Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks ihmeessä kaikkeen pitää aina tunkea sipulia?

Vierailija
04.02.2015 |

Kaikki ruuat (varsinkin liha) alkaa sipulin kuullotuksella. Yök!

Onko se joku oletus, että kaikki pitää sipulista? Miksi se on niin olennainen? Me mieheni kanssa vihataan sipulia ja jätetään se kaikesta pois. Valkosipuli kyllä menee, mutta sipuli... Varsinkin sellaiset isot palat, hyhhy.

Ruoanlaitossa se on vielä ok, koska sen voi niin helposti jättää laittamatta. Mutta sitten jos ei itse tee ruokaa... Hävettää Mäkkärin kassalla pyytää juustohampparia ilman sipulia. Ne on muutenkin niin vaikea nyppiä pois, verrattuna vaikka suolakurkkuihin, että pakko joko pyytää ilman tai syödä ällö hamppari.

Onko teillä tän tyyppisiä ongelmia sipulin kanssa? Vai pitääkö kaikki muut sipulista?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:52"]

Tunnen itseni lisäksi erittäin monta ihmistä jotka eivät voi sipulia syödä missään muodossa (purjot, valkosipulit jne mukaan lukien). Se todellakin kaventaa valmisruoat todella minimiin, sääli! Olisi kiva joskus ostaa vaikka kermaperunoita pakkaseen tai syödä maustettuja perunalastuja mutta ei - joku älypää on päättänyt niihinkin työntää sitä iänikuista sipulia. 

Makuasia tämä ei edes ole. Kun ei voi, ei voi.

[/quote]

Voisin sanoa samaa, mutta sipulin tilalle laktoosi... Vittuako sitä on pakko tunkea kaikkeen, jos ei luonnostaan ole niin siltikin esim. sipseihin sitä pitää tunkea...

Vierailija
62/92 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:53"]

Saan vatsaväänteitä sekä chilistä että sipulista. Jopa punasipulista tai salottisipulista jotka ovat mietoja.

[/quote]

Minusta punasipuli maistuu kyllä vahvemmalle kuin tavan sipuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:57"]a. Minulle jää sipulista kamala maku suuhun, se maistuu vielä seuraavana päivänäkin vaikka olisin pessyt hampaat 2-3 krt välillä.
[/quote]
Mulla tää sama. Ja mulla sipuli aiheuttaa myös voimakasta närästystä. Olenkin yhdistänyt nuo, että siksi maistuu suussa pitkään, kun tyrkkää ruokatorvesta takaisin päin.

Vierailija
64/92 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 02:46"]

Minusta punasipuli maistuu kyllä vahvemmalle kuin tavan sipuli.

[/quote]

Se on kyllä miedompaa ja itkettää vähemmän, sen takia monet kokit suosii sitä.

Vierailija
65/92 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei voi olla rakastamatta sipulia (paitsi allergikot tai traumoja saaneet)!? :o
Voisin syyä pelkästään sellaista ihanan ruskeaksi karamellisoitua paistettua sipulia. Tai ees voileivän väliin sitä.
Ah ja punasipuli on nannaa salaatissa!

Vierailija
66/92 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sipuli on p*skaa. tosiaankin ärsyttää kun aina joka paikassa on sipulia.

Vierailija
67/92 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on noloa pyytää hampurilainen ilman sipulia? En käsitä

Vierailija
68/92 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:01"]

AP on oikeassa.

Pakkosipuli pois.

[/quote]

Eikö olisi paras, kun voisi koota kotona syötävät ruoat suoraan niistä aineista ja mausteista, joita itse haluaa? Valmislasagne olisi vaikka nippu pastalevyjä, johon voisi kaupasta itse valita haluamansa kermat, tomaatit, jauhelihan tai kasvisvaihtoehdon, sipulit ja muut mausteet? 

Kysy kauppiaaltasi voisiko hän ottaa niitä ainesosiakin valikoimaan. Jos oikein hurjaksi haluat, voisit etsiä netistä jotain ohjeita paketin kyljen sijaan, onhan netissä pomminteko-ohjeita, ruokareseptejäkin joku voisi kirjoitella sinne.

Jos kaupassa ajatuksesi ei ota tulta, kannattaa vaikuttaa johonkin puolueeseen tai rekisteröidä vaikka perusruokaiset puolue.

Vierailija
69/92 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli on parasta.
T.15v poika

Vierailija
70/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjo menee keitossa, valkosipulia syön myös. Mutta sipuli..... Kyllä sitä on tullut syötyä lapsuudessa, koulussa ja kaikkialla. Sanottu, että makuaisti herää hitaasti, että kyllä sä tästä aikuisena tykkäät.

Edelleen jos jossain törmää isoihin sipulinpaloihin ruoassa oksennusrefleksi tulee. En vaan pysty. Koostumus ja haju... Jauheena kyllä menee.

Ja purjosta sen verran, että hyi niitä jotka tunkee sitä johonkin suolaseen piirakkaan. Ei pysty ilman oksennusrefleksiä syömään.

Ja kyllä haluaisin tykätä sipulista ja syödä sitä. Mutta kun en vaan voi. Joten te, jotka haukutte meitä lapselliseksi yrittäkääpä ite syödä jotain mitä ette vaan voi yksinkertaisesti syödä ja tulkaa uudestaa huutelee.

Ps. Jos ootte kaikkiruokasia nii syökää sitten vaikka koiranpaskaa ja kertokaa oliko hyvää.

Vierailija
71/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viimein opin sietämään sipulia, mutta sitten mun ibs ja refluksi pahenivat. Ei ole kivaa, jos ruuasta tulee huono olo. Joten pliis, ei sitä sipulia joka paikkaan.

Vierailija
72/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulia en osta ikinä kotiin. En voisi olla samassa huoneessa missä käsitellään raakaa sipulia. Einesruokia voin syödä, kun niissä ei ole isoja paloja. Muiden tekemästä ruoasta erottelen selvästi näkyvät sipulinpalat pois. Sourcream & onion sipseistä tykkään, vaikka se maku jää suuhun. Valkosipuli on ok, jos sitä on hyvin vähän.

Vierailija
73/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä juuri SIPULI on se mitä pitäisi rakastaa? Jos joku ei pidä oliiveista tai paprikasta se on ok,mutta auta armias jos erehtyy sanomaan ettei siedä edes sipulijauhetta!

Vadelmat, sinappi ja sipuli ovat niitä joita en suuhuni laita missään muodossa.

Vierailija
74/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ihan pidän sipulista, mutta minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja sipuli aiheuttaa oireita. Olen pystynyt jättämään pois gluteenin ja laktoosin ja useita sopimattomia hedelmiä. Ilman sokeriakin olin 3kk ja nykyäänkin käytän sokeria erittäin vähän. Kaikista vaikeimmaksi vältettäväksi onkin muodostunut sipulin välttäminen! Ei se edes ole mitään erityisen herkullista, mutta kun sitä on ihan joka paikassa! AMK-ruokalankin joka ruoassa on sipulia

Vierailija
76/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mieheni kanssa sama ongelma. Emme voi syödä sipulia, koska söisimme sitä sitten monta päivää, eli vatsa ei kestä. Onneksi emme edes pidä sipulin mausta.

Pitäisin kovasti esim. sienisalaatista, mutta eihän se maistu sieniltä, vaan sipulilta. Sipulin voimakkaalla maulla voidaan peittää muut maut. No, onneksi voin syödä valkosipulia ja purjoa. Kumpaakin tosin kunnolla haudutettuna. Esim. reilusti valkosipulinen perunasosekeitto on todella hyvää kun sen vielä kruunaa oikealla kermalla.

Mutta en todellakaan käsitä, miksi esim. monissa tuoresalaateissa pitää olla sipulia. Pitäisin kreikkalaisesta salaatista kovasti ja ostaisin sitä joskus mielelläni valmiina, mutta se helkutin punasipuli pilaa koko salaatin ja peittää muut maut alleen.

Vierailija
77/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli on hyvää, pidän siitä todella, mutta en todellakaan lisäisi sitä kaikkiin ruokiin.

Vierailija
78/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulin närppiät on just niitä joiden mielestä maksalaatikko on hyvää, kunhan siinä ei ole rusinoita. Ja herkkuillallinen ulkona tarkoittaa mäkkärin ateriaa, mutta ilman sipulia ja kurkkusalaattia.

Vierailija
79/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulista viis, vaikka en itse raa'asta sipulista pidäkään yhtään, mutta miksi joka paikkaan pitää tunkea paprikaa? Sen hajukin kuvottaa minua niin, että oksennusta pukkaa. Aina on ruokapaikoissa ja kauppojen eineshyllyillä kauhea pienen tekstin tihruaminen, kun pitää selvittää, onko paprikaa vai ei, ts. onko ruoka ostamiskelpoinen vai ei.  Mausteena paprikajauhe menee, koska sen määrä on vähäinen, mutta klöntteinä tai viipaleina ei. Onneksi mieheni inhoaa yhtä paljon paprikaa kuin minä (hän kärsii monta päivää kamalanmakuisista röyhtäyksistä, jos ruuassa on pikkuisenkin paprikaa), joten kotiruoan teossa ei tule mitään ongelmaa. Ruokaravintoloissa ja eineksissä asia on siis toinen.

Vierailija
80/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään todella paljon sipulia, enkä voisi kuvitella esim. burgundinpataa ilman sipulia. Meillä onkin aina kovat pähkäilyt, kun meille tulee kylään muutamat tutut, jotka eivät siedä sipulia.

Itse en voi sietää kurkkua sellaisenaan; jo pelkkä haju etoo. Muutoin se kyllä on suurta herkkua esim. tsatsikissa tai suolakurkkuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä