei anna minun nukkua.

Vierailija
02.09.2012 |

Vauva nukkuu 45 min päikkäreitä useammat päivässä, joihin nukuttelu vie aikansa. Öisin heräilee syömään 2-3krt. Monesti jään valvomaan kun vauva yösyönnillä nukahtaa ja saisin sitten nukuttua aamuyöstä ja aamulla, mutta uni katkeaa aina klo7,kun 5. luokkalainen lapseni ei osaa itse herätä ja lähteä kouluun. Olen työskennellyt aiemmin kotoakäsin, joten lapsi on tottunut tällaiseen palveluun. Jos en herää lapsi ei kuule minkäänlaisen herätyskellon tai kännykän herätystä. Aamupalaa ei viitsi tehdä itse jajollen tee ja vaikka lukitsisin makkarin oven,niin lapsi huutaa ja hakkaa ovea, että vauvakin sitten herää.

Viikonloppuisin herää sitten kuitenkin itse noin klo 8 ja herättääminut milloin milläkin syyllä.

Lapsi ei millään usko kun selitän, että minunkin on pakko nukkua, naureskelee vaan. Joslaitan jonkun rangaistuksen, esim. nettikielto huutaa ja mekastaa lapsi kauan herättäen jokaisen. Psykologin juttusilla on käynyt jo 1.5 vuotta, eliei ihan helpoimmasta päästäoleva lapsi olekoskaan ollut.

Neuvoja ja apuja kiitos.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun pitäs koittaa pystyä nukkua sillon öisin, eikä jäädä kupeksimaan. Syöttö ja unta kuuppaan.

Oletko kokeillut jotain palkintoa siitä, että antaa sun nukkua, jos toimis paremmin kun uhkailu?

Vierailija
42/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sinä menisit sinne mummolaan? :)

Jos lapsen isä on kuitenkin kotona illat ja yöt, niin mitä jos sinä tosiaan menisit vaikka muutamaksi yöksi mummolaan? Tällöin lapsi vain joutuisi selviytymään itse aamusta. Jos lapsi on kehitykseltään normaali, niin selviää siitä kyllä.

Oletko oikeasti keskustellut lapsen kanssa asiasta? Ja mitä jos kokeilisitte sitä, että heräät samaan aikaan lapsen kanssa, mutta et tee lapselle mitään valmiiksi, ohjeistat vain.

Samoin viikonloppuisin, voitte tehdä vaikka aamupalan yhdessä lapselle valmiiksi jo illalla ja keskustella siitä, mihin aikaan sinut saa herättää. Jo pienemmätkin lapset ymmärtävät tällaiset asiat, ja monia ohjeistetaan esimerkiksi katsomaan piirrettyjä vaikka ysiin asti, että vanhemmat saavat nukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun pitäs koittaa pystyä nukkua sillon öisin, eikä jäädä kupeksimaan. Syöttö ja unta kuuppaan.

Oletko kokeillut jotain palkintoa siitä, että antaa sun nukkua, jos toimis paremmin kun uhkailu?

siitä että auttaa edes hieman vauvan hoidossa, tuo tuttia, vaippaa tms. Tuo nukkuminen on vaan sellainenm ettei siihen mikään tehoa uhkaus/palkinto.

Vierailija
44/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sinä menisit sinne mummolaan? :)

Jos lapsen isä on kuitenkin kotona illat ja yöt, niin mitä jos sinä tosiaan menisit vaikka muutamaksi yöksi mummolaan? Tällöin lapsi vain joutuisi selviytymään itse aamusta. Jos lapsi on kehitykseltään normaali, niin selviää siitä kyllä.

Oletko oikeasti keskustellut lapsen kanssa asiasta? Ja mitä jos kokeilisitte sitä, että heräät samaan aikaan lapsen kanssa, mutta et tee lapselle mitään valmiiksi, ohjeistat vain.

Samoin viikonloppuisin, voitte tehdä vaikka aamupalan yhdessä lapselle valmiiksi jo illalla ja keskustella siitä, mihin aikaan sinut saa herättää. Jo pienemmätkin lapset ymmärtävät tällaiset asiat, ja monia ohjeistetaan esimerkiksi katsomaan piirrettyjä vaikka ysiin asti, että vanhemmat saavat nukkua.

Mummolaan en voi mennä, koska mies voi tehdä 19 h töitä putkeen (vaikka on ns. säännöllinen työaika eikä mikään päivystys ym. tyyppinen työ). Eli minun on pakko olla kotona, koska mies on niin epäsäännöllisesti töissä.

Vierailija
45/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt kaksi lasta ja kahden lapsen tarpeet. Mun vanhempi lapseni oli vuoden kun nuorempi syntyi, ja eipä siinä unesta voinut edes uneksia. :) Vanhempi nukkui yöt (yleensä) läpi, mutta heräsi kumminkin viimeistään seitsemältä. Nuorempi söi alkuun ehkä 3 krt yössä, välillä oli noin 2kk jakso jolloin söi tunnin välein.

Mutta siitäkin oli vain mentävä läpi. Välillä oli tosi rankkaa, mutta helpotti ajatus kaiken lyhytkestoisuudesta. Tsemppiä vain kovasti, kyllä teilläkin kohta on aika jolloin tämä on muisto vain!

Vierailija
46/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normisetiltä kuulostaa. Tollasta se on, eri-ikäisillä on eri vaatimukset ja päivärytmit. Vauvat valvottavat, ja isommatkin haluavat vanhempiensa huomiota.

Vierailija
47/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt ajautunut sellaiseen tilanteeseen, että siihen ei auta mikään muu kuin pitkäjänteisyys. Sun on pakko opettaa se vitosluokkalainen siihen, että se ei enää saa palvelua aamuisin.

Ensin selität asian lapselle nätisti, syyt jne. Sen jälkeen sovit pelisäännöt, eli esim. että sinä voit alkuun herättää, mutta tekee omatoimisesti aamupalan ja lähtee kouluun. Tai teette vaikka aamupalan illalla yhdessä jääkaappiin.

Sitten pidät pelisäännöistä kiinni riippumatta siitä kuinka paljon lapsi mekastaa. Pelisääntöihin kuuluu myös rangaistus sääntöjen rikkomisesta, ja annat myös rangaistuksen johdonmukaisesti joka kerta kun lapsi ei tottele.

Vierailija
48/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aikaa sille isommalle lapselle. Isä voi illalla töiden jälkeen hoitaa vauvaa niin että sille isommalle sisaruksella jää aikaa äidin kanssa. Lapsi hakee huomiota ja huutamalla ja herättämällä sen varmasti saa.

Siis kahdenkeskeistä aikaa isommalle sisarukselle.

Vierailija
49/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin oikeasti keskustella asiasta lapsen kanssa. Että sinäkin tarvitset unta, jotta jaksat tehdä lapselle ruokaa yms. Ja käytte kaikki aamutoimet läpi lapsen kanssa useaan kertaan niin, että varmasti osaa itsekin.

Laittakaa illalla vaatteet tuolille valmiiksi, samoin kengät ja takki ja reppu pakattna. Sitten katsokaa jääkaapista mitä sieltä otetaan aamupalaksi ja tehkää vaikka leivät valmiiksi.

Sitten katsotte mihin aikaan pitää lähteä kouluun.

Ja jos lapselle siitäkin huolimatta tulee asiaa, niin tulee ihan hiljaa viereesi kuiskaamaan asian. Sinä et kuitenkaan nouse sängystä, vaan vain sanot asian lapselle, niin ettei pienempi herää ja itse pysyt sängyssä, niin voit helposti jatkaa vielä uniasi.

Isompi lapsi on vain mustasukkainen ja sen takia todennäköisesti kiukuttelee sinulle. Onhan se, kun itse pitäisi lähteä kouluun ja äiti saakin jäädä nukkumaan :)

Ei auta ihan oikeasti kuin kokeilla kaikkea. tsemppiä!

Vierailija
50/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-luokkalainen herää itse, tekee itse aamupalat ja monesti kiikuttaa sitä mullekin.

Miksi palvelet noin isoa mukulaa... no nyt niität mitä olet kylvänyt.

Vierailija
51/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän kaikki äidit kärvistele unenpuutteessa vauva-aikana, silti ihan normaalia on herätä arkisin klo 7 ja viikonloppuna klo 8. Mun mielestä et voi syyttää isompaa lasta sun univajeesta, oma vikasihan se on, ettet yöllä saa nukuttua. Kärsin itse tuosta samasta, eli kun vauvan olin syöttänyt, en saanut unta uudestaan helposti, mutta en mä sen vuoksi ollut aamulla vihainen esikoiselle, että se herää seiskalta...

Vierailija
52/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän kaikki äidit kärvistele unenpuutteessa vauva-aikana, silti ihan normaalia on herätä arkisin klo 7 ja viikonloppuna klo 8. Mun mielestä et voi syyttää isompaa lasta sun univajeesta, oma vikasihan se on, ettet yöllä saa nukuttua. Kärsin itse tuosta samasta, eli kun vauvan olin syöttänyt, en saanut unta uudestaan helposti, mutta en mä sen vuoksi ollut aamulla vihainen esikoiselle, että se herää seiskalta...

Vierailija
53/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö että isomman lapsen pitäisi nyt jättää ap rauhaan ja olla häiritsemättä häntä enää?

Kun on kaksi lasta, pitää huolehtia kahden lapsen tarpeista. Kun on kolme lasta, huolehditaan kolmen lapsen tarpeista...jne. Ja mitä enemmän ikäeroa on, sitä erilaisempia lasten tarpeet.

Vierailija
54/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä pitää osata jo ottaa itse aamupala ainakin viikonloppuisin...jugurttia,leipää tai muroja ja tuoremehua tai kaakaota.

Voitte jo illalla sopia valmiiksi mitä syö aamulla jos ei itse osaa päättää.

Ja sinua ja vauvaa EI saa herättää la+su-aamuina koska noin iso pärjää kyllä yksin tunnin tai kaksi ja enemmänkin.

Iso lapsi voi katsoa la+su aamuina telkkaa, lukea sarjakuvia,piirtää tai olla tietokoneella pelaamassa.

Viikolla herättäisin kouluun ja menisin takaisin nukkumaan. Kouluvaatteet laitetaan jo illalla valmiiksi ja samoin reppu on pakattu jo illalla.

Aamiainen jääkaapista.

Se on vaan nyt noinkin ison lapsen totuttava olemaan edes vähän omatoiminen eikä siinä naureskelut auta.

Vierailija
55/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kuukaudessa vähän pidempään, jos vain pystyi, yleensä ei edes pysty, kun uni vain ei enää tule kunnolla.

Enkä usko, ettei ap:n mies koskaan ole aamuisin paikalla...

Vierailija
56/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö että isomman lapsen pitäisi nyt jättää ap rauhaan ja olla häiritsemättä häntä enää?

Kun on kaksi lasta, pitää huolehtia kahden lapsen tarpeista. Kun on kolme lasta, huolehditaan kolmen lapsen tarpeista...jne. Ja mitä enemmän ikäeroa on, sitä erilaisempia lasten tarpeet.

herätti mut siksi, että on niin tylsää! Minusta ei ole liikaa pyydetty, että viihdyttäisi itse itseään edes tunnin. Ap

Vierailija
57/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kuukaudessa vähän pidempään, jos vain pystyi, yleensä ei edes pysty, kun uni vain ei enää tule kunnolla.

Miksi et usko, joillakin työt vaan alkavat aikaisemmin kuin virastoaika. Ap

Vierailija
58/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei enää. Koita kestää, se on rankkaa. Eikö miehesi voi auttaa sua yhtään?

Nukuitko säkin max 5h/vrk viikosta toiseen?

Vierailija
59/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti on hyvä ratkaisu imettämisen suhteen.

Vierailija
60/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et usko, joillakin työt vaan alkavat aikaisemmin kuin virastoaika. Ap