Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei lentokenttäurpot - muutama ohje

Vierailija
27.08.2012 |

Muutama juttu.

1. Turvatarkastus ei ole henkilökohtaista vittuilua teitä kohtaan, vaan jotakin, joka sen henkilökunnan vain täytyy tehdä. Valittamalla teet vain itsestäsi pellen.

2. Turvatarkastus menee muuten älyttömän paljon nopeammin, jos laitat läppärit, kännykät ja nesteet jotenkin erikseen, ettei siinä sitten tarvitse ruveta Marimekko-säkkiä tonkimaan ja pillimehuja pois heittelemään.

3. Lentokenttä ainakaan ruuhka-aikaan ei ole se paikka, jolloin alatte neuvottelemaan Tuikku-Mooseksen kanssa siitä, suostuuko hän antamaan nallen läpivalaisuun vaiko eikö. Tai suostuuko hän ylipäätään pysymään jonossa. Ei myöskään ole erityisen söpöä, jos Tuikku-Mooses vetää itsensä kokoista laukkua perässään ja tukkii koko kapean jonotuksen.

4. Sitten kun ne matkalaukut tulee, odottakaa 1,5-2 metrin päässä siitä hihnasta. Älkää myöskään ottako lasta siihen hihnan viereen. Jos matkustatte kahden aikuisen kanssa, toinen menee lasten kanssa kauemmaksi ja toinen hoitaa laukut. Jos matkustat yksin ihan itseksesti, sinun ei myöskään kannata kärkkyä sukkikset hihnassa kiinni. Kun kaikki pitää etäisyyden, laukut saa helposti ja homma etenee.

5. Lentokoneessa ei juosta. Paikalta ei nousta kuin vessaan.

Ei mulla muuta. Pitää mennä portille.

(ja kyllä, olen matkustanut monesti lapsilauman kanssa ja hyvin ne on sisäistänyt, että lentokentillä komento on kova, mutta armoton)

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä toiset tekee. Lentokentällä oikeasti on muitakin ihmisiä. Siellä oikeasti on lapsia ja aikuisia. Aikuiset ovat väsyneinä ja samoin lapset.

Kaikkein vähiten kannattaa murehtia sitä lasten käyttäytymistä. Aina joskus saa ihmetellä, kun turhautuneet aikuiset eivät ymmärrä yhtään lapsia. Suurin osa lapsiperheistä matkustaa harvoin, mutta siihen nähden osaavat erinomaisen hyvin opastaa jopa lapsia lentokentän etikettiin. Lasten viihtyvyys auttaa moninverroin kaikkien viihtyvyyteen, pidetään siitä huoli.

Kun huomioidaan muut ja yritetään miettiä muuta kuin miten ne lapset ovat tiellä, silloin ollaan paljon edempänä. Eivät ne lapset ole tiellä, vaan SINÄ yrität kulkea juuri siitä, missä lapset ovat. Kun huomaat sen itsekin, seuraavalla kerralla voit miettiä miten auttaisit heitä päästämään sinut ohi.

Itse olen vuosia matkustanut kuukausittain lentokoneella. Pääasiassa yksin työreissuilla. Kyllä siellä on tilaa kaikille, kun vaan huomioimme myös pienimmät. Eikä jokaisen tarvitse olla ammattilainen lähtiessään ensimmäistä kertaa lomalle.

Kunnioitetaan toisiamme, niin jaksamme paremmin lentokentillä. Lapselle voi olla yhtä tärkeä päästä hakemaan omaa laukkuaan kuin aikuiselle. Jos sitä ei ymmärrä, on vielä lentomatkustamisen alkeiskurssikin käymättä.

Vierailija
2/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mulla on suhteessa lyhyt selkä, mutta pitkät koivet. Viime reissulla kun istuin paikallani normaalisti, perse penkin peränurkassa, polvet ottivat kiinni edessä olevan penkin selkänojaan. Ja mun vieressä istunut 2-metrinen kaveri, hän joutui istumaan aivan rusetilla koko matkan. Kiitos Finski, koko reissun ahtaimmat tilat, vaikka joukossa oli sentään myös kiinalaisten lentoyhtiöiden tarjontaa.

Lentoyhtiöt tekisi maailman viisaimman teon, kun hitsauttaisivat ne v-un penkkien selkänojat pystyyn. Kukaan ei tarvitse penkkien alaslaskuominaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä takana polvet suussa istuvaa kaveria ei lytistetä tiputtamalla oman tuolin selkänoja hänen syliinsä.

Tämä on oikeasti tärkeä juttu! Takanaoleva ei pääse edes ylös tuolistaan, jos edessäolevan istuin on liian takana. Saati syöminen onnistu siinä.

Finnairin useimpien koneiden penkeissä ei nouse käytävänpuoleinen kädensijakaan ylös. Niinpä jos edessä makaava rötköttää penkki alhaalla, ainoa mahdollisuus päästä itse pois on kiivetä tuolille ja pompata kädensijan yli, sillä siitä muutaman sentin rakosesta ei mene kuin gerbiili.

Vierailija
4/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta paikalta ei nousta kuin vessaan? Höpöhöpö. On ihan oman terveyden vuoksi syytä välillä jaloitella ihan muutenkin.

Omalla paikalla voi tehdä isometrisiä harjoituksia. Ja kannattaakin tehdä. Pysyy veri kiertämässä.

Vierailija
5/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla paikalla voi tehdä isometrisiä harjoituksia. Ja kannattaakin tehdä. Pysyy veri kiertämässä.

mutta isometrinen mitta ei. Käytävällä mä mieluummin mittaan pituushypyn tuloksia. Pomppaan sen verran korkealle, että pitää vähän modifioida tyyliä, muuten se on ahdas. Kolmiloikka olisi sopivan haasteellinen.

Vierailija
6/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isometriset harjoitukset on mulle uutta,

mutta isometrinen mitta ei. Käytävällä mä mieluummin mittaan pituushypyn tuloksia. Pomppaan sen verran korkealle, että pitää vähän modifioida tyyliä, muuten se on ahdas. Kolmiloikka olisi sopivan haasteellinen.

sinne ikkunapenkille, rötköttävän selkänojan taakse... :D

Vierailija
7/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytävänpuoleinen kädensija on kiinteä. Joku turvallisuusjuttu kai.

Paras teksti oli tuon paljon matkustaneen työmatkalaisen. Suvaitsevaisuutta ihmiset! Lentäminen voi olla stressaavaa, etenki jos kyttäilee muiden tekemiä virheitä. Meitä on moneks, kentälle kannattaa ottaa mukaan kärsivällisyyttä ja joustavuutta.

t. ulkosuomalainen

sitinä.

Finnairin useimpien koneiden penkeissä ei nouse käytävänpuoleinen kädensijakaan ylös. Niinpä jos edessä makaava rötköttää penkki alhaalla, ainoa mahdollisuus päästä itse pois on kiivetä tuolille ja pompata kädensijan yli, sillä siitä muutaman sentin rakosesta ei mene kuin gerbiili.

Vierailija
8/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä takana polvet suussa istuvaa kaveria ei lytistetä tiputtamalla oman tuolin selkänoja hänen syliinsä.

Mitä varten luulet että se mekanismi siinä on? Sen käyttämistä ei ole missään kielletty, eikä se edes taivu niin taakse etteikö normaalipainoinen ihminen mahtuisi siellä takana istumaan. Ei kai niitä selkänojia olisi suunniteltu kääntymään jos niitä ei saisi käyttää ja jos niiden taakse ei mahtuisi istumaan.

No, kun ei sinne taakse oikeasti mahdu, ellei ole korkeintaan normaalikokoinen nainen tai pienikokoinen mies. Minun polveni osuvat edessä olevan penkin selkänojaan, joten en todellakaan halua, että joku ääliö täysin varoittamatta rysäyttää selkänojan polviini. Vastineeksi en sitten varo itse selkänojan tönimistä polvillani.

Varovasti selkänojansa laskevia pyydän ystävällisesti nostamaan selkänojan, jotta mahdun istumaan paikalleni. Jos se ei auta, seuraukset ovat samat eli minun polveni tönivät selkänojaa aina liikkuessani.

Minä en koskaan laske omaa selkänojaani alas alle kolmen tunnin lennoilla, jos takana on joku. Pidemmillä lennoilla saatan laskea selkänojaa aivan hitusen.

Vierailija
9/100 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suurin osa näist m,euhkaajista on ulkkismammoja jtka lentää kolmesti vuodessa tai päällikkömiehiä jotka käyvät neljästi vuodessaRuotsissa.

Mä lennän joka kuukausi vähintään neljä lentoa, usein kuusi. Mä chekkaan aina netin kautta, turvatarkastuksessa paljon matkustustavat menevät Business puolelta. Mä en chekkaa matkatavaroita lähes koskaan koska mulla on 4 pv matkapuvusto käsimatkatavaroissa. Kaikki kosmetiikka on aina kotonakin valmiiksi muovisessa pussukassa . Eli ap rakas, todellisia liikematkustajia sä et näe mutta haluat vaikuttaa tosi tärkeältä halveksimalla marimekkomammoja ja muita "turisteja". Relaa vähän. Usko pois mua naurattaa toi "mulla on niiiiiin kokemusta " ja päälle se helvetin hapan ja tympääntyneen pelokas pälyily kentällä.

Vierailija
10/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ollaanko oltu ihan eri koneissa, koska itse en ole huomannut, että niitä missään saisi hitusta enempää laskettua edes.

Ne selkänojat on tarkoitettu laskettaviksi ja tasan lasken, jos mieli tekee lepäillä. Lyhyillä lennoilla ei ole tarvetta, mutta pitkillä on. Jos sinun kaltaisesi tyyppi polvilla siellä potkii, niin huomautan sinulle samoin kuin potkiville lapsille. Mikäli et pysty istumaan paikallasi, valitan lentoemännälle. Miksi sinun oikeutesi "miellyttävään" tarkoittaa sitä, että toisen pitää luopua miellyttävästä??

Minä en koskaan laske omaa selkänojaani alas alle kolmen tunnin lennoilla, jos takana on joku. Pidemmillä lennoilla saatan laskea selkänojaa aivan hitusen.

Vierailija
11/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pilkkaat meidän Tuikku-Moosesta? Tuikkis osaa kuitenkin yleensä käyttäytyä yleisillä paikoilla, vaikka onkin uhmaäikäinen.

Ei meidän lapsemme siksi vedä omaa matkalaukkua perässään, että se olisi jotenkin söpöä; sattuu nyt vaan olevaan todella käytännöllistä ja lapselle tärkeää. Se lapsi ei ole montaa kertaa lentänyt lentokoneella, ainakaan niin, että asian muistaisi. Oma matkalaukku on hyvin tärkeä, liikkuisi sen kanssa muutenkin, jos olisi mahdollista.

Luulen, että vanhemmat tekevät palveluksen ihan kaikille matkustajille ja henkilökunnalle, kun lapsella on matkustaessa mukavaa. Se uhmaikäinen kun voi väsyneenä tai stressaantuneena reagoidakin jopa normaalista poikkeavallakin tavalla. Mutta kun se saa osallistua ja viihtyvyydestä pidetään huolta, niin matka sujuu ihan kaikkien kannalta paremmin.

Olemme muuten myös saaneet aina ottaa lapselle veden tai maidon (vauvaikäisellä maitopullo, isommalla pillimaito) mukaan koneeseen. Eri lentoyhtiöillä ja muuallakin kuin Helsinki-Vantaalla. Jopa siellä Englannissa.

Selkänojan laskemisesta sellainen kanta, että kyllä mä nyt mahdun, muttei se kivaa silti ole. En ole pienikokoinen, en lyhyt. Mutta jos on sylilapsi sylissä, niin sitten se on kyllä jo törkeyden huippu laskea sitä.

Oma lapsi ei ole muuten koskaan itkenyt/huutanut koneessa. Ei ole onneksi sattunut korviin, tosin olen aina yrittänyt asiaan silti varautua. Ihan pienelle voi juottaa sitä maitoa, yli vuoden ikäiselle antaa vaikka rusinoita mussutettavaksi ja parivuotiaasta sitä perinteistä purkkaa. Ja on niitä saatavilla lentokoneeseen tarkoitettuja korvatulppiakin painetta tasaamaan. Vaikka itse en juuri häiriinny pienen lapsen itkusta, niin toivoisin silti, että vanhemmat sen oman pilttinsä takia kiinnittäisivät huomiota lapsen viihtyvyyteen ja varautuisivat korvakipuun. Vauvat nyt tietty itkee, kun itkee, ei siinä mitään.

T: Keskimäärin 1-2 kertaa vuodessa matkusteleva, aiemmin hieman enemmän, muttei nyt kuukausittain kuitenkaan. (Alle 3v tainnut tehdä n. 10 yhdensuuntaista lentomatkaa)

Vierailija
12/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran muuten ottaa päästä, että kun itse etsit niska limassa parivuotiaalle lentokentän lastenrattaita, niin niitä käyttää aivan muut kuin lapsiperheet: viime viikolla keski-ikäinen nainen istuskeli lentoaseman kahvipöydässä ja näytti lepuuttavan leopardikuvioista käsilaukkuaan yksissä. Toisia käytti nuori pariskunta ja heidän putkikassinsa.

Lentoasemalla odottelu, pitkien matkojen kävely ja turvatarkastukset yms. ovat lasten kanssa riittäviä haasteita ilman ajattelemattomia kanssamatkustajiakin.

Vierailija
13/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitä ruutua ei kunnolla näe jos edellä istuva kallistaa selkänojansa. Myös kirjan luku hankaloituu.

Mitä varten luulet että se mekanismi siinä on? Sen käyttämistä ei ole missään kielletty, eikä se edes taivu niin taakse etteikö normaalipainoinen ihminen mahtuisi siellä takana istumaan. Ei kai niitä selkänojia olisi suunniteltu kääntymään jos niitä ei saisi käyttää ja jos niiden taakse ei mahtuisi istumaan.

Vierailija
14/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvavyö kiinnitettynä. Jumpata voi istuessakin.

Omalta paikalta ei nousta kuin vessaan? Höpöhöpö. On ihan oman terveyden vuoksi syytä välillä jaloitella ihan muutenkin.

Vierailija
15/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvavyö kiinnitettynä. Jumpata voi istuessakin.

välillä liikkua. Useita tunteja paikallaan ei ole terveellistä, vaikka kuinka jumppaisi. Jokaiselle yksittäiselle matkustajalle veritulppa on paljon suurempi riski kuin yllättävä turbulenssi. Liikkumiseksi riittää, että nousee seisomaan ja venyttelee sieltä ylähyllyltä omasta kassista vähän tavaraa. Samalla kannattaa ottaa jokunen askel.

Suomalaiset on liian ohjeiden orjia.

Vierailija
16/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos takana istuvalla on esimerkiksi tietokone

niin sitä ruutua ei kunnolla näe jos edellä istuva kallistaa selkänojansa. Myös kirjan luku hankaloituu.

Mä luen aina lentokoneessa eikä ole ikinä haitannut toisten selkänojat. Olen normaalikokoinen nainen, pitkähkö. Ja ei mun tarvitse luopua omasta mukavuudestani toisten mukavuuden tähden, miksi pitäisi? Jos väsyttää ja haluan nukkua kallistetulla selkänojalla, minulla on siihen yhtä suuri oikeus kuin sinulla naputella tietokonettasi, vai eikö ole? Kumpi on tärkeämpää, uni vai tietokone? Minä vai sinä?

Vierailija
17/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ollaanko oltu ihan eri koneissa, koska itse en ole huomannut, että niitä missään saisi hitusta enempää laskettua edes.

Ne selkänojat on tarkoitettu laskettaviksi ja tasan lasken, jos mieli tekee lepäillä. Lyhyillä lennoilla ei ole tarvetta, mutta pitkillä on. Jos sinun kaltaisesi tyyppi polvilla siellä potkii, niin huomautan sinulle samoin kuin potkiville lapsille. Mikäli et pysty istumaan paikallasi, valitan lentoemännälle. Miksi sinun oikeutesi "miellyttävään" tarkoittaa sitä, että toisen pitää luopua miellyttävästä??

Valita aivan rauhassa. Yksikään lentoemäntä ei ota valitustasi vakavasti, kun näkee, että polveni ovat kiinni selkänojassa, enkä sille mitään voi. Silloin jokainen liikahdus tuntuu edessä potkuna. En todellakaan ala istua liikkumatta paikallani, jos edessä istuva on ensin tunkenut selkänojansa kiinni polviini. Minä vaihdan asentoa, kun se tuntuu tarpeelliselta.

Jos edessä istuva laskee selkänojaa vain vähän (kyllä, niissä on portaaton säätö) tai nostaa sitä takaisin huomautettuani polvieni murjomisesta, yritän pitää liikkeeni varovaisina. Jos taas edessä istuva ei välitä vähääkään minun polvistani, en minäkään välitä hänen mukavuudestaan, vaan liikun erityisemmin varomatta. Sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija
18/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää ne koipenne siellä penkin välissä älkääkä röhnöttäkö käytävällä. Ei oo yks tai kaks kertaa kun olen trollilla osunut polvilumpioon. Me ei yksinkertaisesti nähdä sieltä käryn takaa teidän varpaitanne sun muuta. Tämän vuoksi lapset pitäis pitää pois käytäviltä. Aina on joku taapero hiippaillut selän taakse ja en huomaa häntä, ja astun varpaille tms. Se käytävä on meidän työtila. En minäkään tule sun työpaikalle huohottamaan niskaan. Miks pitää odottaa siinä selän takana niin etten pääse kumartumaan? Ja miksi ette voi käydä vessassa kentällä? Heti kun vyövalo sammuu, muodostetaan kilometrin vessajono. Tää on muuten suomalaisten erityispiirre. Juodaan ja juostaan vessassa. T:lentoemo

Vierailija
19/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sen takia, kun ne eivät mahdu penkin taakse sen jälkeen kun edellä istuva on laskenut (yleensä heti lähdön jälkeen) penkkinsä selkänojan taakse "rentoutuakseen". Yritämme toki väistellä teitä ja trollikkaa, mutta emme onnistu siinä ikävä kyllä aina. Jos yhtään voi lohduttaa niin meidän lumpiot siinä yleensä kipeämmän tärskyn saavat kuin teidän trollikat.

Viekää lentoyhtiöllenne sellaisia terveisiä, että pulttaa tuolien selkänojat yhteen asentoon, niin nämäkin tilanteet vähenee. Kiitos jo etukäteen.

Pitäkää ne koipenne siellä penkin välissä älkääkä röhnöttäkö käytävällä. Ei oo yks tai kaks kertaa kun olen trollilla osunut polvilumpioon. Me ei yksinkertaisesti nähdä sieltä käryn takaa teidän varpaitanne sun muuta. Tämän vuoksi lapset pitäis pitää pois käytäviltä. Aina on joku taapero hiippaillut selän taakse ja en huomaa häntä, ja astun varpaille tms. Se käytävä on meidän työtila. En minäkään tule sun työpaikalle huohottamaan niskaan. Miks pitää odottaa siinä selän takana niin etten pääse kumartumaan? Ja miksi ette voi käydä vessassa kentällä? Heti kun vyövalo sammuu, muodostetaan kilometrin vessajono. Tää on muuten suomalaisten erityispiirre. Juodaan ja juostaan vessassa. T:lentoemo

Vierailija
20/100 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ette voi käydä vessassa kentällä? Heti kun vyövalo sammuu, muodostetaan kilometrin vessajono.

Kai lentoemonkin järki jopa sanoo ettet voi määräillä ihmisten vessahädästä. Se vessa on siellä ja sitä saa käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi