Noloimmat juhlaruoat
Mitkäs on noloimmat juhlaruoat, jotka olette saaneet? Itse sain joskus häissä perunamuussia ja atrian lihapullia, kyllä hieman hävetti hääparin puolesta :D
Kommentit (104)
Eikä kolahtanut henk.koht, tahtoisin vain kuulla :)
Miksi Suomessa tuntuu olevan tosi paljon noita ruoka-aine allergioita zm. ?.
Kysyn siksi, että olen asunut Saksassa jo vuosia ja juhlissakin on tullut käytyä, mutta koskaan ei ole tullut vastaan mitään erikoisruokatarjoiluja allergikoille. Sillä en tiedä kenellä sellaista olisi.
Onko Suomessa ruoka niin jalostettua; rasvat ja muut pois, että se aiheuttaa em. vaivoja ?
että ihmiset melkein itkee että saa RAAKAA KALAA ja sitä ahmitaan kaksin käsin kuin nälkään kuolemaisillaan. Voi vittu jos ei ole varaa ostaa kokonaista kalaa kotiin 3,90 kilo ja vuolla siitä lastuja niin paljon kun sielu sietää. Ei, sitä pitää tulla juhlapaikalle kuolaamaan ja roiskia lattialle saakka kun mätetään enemmän kun lautaselle mahtuu.
Riipiä kalasta suussasulavan ohuita siivuja. Saati sitten graavata suolalla ja jollain herkuilla kuten katajanmarjoilla, sitruunalla, merisuolalla, tillillä jne. jhlavan muhkeaksi herkuksi.
Kerran yritin tehdä fileestä carpacciota, ihan liejuista ällöää tuli,ei vaan osaa!
Eikä kolahtanut henk.koht, tahtoisin vain kuulla :)
Ei tarkoita automaattisesti vaan jotain kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita. Mutta kuitenkin sellaista ruokaa, joka eroaa arki- ja jouluruuasta.
Omissa häissämme tarjoiltiin pöytiin 5 ruokalajin illallinen - ruoka on mielestämme tärkeä osa juhlia. Teinit voi tarjota Tallinnan juomat ja lihapullat, jos ryyppääminen on tärkeämpää.
Eikö tarkotus ollu puhua juhlaruoista, ei mistään häistä itsestään :D? niillekin on varmasti olemassa valitusketju
Meillä oli kutsuissa pyyntö, että ilmottaa allergiat. Kun kukaan ei ilmoittanu mitään allergioita, ei myöskään tehty mitään muita vaihtoehtoja kuin mitä oli suunniteltu. Paitsi laktoosittomina kaikki, koska suurimmalla osalla omasta perheestä on laktoosi-intoleranssi..
NII ja ois hauska kuulla, että mitä ne ruoat sitten pitää olla?! ( Älkääkä vastatko että jotaki eriä ku perus arkiruoka, vaan sanokaa esimerkkejä! )
jonkun sairauden aiheuttamaksi. Ja ihottumat johtuu tietysti ruuassa olevasta hiivasta.
Työssäni järjestän paljon tapahtumia ja ihmisten erikoisruokavaliotoiveet on kyllä suurta hupia meille järjestäjille. Tottakai allergiat, keliakia yms. ovat vakavasti otettavia asioita mutta jestas karppaajien / hiivattomien / kahvittomien / sokerittomien yms. ihmisten toiveita.
Kysyn siksi, että olen asunut Saksassa jo vuosia ja juhlissakin on tullut käytyä, mutta koskaan ei ole tullut vastaan mitään erikoisruokatarjoiluja allergikoille. Sillä en tiedä kenellä sellaista olisi.
Onko Suomessa ruoka niin jalostettua; rasvat ja muut pois, että se aiheuttaa em. vaivoja ?
esim. häät, on siellä ruokana karjalanpaistia ja/poronkäristystä, lohta jossain muodossa (vaikka se soppa =)), voileipäkakkuja, karjalanpiirakoita ja munavoita ym noloa. Juomaksi Tallinnasta haetut kaljat ja siiderit. Minä olen karjalainen ja mies lapista, joten kaikkea mahdollista on tarjolla ja paljon. Molemmilla on myös isot suvut.
sama, tosin itse olen itä-suomesta ;) mut aikalailla meillä tulisi olemaan samanlainen menu :D mä en ala kikkailemaan mitään erikoisia ruokia, allergiset toki ottaisin silti huomioon
olen koko illan haaveillut kutsusta itä-suomalaiseen pitopöytään, ja ajatellut vain karjalanpaistia, laatikoita, lohisoppia, karjalanpiirakoita, munavoita, vatruskoita, sultsinoita, mansikkakakkuja jne.
Voikohan jossain sivustolla ilmoittautua vapaaehtoiseksi, mukavaksi vieraaksi mihin tahansa häihin/hautajaisiin/rippijuhliin/sukujuhliin? Lupaan olla seurallinen ja kehun kaikkea! Kunhan vaan saan syödä samalla.
juhlissa ei saisi koskaan olla valmisruokaa.Nolointa on ranskalaiset ja se omituinen pakko laittaa lapsille vaihtoehdoiksi pelkkää rasvaista ja suolaista roskaa.
jonkun sairauden aiheuttamaksi. Ja ihottumat johtuu tietysti ruuassa olevasta hiivasta.
Työssäni järjestän paljon tapahtumia ja ihmisten erikoisruokavaliotoiveet on kyllä suurta hupia meille järjestäjille. Tottakai allergiat, keliakia yms. ovat vakavasti otettavia asioita mutta jestas karppaajien / hiivattomien / kahvittomien / sokerittomien yms. ihmisten toiveita.
No geeniperimä varmasti myös vaikuttaa joidenkin erityisruokavalioiden kohdalla. Keliakiaa on täällä enemmän ja sen diagnosointi on Suomessa huippuluokkaa. Lääkärit osaavat epäillä k.o. tautia oireiden perusteella, kun taas muualla voi olla että vain kaikkein pahimmin sairastuneet saavat diagnoosin (täällä tehdään myös maailmanluokan keliakiatutkimusta, joten sekin vaikuttaa).
Onko Saksassa sitten usein kala ainoa vaihtoehto, jos on ruokia tarjolla? Voisin kuvitella, että kala-allergikkoja on siellä yhtä paljon kuin täälläkin. Tai sitten osa suomalaisista kala-allergikoista eivät oikeasti ole allergisia, mutta eivät vain pidä kalasta.
Laktoosijutuista olen kuullut ja omassa perhepiirissäkin on kokemusta, että Keski-Eurooppalaiset maitotuotteet sopivat vatsalle paremmin kuin suomalaiset. Ilmeisesti Suomessa maitotuotteille tehtävä homogenointi on tuolloin se, mikä joillakin aiheuttaa laktoosin sopimattomuuden.
tarjottiin sienikeittoa, jossa oli riisiä. Hän oli löytänyt jostain ohjeen ja päätti käyttää sitä, koska oli kerännyt juuri valtavat määrät sieniä. Harmaa liemi ja ylikypsä riisi.
Osa ihmisistä nyt vain ei syö sieniä, eli osa väestä ei syönyt ollenkaan (paitsi leipää). Kaverini ei ole kokkausihmisiä ja myöntää sen itsekin. Kuitenkin tuon keiton hän halusi tehdä itse. Juhlaruuaksi aika karsea esitys.
Eikö tarkotus ollu puhua juhlaruoista, ei mistään häistä itsestään :D? niillekin on varmasti olemassa valitusketju
Meillä oli kutsuissa pyyntö, että ilmottaa allergiat. Kun kukaan ei ilmoittanu mitään allergioita, ei myöskään tehty mitään muita vaihtoehtoja kuin mitä oli suunniteltu. Paitsi laktoosittomina kaikki, koska suurimmalla osalla omasta perheestä on laktoosi-intoleranssi..
NII ja ois hauska kuulla, että mitä ne ruoat sitten pitää olla?! ( Älkääkä vastatko että jotaki eriä ku perus arkiruoka, vaan sanokaa esimerkkejä! )
Omista häistä on yli 10v, mutta se 5 ruokalajin pöytiin tuotu illallinen oli suunnilleen tämä:
kylmäsavustettua poroa joidenkin salaattejen (?) kera
kantarellikeittoa
kuhapaistos taikinakuoressa
kauriin sisäfilettä, madeirakastiketta, uuniperunaa, -lanttua ja -porkkanaa
vadelma/karpalosorbetti
kahvi ja konjakki
Aiheena oli jotain syksyistä metsää
Oli metsäsonnia paistina. Nirsoille lapsille oli lihan sijaan lihapullia, pitopalvelun tekemiä kuitenkin. Yllätys oli suuri kun maalaissetämiehet lappoi lautasilleen ne lihapullat.. Jäi sitten lapset ilman :) onneksi omat lapseni syövät oikeaa lihaa mielellään. Mutta niissä häissä oli kyllä vieraat juntteja, tarjoilut hyviä kaikin puolin.
Ja toden totta, eivät vieraat koskaan tilaile ruokia etukäteen tai kukaan ilmoita sairastavansa allergiaa. Pähkinäallergia on ainoa, johon olen törmännyt.
puuttumisen vuoksi kasvatettu näköjään sikalassa.
Kuinka te kehtaatte ruveta toisten häissä arvostelemaan ääneen ruokia, ja lisäksi vaatimaan parempaa ruokaa?
täytekakkua (leipomosta) ja karjalanpiirakoita (pakastealtaasta) ja munavoita. Juomana taisi olla kahvia ja teetä ja boolia.
Mitä "halpaan" voileipäkakkuun oikein laitetaan kun itse käytän tuorejuustoja ja kunnon raaka-aineita muutenkin, en mitään herne-maissi-paprikasekoitusta.
Erittäin huono kokemus oli järvenpääläisen pitopalvelun voileipäkakku, jota oli täytetty aika pitkälle italiansalaatilla. Mielestäni spagetinpätkät ja herneet eivät kuulu voileipäkkuun! Pitopalvelun työskentely oli muutenkin ala-arvoista, ei vähiten se, että kesken tilaisuuden alkoivat laittamaan tarjottavia pois ilmeisesti itselleen. Siis kesken tilaisuuden!
Eräissä häissä taas oli tarjolla pelkkää tonnikalavoileipäkakkua, väleissä siis vain tonnikalaa ja majoneesia. Juomaksi kahvia, ei muuta. Huh.
Joskus sain syötäväksi täytekakkua, joka olisi muuten ollut hyvää, mutta se oli laitettu suoraan sellaiselle koristeelliselle metallitarjottimelle, joka ei kelpaa elintarvikekäyttöön. Metallin maku oli voimakkaasti imeytynyt kakkuun, täysin syömäkelvotonta.
Ja kurkata ensin mitä on tarjolla. Jos ruoat ovat hyvät, niin hääparin kortin väliin satanen, jos huonot niin kahdenkympin seteli. Eivät pääse sitten rahastamaan tyhjästä.