Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloimmat juhlaruoat

Vierailija
27.08.2012 |

Mitkäs on noloimmat juhlaruoat, jotka olette saaneet? Itse sain joskus häissä perunamuussia ja atrian lihapullia, kyllä hieman hävetti hääparin puolesta :D

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli isot 50-vuotisjuhlat, tila vuokrattu ja vieraita varmasti lähemmäs sata. Olen kasvissyöjä ja tarjoilu oli noutopöydästä. Taisi olla tarjolla jotain liharuokaa, salaattia, leipää tms. Katselin, että varmasti pöydästä jotain syötävää kuitenkin löytyy ja samassa juhlien emäntä toi minulle mikroaterian ja sanoi, että voisin käydä lämmittämässä sen keittiössä. Meni vähän fiilikset ja tuntui, että muut vieraat katsoivat, että yksi on tullut omien eväiden kanssa.

Vierailija
42/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kuitenkaan tarjoa vieraille oikein mitään. Vähän petetty olo :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä aivan samaa mieltä. karjalanpaisti on itä-suomessa edelleen perinteinen hää- ja hautajaisruoka ja "joululaatikot" sopivat myös muulloin kuin jouluna syötäväksi. en voi sietää ruuan haaskausta ja halveeraamista, ruokaa pitäisi arvostaa ja kunnioittaa. jos se karjalanpaisti on kunnolla tehty, niin kyllä se on ihan kelpo ruoka! toki einekset ym. erikseen... ja makuasioista ei voi kiistellä, mutta en IKINÄ voisi kuvitella kommentoivani häissä "jaahas tällaista tarjolla" kuten joku edellä tuossa totesi.

Vierailija
44/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaa yhteen suuntaan 150 km, kirkossa istumista, kylmällä haudalla seisoskelua ja sitten

voileipäkakkua ja karjalanpiirakoita munavoilla sekä kinuskikakkua kahvin kanssa. Siinä kaikki.

Että harmitti. Pysähdyimme ekaan ABC:hen syömään mättöä heti kun olimme lähteneet kotimatkalle.

Toinen hautjaisjuttu tapahtui samassa kaupungissa. Eräs vainajan lähiomainen näki minut ja pyysi että hoitaisin hänen lapsensa että hän saisi rauhassa surra. Hän sitten soittaisi aina kun saisi mennä muistotaloon sisälle. No sinne hän ottikin vain lapsensa valokuvia varten ja esitteli heitä joillekin vanhuksille, max. 5min. Sitten ne taas tuotiin minulle sinne ulos (kiersimme puistoja ettei juhlavaatttet likaannu)ja sanottiin että käy heidän kanssaan Hesellä, tykkäävät Heseruuasta (mutta vahdi etteivät tahri juhlavaatteitaan)... Muistotilaisuus pidettiin ravintolassa ja olin ajatellut mennä sinne ja muistella minäkin.. no en mennyt

eli söin heseannoksen jonka itse maksoin. Kyllä vainaja ois kääntynyt haudassaan jos ois tämän nähnyt.

Vierailija
45/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti on oikein valmistettuna kallis ruoka lihojen takia, eikä edes nopea valmistaa. Lisäksi se on perinneruoka.

Samaten lasagnet, laatikot ja kiusaukset ovat kunnolla tehtyinä ihan käypää juhlaruokaa esim. nykyisissä häissä, joissa vieraat eivät tule tiettömien taipaleiden takaa. Tietysti on fiksua laittaa tarjolle myös kylmiä lisukkeita, mutta ei kai kukaan enää kuvittele tulevansa juhlissa johonkin ruotsinlaivan seisovaan pöytään?! Juhliin tullaan juhlistamaan tilaisuutta, ei "syömään kerrankin kunnolla" ilmaiseksi.

Itse olen viimeisen 10 vuoden aikana jäänyt nälkäiseksi useimmissa sukujuhlissa, koska minulla on 100% laktoosi-intoleranssi, jota ei ole otettu huomioon tarjoiluissa, vaan aina joko pää- tai jälkiruoassa jossain pääraaka-aineessa on ollut laktoosia. Se on minusta noloa, ei tulisi mieleenikään valittaa jos olisi varattu edes jotakin, vaikka vain juustoleipiä!

Vierailija
46/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saa samanarvoisen aterian. En ymmärrä. Miten lahjojen antamien ja ruuan kalleus liittyvät toisiinsa?

Vierailija
47/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun sairauden aiheuttamaksi. Ja ihottumat johtuu tietysti ruuassa olevasta hiivasta.

Työssäni järjestän paljon tapahtumia ja ihmisten erikoisruokavaliotoiveet on kyllä suurta hupia meille järjestäjille. Tottakai allergiat, keliakia yms. ovat vakavasti otettavia asioita mutta jestas karppaajien / hiivattomien / kahvittomien / sokerittomien yms. ihmisten toiveita.

Miksi Suomessa tuntuu olevan tosi paljon noita ruoka-aine allergioita zm. ?.

Kysyn siksi, että olen asunut Saksassa jo vuosia ja juhlissakin on tullut käytyä, mutta koskaan ei ole tullut vastaan mitään erikoisruokatarjoiluja allergikoille. Sillä en tiedä kenellä sellaista olisi.

Onko Suomessa ruoka niin jalostettua; rasvat ja muut pois, että se aiheuttaa em. vaivoja ?

No geeniperimä varmasti myös vaikuttaa joidenkin erityisruokavalioiden kohdalla. Keliakiaa on täällä enemmän ja sen diagnosointi on Suomessa huippuluokkaa. Lääkärit osaavat epäillä k.o. tautia oireiden perusteella, kun taas muualla voi olla että vain kaikkein pahimmin sairastuneet saavat diagnoosin (täällä tehdään myös maailmanluokan keliakiatutkimusta, joten sekin vaikuttaa).

Onko Saksassa sitten usein kala ainoa vaihtoehto, jos on ruokia tarjolla? Voisin kuvitella, että kala-allergikkoja on siellä yhtä paljon kuin täälläkin. Tai sitten osa suomalaisista kala-allergikoista eivät oikeasti ole allergisia, mutta eivät vain pidä kalasta.

Laktoosijutuista olen kuullut ja omassa perhepiirissäkin on kokemusta, että Keski-Eurooppalaiset maitotuotteet sopivat vatsalle paremmin kuin suomalaiset. Ilmeisesti Suomessa maitotuotteille tehtävä homogenointi on tuolloin se, mikä joillakin aiheuttaa laktoosin sopimattomuuden.

Kyse on siis suomalais-ugrilaisesta perimästämme, ei mistään homogenoinnista. Kummallista, etteivät kaikki tiedä, ettemme ole geneettisesti samaa porukkaa skandinaavien ja keskieurooppalaisten indoeurooppalaisten kanssa.

Vierailija
48/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussamme on eräs henkilö, joka ei syö lihaa. Aina, kun hän on ruokailemassa, pääruokana on lohta jossain muodossa. Minua ja miestäni se huvittaa suuresti, että menu on aina noin ennalta arvattavissa;)

Vierailija
49/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset hääthän ovat täynnä perinteitä. Asiat tehdään kuten aina on tehty. Miksei siis ruokakin voisi olla perinteistä? Olimme pari viikkoa sitten häissä joissa tarjottiin karjalanpaistia eikä mitään pahaa sanottavaa.

Vierailija
50/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "halpaan" voileipäkakkuun oikein laitetaan kun itse käytän tuorejuustoja ja kunnon raaka-aineita muutenkin, en mitään herne-maissi-paprikasekoitusta.

Tein viime syksynä miehen synttäreille ison voileipäkakun ja huvikseni laskin, mitä raaka-aineet tulivat maksamaan. Kakulle tuli hintaa viitisenkymppiä, ei minusta kovin halpaa. Hyvää se kyllä oli, vieraatkin näyttivät tykkäävän.

Mulla on ollut hyvä tuuri, missään häissä tai hautajaisissa en ole saanut huonoa ruokaa eikä tarjottavat ole loppuneet.

Tätini mies kuoli muutama vuosi sitten ja hautajaiset olivat joulukuun alussa. Koska mies oli pitänyt kovasti joulusta ja jouluruuat olivat hänen herkkuaan, tarjottiin siis hautajaisissa perinteiset jouluruuat kinkkua myöten. Sen lisäksi, että ajatus oli minusta kaunis, oli ruokakin todella herkullista.

Vierailija
51/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itä-suomesta ja karjalanpaistia ja piirakoita ja ties mitä perinneruokia on saanut syödä ihan kyllästymiseen asti.Joku karjalanpaisti on ihan viimeisin mitä omissa häissäni tarjoaisin.

Samoin nuo kaikenmaailman kiusaukset on kyllä ihan perusarkiruokaa.

Vierailija
52/104 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli herkullista. Valitin sitä, että kinkkukiusauksen ja fetasalaatin lisäksi ei ollut mitään vaihtoehtoruokaa (paitsi tummaa leipää ja voita) eli kaikki laktoosi-intolerantikot, maitoallergikot ja jopa kasvissyöjät tai punaista lihaa välttävät jäivät nälkäisiksi. Sekä kinkkukiusaus että fetasalaatti olivat herkullisia, mutta kun ne olivat ainoat ruoat klo 14 alkaneessa tilaisuudessa, oli selvää, että ne rohmuttiin loppuun. Lisäksi ne oli tehty niin pieniin vuokiin, että niitä piti vaihdella koko ajan ja yli 100 hengen juhlaväki joutui todellakin jonottamaan tätä ruokaa lähes tunnin.

Lisään vielä sen, että lähes kaikki olivat pitkän matkan vieraita, lähimmät tulivat 80 km päästä, jonne myös kaikki pidemmät matkalaiset majoittuivat. Klo 14-22 siis piti pärjätä kinkkukiusauksella, joka loppui kesken, ja fetasalaatilla, jossa ei fetaa ollut loppuvieraita varten enää (siis jäi salaatinlehtia ja tomaattiviipaleita) viimeisille vieraille. Klo 18 saatiin viipale kakkua ja kahvia. Klo 22 saatiin karjalanpiirakoita. Kaikki ihanan makuista mutta liian vähän ja joillekin ei lainkaan sopivaa ruokaa.

Mielestäni kinkkukiusauksen lisäksi olisi pitänyt olla kasviskiusaus, joka olisi tehty veteen eikä maitoon. Ehkä niitä kiusauksia olisi voinut olla kahta laatua ihan kaikille vieraillekin mutta ainakin allergisille. Tämän lisäksi olisi pitänyt olla fetasalaatin lisäksi vähintään yksi muu salaatti, joko ihan vihersalaatti tai sitten ruokaisampi salaatti, jossa esim. savulohta, kanaa, kasviksia tms. Ei siksi, etteivätkö muutama laji riittäisi vaan siksi, että ihmisillä on vaihtoehtoja. Jos olisin päätynyt kinkkukiusaukseen pääruoaksi (jota en kuitenkaan ihan miellä juhlaruoaksi tilaisuuteen, jossa ihmiset ovat ykköset yllä vaan enemmän bileruoaksi tilaisuuteen, jossa ollaan esim. mökillä tms), niin olisi varmaan tehyt ns. salaattipöydän, josta jokainen voisi kasata erilaisista vaihtoehdoista mieleisensä salaatin sekä voileipäpöydän, josta olisi voinut kasata mieleisensä voileivän runsaista vaihtoehdoista (voin lisäksi tuorejuustoa, juustoa, leikkelettä, kananmunaa, erilaisia leipävaihtoehtoja hapankorpusta ja ruisleivästä patonkiin jne.). Alkuruoaksi olisin saattanut tehdä sen paljon parjatun lohikeiton tai kantarellikeiton, jos olisi kasvissyöjiä tiedossa. Näin toimittuna nirsoinkin saisi salaattipöydästä ja voileipäpöydästä jotain syötävää (jos kinkku ja sienet/kala eivät maistu).

Jos ruoka olisi ns. yksinkertaista, olisin kahvin ja kakun lisäksi varannut runsaasti erilaisia keksejä tai vaihtoehtoisesti pullaa/kuivakakkua. Jos on ns. nirsoja tai ruokarajoitteisia ihmisiä, niin on hyvä, että on vaihtoehtoja myös makean puolella.

Illalla karjalanpiirakat olisivat oikein hyvä iltapala, lisänä voileipäpöytä ja salaattipöytä.

En tietenkään arvostele tai ehdottele itse juhlakaluille tällaista, mutta mielestäni on selvää, että iltapuvut päällä istuva juhlakansa ei oikein sovi yhteen kinkkukiusauksen ja salaatin kanssa, ei varsinkaan, kun juhlat todella kestivät puolille öin ja juhlapaikka oli siis varattu klo 2:een yöllä.

Vierailija
53/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä rakastan sitä ruokaa, mutta voi hitto, kun sitä tunnutaan tarjottavan joka kekkereissä. Perusarkimättö.

Vierailija
54/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs on noloimmat juhlaruoat, jotka olette saaneet? Itse sain joskus häissä perunamuussia ja atrian lihapullia, kyllä hieman hävetti hääparin puolesta :D

Jos tämä on tapahtunut yli 10 vuotta sitten Suomen maaseudulla niin tuskin on nolottanut ketään.

Vierailija
55/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti ja perunat. Joku tokaisikin, että hautajaisiinko sitä on tullut, kun tätä tarjotaan. Oli kyllä pokassa pitelemistä..

Vierailija
56/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjottiin ruoaksi opiskelukaverin (ei ravintola-alan ammattilainen) tekemää tosi outoa salaattia jossa mm. rusinoita sekä epämääräistä liikaa nestettä sisältävää perunalaatikkoa.

Vain kakku oli tilattu pitopalvelusta ja se olikin hyvä, mutta ruoka sitä ennen aivan järkyttävää, pahaa arkiruoaksikin.

Vierailija
57/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti, perunat, kinkkupasta-salaatti ja joululaatikot..

Siis porkkanalaatikko, perunalaatikko, lanttulaatikko ja maksalaatikko.

Vaaleata sekä tummaa leipää ja juomaa(maitoa,vettä ja kotikaljaa) vain lisänä.

Vierailija
58/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakeitto, karjalanpaisti, kiusaukset, kaikki menee, mutta se saakelin lohikeitto!

Vierailija
59/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti niistä valmiista pakaste peruna-sipuli suikaleista!

Vierailija
60/104 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mennyt siis ihan piloille, maito tms liemi oli siellä pohjalla ihan vetenä ja perunasuikaleet päältä kuivana!

Kehtasi vielä mainostaa, että oli ihan itse tehnyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi