Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks ihmeessä kaikkeen pitää aina tunkea sipulia?

Vierailija
04.02.2015 |

Kaikki ruuat (varsinkin liha) alkaa sipulin kuullotuksella. Yök!

Onko se joku oletus, että kaikki pitää sipulista? Miksi se on niin olennainen? Me mieheni kanssa vihataan sipulia ja jätetään se kaikesta pois. Valkosipuli kyllä menee, mutta sipuli... Varsinkin sellaiset isot palat, hyhhy.

Ruoanlaitossa se on vielä ok, koska sen voi niin helposti jättää laittamatta. Mutta sitten jos ei itse tee ruokaa... Hävettää Mäkkärin kassalla pyytää juustohampparia ilman sipulia. Ne on muutenkin niin vaikea nyppiä pois, verrattuna vaikka suolakurkkuihin, että pakko joko pyytää ilman tai syödä ällö hamppari.

Onko teillä tän tyyppisiä ongelmia sipulin kanssa? Vai pitääkö kaikki muut sipulista?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudestani kuinka äiti teki lihapullia ja niissä oli karmeita pikkusormen kokoisia sipulinpaloja, jotka eivät paistaessa ehtineet kypsyä vaan ne olivat siellä lihapullissa raakoina. Niinpä lihapullien syönti oli yhtä painajaista, kun piti ensin suorastaan muhentaa haarukalla ne lihapullat niin pieniksi paloiksi, että sain sieltä seasta sitten ne sipulinpalat pois.

Myöhemmin sitten tajusin, että vatsani ei kestä sipulia, eli ilmeisesti jo lapsena jotenkin vain osasin välttää ruoka-ainetta, joka ei sopinut minulle. Nyt sitten välttelen kahta asiaa: sipulia ja laktoosia, aikuisena minulla todettiin paha laktoosi-intoleranssi.

Mutta paprikaa opin syömään aikuisena ja nyt rakastan sitä. Harmi vain, että se on niin hiivatin kallista kaupassa.

Tilaamme aina jouluksi rosollin eräästä pitopalvelusta ja joka kerta olen tilannut sen ilman sipulia. Kerran sitten tuli sipulillinen rosolli. Se jäi syömättä, harmi sillä rakastan rosollia, mutta ilman sipulia.

Vierailija
82/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipuli on jotain aivan järkyttävää... Ja hyvä jumala kun se on ihmetyksen aihe, jos ei siitä pidä! En minäkään ihmettele, jos joku ei pidä vaikka tomaatista.

Ja hihhulikin vielä, pitihän se arvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulia on monessa ruuassa siksi että useimmista ihmisistä se ei ole pahaa. Jos koostumus ällöttää mutta maku ei, voi kokeilla esim. just sitä sipuli kokonaisena ruokaan ja sitten nostetaan pois, sipulijauhetta, pehmeäksi paistettua ja ihan pientä sipulisilppua (jos ei pidä kovista ja isoista sipulinpaloista) jne. Allergisen kannalta tietysti ikävää että sitä käytetään niin paljon, mutta ei sekään ole ainoa aines joka tuo monille hankaluuksia samasta syystä (vrt. maito-,muna- ja soija-allergiset).

Mulla oli muuten niin, että lapsena en pitänyt kypsennetystä sipulista, ainoastaan raa'asta. Ylipäänsä en tykännyt juurikaan pehmeiksi kypsennetystä kasviksista, poikkeuksena peruna. Maku muttui sitten pikkuhiljaa.

Vierailija
84/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulin närppiät on just niitä joiden mielestä maksalaatikko on hyvää, kunhan siinä ei ole rusinoita. Ja herkkuillallinen ulkona tarkoittaa mäkkärin ateriaa, mutta ilman sipulia ja kurkkusalaattia.

Sopisiko kun närppijät ei syö juuri mitään. Tuskin maksalaatikkoa lainkaan

Sipulia laitan kaikkeen. Sen pitää olla joko raakaa tai tosi kypsää. Puolikyosät palat ruuassa on pahaa

Sensijaan maksalaatikkoon tulee sipulia. Mutta ei rusinoita

Vierailija
85/92 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipulin närppiät on just niitä joiden mielestä maksalaatikko on hyvää, kunhan siinä ei ole rusinoita. Ja herkkuillallinen ulkona tarkoittaa mäkkärin ateriaa, mutta ilman sipulia ja kurkkusalaattia.

Sopisiko kun närppijät ei syö juuri mitään. Tuskin maksalaatikkoa lainkaan

Sipulia laitan kaikkeen. Sen pitää olla joko raakaa tai tosi kypsää. Puolikyosät palat ruuassa on pahaa

Sensijaan maksalaatikkoon tulee sipulia. Mutta ei rusinoita

Maksalaatikkoon tulee nimenomaan rusinoita, mutta ei ikimaailmassa sipulia.

Vierailija
86/92 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sipuli on mauste  ei,vihannes sen ei ole tarkoitus jyrätä kaikkia muita makuja alleen. itse oksennan kun menen tilaan  jossa on  pelkän käristetyn sipulin haju.

Vierailija
87/92 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan sipulin makua, mutta inhoan sen olomuotoa yli kaiken!

Vierailija
88/92 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sipulijauhe on ok mut isot palat, EI

Vierailija
89/92 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulivapaat valmisruuat pitää saada tuotantoon, käsittämätöntä että ei jo ole. Minulla on IBS, sipuli pahin mahdollinen suolelle.

Vierailija
90/92 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sipulitonta ruokavaliota noudattava on henkisesti sairas, tai vähintään sivistymätön juntti. Sipulille ei voi olla allerginen eikä se voi aiheuttaa mitään oireita kenellekään.

Minulla se laukaisee migreenin. Mielestäni se on pahaa eikä paranna minkään ruoan makua.

Vierailija
91/92 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me tykätään eri asioista. Minä rakastan sipulia kaikissa muodoissaan ja mielestäni se antaa sopivan lisäaromin moneen ruokaan.

Vierailija
92/92 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin esikoukussa 90-luvulla syömään oksentamani sipulin uudelleen. Edelleen inhoan sipulin hajua, makua ja ulkomuotoa ja nypin sipulinlötköt armotta pois. Meidän keittiössä sipulia ei käytetä. Se on oikeastaan ainoa ruoka-aine jota en syö. Siinä on vastenmielistä kaikki. Rakennekin on ällöttävä, tirskahtavanripsahtava. Oksennus bousee kurkkuun heti.

Kreikkalainen salaatti isoine punasipulisuikaleineen on inhottavimpia ruokia mitä tiedän. Samoin sipuliketto (näyttää lapamadoilta), hillosipulit (etikan ja sipulin yhdistelmä on iljettävä) ja kaikki purjohommat.

Syön valko- ja ruohosipulia, samoin kevätsipulin vihreät osat menevät.

Sipuli ei kuulu ruokaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme