Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyi, isompi lapsi ei anna minun nukkua.

Vierailija
02.09.2012 |

Vauva nukkuu 45 min päikkäreitä useammat päivässä, joihin nukuttelu vie aikansa. Öisin heräilee syömään 2-3krt. Monesti jään valvomaan kun vauva yösyönnillä nukahtaa ja saisin sitten nukuttua aamuyöstä ja aamulla, mutta uni katkeaa aina klo7,kun 5. luokkalainen lapseni ei osaa itse herätä ja lähteä kouluun. Olen työskennellyt aiemmin kotoakäsin, joten lapsi on tottunut tällaiseen palveluun. Jos en herää lapsi ei kuule minkäänlaisen herätyskellon tai kännykän herätystä. Aamupalaa ei viitsi tehdä itse jajollen tee ja vaikka lukitsisin makkarin oven,niin lapsi huutaa ja hakkaa ovea, että vauvakin sitten herää.

Viikonloppuisin herää sitten kuitenkin itse noin klo 8 ja herättääminut milloin milläkin syyllä.

Lapsi ei millään usko kun selitän, että minunkin on pakko nukkua, naureskelee vaan. Joslaitan jonkun rangaistuksen, esim. nettikielto huutaa ja mekastaa lapsi kauan herättäen jokaisen. Psykologin juttusilla on käynyt jo 1.5 vuotta, eliei ihan helpoimmasta päästäoleva lapsi olekoskaan ollut.

Neuvoja ja apuja kiitos.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulosta uskottavalta. Jos mies menee aikaisin töihin, tulee hän myös töistä aikaisemmin. Eli miksi siis mies ei voi hoitaa lapsia iltapäivällä ja antaa ap:n nukkua.

Suomessa on tiukka työlainsäädäntö, joka rajaa ylityöt maksimissaa 250 tuntiin vuodessa. Jos miehesi joutuu tekemään vähän väliä 19 tunnin työpäivää, kannattaa otta yhtyes työsuojeluun. Jos taas miehesi tekee esim. kahta työtä, etko voisi siinä tapauksessa pyytää miestä vähentämään työmäärää ja auttamaan kotona?

Sori, olen samaa mieltä kuin moni muukin, täysin itseaiheutettu tilanne moneltakin kantilta.

Vierailija
22/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairas niin lapsesti antaisi sinun nukkua. Älä sitten hurskastele ettet koskaan vaatisi lastasi heräämään yksin kouluun. Ap:lla on mielestäni vastaava tilanne. Tuo vauva-aika sitäpaitsi on väliaikainen kausi ihmisen elämässä joten jos tämä 11-vuotias nyt sallisi vaikka äitinsä nukkua univelkojaan pois niin iti ei häntä varmaankaan kokonaan hykäisi. Päinvastoin, voisi olla että äiti jaksaisi paremmin antaa sitä huomiota ja hoivaa myös tälle isolle lapsellensa.

herätyskelloonsa, pukee, kampaa tukan, pesee hampaat tms. Ja minä laitran hänelle joka aamu aamupalan (vaikka lapseni on täysin kykenevä tekemään sen itsekin). Kyse on enemmänkin mahdollisuudesta viettää yhteinen aamuhetki. Jos olisin esim. sairas, niin lapseni antaisi minun nukkua ja saattaisi jopa tehdä minulle aamupalan. Mutta toisaalta en voisi kuvitella, että vaikka olisin kuinka väsynyt, niin en heräisi lapåsni kanssa yhtä aikaa - vaikka lapseni ei tätä millään tavalla vaadikkaan. En koskaan vaatisi lapseltani, että hän heärisi joka aamu kouluun itsekseen ja yksin laittaisi aamupalan ja lähtisi yksin kouluun - vaikka hän kaiken tämän osaa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viidesluokkalaiset lapsiparat jotka joutuvat ihan itsekseen lähtemän kouluun joka aamu, miten ne raukat pärjäävät? saavatko lie kauheita traumoja moisesta hylkäämisestä?

Vierailija
24/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viidesluokkalaiset lapsiparat jotka joutuvat ihan itsekseen lähtemän kouluun joka aamu, miten ne raukat pärjäävät? saavatko lie kauheita traumoja moisesta hylkäämisestä?

Pystyykö siis kovinkin monen vitosluokkalaisen vanhempi olemaan joka aamu kotona laittamassa lasta kouluun?

Vierailija
25/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nuoremmatkin kuin 5. luokkalaiset selviävät aamunsa itse.

Vierailija
26/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet mussuttavat 11-v:n olevan niin pieni, ettei selviydy. Ovatko he työttömiä tms. muuten toimettomia, että voivat herätä laittamaan lapsensa kouluun ja painua nukkumaan loppupäiväksi. Ap ei voi, hänellä on vähäuninen vauva.

Vierailija
27/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhuttiin asiaa. Moni syyllistäjä ei lainkaan kerro

että jos 11-vuotias antaa äidin nukkua väsymystän pois, niin tämä lapsi ei saa lainkaan huolenpitoa ja huomiota äidiltä! Se huomioko pitää saada juuri klo 7 aamulla tai just vauvan päikkäriaikana? Mulla on monta lasta enkä oikein voisi kuvitella oman 11-vuotiaani käyttäytyvän noin, tosin ap:han kertoi ettei hänen lapsensa olen ihan tavallinen. Mutta viestini pointti oli että ikävää ja turhaa ap:n syyllistämistä monilta.

omasta tilanteestaan, liekö heillä edes lapsia. Kirjaviisauksia on niin helppo ladella ilman minkäänlaista omakohtaista kokemusta.

Hän voi hyvinkin kokea, että äiti ei välitä hänestä jos tämä ei nouse aamulla seuraksi.

Lapselle aamu saattaa olla yksin liian raskas. Hän saattaa murehtia koulupäivää ja kouluun ehtimistä tai jotakin muuta sellaista mitä aikuinen ei osaisi edes arvata.

Vierailija
28/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos 11-vuotias antaa äidin nukkua väsymystän pois, niin tämä lapsi ei saa lainkaan huolenpitoa ja huomiota äidiltä! Se huomioko pitää saada juuri klo 7 aamulla tai just vauvan päikkäriaikana? Mulla on monta lasta enkä oikein voisi kuvitella oman 11-vuotiaani käyttäytyvän noin, tosin ap:han kertoi ettei hänen lapsensa olen ihan tavallinen. Mutta viestini pointti oli että ikävää ja turhaa ap:n syyllistämistä monilta.

omasta tilanteestaan, liekö heillä edes lapsia. Kirjaviisauksia on niin helppo ladella ilman minkäänlaista omakohtaista kokemusta.

Hän voi hyvinkin kokea, että äiti ei välitä hänestä jos tämä ei nouse aamulla seuraksi.

Lapselle aamu saattaa olla yksin liian raskas. Hän saattaa murehtia koulupäivää ja kouluun ehtimistä tai jotakin muuta sellaista mitä aikuinen ei osaisi edes arvata.

Vierailija
29/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kts. 74. Miten he tosiaan selviävät?

Hän voi hyvinkin kokea, että äiti ei välitä hänestä jos tämä ei nouse aamulla seuraksi. Lapselle aamu saattaa olla yksin liian raskas. Hän saattaa murehtia koulupäivää ja kouluun ehtimistä tai jotakin muuta sellaista mitä aikuinen ei osaisi edes arvata.

Työssä käyvä ihminen minäkin olen. Ja hyvin meillä pärjätään.

Meillä aamut järjestetään siten, että aina jompi kumpi vanhemmista ehtii herättelemään koululaiset ja auttamaan aamupalan kanssa.

Iltapäiviksi ollaan palkattu hoitaja. Toisinaan hän nykyään yksin kotona lasten vieraillessa kavereidensa luona, mutta yleensä lasten kaverit tulevat meille. Ihan siitä syystä kun meillä on joku aikuinen paikalla. Yllättävän paljon kertovat omista asioistaan tälle hoitajalle tai minulle tai miehelleni. Sellaisiakin asioita joita heidän pitäisi kertoa vanhemmileen. Esim. terveydentilaansa koskevia asioista.

Moni lasten yksin pärjäävistä kavereista haluaa tulla meille myös aamulla. Kas kun nämä pärjäävätkin lapset tarvitsevat aikuista.

Vierailija
30/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähti isompi ekalle luokalle juuri kun vauva syntyi, Vauva oli huonouninen ja valvomisia kertyi paljon. Rytmitin vauvan ja itseni kuitenkin niin että oltiin hereillä kun isompi lähti kouluun. (eli heti alkuun se rytmi mikä tulisi pysymään loppuelämän, tarhaan, kouluun, töihin.) Kun sain esikoisen matkaan niin vauva oli valmis aamutorkuille ja mentiin sinne yhdessä, päiväunilla oltiin yleensä kun isompi tuli koulusta, hän otti itse välipalan ja teki läksyjä, jos ei osannut, katteli telkkaria siihen asti kunnes me herättiin. Eli mä nukuin sillon kun vauvakin, muuten en olisi jaksanut koska yöt oli tosi rikkonaisia. Lähdin töihin seuraavana vuonna ja isompi on pärjännyt hyvin vaikka mulle soitteleekin aamusin monta kertaa tänne. Tekee itse aamupalan, läksyt ja välipalan ja lähtee vielä sen jälkeen kavereille. Herätyskello hänellä on mutta usein pyytää herättämään ennenkun lähdetään töihin..

Vierailija
31/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi mainitsematta se, että jos nukun vauvan kanssa päikkäreitä isomman ollessa kotona, niin hän herättää minut silloinkin (45 min päikkärit),koska hänellä on tylsää yksin. Onko tämäkin teistä myös normaalia, eli silloinkaan en saisi levätä, vaan minun pitäisi väsyneenä viettää laatuaikaa silloin isomman kanssa, kuten kommenteista päätellen juuri silloin aamulla klo 7, jolloin unirytmini mukaan kykenisin nukkua. Siitä myös aiheetta syyllistettiin, että olisin hylännyt isomman!! Hänen kanssaan vietän illalla ja iltapäivällä aikaa ja isän ollessa kotona käymme kahdestaan isoman kanssa ostoksilla ym, josta hän pitää. Tämä tosin myös jäi aloituksessa mainitsematta. Ap

No tuo on varmaan normaalia teille, koska lapselle ei ole opetettu käytöstapoja. Ei toki yleisesti normaalia, ei tuon ikäisen lapsen kuulu tehdä vanhemmille kiusaa. Mutta nyt on ehkä vähän huono hetki opettaa niitä tapoja, kun on se vauvakin eikä äitiä tunnut vanhemman lapsen seura juuri kiinnostavan. Ehkä viisastut tästä sen verran, että sitä vauvaa aletaan kasvattamaan vähän aikaisemmin?

Se vanhempi lapsi ei päätä siitä koska "saat levätä" eikä ole myöskään syyllinen siihen että heräilet öisin. Silläkin on tarpeita, se on lapsi. Ja ilmeisesti se tarvitsisi aikuista etenkin aamuisin. Jos äiti on kotona, on mielestäni itsestään selvää että hän herää kouluun lähtevien lasten kanssa, ei niitä lapsia tarvitse passata vaan aamutoimissa voi olla läsnä muutenkin. Se ei lasten itsenäistymistä vaikeuta mitenkään. Ja kun nyt vähän katselee kuinka Suomen nuoriso voi, ei oikein näytä siltä että lapsen olisi ihan pakko selvitä päivät yksin kotona heti ekaluokkalaisesta lähtien...

Meillä aikuiset nousevat aina ennen lapsia ja ollaan paikalla, silti lapset pukevat itse ja tekevät aamupalansa itse. En minä miestänikään passaa vaikka hänen kanssaan yhdessä söisinkin. Eikä olla työttömiä eikä sossupummeja, työaikoja vain on erilaisia ja kotoakin voi tehdä töitä. Ei ihmisen ole pakko pyöritellä papereita klo 8-16 ollakseen yhteiskunnalle Hyvä Ihminen, on olemassa muunkinlaisia töitä ja työaikoja.

Niitä lapsia on helpompi kasvattaa kun on läsnä, ei se ole oikein kasvattamista että maataan sängyssä ja oletetaan että lapsen on suoriuduttava yksin koska jonkun töissäolevankin lapsen täytyy suoriutua.

Ehkä aloittajan miehen pitäisi myös osallistua jotenkin lastenhoitoon, ja aloittajan sitten nukkua vaikka illalla kun mies on lasten kanssa niin, että jaksaa nousta aamulla.

Vierailija
32/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon vitosluokkalaisen? Ei kukaan lapsi halua lähteä kouluun yksin aamuisin. Nyt vaan järki käteen ja lähetät lapsen aamulla kouluun ja menet siten takaisin nukkumaan. Viikonloppuisin voit mennä peiton kanssa sohvalle torkkumaan joten olet ikäänkuin läsnä sille isommalle.

Vierailija
33/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon vitosluokkalaisen? Ei kukaan lapsi halua lähteä kouluun yksin aamuisin. Nyt vaan järki käteen ja lähetät lapsen aamulla kouluun ja menet siten takaisin nukkumaan. Viikonloppuisin voit mennä peiton kanssa sohvalle torkkumaan joten olet ikäänkuin läsnä sille isommalle.

Esim. sitä, että isompi herättelee äitinsä aina päikkäreiltä. Miten se vkl onnistuisi??

Se ei ole hylkäämistä, että edes joskus saisi nukkua.

Onko sinulla edes itselläs ibiologisia lapsia?

Vierailija
34/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisilla on se vauva, joka herää 2-4krt yössä, ja taapero, joka herää aamulla kuudelta eikä välttämättä edes nuku niitä päikkyjä. Itseäsi saat syyttää, jos 5. luokkalaisesi ei kykene tekemään itse mitään. Meillä osaa paljon pienemmät viikonloppuna kaivaa itselleen banaanit, maidon ja käydä telkkarin eteen, ja vanhemmat saa nukkua/torkkua vielä tunnin pari.

Vierailija
35/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos realiteetit on nuo. Mä ainakin nukuin max 5 tuntia joka yö mun keskimmäisen koko ekan vuoden, enkä takuulla ole ainutlaatuinen tässä asiassa

Vierailija
36/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksit sille ettei mies tee mitään auttaakseeen.

Mikset nuku kun isompi lapsi on koulussa ja varmaan on joskus kavereiden luona? Autat lapsen kouluun aamulla ja painelet nukkumaan. Tai viikonloppuisin isä vie vanhemman lapsen muutamaksi tunniksi kaupoille tai jonnekin kylään.

Kalskahtaa ehkä himpun verran marttyyriltä...

Vierailija
37/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksit sille ettei mies tee mitään auttaakseeen.

Mikset nuku kun isompi lapsi on koulussa ja varmaan on joskus kavereiden luona? Autat lapsen kouluun aamulla ja painelet nukkumaan. Tai viikonloppuisin isä vie vanhemman lapsen muutamaksi tunniksi kaupoille tai jonnekin kylään.

Kalskahtaa ehkä himpun verran marttyyriltä...

työt ei jousta. Marttyyri ja väsynyt ovat 2 aivan eri asiaa. Ap

Vierailija
38/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekosyitä olen keksinyt? Se on fakta, että miehen työt ei jousta. Marttyyri ja väsynyt ovat 2 aivan eri asiaa. Ap

Uskon hyvin että ap on väsynyt. Olen itsekkin kokenut sen ja siinä vaiheessa ei enää välttämättä pysty noin vaan nukahtamaan. Itse ainakin olin väsymyksestä sekaisin, oksetti, sydän hakkasi jne. Jos sitten oli vaikka tunti aikaa nukkua niin en vaan saanut unta vaikka ennen lasten saantia olin nukahtanut viidessä minuutissa melkein milloin vain.

Mutta nyt ap:n olisi tärkeä katsoa tilannetta "ulkopuolisen" silmin. Väsyneenä jää jumiin samoihin vanhoihin juttuihin eikä tajua välttämättä kaikkia mahdollisuuksia mitä olisi tilanteen muuttamiseen.

Meillä mies otti vuorotteluvapaata ja se pelasti minut. Saimme kumpikin nukkua vuorotellen 4 kuukauden ajan niin paljon kuin vain pystyimme. Ja samalla saimme lasten asiat niin että he jatkossa nukkuivat siedettävästi.

ap:na lukisin kaikki ketjun asialliset viestit ajatuksella läpi. Ja miettisin oikeasti mitä voi muuttaa. Jos et jaksa niin tilanteen täytyy muuttua. Yksi vaihtoehto on varamsti se että mies osallistuisi enemmän perhe-elämään tavalla tai toisella.

Tsemppäi ap

Vierailija
39/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viikonlopuiksi mummolaan tms. öiksi, saat nukkua edes silloin? Missäs mies on?

Vierailija
40/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viikonlopuiksi mummolaan tms. öiksi, saat nukkua edes silloin? Missäs mies on?

muutakaan apua ole tarjolla. Mies lähtee aamuisin töihin jo aiemmin ja tekee viikonloppuisinkin välillä töitä.