Miks ihmeessä kaikkeen pitää aina tunkea sipulia?
Kaikki ruuat (varsinkin liha) alkaa sipulin kuullotuksella. Yök!
Onko se joku oletus, että kaikki pitää sipulista? Miksi se on niin olennainen? Me mieheni kanssa vihataan sipulia ja jätetään se kaikesta pois. Valkosipuli kyllä menee, mutta sipuli... Varsinkin sellaiset isot palat, hyhhy.
Ruoanlaitossa se on vielä ok, koska sen voi niin helposti jättää laittamatta. Mutta sitten jos ei itse tee ruokaa... Hävettää Mäkkärin kassalla pyytää juustohampparia ilman sipulia. Ne on muutenkin niin vaikea nyppiä pois, verrattuna vaikka suolakurkkuihin, että pakko joko pyytää ilman tai syödä ällö hamppari.
Onko teillä tän tyyppisiä ongelmia sipulin kanssa? Vai pitääkö kaikki muut sipulista?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:45"]Pitkään haudutettuna sipulista tulee ruokaan umamin makua, siksi se on erinomainen yleisraaka-aine moniin ruokiin ja toimii vähän kuin luonnollisena aromimvahventeena.
[/quote]
Ahaa, selittää paljon! Kiitos, juuri tällaista vastausta toivoinkin :)
Ap
Samaa mieltä... Se narskuva koostumus ja isot palaset... *oksennus*
Varsinkin jos laittaa raakaa sipulia salaattiin. Hyi. Sipuli ei kuulu salaattiin!
Muissa ruuissa sipuli on oikein hyvää, kunhan on kypsennetty. Ikäväkseni en vain sitä pysty syömään, kiitos IBS:n ja siitä johtuvien hirveiden ilmavaivojen.
Minä sensijaan ihmettelen että miksi CHILIÄ pitää nykyään tunkea joka ruokaan!??
Saan vatsaväänteitä sekä chilistä että sipulista. Jopa punasipulista tai salottisipulista jotka ovat mietoja.
Varsinkin tuolla Jenkeissä voimakasta sipulia tungetaan joka paikkaan! Hampurilaisen väliin, burritojen ja tacojen väliin, sipulirenkaita joka aterian lisukkeeksi vaikkei niitä edes ole tilannut erikseen, jopa juustomakaronilaatikossa on uunissa hautuneita mutta silti rakenteeltaan rapeiksi jääneitä sipulipalasia, yök! Samoin salaateissa, pihviaterian perunoiden seassa. Joka paikassa pöydässä suola- ja pippurisirottimen lisäksi kuivattua sipulirouhetta vakiomausteena!
Olen kiertänyt yli 20 osavaltiota ja kaikissa tuo sama juttu, menit sitten pika- tai a la carte-ravintolaan. Euroopassa ei onneksi intoilla noin paljon tuon sipulin kanssa. Minulle jää sipulista kamala maku suuhun, se maistuu vielä seuraavana päivänäkin vaikka olisin pessyt hampaat 2-3 krt välillä.
Ei siis Jenkkeihin ikinä. Kiitti vinkistä. :D
Ap
Ruoka ilman sipulia on vaan todella mautonta, ja ne jotka ei syö sipulia on lapsellisia nirsoilijoita.
Sipuli ei ällötä, mutta vatsa ei yksinkertaisesti kestä sitä, ainkaan raakana tai pikaisesti pannulla käytettynä. Jokin pitkään uunissa haudutettu sipuli on ihan ok. Erityisesti raakaa punasipulia on todella monessa ruoassa. Kaikkiin salaatteihin ja hamppareihinkin sitä pitää aina järjestään tunkea joka ravintolassa.
Meillä miehen maha ei kestä sipulia. Me sitten kuopuksen kanssa paistamme sitä meille erikseen, vähintään 1 iso sipuli kummallekin.
Sitä meidän likkakin kysyy. Vastaus kuuluu:äiti tykkää sipulista ja äiti laittaa ruuuan.
Mitähän muuta ap ei voi sietää? Tulee mielikuva nakit ja muusi -ruokavalioisesta pariskunnasta, jolle ei mikään muukaan 'eksoottinen' ruoka maistu.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:02"]
Sipulikammo on ruuan närppiän ensimmäinen tunnistamiskeino.
[/quote]
Mikähän tämä närppiä on? Jos se liittyy mielessäsi turhan nirsoon närppijään kannattaisi ehkä ymmärtää että monet eivät yksinkertaisesti voi syödä sipulia ilman erittäin ikäviä jälkiseurauksia.
[/quote]
Mulla ne "erittäin ikävät jälkiseuraamukset" on ilmavaivoja. Niistä pääsee piereskelemällä.
Sipuli alkaa maistua makealta, kun sen hauduttaa kunnolla uunissa tai pannulla. Koostumus on ihan pehmeä. Jos rakenne ällöttää, kokeile jotain tällaista!
Olen samaa mieltä kuin ap. Olen itse muuten täysin kaikkiruokainen, mutta sipuleita (myös purjo-, puna- jne. sipulit) en voi sietää. Tämä harmittaa itseänikin, koska tosiaan sipulia on joka paikassa, ja huomaan sen ruoassa vaikka se olisi miten pieninä paloina tahansa :( Olen kyllä "iloisen" yllättynyt, että meitä on muitakin, olen tähän asti luullut, että kaikki muut tykkäävät sipulista...
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:29"]
Mitähän muuta ap ei voi sietää? Tulee mielikuva nakit ja muusi -ruokavalioisesta pariskunnasta, jolle ei mikään muukaan 'eksoottinen' ruoka maistu.
[/quote]
Koska sipuli on niiiin eksoottinen juttu.
Ap
Mäkin jätän sipulin yleensä pois. En vihaa sitä kuten vanhempani mutta äh ei vaan tykkää ja jaksa sitä aina!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:04"]Mäkin jätän sipulin yleensä pois. En vihaa sitä kuten vanhempani mutta äh ei vaan tykkää ja jaksa sitä aina!
[/quote]
Ja tosiaan muita ruokainhokkeja mulla ei juuri ole.
Sipulista jää mullakin kauhea jälkimaku moneksi päiväksi. Enkä ole valkosipulinkaan suuri ystävä. Ruuissa menee mausteena kyllä mutta erillinen valkosipuli tai sipulijauhe oksettaa.
Ihmisethän maistaa asioita eri tavalla. Ehkä me sipulia inhoavat haistamme ja maistamme siinä jonkun jota muut ei huomaa.
Täysin en sipulia kyllä inhoa, uunissa paistetuista peruna ja sipulilohkoista pidän ja ulkona syödessä sipuli kyllä maistuu. Mutta kotona jätän sipulin AINA pois.
Ymmärrän jos sipulille on allerginen tms., mutta te "hyi sipulin palaset on nii ällöi könttei!!" -tyypit kuulostatte kyllä todella lapselliselta. Kaikki ruoka pitäisi tyyliin olla sosetta kun kaikki palaset inhottaa. Anna kun arvaan, ette voi syödä jogurttia jossa on pieniä paloja seassa?
Miksiköhän paistetusta tai raa'asta valkosipulista ei tule vatsaväänteitä, mutta normisipulista tulee kamala kaasumaha? :(
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:29"]Mä myös inhoan sipulia. Se on niin ällöä. Ja se haju, se on niin oksettava.
Ja todellakin osaan tehdä mahtavia ruokia ilman sipulia. Ei se sipuli ole mikään taikatemppu sille että ruuasta tulis hyvää.
[/quote]
Nimenomaan. En ymmärrä miksi sitä on KAIKESSA.