mä sitten inhoan kun raskausdiabeteksen vuoksi pitää mittailla sokereita
ja lääkäri aina valittaa, että olen mitannut väärin lukemat. Semmoista typerää pilkunviilausta. Joko olen mitannut liikaa tai väärään aikaan tai jotain muuta. Ei huvita sille näyttää lukemia ollenkaan, kun aina se löytää niistä papereista jotain valitettavaa.
Kommentit (8)
Diabetes lisää kohtukuoleman riskiä viisinkertisesti.
lääkäri sättii siitä ihan kohtuuttomasti.
ap
Etkö osaa lukea kelloa, vai mikä siinä on ylivoimaisen vaikeaa?
Eihän siinä ole mitään mutkikasta, kun tiettyinä aikoina vaan mittaa ja laittaa lukemat ylös. Totta kai lääkärit valittaa, jos sä mittaat ennen syömisä, kun pitäisi mitata syömisen jälkeen. Ei ne lääkärit kostu väärään aikaan otetuista lukemista mitään, joten se väärään aikaan mittailu on sullekin ihan turhaa vaivaa.
Mutta sen uskon kyllä, että valittavat. Mullekin valitettiin aina siitä, kun lukemat oli niin hyvät. Ei kuulemma yleensä kenelläkään ole niin hyviä. Ja sitten epäiltiin tietenkin, että väärensin niitä jotenkin. No en väärentänyt. Kai se sitten vain on niin ennenkuulumatonta, että jollain riittää itsekuria korjata syömisiään. Eikä mun edes tarvinut niitä juurikaan korjata - siksi epäilinkin, että sokerirasituskoe meni jotenkin huonosti ja antoi huonommat lukemat kuin olisi pitänyt. Ja väitteestähän vastakin hullun mainetta sain...
siitä liian usein mittaamista ei liene varsinaista muuta haittaa kuin se, että liuskoja kuluu liikaa. Ja liuskat on kalliita eli niitä ei haluta tuhlattavan jos ei todella tarvitse ottaa.
olevan sellainen nariseva lääkäri. Tee parhaasi, mutta älä anna hänen narinoidensa vaikuttaa omaan ja lapsen hyvinvointiin.
Itse huomasin myös monenlaista suhtautumista laidasta laitaan juuri raskausdiabeteksen´seurannan suhteen.
Muista syödä ainakin 3 tunnin välein, paljon kasviksia ja makeita vältellen. Itse siirryin ruisleipään, en voinut juurikaan syödä perunoita ja yritin muutenkin pitää ruoan melko vähähiilihydraattisena. Pieni iltapala esim. ruisleipä tai maustamaton jogurtti ja marjoja ennen nukkumaan menoa sai (ihme kyllä) aamun verensokerit kuntoon. Näillä pärjäsin lopulta hyvin. Pahinta on jos tulee liian pitkä tauko syömiseen, sen jälkeen on ihan sama mitä syö - verensokeri nousee.
Tsemppiä! Tilanne usein helpottaa synnytyksen jälkeen, eli tämä on väliaikaista. Toisaalta sulla on nyt mahdollisuus välttää ylimääräiset raskauskilot ja voida hyvin. Näin mulle kävi.
siitä liian usein mittaamista ei liene varsinaista muuta haittaa kuin se, että liuskoja kuluu liikaa. Ja liuskat on kalliita eli niitä ei haluta tuhlattavan jos ei todella tarvitse ottaa.
ei kai se ole lääkäriltä pois?
Itse mä ne maksan.
ei kai se ole lääkäriltä pois?
Ehkä hän ei tiedä että maksat itse? Nehän kuuluisi sinulle ilmaiseksi omahoitotarvikejakelun kautta (tai miten sitten kunnassasi järjestettykin). Mutta vain tietty määrä.
Sillä on oikeasti merkitystä että on mitattu täsmälleen ohjeen mukaisina aikoina (ennen ruokaa mitatulla arvolla tosin ei ole merkitystä paitsi aamun ensimmäisellä - niillä on merkitystä vasta sitten jos mennään hienosäätämiseen).
Mutta jos mittaat esimerkiksi 1,5 tuntia ruoan jälkeen tai 0,5 tuntia ruoan jälkeen niin silloin lääkäri ei mitenkään voi suhteuttaa tuloksiasi hyävksi havaittuihin "raja-arvoihin". Jotka on laadittu niin että mitataan 1 h ruoan jälkeen. Eli en ihmettele jos lääkäri valittaa jos tästä on kyse.
no lääkärit on lääkäreitä, mutta mittaukseen on varmaan annettu kuitenki aika selkeät ohjeet eli ennen aamupalaa.. tunti sen jälkeen jne. Kannattaa noudattaa ohjeita.
Aika iso osa radeista saa 10 vuoden sisään myös tyypin2 diabetes diagnoosin tai jopa ykköstyypin eli kannattaa raskauden jälkeenkin olla tarkkana syömisten, lihomisen ym riskitekijöiden kanssa, jotta pienentää tuota riskiä.