Olen ollut raivoraitis alkuraskauden ajan(12vkoa),nyt tekisi mieli ottaa kylmä olut!
Voinko? Onko haittaa yhdestä alkoholiannoksesta tässä vaiheessa raskautta?
Kommentit (53)
juo hitaasti ja nautiskellen. Tietenkin tänne tulee fundamentalistivastauksia, että kaikki alkoholi määrästä riippumatta on hirveä riski, mutta itse en siihen usko. Päinvastoin, jos YKSI mieliteko, yksi kylmä, saa sinut nauttimaan elämästä, kuluvasta hetkestä, niin aikamoisen määrän siitä saa endorfiiniä vereensä, hyvääoloa, joka ei varmasti ole pahaksi piskuisellekaan.
siitä ei ole haittaa. Tuskin lapsesi tulee sinua kiittämään siitä, että käytit alkoholia silloin kun hänen kehityksensä oli haavoittuvimmillaan. Nykymaailma on valitettavasti tuollainen: mullehetikaikkinyt. Sinäkin tiedät, että alkoholia ei suositella raskausaikana, mutta omatuntoasi hiljentääksesi kyselet lupaa täältä palstalta. Tiedät, että isoon joukkoon mahtuu aina joku huoleton ihminen, joka sen luvan on valmis sinulle antamaan.
Onko se alkoholi todella sen arvoista? Mielestäni ei.
Ei ole ollut minkäälaista mielenkiintoa olutta kohtaan joten en ole varautunut,miehellä on muutama kolmoskalja tuolla.
No,täytynee vielä harkita..ap
juo hitaasti ja nautiskellen. Tietenkin tänne tulee fundamentalistivastauksia, että kaikki alkoholi määrästä riippumatta on hirveä riski, mutta itse en siihen usko. Päinvastoin, jos YKSI mieliteko, yksi kylmä, saa sinut nauttimaan elämästä, kuluvasta hetkestä, niin aikamoisen määrän siitä saa endorfiiniä vereensä, hyvääoloa, joka ei varmasti ole pahaksi piskuisellekaan.
raamatullista sanamuotoa vakuuttamaan alkoholijuoman turvallisuutta pienelle lapselle. Kuulostaa niin hellyyttävältä... Not!
kannattaa juoda alkoholittomia. Minäkin olen tutustunut raskausaikana alkoholittomiin valikoimiin ja ihan tyytyväinen olen ollut. No, lonkeroa en saanut minkäänlaisena 0-prosenttisena, joten sitä joudun odottamaan. Mulle lonkerojuoma 0,9% oli liikaa, varmuuden vuoksi. Ja olen niin pitänyt lonkerosta kesähelteillä. Olipa eka kesä ilman hellelonkeroa, ja kismittihän se!
Nyt odottaa jääkaapissa kaksi erikoissiideriä, kesän "vain rajoitettu erä!"-satsista poimin talteen. Viimeisiä viikkoja vedellään, ajattelin korkata joku ilta saunan päälle ja maistella kesän erikoissiideriä syysiltana. Melkeinhän tässä miettii olenko alkoholiongelmainen, jos pitää jääkaappiin varata valmiiksi juotavaa, mutta ehkä kaksi 0,33l tölkkiä liikaa on ;)
Mutta katso tarkkaan prosentit, sillä holittomina myydään myös pikkuisen prosenttejä sisältäviä. Pääset ainakin makuun.
jo 12 viikkoa :D. Onpa valtava uhraus!Anteeksi mutta tuo kuulostaa kyllä huvittavalta.
jo 12 viikkoa :D. Onpa valtava uhraus!Anteeksi mutta tuo kuulostaa kyllä huvittavalta.
jälkeisiin saunailtoihin ;)
Ja hyvä muuten kun muistutit, taidanpa käydä vielä ne pari lonkeroakin hakemassa tuonne kylmään valmiiksi, että kun on lapsi syntynyt ja iltasesta tekee kylmää lonkeroa mieli!
Sikiön veren alkoholipitoisuus nousee nopeasti äidin tasolle. Miksi ihmeessä haluat kohdussasi kehittyvän sikiön vereen alkoholia?
edes sitä yhtä, mutta en todellakaan suostu tähän mustavalkoiseen asetelmaan: hyvä äiti kieltäytyy ihan kaikesta (marttyyrirooli joo), jopa riskittömästä käyttäytymisestä. En sanonut, ettei oluessa ole alkoholia, ja ettei alkoholi olisi riski jatkuvasti ja suurina määrinä käytettynä, mutta fas-lapsen tuntevanakin ajattelen, ettei YKSI saunaolut ole sen pahempi terveysriski kuin vaikkapa keskustassa käveleminen ilmansaasteiden vaikutuksenalaisena.
No,otin nyt pepsiä vaan koska en halua riskeerata ja siksi juuri kysyinkin asiaa. ap
No,otin nyt pepsiä vaan koska en halua riskeerata ja siksi juuri kysyinkin asiaa. ap
ei se kolajuomakaan mitään terveysjuomaa ole. Älä ainakaan ota tavaksi.
ja jos oikeasti haluat olutta, niin odota suosiolla synnytyksen jälkeiseen aikaan, noi alkoholittomat oluet on niin pahoja että mä en edes ymmärrä miten niitä voidaan sanoa oluiksi, mä kaipailen raskauden aikana sauna oluita ja alkoholittomia kokeillut korvaavaksi, mutta niistä ei tule kuin paha mieli, parempi olla kokonaan ilman
Vieläkö saa Funlight greippimehutiivistettä? Jos saa, sekoita sitä ja vissyä niin saat ihan lonkerolta maistuvaa juomaa.
edes sitä yhtä, mutta en todellakaan suostu tähän mustavalkoiseen asetelmaan: hyvä äiti kieltäytyy ihan kaikesta (marttyyrirooli joo), jopa riskittömästä käyttäytymisestä. En sanonut, ettei oluessa ole alkoholia, ja ettei alkoholi olisi riski jatkuvasti ja suurina määrinä käytettynä, mutta fas-lapsen tuntevanakin ajattelen, ettei YKSI saunaolut ole sen pahempi terveysriski kuin vaikkapa keskustassa käveleminen ilmansaasteiden vaikutuksenalaisena.
muistan sen itse hyvin. Useita pulloja kirkkaita meni yhteensä alas koko raskauden aikana ja saunaoluet aivan normaalisti, muutama viikossa siis.
En ikinä, ikinä joisi itse samoin raskausaikana. FAS-vauvaa hän ei saanut, vaan tutkitusti aivan terveen ja "hyvinvoivan" vauvan, jolla vain sattuu olemaan ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä ilman mitään diagnooseja.
Itselläni on myös joitain pulmia ollut, joista olen epäillyt että äitini olisi ehkä juonut jonkin verran myös odottaessaan minua. Vanhemmat sisarukset sanoo ettei muuta kuin saunaoluet. En ole varma pitäisikö uskoa, joka tapauksessa asiaa ei muuta mikään.
Itse en riskeeraisi lapsen tulevaisuutta ja turvallisuutta edes niillä saunaoluilla. Hävetkää vähän siihen tyrkyttäjät! Kaduilla ei voi välttyä kävelemästä, sieltäkin jo saa kaikkea paskaa kehoonsa ja istukan kautta lapselle. Vieläkö sitä pitää ottaa vapaaehtoisesti lisää kurkusta alas ja poltella savukkeita?
Eikö voisi sen lyhyen raskausajan edes odotella? Ei ainakaan tarvitse koskaan miettiä olenkohan aiheuttanut tämän tai tuon jollakin oluenjuomisellani.
Vieläkö saa Funlight greippimehutiivistettä? Jos saa, sekoita sitä ja vissyä niin saat ihan lonkerolta maistuvaa juomaa.
Ja tosiaan ihan viimeisiä viikkoja menoillaan jo :)
-lonkerosieppo
että yhdestä on haittaa, vaikka eipä sitä kait suositellakaan.