Ex haluaa mukaan synnytykseen, minä taas en haluaisi häntä sinne.
Erosimme jo raskauden alkupuolella emmekä ole sen jälkeen olleet juurikaan tekemisissä, meillä ei siis ole muita lapsia kuin tämä pian syntyvä.
Miehellä on jo uusi kumppani ja tämän puolen vuoden erossa olon jälkeen hän tuntuu jotenkin niin vieraalta että en haluaisi häntä mukaan synnytykseen. Mistään kostosta ei siis minun puoleltani ole kyse vaikka mies ei olekaan ollut raskaudessa ollenkaan mukana..en vaan tunne enää hänen seurassaan oloani sellaiseksi että voisin kuvitella synnyttäväni hänen edessään.
Lisäksi synnytykseen saa ottaa vain yhden tukihenkilön ja haluaisin äitini sinne..häntä taas en voi ottaa jos ex tulee.
Toisaalta onhan sekin väärin että ex ei pääse oman lapsensa syntymää näkemään vaikka haluaisi, tuli vaan niin yllättäen häneltä tämä yhteydenotto ja halukkuus lähteä synnyttämään..
Mitä tekisitte?
Kommentit (84)
Mitenkä tämä elatusapu nyt .liittyy tähän aiheeseen?
Helpommin isä sitoutuu lapseen kun on mukana lapsen tärkeissä elämänvaiheissa. Muuten käytetään pelkkänä maksuautomaattina
Ja kätilö kutsuu paikalle heti lapsen synnyttyä. Isä saa leikata napanuoransa, mutta hänellä ei ole mitään oikeutta rasittaa synnytykseen valmistautuvaa äitiä läsnäolollaan. MITEN se isän suhdetta lapseen edistää, että saa olla ap:n. häirikkönä synnytysajan? Se on aikaa, jolloin isä on huoneessa hänen ja äidin välien vuoksi, äidin tukena ja yhdessä kokemassa. Jos eivät ole pariskunta/äiti kokee muuten miehen vaikeuttavaksi asiaksi, ei miehellä ole mitään syytä saliin ennen lapsen syntymää.
Synnytys on sen verran rankka homma muutenkin, että on hyvä karsia kaikki mahdolliset epämukavuustekijät pois. Miehen läsnäolo voi jopa haitata synnytyksen kulkua jos koet sen stressaavana asiana. Pyydä äitisi mukaan niinkuin haluat ja anna tosiaan miehelle mahdollisuus tulla sitten katsomaan vauvaa heti syntymän jälkeen (esim. sitten synnytyksen ajan käytävässä odotellen).
Minusta et ole missään nimessä kohtuuton jos et suostu miehen pyyntöön, varsinkin jos mies on tähänkin saakka ollut täysin raskausajasta pihalla ja teidän suhde olematon.
Synnytys on sen verran rankka homma muutenkin, että on hyvä karsia kaikki mahdolliset epämukavuustekijät pois. Miehen läsnäolo voi jopa haitata synnytyksen kulkua jos koet sen stressaavana asiana. Pyydä äitisi mukaan niinkuin haluat ja anna tosiaan miehelle mahdollisuus tulla sitten katsomaan vauvaa heti syntymän jälkeen (esim. sitten synnytyksen ajan käytävässä odotellen).
Minusta et ole missään nimessä kohtuuton jos et suostu miehen pyyntöön, varsinkin jos mies on tähänkin saakka ollut täysin raskausajasta pihalla ja teidän suhde olematon.
MUTTA mä uskon myös, että se isä kannattaa jollain tavoin mukaan tapahtumaan ottaa, koska se voi olla lapsen ja isän suhteen myöhemmän syvyyden suhteen todella merkittävä asia.
Ja siinä on taas akkain turha lässyttää, että ei se mitään merkkaa tai saa merkata, totta kai se merkitsee! Miksi oman lapsen syntymän merkitsisi yhtään vähempää miehelle kuin naiselle?
et kerran ole synnyttänyt aiemmin, et voi tietää, millaista rääkkiä se puuha pahimmillaan on. Tarvitset silloin akiken mahdollisen tuen, et mitään exää.
Mielestäni on ihan toissijaista miettiä tuossa vaiheessa miehen oikeutta nähdä synnytys tai lapsen ja isän suhdetta. Kyllä se kuitenkin on se nainen, joka synnytyspuuhassa on pääosassa. Isä kehittäköön suhdetta myöhemmin.
Moni isä jää syystä tai toisesta pois synnytyksestä ja hyviä isiä ovat kuitenkin.
Itse en olisi ikimaailmassa halunnut, että ainakaan exäni olisi nähnyt/tukenut (?) minua herkimmillä hetkilläni, kun meinasin seota kivusta, puhuin sekavia lääkkeissä ja kakkasin ynnä vuosin verta kuin teuraseläin.
synnytyksessä sinä olet todellakin paljaammillasi mitä ikinä sekä fyysisesti että henkisesti ja tarvitset sinne tukea ja rakkautta ympärille! En haluiaisi tapahtumaan exää jossa olen rinnat ja alapää paljaana en edes leikkaamaan napanuoraa koska silloin olet vielä edelleen siinä verinen alapää paljaana joten en kyllä minä ainakaan exää sinne haluaisi.
exähän voisi tula saliin kun sinut on tikattu ja olet käynyt suihkussa ja vähän toipunut esim. ätisi voi vauvan ensihetkistä ottaa kuvia exälle. Tai sitten ex voisi tosissaan olla se eka joka tulee vierailulle osastolle.
minusta miehen on hyvä olla läsnä synnytyksessä kun ollaan yhdessä ja rakastetaan toisia tällöin kokemus yhdistää ja varmasti on silloin miehelle hyvä nähdä tapahtuman rankkuus ja syntymän ihme. Tällaisen kokemuksen jälkeen varmasti mies yleensä arvostaa sitä omaa ihanaa rakastaan enemmän..! Mutta jos mies on ex niin ei sen tarvi tulla näkemään sitä! toivottavasti tästä nyt ymmärtää mitä yritän sanoa...
Synnytyksessä tarvitsee tukea. Sitä tuskin saisit eksältäsi, jota hädin tuskin enää tunnet. Musta ainakin olisi tosi vieras ajatus pyytää eksää hieromaan hartioita, auttamaan liikkumisessa tms. Siinä hommassa tarvitsee henkilön, jonka kanssa voi olla rauhassa oma itsensä ja jolta voi pyytää huoletta apua. Mies odottakoon käytävässä.
Tietenkin teet asian juuri niin kuin se on sinulle parasta, sinähän siellä synnytät! Synnytys on sen verran rankkaa hommaa, ettei siihen todellakaan kannata ottaa mukaan mitä elämystrippailijaa. Mukana olija on SINUN tukihenkilösi.
Ei tässä maassa kovin pitkään ole isät edes saaneet olla mukana synnytyksessä ja silti on ihan päteviä isäsuhteita muodostunut. Tuskinpa eksäsi ja lapsen välille mitään tiivistä symbioosia muutenkaan tulee muodostumaan, koska isä ei ole päivittäisessä elämässä mukana.
ole miehen vika jos nainen tulee raskaaksi.
Se on yhteinen vika, eli miestä ei käy syyttäminen siitä.
Ja senpä vuoksi myös synnyttäminen on yhteinen asia. Naisella on oikeus sanoa oma mielipiteensä asiaan, mutta se on vain puolitotuutta. Toinen puoli on isän mielipide.
Se on tasa-arvoa.
mutta olen kuullut että synnytykseen voi tulla mukaan vain synnytysvalmennuksessa mukana ollut henkilö tai ennestään synnyttänyt kuten nyt äitisi.
en minäkään exää ottaisi vaan äitini.
ole miehen vika jos nainen tulee raskaaksi. Se on yhteinen vika, eli miestä ei käy syyttäminen siitä. Ja senpä vuoksi myös synnyttäminen on yhteinen asia. Naisella on oikeus sanoa oma mielipiteensä asiaan, mutta se on vain puolitotuutta. Toinen puoli on isän mielipide. Se on tasa-arvoa.
ootkohan ite koskaan synnyttäny! yhteinen asia on se teko mutta sitä lasta sieltä alapäästään ulos ei se isä puske!!!!!! ja jokainen joka on synnyttäny kyllä ymmärtää tämän!
Lapsen hoito taas on eri asia!!!!
olisi kummallista, jos ex pääsisi mukaan synnytykseen. Siis todella kummallista.
olisi kummallista, jos ex pääsisi mukaan synnytykseen. Siis todella kummallista.
koska silloin luodaan lapseen side, joka kestää koko loppuelämän.
Synnytys on yhteinen asia, jossa molemmilla vanhemmilla on tärkeä rooli.
Miehellä on oikeus olla mukana lapsensa elämässä kaikissa vaiheissa. Se on tasa-arvoa. Jos ei kestä tasa-arvoa, ei varmaan kannata sitä vaatia.
Isän tarkoitus synnytyksessä yleensäkkin on olla synnyttäjän tukena. Jos isästä ei ole tukea, vaan on häiriöksi, ei kuulu synnytyshuoneeseen.
Ottaisin äitini, tiedän että hän osaisi tukea minua paljon paremmin kuin kukaan mies. Lisäksi hän on itse synnyttänyt ja ansioksi luen myös lukemattomien lehmien poikimisen avustamiset.....hih! Tiedän ettei hän mene paniikkiin vähästä.
En ikinä ottaisi exää synnytykseen, hän ehtii solmia siteen lapseen sitten muutama tunti synnytyksen jälkeenkin, ja itse asiassa en tiedä onko hänen läheisyytensä sillonkaan mieluista, kun vauva on koko ajan tissillä... En itse ainakaan halunnut siihen liikaa vieraita pällistelemään.
Isän rooli synnytyksessä ei todellakaan ole olla joku henkistynyt elämysmatkailija. Nainen tarvitsee sinne jonkun johon voi luottaa, joka kertoo synnyttäjän toiveet henkilökunnalle jos ei pysty puhumaan, hakee vettä, hieroo selkää ja on kaikilla tavoin apuna. Se ei todellakaan ole mikään teatteriesitys jota tullaan muuten vain katsomaan uteliaisuudesta. Lapsen ehtii nähdä myöhemminkin.
koska silloin luodaan lapseen side, joka kestää koko loppuelämän. Synnytys on yhteinen asia, jossa molemmilla vanhemmilla on tärkeä rooli. Miehellä on oikeus olla mukana lapsensa elämässä kaikissa vaiheissa. Se on tasa-arvoa. Jos ei kestä tasa-arvoa, ei varmaan kannata sitä vaatia.
tasa-arvoa on myös naisen omasta kehostaan itsemäärämisoikeus!!!!!
esim. jos seksiä harrastettaessa miehellä sattuisi joku repeämä yms tulemaan penikseen ja tämän jäkeen tulisi ero niin ei varmasti mies haluaisi exää mukaan urologin vasaanotolle? Vaikka tapaturma olisi yhdessä aiheutettu! vai?
oon sitä mieltä että mies kuuluu synnytykseen mutta jos on ex niin ei! se on kuitenkin naisen yksityisyyttä paljastava kokemus!!!
koska silloin luodaan lapseen side, joka kestää koko loppuelämän.
Synnytys on yhteinen asia, jossa molemmilla vanhemmilla on tärkeä rooli.Miehellä on oikeus olla mukana lapsensa elämässä kaikissa vaiheissa. Se on tasa-arvoa. Jos ei kestä tasa-arvoa, ei varmaan kannata sitä vaatia.
Nainen hoitaa synnytyksen, se ei ole yhteinen asia. Nainen hoitaa imetyksen, se ei ole yhteinen asia. Miltei kaikki muu onkin vauvaan liittyen tasa-arvoista, eikä ole riippuvaista vanhemman sukupuolesta.
Synnytys on sen verran rankka kokemus, vaikka se hyvin menisikin, ettei siinä kaipaa ylimääräisiä häiriötekijöitä. Kaksi nopeaa ja helpohkoa synnytystä läpikäyneenä voin sanoa, ettei miehestä ollut muuta apua kuin selänhierojana ja esikoisen synnytyksessä oli huojentavaa tietää, että mies on siinä kos häntä tarvitsen.
synnytykseen tarvitaan henkilö johon luotat ja voit oikeasti tukeutua. Sinun tapauksessasi isä ei vaikuta sellaiselta, eikä sinulla ole mitään pakkoa ottaa häntä synnytykseen. Synnytys ei ole mikään esitys,joka isän täytyy nähdä kyetäkseen rakastamaan lastaan.
Mitä jos joku menee jollain lailla pieleen... itket jne niin tuntuisiko hän sopivalta lohduttajalta siinä hetkessä?
Miestenkin on hyvä omalla kohdallaan miettiä kykeneekö olemaan naisen tukena etenkään jos ei ole naisen kanssa enää parisuhteessa.
Tuosta pieleen menemisestä sen verran myös, että se on erittäin harvinaista, mutta omalla kohdallani miehen tehtäväksi jäi synnytyksen jälkeen kertoa minulle että lapsi kuoli elvytyksestä huolimatta. Näin ollen olisin todellakin tarkka siitä kenet synnytykseen ottaisin mukaan eli vain sellaisen minulle tärkeän rakkaan ihmisen, jonka tietäisin tukevan MINUA siinä synnytyksessä. Lapsen ehtivät nähdä sitten muut myöhemmin.
niin että mies raukka on pakotettu suojaamattomaan yhdyntään vai?? ihan kuule on oikein maksaa elarit kun on mukulan alullekkin pannut.