Asia joka sinulle opetettiin koulussa väärin
Itse muistan aina, kuinka opettaja kertoi ala-asteella, että koivusta tulee vahvinta sellua/paperia, koska koivu ei talvellakaan katkea lumen alla vaan taipuu. (havusellu parempaa)
Kommentit (255)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 16:15"]Siis eikö muka ikkunalasit valu sen amorfisuuden takia? [/quote] Ei. Lasi on amorfista, mutta ei se silti valu. Vanhat ikkunat on alhaalta paksumpia, koska lasi ei ollut tasalaatuista ja ne asennettiin paksumpi puoli alaspäin. Nykyiset suorat ikkunat tulevat pysymään aina suorina.
[/quote]
Lasilla on äärimmäisen korkea viskositeetti. Tuosta aiheesta voisi kirjoittaa kirjankin, mutta ehkä kuitenkin voin todeta lyhyesti, että lämpökäsittely ratkaisee. Ihan numeerisesti voi osoittaa hitaasti päästetyn lasin muodonmuutoksen (ja päästön) jatkumisen normaaleissa lämpötiloissa. Se noudattaa käyrää, jossa lämpötila ja aika vaikuttaa. Kun lasi karkaistaan, eli jäähdytetään nopeasti, se tila lukittuu (lukittumisesta karkaistullakaan lasilla ei ole tieteellistä yksinielisyyttä).
Käypä katsomassa vanhojen saunarakennusten laseja. Kun saunaa on käytetty, niiden lasien alareuna on paksuuntunut enemmän kuin muiden saman rakennuksen ikkunoiden.
Joitain samoja on ollut, mitä täällä on jo lueteltukin, esim. Kiinan muurin näkyminen avaruuteen ja kielen makuosat. Tässä on sellaisia, joita ketjussa ei ole mainittu (tai ainakaan en huomannut):
- Pluto on planeetta (tosin tuohan oli fakta siihen aikaan).
- Ruskea silmien väri on aina dominoiva, eikä lapsi voi olla sinisilmäinen, jos jompikumpi vanhemmista on ruskeasilmäinen. Oikeastihan silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä se näin ollen ole niin yksinkertaista.
- Pähkinöissä on B12-vitamiinia. Näin tosin ilmeisesi luultiin vielä jonkin aikaa sitten.
- Australian pääkaupunki on Sydney.
Sukupuolivalistuksessa oli joitain outoja juttuja, vaikka en edes ole mitenkään vanha, vaan syntynyt vuonna 1988.
- Koulussa jaetussa vihkosessa sanottiin, että tytöt eivät yleensä masturboi samaan tapaan genitaalikeskeisesti kuin pojat, vaan saattavat esim. silitellä hiuksiaan tai pussailla tyynyään kuvitellen sen olevan ihastuksensa.
- Joka paikassa hoettiin, että peniksiä on erilaisia, ja että erikokoiset ja -näköiset penikset ovat normaaleja. Missään ei sen sijaan sanottu halaistua sanaakaan siitä, että sama koskee myös naisten sukuelimiä. Kaikissa kuvissa oli vain sellaisia "viivapilluja". Vähänkö kuvittelin olevani friikki, kun minulla sisemmät häpyhuulet ovat ulkonevammat kuin ulommat, ja mietin vuosia, että olenko normaali, mutta en kehdannut kysyä sitä keneltäkään.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 17:02"]
Että Thames-joki lausutaan "thaims". Oikea tapahan on "thems".
[/quote]
Heh, oikea tapa EI ole these vaan TEMS!
Piti kirjoittaa, että oikea tapa ei ole Thems vaan TEMS, th-äänne ei siis äänny.
Ei tuu kyllä mitään sen kummempia mieleen... Varmasti jotain mokia sattunutkin. Siihen aikaan ei niin vaan tarkastettu netistä faktoja vaan tieto piti kaivaa jostain kirjoista... Mutta muistan kyllä joskus että opettaja sanoi jotakin ja seuaavana päivänä korjasi kun oli päässyt vapaa-ajalla tutkimaan tietoa tarkemmin...
se on kyllä jääny mieleen kun yläasteella (2000-luvun alussa) opo sanoi että älkää menkö lukioon vaan menkää amikseen. Lukion päättötodistuksella voi pyyhkiä pyllynsä. Menkää paperi-linjalle :D eikä siinä mitään mutta eiköhän se opiskelupaikka täydy vähän jokaisen yksilöllisten ominaisuuksien mukaan päättää ja lukion päättötodistus on aika kullanarvoinen asia jos hakee vaikka yliopistoon tms. Kornia sinänsä että itse menin lukioon ja jälkeenpäin olen kironnut sitä että miks en mennyt amikseen, jatko-opintoja kun en jatkanutkaan kun AMK tasolle asti :D eli ois pitäny sittenkin uskoa :)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:15"]No ei nyt väärin opetettu, mutta.. Mua on näin aikuisena hieman ärsyttänyt koulujen seksuaalivalistus ja raskaudella pelottelu. Oon siis 100% sitä mieltä, että seksuaalivalistusta tulee antaa ja teiniraskauksia ehkäistä. Meille vaan asiat esitettiin faktana siten, että nainen tulee isolla todennäköisyydellä raskaaksi yhdestä kerrasta ja käyttäkää tytöt aina tuplaehkäisyä. Edelleen monella mun ikäisellä (25v) on oikeasti se käsitys, että lapsia tehdään tosta noin vain. Kerran ovulaation aikaan niin siinä se.. Olisi mielestäni asiallista, että ei annettaisi ihan niin"ruusuista" kuvaa tuosta lapsen yrittämisestä ja varsinkin vois kertoa faktoja siitä, että ei tosiaan kannata 40v asti vauvajuttuja lykätä ellei oo pakko. Varsinkin ikäisilläni miehillä on monella tuo käsitys ja sitten 30+ tulee yllätys, kun ei välttämättä vauvaa heti kuulu.. [/quote] Sama! Lisäksi se, että kun pariskunta kerran sen ehkäisyn unohtaa voivat he kuvitella itsensä steriileiksi kun vauvaa ei tulekkaan ja kannustaa muitakin suojaamattomaan seksiin. Taudeilla pelottelu olisi parempaa ja totuudenmukaisempaa.
[/quote]
Nyt on pakko sanoa että tässäkin asiassa yksilöllisest erot ovat vain tosi suuria!
Esim. itse olen harrastanut kerran elämässäni suojaamatonta seksiä 19 vuotiaana, ja heti tulin raskaaksi. Eikä "lastistakaan" mennyt kuin puolet sisään. Tästä nyt 10 vuotta ja lapsi 9v :).
Sama juttu äidilläni, minä ja sisarukset ollaan heti ekasta kierrosta oltu tuloillaan kun äiti jättänyt ehkäisyn pois, kuopuksenki sai "vasta" 36v.
Eli realistisempaa varmaan olisi kertoa että erot hedelmöittymisessä todella suuret yksilöiden välillä, mutta sitähän ei voi tietää ennen kuin kokeilee, eli miksi ottaa riski jos raskaus olisi katastrofi? Ehkä lähisukulaisten perusteella saa jotain osviittaa omasta sikiävyydestään, mutta ei sekään varmaksi mitään kerro.
Vuodenajat johtuvat maapallon akselin kallistuskulman muutoksesta ja kesällä (meidän) maapallo on kauempana auringosta kuin talvella, mutta auringon säteet tulevat suoremmassa kulmassa maahan kuin talvella, tämä johtuu akselin asennosta, siksi talvella on kylmempää kun auringonsäteet tulevat matalasta kulmasta laajalle alueelle.
Ja kyllä, maapallo on pyöreä, vaikka sitä voidaan kutsua muodoltaan myös geoidiksi, mutta se on pyöreä. Tuo video joka oli linkattu maapallon muodosta, ei kero totuutta asiaa tuntemattomalle, sillä se on pitkän ajan kuvakooste erilaisin suodattimin ja muiden instrumenttien avulla kuvattu ja koostettu "virheellinen" kuva.
Joka asiaa epäilee, Googlatkoon kuvia maapallosta jotka on otettu avaruudesta, pyöreähän se on :D Tämä on vähän sama asia kuin ikkunoiden valuminen. Tuo on aika yleinen uskomus, että ikkunat ovat valuneet sen nestemäisyydestä johtuen. Olen kysynyt monelta joka uskoo siihen, että miksi nykyiset ikkunat eivät valu ja jos uskot siihen valumiseen, käännä joku ruutu toisin päin ja seuraa muutoksi. Kukaan ei ole osannut vastata eikä ryhtynyt kokeelliseen tieteeseen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:22"]
Koko peruskoulun aikana minulle ei ollut selvinnyt että Suomen jatko-sota oli suomalaisten itsensä aloittama ja että olimme natsien liittolaisia, sekä se että toinen maailmansota ja jatkosota käytiin yhtäaikaa. Historian numero oli 9.
[/quote]
Sulla mahtoi olla sitten sama juttu kuin mulla: sortokausista ja itsenäisyydestä hypättiin suoraan Lex Kallioon ja 20-luvun taloudelliseen nousukauteen. Millään asteella ei puhuttu siitä, mitä Suomessa tapahtui vuonna 1918. Jäi myös Mäntsälän kapina ja muilutukset käsittelemättä.
[/quote]
Mitä kirjoja teillä oikein on käytetty, jos niistäkään ei ilmennyt kyseisiä asioita?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 16:15"]Siis eikö muka ikkunalasit valu sen amorfisuuden takia? [/quote] Ei. Lasi on amorfista, mutta ei se silti valu. Vanhat ikkunat on alhaalta paksumpia, koska lasi ei ollut tasalaatuista ja ne asennettiin paksumpi puoli alaspäin. Nykyiset suorat ikkunat tulevat pysymään aina suorina.
[/quote]
Lasilla on äärimmäisen korkea viskositeetti. Tuosta aiheesta voisi kirjoittaa kirjankin, mutta ehkä kuitenkin voin todeta lyhyesti, että lämpökäsittely ratkaisee. Ihan numeerisesti voi osoittaa hitaasti päästetyn lasin muodonmuutoksen (ja päästön) jatkumisen normaaleissa lämpötiloissa. Se noudattaa käyrää, jossa lämpötila ja aika vaikuttaa. Kun lasi karkaistaan, eli jäähdytetään nopeasti, se tila lukittuu (lukittumisesta karkaistullakaan lasilla ei ole tieteellistä yksinielisyyttä).
Käypä katsomassa vanhojen saunarakennusten laseja. Kun saunaa on käytetty, niiden lasien alareuna on paksuuntunut enemmän kuin muiden saman rakennuksen ikkunoiden.
[/quote]
Hei! Mä olen se, joka aloitti tuon lasin amorfisuus -keskustelun ja olen itse myös opettanut, että vanha lasi on valunut (koska koulussa sanottiin niin).
Kiitos tästä näkökulmasta. Nyt ei tarvitse enää hävetä niin :)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:52"]
Ihminen ymmärtää vielä omasta kehostaan niin vähän että ei pysty sanomaan että mikä osa on tarpeellinen tai tarpeeton. Vasta 100% ymmärrys omasta kehosta eli siis aivan kaiken tietäminen mahdollistaisi tälläisen päättelyn.
[/quote]
Jos et ymmärrä anatomiaa ja olet ollut biologian tunnilta poissa niin se ei tarkoita että muut ovat tietämättömiä. Toki kehtaan väittää että mistään asiasta ei koskaan voi saada 100% varmuutta, mutta tätä epävarmuutta voi korvata jollain kivan kuuloisella sadulla. Joka sattuu siis itseään miellyttämään eniten, mutta on muuten informaatio köyhä. Esimerkiksi lääkärimme ovat hoitaneet ihmisiä onnistuneesti perustuen nykyisiin tietoihin, joten se on ainakin oikeaan suuntaan menossa.
Mutta tämä ei olekkaan evoluutiota vaan yksittäisen lajin sopeutumista!
[/quote]
Tästä saatan olla väärässä, mutta minun nähdäkseni evoluutio nimenomaan on sopeutumista uusiin olosuhteisiin.
Sopeutumalla ei synny uusia lajeja eikä tule geeniperimään uutta tietoa!
[/quote]
Voit varmaan myös todistaa tuon että geeniperimään ei voi tulla "uutta tietoa". Varsinkin kun väitit että tietosi ihmisen toiminnasta on vajavaista eikä 100% varmaa.
Jos oma häntäluusi on tarpeeton niin varataan aika lääkäriin ja leikataan se pois!
[/quote]
Ei ihme että kommentoijalla on rajoittunut oppimiskyky jos joidenkin asioiden kyseenalaistaminen tarkoittaa sitä että ei ole olemassa harmaata aluetta vaan ainoastaan ehdottomia valintoja.
Eikä perustaa "totuutta" täysin puhtaan arvailun varaan
[/quote]
Maapallon pyöreyskin taisi olla aikanaan arvailua ja nyt se on todeksi todettu. Mikä ongelma sinulla on sen kanssa että olemme vasta matkalla emmekä määränpäässä?
-Ohikulkija
Englannin kielen opettaja väitti, että invisible tarkoittaa näkyvää ja nonvisible (sic) on näkymätön. Invisible toki on näkymätön, kun taas non-visible tarkoittaa ennemminkin ei-näkyvää, joten näillä on mielestäni selkeä merkitys. Esimerkiksi ihmisen sisäelimiet ovat normaalisti ei-näkyviä, mutta kun vatsaan tehdään viilto, niistä ei todellakaan tule näkymättömiä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:19"]Mulle on opetettu koulussa, että Yhdysvalloissa on 52 osavaltiota. En koskaan tullut laskeneeksi ja uskoin ton vuosia.
[/quote]
No eikse oo totta? Niinhän kaikissa ohjelmissakin on? Monta niitä on oikeasti?
[/quote]
Oikeasti niitä on 50
Sen, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen tai ei pärjää työelämässä. Vitut.
Ja arvaapa mitä, havusellukaan ei ole maailman vahvinta...
Enkun open helmiä: quest on suomeksi vieras ja lettuce lausutaan letjuus.
Että mies on 80% vettä ja nainen 60%. Ja että ruumiinlämmöstä 80%poistuu pään kautta, siksi oltava pipo talvella.
Mies ainakin väittää nuiden olevan puppua, ei oo tullut tarkistettua asiaa.
On tässä aikuisen muistunut mieleen kaikenlaista missä opettajat ovat olleet väärässä tai muuten ihan kuutamolla. Ehkä järkyttävin muisto on se miten 1-2 luokkien opettaja ihan pokerilla kertoi Jeesustarinat totena.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:17"]
Näin opetettiin minullekkin pari vuottta sitten AMK:ssa, insinöörilinjalla, materiaalitekniikan kurssilla! Eli asiantuntemusta olisi pitänyt/luullut opettajalta löytyvän?
[/quote] Siis vastaus siihen, että lasi valuu ajan myötä koska amorfinen...