Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen miespuolinen controller, peruspalkkani on yli 6000 euroa/kk,

Vierailija
27.08.2012 |

kun firmamme kirjanpitäjänaiset eivät saa puoltakaan tuosta vaikka heidän työnsä on mielestäni vaativampaa kuin minun: he osaavat kirjanpitolait/-asetukset, seuraavat aktiivisesti alaansa, tehtävä on täynnä yksityiskohtaisia osaamisvaateita ja virheitä ei tule eikä saa tulla, jne., kun taas minun työni on analysoida heidän laskemaansa tulosta ja "laskeskella Excelillä lukuja yhteen" (=simppeliä perusmatematiikkaa; ennuste- ja budjettiyhteenvetojen tekeminen) tai analysoida assistant controllerin (naisen; hänkin tienaa sen vajaa 3000 euroa) tuottamia sisäisen laskennan raportteja (ja "kannustaa" häntä tuottamaan niitä "ohjauksessani").

Olen kyllä kohtuuhyvä esiintymään, eli esiintymisjännitystä minulla ei ole, josta syystä minun on helppo esitellä johdolle lukuja, mutta itse työn varsinainen tekninen vaativuus on varsin alhainen.

Nuo puolta pienempää palkkaa saavat naiset vaikuttavat ulkonaisesti silti varsin tyytyväisiltä koko kuvioon, eikä heitä häiritse että minä kovaa vauhtia rakennan huomattavasti korkeampaa elintasoa ja suurempaa hlökoht. varallisuuspottia heihin nähden, ja myös kerään johdon kiitokset "hyvin hoidetusta taloushallintoprosessista".

Koen ratsastavani heidän työnsä tuloksilla mutta koska tämä on ilmeisesti kaikille osapuolille fine, niin sitten se on sitä minullekin.

Sama juttu monessa firmassa: sisäisen laskennan "heput" / controllerit / business controllerit jotka "touhuavat" budjettien, tulosennusteiden, tulosanalyysien yms. kanssa, tienaavat yleensä semmoinen 1.5 - 2.5 x verrattuna ulkoisen laskennan puolella työskenteleviin naisiin, jotka pääsääntöisesti tekevät ainakin minun mielestäni vaativampaa työtä, enemmän työtä ja sitoutuneemmin työtä. Näin tämä näyttää menevän.

Kommentoisitteko kirjanpitäjät ja muissa ulkoisen laskennan työtehtävissä toimivat naiset: onko kuvio mielestänne Ok vai ei, ja miksi, ja onko teidän firmoissanne/organisaatioissanne samaa ilmiötä ja onko se herättänyt työpaikoillanne keskustelua, esim. kirjanpito-osaston sisällä naispuolisten työntekijöiden keskuudessa?

Olen pitkään ihmetellyt miespuolisten controller/business controller ystävieni kanssa sitä, että miten me pääsemme niin helpolla suhteessa ulkoisen laskennan naisiin, ja meitä vieläpä palkitaan siitä aika avokätisesti, mukaanlukien tulospalkkiot, jotka meidän ammattinimikkeissä usein ovat aivan eri luokkaa kuin kirjanpitäjillä/veroasiantuntijoilla tms., jotka tuskin saavat juuri lainkaan bonuksia tai jos saavat, niin olemattomia (ja näyttävät olevan niihinkin oikein tyytyväisiä ts. eivät ainakaan avoimesti purnaa niistä, kun taas ainakin minä ilmaisen herkästi tyytymättömyyteni jos bonus jonain vuonna on pienempi kuin 1.5-2 kuukauden kk-palkka).

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän työpaikalla ainakin naistenkin palkat ovat nousseet, kun miehet ovat ensin hilanneet omansa tappiin.

t. myös yli 6000 e bruttokkpalkka ja nainen

ps. minä sentään koen olevani palkkani arvoinen :)

Vierailija
2/23 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TJ:n "neuvonantaja". Ajattelen itse ja se maksaa:-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olethan sinä opiskellut nimenomaan analysointia, kun kirjanpitäjien taas ei täydy osata sitä.

Lisäksi olet johtavassa asemassa olevana tulosvastuussa ym. Eli saat myös paskat niskaasi jos työ on väärin tehty.

Mutava että mietit eettisiä kysymyksiä vaikka olet töissä jossa raha ja tuotot on tärkeää.

Vierailija
4/23 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TJ:n "neuvonantaja". Ajattelen itse ja se maksaa:-).

hommissa ei tarvitse ajatella - se on pohjimmiltaan mekaanista hommaa josta on luovuus kaukana, kun taas Controllerit / Busines Controllerit yms. sis. laskennan / johdon laskennan (/johdon "sparraus")ammattilaiset saavat suuren liksansa siitä, että heillä on Merkittävät Aivot joita he myös käyttävät, luovasti, innovatiivisesti"

t. tätä samaa lässytystä koko ikänsä kuullut ammattikirjanpitäjänainen, 47 v., äo. 162

Vierailija
5/23 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Mielestäni tässä yhteiskunnassa on monia paljon arvokkaampia ja tärkeämpiä töitä, joissa niiden tekijöille maksetaan pahimmillaan alle 1/3 teidän bruttopalkasta? Eikö yhtään hävetä? No ei tietenkään, se kuivakka kirjanpitohan se tärkeintä on! Voisitteko sen verran vielä avautua, että mikä koulutus tuonne vaaditaan? Laskentatoimen merkonomi vai mikä lie tradenomi nykyään?

Vierailija
6/23 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- eli en vastaa yhtiön tai yksikön tai osaston tms. taloudellisesta tuloksesta, kuten ei yleensäkään controllerit vastaa (tulosvastuut on linjajohdolla)

- olen samanlaisessa vastuussa työni laadusta kuin kirjanpitäjätkin. Työni vain on jostain syystä luokiteltu huomattavasti vaativammaksi, herra yksin tietää miksi, josta syystä liksani on paljon suurempi

t. ketjun avaaja (miespuolinen controller)

Vierailija
7/23 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi voinut hakeutua controlleriksi. Meillä useimmat tulevat kirjanpidon kautta.

Vierailija
8/23 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Mielestäni tässä yhteiskunnassa on monia paljon arvokkaampia ja tärkeämpiä töitä, joissa niiden tekijöille maksetaan pahimmillaan alle 1/3 teidän bruttopalkasta? Eikö yhtään hävetä? No ei tietenkään, se kuivakka kirjanpitohan se tärkeintä on! Voisitteko sen verran vielä avautua, että mikä koulutus tuonne vaaditaan? Laskentatoimen merkonomi vai mikä lie tradenomi nykyään?

kaupallinen (tms.) korkeakoulutus, mutta toki vanhan liiton (laskenta) yo-merkonomeja on vielä kehissä, ja toki kuvioissa on myös "mitä lie tradenomeja" mutta tuskin juurikaan isompien lafkojen johtavissa (Group tms.) Controller hommissa, joissa kaikilla alkanee olla nykyään korkeakoulututkinto.

Vierailija
9/23 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja verotuksen hoitava kpitäjä saan liksaa 2700 euroa/kk brutto (ei bonuksia) ja olen ollut oikein tyytyväinen palkkaani.

Joku joskus mulle juorusi kahvihuoneessa että toi meidän nuori controller-jäpikkä (ei siis talousjohtaja vaan asiantuntijakaveri jolla ei alaisia) saisi lähemmäs 7000 euroa kuussa + tuhdit tulospalkkiot, mutta en lähtenyt kaderinkiin mukaan muiden akkojen seuraksi, vaikka kuulemma sen jäppisen duuni on tosiaan siitä että se tekee meidän laskemista tuloksista "siistejä" Power Point esityksiä joista kulmahuoneen iso poika kuulemma tykkää kovasti kun niissä on niin siistit "graafit".

Vierailija
10/23 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin MB:tä, mutta pakko myöntää ainoan oikea olevan Ferrari F40, tuo kiihottaa. Keskisellä on tuo visssiin tallissa, onko muilla?!

ekat 10 krt sitä jaksoi jotenkin ihailla. Nyt esim. ruuhka-aikana lähinnä ärsyttää, kun on tiellä. Käy katsomassa ja kuolaamassa. Punaista peltiä näyttää sekin vaan olevan.

Ja joo, asun kyläkaupan lähellä. Joillekin se oikeasti on lähikauppa.

Vierailija
11/23 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iOlen miespuolinen controller, peruspalkkani on yli 6000 euroa/kk,

[/quote]

homma sinulle vaan ketäpä se kiinnostaa vaikka saisit miten paljon?!?

Vierailija
12/23 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

respect ap:lle! :D

Vierailija
13/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- eli en vastaa yhtiön tai yksikön tai osaston tms. taloudellisesta tuloksesta, kuten ei yleensäkään controllerit vastaa (tulosvastuut on linjajohdolla)

- olen samanlaisessa vastuussa työni laadusta kuin kirjanpitäjätkin. Työni vain on jostain syystä luokiteltu huomattavasti vaativammaksi, herra yksin tietää miksi, josta syystä liksani on paljon suurempi

Liksasi on korkeampi, koska:

Olet neuvonataja ja toimit yhteistyössä talousjohdon kanssa. Toimit kirjanpitäjän ja talousjohdon välissä. Et suorita kirjanpidollista työtä sääntöjen yms. mukaan vaan hyödynnät tätä mekaanisesti tuotettua materiaalia. Ajattelet, analysoit, otat huomioon bisneksen, liiketoimintaympäristön ja sen muutokset. Ennen kaikkea olet johdon neuvonantaja. Mitä enemmän vastuuta työssä on, sitä korkeampi on liksa. Kirjanpitäjä toimii kärjistetysti rattaana koneistossa. Työ on sääntöjen ja kirjanpitolain noudattamista. Se ei sisällä analysointia yms. En väheksy kirjanpitäjiä mutta toimenkuva on täysin eri kuin esim. Controllerin. Controllerin vastuu on suurempi ja siitä maksetaan. Ennen kaikkea controllerilla tulee olla business älyä. Pelkkä mekaaninen puurtaminen ei todellakaan riitä. Hyvä controller mm. välttää yrityksen taloudelliset sudenkuopat analysoinnin ja business älyn avulla. Tästä maksetaan ja ollaan valmiita maksamaan. Tulee kalliiksi vetää firma konkkaan.

T. Controller, uransa alussa

Vierailija
14/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ap on mies. Miehet osaavat pelkistää ja tiivistää sanottavansa paremmin. Sinänsä on täysin fine tienata enemmän kuin alaisensa.

T. Miesvaltaisen alan esimiesnainen (brutto 9000 e/kk ja ihan joka sentin arvoinen)

Vierailija
15/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä merkkaa usein tosi paljon hyvä esiintymistaito (vakuuttavuus) ja se että osaa pelata tiettyjä sosiaalisia pelejä taitavasti. Ja jotkuthan panostavat tosi paljon energiaa oman uransa rakentamiseen. Siis paljon enemmän panostavat oikeastaan uran rakentamiseen kuin varsinaisen työn tekemiseen. Usein pienempää palkkaa saavat tekevät oikeasti huomattavasti vaativampia duuneja kuin 2x isompaa palkkaa saavat toiset henkilöt. Ei toki aina näin kuitenkaan. Mutta eihän nuo palkat ja vaativuudet todellakaan mätsää aina ollenkaan, vaan ovat välillä täysin mielivaltaisia.

Vierailija
16/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Controller87 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liksasi on korkeampi, koska:

Olet neuvonataja ja toimit yhteistyössä talousjohdon kanssa. Toimit kirjanpitäjän ja talousjohdon välissä. Et suorita kirjanpidollista työtä sääntöjen yms. mukaan vaan hyödynnät tätä mekaanisesti tuotettua materiaalia. Ajattelet, analysoit, otat huomioon bisneksen, liiketoimintaympäristön ja sen muutokset. Ennen kaikkea olet johdon neuvonantaja. Mitä enemmän vastuuta työssä on, sitä korkeampi on liksa. Kirjanpitäjä toimii kärjistetysti rattaana koneistossa. Työ on sääntöjen ja kirjanpitolain noudattamista. Se ei sisällä analysointia yms. En väheksy kirjanpitäjiä mutta toimenkuva on täysin eri kuin esim. Controllerin. Controllerin vastuu on suurempi ja siitä maksetaan. Ennen kaikkea controllerilla tulee olla business älyä. Pelkkä mekaaninen puurtaminen ei todellakaan riitä. Hyvä controller mm. välttää yrityksen taloudelliset sudenkuopat analysoinnin ja business älyn avulla. Tästä maksetaan ja ollaan valmiita maksamaan. Tulee kalliiksi vetää firma konkkaan.

T. Controller, uransa alussa

Joo mutta jos tarvitaan verojuristin palveluksia (joka myös noudattaa tarkkaan lain määräyksiä), niin silloin varmaan sen verojuristin palkka on kuitenkin ihan eri planeetalta kuin jonkun kirjanpitäjän. Ei se verojuristi välttämättä analysoi kauheasti jotain liiketoimintaympäristöä. Eli kyllähän tuolla alalla sorretaan naisvaltaista kirjanpitäjäjoukkoa, jotka eivät ole tietenkään osanneet ajaa omaa etuaan riittävästi. Näinhän koko maailma toimii. Jos et aja häikäilemättömästi omaa etua, kukaan ei maksa sinulle mitään. Ja naisvaltaiset alat ei yleensä aja hanakasti omia etujaan.

- Eri

Vierailija
17/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä v---- on controller?

Vierailija
18/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömän huonot palkat noilla kirjanpitäjillä. Mitä olen lisäksi kuullut, niin esim. tilitoimistoihin ei tahdo silti edes kukaan kelvata töihin jos ei täytä hirveää listaa erilaisia vaatimuksia. Ja sitten palkka jotain 2700e??????

Vierailija
19/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä v---- on controller?

Se on sellainen kontrollifriikki joka valvoo yrityksen menoja. Jos joku ostaa liian kalliin tietokoneen, niin se voi älähtää.

Vierailija
20/23 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käsitys talousihmistä, että he ovat lähes kaikki luonteeltaan hiiriä. Statisteja. En ole koskaan nähnyt seksikästä talousihmistä - onko heitä?