Voi että mua harmittaa, kun juoksuharrastus ei vaan onnistu
Polvet kipeytyy, penikat alkaa heti vaivaamaan. En varmaan osaa juosta oikein tai kengät on vääränlaiset tai jotain. En ole revitellyt liian lujaa, olen lämmitellyt ja venytellyt. En ole edes mikään rapakuntoinen enkä ylipainoinen. Mutta ei se vaan taida mun laji olla :( Harmittaa, kun lähellä ei ole oikein mitään harrastusmahdollisuuksia, lenkkipolkuja sen sijaan löytyisi.
Kommentit (25)
Kunnolliset pronaatiotuetut kengät. Kallein ei ole aina paras, mutta ei myöskään halvin.
Polviin apteekista tuubit tueksi. Maksavat jotain 15 euroa per polvi ja ovat todella hintansa arvoiset.
Lenkkeilyn rinnalle runsaasti lihaskuntoharjoittelua.
Kyllä se siitä sitten! Nimimerkillä yksi joka kuvitteli ettei ikinä voi juosta ja nyt menee 10 km ilman kipuja.
Ei pronaatiotuettuja jos ei oikeasti ole ylipronaatiota. Käy esim. jalkaterapeutilla ensin ennen kuin hankit pronaatiotukia.
Ja toiseksi. Miksi pitää juosta, jos joutuu tukemaaan polvet ja nilkat ja kaikki? On niin paljon muitakin lajeja ja liikunasta pitäisi nauttia eikä tehdä sitä hampaat irvessä.
Itsekin juosseena ja siinä itseni hajottaneena pyöräilen, uin ja kävelen nykyään mieluummin. Pyöräily on tehokasta (ei tosin niinkuin juoksu) ja paljon nivelystävällisempää.
Toki jos ap haluaa jatkaa, niin huolehdi tukilihasten kunnosta, jotta jaksat pitää juoksuasento yllä, että turhaan rasita niveliä.
Ja toiseksi. Miksi pitää juosta, jos joutuu tukemaaan polvet ja nilkat ja kaikki? On niin paljon muitakin lajeja ja liikunasta pitäisi nauttia eikä tehdä sitä hampaat irvessä.
fiilis kuin juoksemisesta. En ymmärrä mikä siinä on. Esim. zumbassa vedetään samalla lailla kolme varttia hiki hatussa, mutta juoksemisen jälkeinen mahtava, tuntikausia jatkuva fiilis tulee ainakin mulla vain juosemisesta. Enkä edes mene erityisen kovaa! Ja minä siis aloitin siitä että polvet oli kipeät ihan aina. Aluksi käveleminenkin sattui. Tuubien kanssa menin noin vuoden verran. Nyt ei satu enää edes 10 km lenkki! Voin kertoa että tilanne on nyt sata kertaa parempi kuin silloin kun harrastin sattumisen pelossa muita lajeja.
Mutta toki jokaisen kannattaa kuunnella itseään. Ja minä tosiaan kävin kyllä myös ainakaan lääkärissä tarkistamassa ettei ole mitään vakavaa vikaa, se kannattaa tietysti tehdä jos epäilyttää. Mulla oli pronaatio-ongelma, mutta sen kyllä tiesin kertomattakin niinkuin varmaan muutkin samasta kärsivät.
toimi juoksemisen kanssa se, että alotin juoksemisen juoksumatolla ja siirryin vasta sitten lenkkipolulle. Juoksumatolla juokseminen on ehkä jotenkin tasaisempaa ja siinä on helpompi ainakin minulla kiinnittää huomiota siihen miten astuu jne. Tekniikan harjoittelu on minulle ainakin niin paljon helpompaa. Nyt pystyy juoksemaan jo ihan hyvin 10 km vaikka alussa tuntui tulevan kipuja jo kilometrin jälkeen ja juokseminen jäi aina pitkäksi aikaa sen takia että jalkoihin tuli kipuja.
ostin kunnolliset lenkkarit. Monissa Intersporteissa ainakin on sellainen laite, jolla katsotaan, minkälainen askel sinulla on, ja lenkkarit voi valita sen mukaan. Aiemmin juoksin pronaatiotuetuilla lenkkareilla ja kipeytin jalkani, koska minulla ei ole pronaatiota vaan melkein päinvastoin. Nyt on hyvä lenkkarit ja juoksu kulkee! Kalliithan ne toki oli, mutta kyllähän niilla monta lenkkiä juoksee,hinta per lenkki ei ole paha.
Kunnolliset pronaatiotuetut kengät. Kallein ei ole aina paras, mutta ei myöskään halvin.
Polviin apteekista tuubit tueksi. Maksavat jotain 15 euroa per polvi ja ovat todella hintansa arvoiset.
Lenkkeilyn rinnalle runsaasti lihaskuntoharjoittelua.
Kyllä se siitä sitten! Nimimerkillä yksi joka kuvitteli ettei ikinä voi juosta ja nyt menee 10 km ilman kipuja.