Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei lentokenttäurpot - muutama ohje

Vierailija
27.08.2012 |

Muutama juttu.

1. Turvatarkastus ei ole henkilökohtaista vittuilua teitä kohtaan, vaan jotakin, joka sen henkilökunnan vain täytyy tehdä. Valittamalla teet vain itsestäsi pellen.

2. Turvatarkastus menee muuten älyttömän paljon nopeammin, jos laitat läppärit, kännykät ja nesteet jotenkin erikseen, ettei siinä sitten tarvitse ruveta Marimekko-säkkiä tonkimaan ja pillimehuja pois heittelemään.

3. Lentokenttä ainakaan ruuhka-aikaan ei ole se paikka, jolloin alatte neuvottelemaan Tuikku-Mooseksen kanssa siitä, suostuuko hän antamaan nallen läpivalaisuun vaiko eikö. Tai suostuuko hän ylipäätään pysymään jonossa. Ei myöskään ole erityisen söpöä, jos Tuikku-Mooses vetää itsensä kokoista laukkua perässään ja tukkii koko kapean jonotuksen.

4. Sitten kun ne matkalaukut tulee, odottakaa 1,5-2 metrin päässä siitä hihnasta. Älkää myöskään ottako lasta siihen hihnan viereen. Jos matkustatte kahden aikuisen kanssa, toinen menee lasten kanssa kauemmaksi ja toinen hoitaa laukut. Jos matkustat yksin ihan itseksesti, sinun ei myöskään kannata kärkkyä sukkikset hihnassa kiinni. Kun kaikki pitää etäisyyden, laukut saa helposti ja homma etenee.

5. Lentokoneessa ei juosta. Paikalta ei nousta kuin vessaan.

Ei mulla muuta. Pitää mennä portille.

(ja kyllä, olen matkustanut monesti lapsilauman kanssa ja hyvin ne on sisäistänyt, että lentokentillä komento on kova, mutta armoton)

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) kun huomaa että edellä istuja alkaa räpeltää kädensijaa penkinlaskutarkoituksissa, paina polvet tukevasti selkänojaa vasten, niin penkki ei kallistu. Haittapuoli: voi pidemmän päälle ottaa polviin. Jos käytössäsi on tyyny, laita se pehmikkeeksi.

2) Liikuttele polviasi säännöllisesti ja reippaasti, niin että edellä istujan "rentoutuminen" häiriytyy.

3) Kun nouset tai istuudut takaisin penkkiisi, ota reipas tukiote edellä olevasta tuolista, niin että se rytkähtää sopivasti. Jos edellä istuva mulkkaa, sano ystävällisesti ja vilpittömästi, että anteeksi kovin, tuolinne taisi liikahtaa kun jouduin kiipeämään paikaltani/paikalleni.

4) hae juomaa koneen takaosasta (pitkän matkan lennoilla) ja kun palaat paikallesi, läikäytä nesteet edellä istujan syliin. Pahoittele kuten kohdassa 3. Muista olla vilpitön.

Vai ollaanko oltu ihan eri koneissa, koska itse en ole huomannut, että niitä missään saisi hitusta enempää laskettua edes.

Ne selkänojat on tarkoitettu laskettaviksi ja tasan lasken, jos mieli tekee lepäillä. Lyhyillä lennoilla ei ole tarvetta, mutta pitkillä on. Jos sinun kaltaisesi tyyppi polvilla siellä potkii, niin huomautan sinulle samoin kuin potkiville lapsille. Mikäli et pysty istumaan paikallasi, valitan lentoemännälle. Miksi sinun oikeutesi "miellyttävään" tarkoittaa sitä, että toisen pitää luopua miellyttävästä??

Valita aivan rauhassa. Yksikään lentoemäntä ei ota valitustasi vakavasti, kun näkee, että polveni ovat kiinni selkänojassa, enkä sille mitään voi. Silloin jokainen liikahdus tuntuu edessä potkuna. En todellakaan ala istua liikkumatta paikallani, jos edessä istuva on ensin tunkenut selkänojansa kiinni polviini. Minä vaihdan asentoa, kun se tuntuu tarpeelliselta.

Jos edessä istuva laskee selkänojaa vain vähän (kyllä, niissä on portaaton säätö) tai nostaa sitä takaisin huomautettuani polvieni murjomisesta, yritän pitää liikkeeni varovaisina. Jos taas edessä istuva ei välitä vähääkään minun polvistani, en minäkään välitä hänen mukavuudestaan, vaan liikun erityisemmin varomatta. Sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija
22/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos takana istuvalla on esimerkiksi tietokone

niin sitä ruutua ei kunnolla näe jos edellä istuva kallistaa selkänojansa. Myös kirjan luku hankaloituu.

Mä luen aina lentokoneessa eikä ole ikinä haitannut toisten selkänojat. Olen normaalikokoinen nainen, pitkähkö. Ja ei mun tarvitse luopua omasta mukavuudestani toisten mukavuuden tähden, miksi pitäisi? Jos väsyttää ja haluan nukkua kallistetulla selkänojalla, minulla on siihen yhtä suuri oikeus kuin sinulla naputella tietokonettasi, vai eikö ole? Kumpi on tärkeämpää, uni vai tietokone? Minä vai sinä?

Voit kallistaa, mutta vasta kun olet varmistanut takana istuvalta, että se on ok. Sehän kuuluu alkeellisiinkin käytöstapoihin. Ilmatila penkin selkänojan takana kuuluu takana matkustavalle. Kallistettu selkänoja ei ole nukkumisen kannalta välttämättömyys kenellekään. Jos on, kannattaa nukkua kotona tai pyytää lentoemännältä sopiva istuinpaikka. He auttavat mielellään rajoittuneita matkustajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan samaa mieltä sun kanssa, tosin varsinkin pitemmillä lennoilla on mun mielestä ihan ok nousta jaloittelemaan muutenkin ku vessaan ja lapset saa mun mielestä myös kulkea käytävällä, kunhan eivät aiheuta häiriötä ja vanhemmat pitävät silmällä. Jos joku käyttäytyy kuten urpo, niin ei se mun maailmaa kaada, mut olishan se mukavaa, jos pelisäännöt olis selkeät ja kaikki niitä noudattais. Varsinkin tuo matkalaukkujen odottelu hihnalla, siinä on monella parantamisen varaa.

Vierailija
24/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin toisen oikeus levätä???

niin sitä ruutua ei kunnolla näe jos edellä istuva kallistaa selkänojansa. Myös kirjan luku hankaloituu.

sitä takana polvet suussa istuvaa kaveria ei lytistetä tiputtamalla oman tuolin selkänoja hänen syliinsä.

Mitä varten luulet että se mekanismi siinä on? Sen käyttämistä ei ole missään kielletty, eikä se edes taivu niin taakse etteikö normaalipainoinen ihminen mahtuisi siellä takana istumaan. Ei kai niitä selkänojia olisi suunniteltu kääntymään jos niitä ei saisi käyttää ja jos niiden taakse ei mahtuisi istumaan.

Vierailija
25/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ap nyt kuvittelee päässeensä elämänsä työhön, lentokentälle! Oletko urasi huipulla?

Vähän liiat kireät housut vapaalla ? Vähän äijämäinen, kävelee kuin raavas mies.

Lentoturvallisuuden pelastaja, pilttien takavarikoitsija. Kuvanlukutaito huono, löytää hammastahnan muttei linkkuveistä. Säälittävä yhteiskunnan luopio.

Ruokatauot venyy puhuen paskaa ja ylimääräisillä tauoilla köy säälittävästi matkustajille tarkoitetuissa tupakkakopeissa. Nauraa matkustajille, mutta ei tajua heidän säälivän ap;n kaltaisia urahuippuja, leuanloksottojaa.

Oppinut pari vanhaa värssyä ikuisuus turvatarkastajilta? On nyt osa jengiä. Niinkuin sanoin, uransa ja elämänsä huipulla : ))

T. Turvatarkastajana toiminut opiskelujen ohella vuodelta keihäs ja nakki. Nykyisin uransa huipulla oleva erikoishammaslääkäri. Onneksi ei tarvinnut tehdä sitä työtä kuin opiskelujen ensimmäisenävuonna!

tapahtunut yhtään, vaikka oletkin "urasi huipulla"?? Taidat olla aika väsynyt tekemään mummoille tekareita ja hiljaa mielessäsi mietit, olisiko sittenkin pitänyt valita jokin haastavampi ala? Se, että tienaa kohtalaisen hyvin, ei vielä tarkoita, että työ on mielekästä.

Vierailija
26/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut lomarahat ja lähtee nyt ekaa kertaa Teneriffalle niin maailman kansalaisena että!

Vierailija
27/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väistämättä on niin, että kun tilanteeseen liittyy ihmisiä, kiirettä ja jonoja niin jotain ärsyttävää tapahtuu. Helpointa itselle on, kun ei ärsyynny niin hirveästi kaikesta vaan kehittää kärsivällisyyttään ja tulee itse ajoissa paikalle. Tämä koskee siis noita ap:n kohtia. Jos menee paikkaan, missä on ihmisjoukkoja, niin voi joutua odottamaan, kuuntelemaan riitelyä, kiljuntaa jne. so simple. Ei voi vaatia, että kanssaihmiset osaisivat 100% ennakoida kaikki ongelmatilanteet ja käyttäytyä aina täydellisesti. Ja jokainen voi miettiä itsensä sen 3 lapsen kanssa matkustavan äitiraukan asemaan. Vaikka kuvittelisi osaavansa aina varautua kaikkeen täydellisesti niin elämä voi yllättää.

Tästäkin huolimatta, en ole oppinut sopeutumaan siihen, että edessä istuva laskee selkänojansa syliini. Se todellakin ärsyttää!!

Vierailija
28/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin toisen oikeus levätä???

sitä takana polvet suussa istuvaa kaveria ei lytistetä tiputtamalla oman tuolin selkänoja hänen syliinsä.

Mitä varten luulet että se mekanismi siinä on? Sen käyttämistä ei ole missään kielletty, eikä se edes taivu niin taakse etteikö normaalipainoinen ihminen mahtuisi siellä takana istumaan. Ei kai niitä selkänojia olisi suunniteltu kääntymään jos niitä ei saisi käyttää ja jos niiden taakse ei mahtuisi istumaan.

Sinä pystyt ihan hyvin torkkumaan, vaikka se tuoli olisikin pystymmässä, mutta se takana oleva ei ehkä pysty edes istumaan siedettävästi, saati että pystyisi esim. tekemään työtään. Mun mielestä aika selvä juttu. Ja arvaan kyllä, että seuraavaksi mennään "mikset sitten varaa bisnesluokasta paikkaa"-osastolle. Yhtä hyvin jos sinä haluat maata makuuasennossa koneessa, voit mennä sinne bisnekseen.)

Vierailija
29/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta siinä saa levättyä. Jos polvet ei mahdu polvitilaan, vika on valitussa luokassa. Lentokoneen etuosassa on vähän väljemmät tilat, mutta niistä saa maksaa.

Se tila siinä istuimen takana on sama tila, jonka se pöytä jättää vapaaksi. Se on kallistusta varten. Jokainen maksaa omasta paikastaan ja kallistettavasta istuimesta. On kiusantekoa, jos estää väsynyttä matkustajaa kallistamasta polviaan.

Varsinkin Finnairilla Euroopan lennot on yleensä jatkoyhteyksiä eri puolille Eurooppaa. Silloin on oikeasti tarve saada levättyä sen minkä pystyy. Uni on perustarve, ei läppäri tai sanomalehti. Väsyneen kiusaamisella aiheuttaa paljon enemmän haittaa kuin sillä, että 2" polvitila kutistuu 1".

On niin oman navan tuijottamista tulla vauvapalstalle uhoamaan, miten kiusaa edessälepäävää, koska on ostanut liian ahtaan paikan. Ei se hänen vikansa ole.

Vierailija
30/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta siinä saa levättyä. Jos polvet ei mahdu polvitilaan, vika on valitussa luokassa. Lentokoneen etuosassa on vähän väljemmät tilat, mutta niistä saa maksaa.

Se tila siinä istuimen takana on sama tila, jonka se pöytä jättää vapaaksi. Se on kallistusta varten. Jokainen maksaa omasta paikastaan ja kallistettavasta istuimesta. On kiusantekoa, jos estää väsynyttä matkustajaa kallistamasta polviaan.

Varsinkin Finnairilla Euroopan lennot on yleensä jatkoyhteyksiä eri puolille Eurooppaa. Silloin on oikeasti tarve saada levättyä sen minkä pystyy. Uni on perustarve, ei läppäri tai sanomalehti. Väsyneen kiusaamisella aiheuttaa paljon enemmän haittaa kuin sillä, että 2" polvitila kutistuu 1".

On niin oman navan tuijottamista tulla vauvapalstalle uhoamaan, miten kiusaa edessälepäävää, koska on ostanut liian ahtaan paikan. Ei se hänen vikansa ole.

Kun toiset saavat istua kymmenen tuntia jalat jumissa ja perse puuduksissa, kun edellä oleva käyttää oikeuttaan "rentoutua". Kun polvitila on -3 tuumaa ja se kutistuu -4-tuumaiseksi, se ei kuule naurata yhtään.

Näytäpä se kohta matkalipun ehdoista, missä lukee sun oikeus kallistaa istuimesi vasten takanaolevan lupaa.

Vierailija
31/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tule vinkumaan tänne, miten sinun pitää saada nukkua kolmen tunnin lento Eurooppaan

"Varsinkin Finnairilla Euroopan lennot on yleensä jatkoyhteyksiä eri puolille Eurooppaa. Silloin on oikeasti tarve saada levättyä sen minkä pystyy. Uni on perustarve, ei läppäri tai sanomalehti."

Ongelmia luetun ymmärtämisessä?

Moni matkustaja matkustaa yli 30 tunnin lentoja. Itse matkustan usein, mutta harvoin niin pitkiä lentoja. Olen kuitenkin ollut Irlantilaisen vieressä, jota takana istuva suomalainen piti väkisin hereillä. Hänen reissunsa kaukoidästä kesti yhteensä sen 33 tuntia, kun Manchesterissäkään ei vielä ollut kotonaan. Hän kohteliaasti kysyi syytä takana istuvalta, joka tankeroenglannilla mussutti jotain yhtä viisasta.

Lentoemo toi peiton ja kysyi takana istuvalta yhtä kohteliaasti, että voisiko antaa toisen nukkua. Kuitenkin sen jälkeen jatkui selkänojasta muka vahingossa tarraaminen ja töniminen. Jossain vaiheessa hänet oli herätetty niin monesti, että ei viitsinyt yrittää.

Yleensä kaltaisesi häiriköt on niitä, jotka eivät paljoa matkusta. Luulevat vain oman tilansa olevan oma ja kaiken pyörivän niiden omien oikeuksien ympärillä. Kun joustetaan, kaikki nauttii enemmän, jopa sinä itsekin.

Vierailija
32/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tapahtumaa, jossa mies sai raivarit, kun edessäoleva laski selkänojaansa. Koko muutaman tunnin lennon ajan rynkytti selkänojaa, kiroili ja uhkaili, ja vaikka edessäoleva oli jo aikaa sitten kohteliaasti nostanut selkänojan, takanaoleva sekopää jatkoi häiriköintiään. Seurauksena: poliisit olivat vastassa ja sakottivat matkustajaa ilmailulain rikkomisesta. Että kannattaa miettiä, mahtuuko siihen penkkiin vai jääkö suosiolla kotiin.

Vierailija
33/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tule vinkumaan tänne, miten sinun pitää saada nukkua kolmen tunnin lento Eurooppaan

"Varsinkin Finnairilla Euroopan lennot on yleensä jatkoyhteyksiä eri puolille Eurooppaa. Silloin on oikeasti tarve saada levättyä sen minkä pystyy. Uni on perustarve, ei läppäri tai sanomalehti."

Ongelmia luetun ymmärtämisessä?

Moni matkustaja matkustaa yli 30 tunnin lentoja. Itse matkustan usein, mutta harvoin niin pitkiä lentoja. Olen kuitenkin ollut Irlantilaisen vieressä, jota takana istuva suomalainen piti väkisin hereillä. Hänen reissunsa kaukoidästä kesti yhteensä sen 33 tuntia, kun Manchesterissäkään ei vielä ollut kotonaan. Hän kohteliaasti kysyi syytä takana istuvalta, joka tankeroenglannilla mussutti jotain yhtä viisasta.

Lentoemo toi peiton ja kysyi takana istuvalta yhtä kohteliaasti, että voisiko antaa toisen nukkua. Kuitenkin sen jälkeen jatkui selkänojasta muka vahingossa tarraaminen ja töniminen. Jossain vaiheessa hänet oli herätetty niin monesti, että ei viitsinyt yrittää.

Yleensä kaltaisesi häiriköt on niitä, jotka eivät paljoa matkusta. Luulevat vain oman tilansa olevan oma ja kaiken pyörivän niiden omien oikeuksien ympärillä. Kun joustetaan, kaikki nauttii enemmän, jopa sinä itsekin.

toisen matkan mahdottomaksi.

Kuten sellainen tekee, jonka on aivan pakko pistää penkkinsä taakse, vaikka takamatkustajan polvet ovat ahtaalla jo ennen sitä ja vaikka itse istuu etukumarassa iPadillään pasianssia pelaten, kuten tässä viime lennolla sain todistaa. Pasianssinpelaaja oli taskukokoinen ranskatar, joka ei halunnut mitenkään ymmärtää muuta kuin ranskaa ja levitteli käsiään. Takana istunut pitkä mies ei ranskaa puolestaan osannut.

Lentoemäntä huomautti ystävällisesti pasianssaajalle asiasta 4 kertaa. Sillä oli vaikutusta 5 minuuttia/kerta. Veikkaan että takana matkustanut miesparka oikoi jalkaparkojaan vielä seuraavalla viikollakin.

Vierailija
34/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistin Juuri tapahtumaa, jossa mies sai raivarit, kun edessäoleva laski selkänojaansa. Koko muutaman tunnin lennon ajan rynkytti selkänojaa, kiroili ja uhkaili, ja vaikka edessäoleva oli jo aikaa sitten kohteliaasti nostanut selkänojan, takanaoleva sekopää jatkoi häiriköintiään. Seurauksena: poliisit olivat vastassa ja sakottivat matkustajaa ilmailulain rikkomisesta. Että kannattaa miettiä, mahtuuko siihen penkkiin vai jääkö suosiolla kotiin.

voi voi.

Hän unohti, että vapauttavat vastaliikkeet pitää tehdä harkiten ja syvästi pahoitellen eikä kiroilemalla ja mesoamalla.

Vierailija
35/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni matkustaja matkustaa yli 30 tunnin lentoja. Itse matkustan usein, mutta harvoin niin pitkiä lentoja.

Pisimmät yhtämittaiset lennot ovat muistaakseni noin 18-tuntisia. Vaihdon parin kanssa yhdelle matkarupeamalle saa menemään helposti toista vuorokautta. Itse kuljen säännöllisesti kerran kuussa 22 tunnin päässä olevaan kohteeseen. En laske omaa penkkiäni toisen kiusaksi muuten kuin lupaa kysymällä.

Vierailija
36/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä? En minä huvikseni matkusta pitkin maailmaa. Matkustan, koska työnantaja määrää matkustamaan. Toisaalta työnantaja määrää myös sen, että lippujen on oltava mahdollisimman halvat eli mitään bisneslippuja ei todellakaan ostella.

Vierailija
37/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lento

"Moni matkustaja matkustaa yli 30 tunnin lentoja."

30 tunnin mittaisia lentoja ei ole olemassa kuin avaruudessa.

Kokeile ebookersilta väliä Donegal - Sydney, vaihtoehdot pääsääntöisesti ylittää 30 tuntia. Nyt taisi olla menopaluun paluu, jossa Flybella ensin Donegalista Manchesteriin, josta Finskillä Helsingin kautta Hongkongiin, sieltä BA Sydneyhyn ja vielä joku paikallislento paikkakunnalle, jota en muista.

Vierailija
38/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneen etuosassa on vähän väljemmät tilat, mutta niistä saa maksaa.

Oletko tyhmä? En minä huvikseni matkusta pitkin maailmaa. Matkustan, koska työnantaja määrää matkustamaan. Toisaalta työnantaja määrää myös sen, että lippujen on oltava mahdollisimman halvat eli mitään bisneslippuja ei todellakaan ostella.

Joku av:lainen, kun työnantajasi ei hyväksy, että sinulla on polvitilaa? Vai onko edessä istuvakin syypää työnantajasi valintaan, kun et kehtaa vuodattaa murheitasi pomollesi?

Ei toiset matkustajat päätä, että sinulla on epämukava paikka, mutta jos joku maksaa epämukavasta matkustamisestasi, murehtisin hyvin vähän. Toki saattaahan jotain muutakin häiritä, että saa töistä palkkaa.

Vierailija
39/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan pisin yksittäinen siivu on Newark/New York - Singapore, 18 h 50 min, sitten Los Angeles-Singapore ja Johannesburg-Atlanta ja Sydney - Dallas.

Lento

"Moni matkustaja matkustaa yli 30 tunnin lentoja."

30 tunnin mittaisia lentoja ei ole olemassa kuin avaruudessa.

Oletko varma, onko edes 18 tuntisia?

Kokeile ebookersilta väliä Donegal - Sydney, vaihtoehdot pääsääntöisesti ylittää 30 tuntia. Nyt taisi olla menopaluun paluu, jossa Flybella ensin Donegalista Manchesteriin, josta Finskillä Helsingin kautta Hongkongiin, sieltä BA Sydneyhyn ja vielä joku paikallislento paikkakunnalle, jota en muista.

Vierailija
40/100 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan pisin yksittäinen siivu on Newark/New York - Singapore, 18 h 50 min, sitten Los Angeles-Singapore ja Johannesburg-Atlanta ja Sydney - Dallas.

toinen lennoista. Joka tapauksessa lentomatka alkupisteestä määränpäähän voi kestää kauan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi