Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen miespuolinen controller, peruspalkkani on yli 6000 euroa/kk,

Vierailija
27.08.2012 |

kun firmamme kirjanpitäjänaiset eivät saa puoltakaan tuosta vaikka heidän työnsä on mielestäni vaativampaa kuin minun: he osaavat kirjanpitolait/-asetukset, seuraavat aktiivisesti alaansa, tehtävä on täynnä yksityiskohtaisia osaamisvaateita ja virheitä ei tule eikä saa tulla, jne., kun taas minun työni on analysoida heidän laskemaansa tulosta ja "laskeskella Excelillä lukuja yhteen" (=simppeliä perusmatematiikkaa; ennuste- ja budjettiyhteenvetojen tekeminen) tai analysoida assistant controllerin (naisen; hänkin tienaa sen vajaa 3000 euroa) tuottamia sisäisen laskennan raportteja (ja "kannustaa" häntä tuottamaan niitä "ohjauksessani").

Olen kyllä kohtuuhyvä esiintymään, eli esiintymisjännitystä minulla ei ole, josta syystä minun on helppo esitellä johdolle lukuja, mutta itse työn varsinainen tekninen vaativuus on varsin alhainen.

Nuo puolta pienempää palkkaa saavat naiset vaikuttavat ulkonaisesti silti varsin tyytyväisiltä koko kuvioon, eikä heitä häiritse että minä kovaa vauhtia rakennan huomattavasti korkeampaa elintasoa ja suurempaa hlökoht. varallisuuspottia heihin nähden, ja myös kerään johdon kiitokset "hyvin hoidetusta taloushallintoprosessista".

Koen ratsastavani heidän työnsä tuloksilla mutta koska tämä on ilmeisesti kaikille osapuolille fine, niin sitten se on sitä minullekin.

Sama juttu monessa firmassa: sisäisen laskennan "heput" / controllerit / business controllerit jotka "touhuavat" budjettien, tulosennusteiden, tulosanalyysien yms. kanssa, tienaavat yleensä semmoinen 1.5 - 2.5 x verrattuna ulkoisen laskennan puolella työskenteleviin naisiin, jotka pääsääntöisesti tekevät ainakin minun mielestäni vaativampaa työtä, enemmän työtä ja sitoutuneemmin työtä. Näin tämä näyttää menevän.

Kommentoisitteko kirjanpitäjät ja muissa ulkoisen laskennan työtehtävissä toimivat naiset: onko kuvio mielestänne Ok vai ei, ja miksi, ja onko teidän firmoissanne/organisaatioissanne samaa ilmiötä ja onko se herättänyt työpaikoillanne keskustelua, esim. kirjanpito-osaston sisällä naispuolisten työntekijöiden keskuudessa?

Olen pitkään ihmetellyt miespuolisten controller/business controller ystävieni kanssa sitä, että miten me pääsemme niin helpolla suhteessa ulkoisen laskennan naisiin, ja meitä vieläpä palkitaan siitä aika avokätisesti, mukaanlukien tulospalkkiot, jotka meidän ammattinimikkeissä usein ovat aivan eri luokkaa kuin kirjanpitäjillä/veroasiantuntijoilla tms., jotka tuskin saavat juuri lainkaan bonuksia tai jos saavat, niin olemattomia (ja näyttävät olevan niihinkin oikein tyytyväisiä ts. eivät ainakaan avoimesti purnaa niistä, kun taas ainakin minä ilmaisen herkästi tyytymättömyyteni jos bonus jonain vuonna on pienempi kuin 1.5-2 kuukauden kk-palkka).

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ns. ihmistyötä. Ala on julkisrahoitteinen, joten liksat eivät päätä juuri pakota. Peruspalkka 48-vuotiaana, paljon koulutettuna ja yli 20 vuoden kokemuksella on n. 3500/kk. 

Totta kai sitä haluaisi parempaa palkkaa, ei ihmisluonto noin vain lakkaa vertailemasta. 

Homman pointti onkin siinä, että kun voi olla avuksi ihmiselle tämän kriisissä, siitä saa "palkan", jota ei korvaa mikään rahallinen korvaus. Se on kokemus siitä, että on merkityksellinen, inhimillinen, elämää kannatteleva ja läsnä. Vaikka sillä "palkalla" ei makseta asuntolainaa tms, se kuitenkin on työn suola,  jota ei vaihtaisi pois, jos tarjolla olisi toisenlainen työ kaksinkertaisella palkalla. 

Vierailija
22/23 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, aloitus varmaan naisen kirjoittama. Kyllä suomessa nainen saa samasta työstä saman palkan kuin mies. Tuloerot johtuu siitä ettei naiset hakeudu niihin parempipalkkaisiin töihin koska pelkäävät vaikeutta/vastuuta ja kovuutta mitä korkeat asemat vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule käymään,

Jos tykkäät karvaisista miehistä en ole sun makuusi ja en tykkää pojista. Päivittäsitkö maailmankuvan edes versioon 2020.0.0

Olen mies ja mun ammatti talousihmisenä ei ole ollut ongelma kauniimman osapuolen edustajille ja en usko että sille toisellekaan sukupuolelle ammatista on tullut ongelmaa.

Mä tykkään niistä naisista, joita osa foorumilla osaa arvostaa. He tekevät arvokasta työtä johon heidät on palkattukin ja se pohjatyö on todella arvokasta eikä se jää siihen. Se hiljainen tieto, jota ei aina ymmärretä, näkyy usein siellä numeroissa joita ei usein käytetä hyväksi tai osata kysyä.

MrT.