en ymmärrä miksi lapsi laitetaan ipanakerhoon (ip-kerho)
meillä 7-vuotias osas hyvin fillaroida koulusta kotia sellaset 2km eli siinä sai samalla liikuntaa ja happee!
sitten kun pääs kotia niin osas omatoimisesti jääkaapista ottaa välipalaa ja mennä omaan huoneeseen tekemään läksyt.
no siinä vaiheessa kun läksyt on saatu tehtyä, nii on ihan muutamista minuuteista kiinni että minä ja mies tullaan kotia, eli töistä kun mennään suoraan kauppaan ja kaupan kautta sitten kotiin. lapsi ehkä kerkee avata 30min telkkarin ja katsella sitten sitä läksyjen jälkeen ennen kun tullaan kotiin
no kotiin kun oon päässy niin oon ruvennu laittamaan lämmintä ruokaa ja sitten on syöty siinä perheen kesken lämmin ateria ja aterian jälkeen lapsi on saanut lähteä kavereiden kanssa ulos.
mikä tässä voi olla joidenkin lapsille niin vaikeaa??
Kommentit (88)
täällä ollaan ylpeitä siitä, kuinka omatoimisia lapset ovat, 7-vuotiaina osataan jo olla yksin tuntikausia ja huolehtia itsestään, ja vanhemmat kehuu sillä.
Ja sitten ihmetellään kun niin suuri osa teini-ikäisisitä voi huonosti, eikä aikuinen heihin saa mitään kuria.
MIelestäni tämä järjetön pienten lasten itsenäistäminen liian aikaisin korreloi suoraan teini-iän ongelmien kanssa. Turvattomuus luo ongelmia tulevaisuuteen.
Monissa maissa alle 12-vuotiaita ei saa jättää yksin kotiin, sitä pidetään heitteillejättönä... Mutta, mehän täällä Suomessa tiedetään kaikki paremmin kuin muut ja siksi itsenäistämme lapsemme ekaluokkalaisina, ja katsomme sitten kun ne vetää viinaa ja ties mitä pitkin kyliä jo kypsässä 12 vuoden iässä... Jepjep
Moni sitä tietysti kirjaimellisesti noudattaa mutta johtanut mielenkiintoisiin tilanteisiin. Pienet ekaluokkalaiset saattavat kävellä parikin kilometriä kouluun ja isompi sisarus pyöräilee. Kaikilla vanhemmilla kun ei mahdollisuutta aamuin illoin kuskata lapsiaan tai ei ehkä edes ole autoa. Meidän lapsilla onneksi lyhyt koulumatka niin ei ongelmia.
Siksi niin kova selittely. Lapsi voi joutua siis pimeinä talvi-iltapäivinä olemaan puolesta päivästä puoli viiteen asti itsekseen. Useimmat kaverit ovat todennäköisesti siellä ip-kerhossa eikä näin ollen aina ole kaveriakaan saatavilla seuraksi. Mutta ei, lässyähän se on jossain kerhossa käydä. Helposti lapsi yhtäkkiä kuluttaa neljä, viisi tuntia itsekseen.
Hienoa, jos teillä on noin mukavasti saatu järjestettyä arki, että asutte koulun lähellä ja vanhemmilla lyhyet työpäivät.
Meillä on sellainen 40 minuutin koulu- ja työmatka, ja vien lapset kouluun ja haen heidät töistä päästessäni. Teen osa-aikaista työtä, mutta silti ollaan kotona vasta viiden paikkeilla. Mies tulee sitten seitsemän pintaan, jolloin syödään.
meillä on molemmilla miehen kanssa työpäivät ma-pe 8:00 - 16:00
ja kaupan kautta kun tullaan yhtä matkaa kun on myöskin yksi yhteinen auto niin ollaan kotona joskus n. 16:50 ja lämmin ruoka onkin sitten klo 17:30
no kuten sanoin että meillä lapsi sitten sen ylimääräsen ajan ennen kun tullaan kotia niin käyttää telkkarin katseluun, tai on tietokoneella.. pelaa, juttelee kavereiden kanssa mesessä, tai lukee jotain kirjaa tai lehtiä, piirustelee ym. ihan lupsakasti on menny aika ja hyvä välillä sitä yksinoloakin oppia... on se ärsyttävää jos kukaan vanhempi ei halua koululaisen hetkeekään olevan ilman aikuista, hirveetä lellip*skaa ja näistä kasvaa just niitä arkoja nynnerölapsia!
vähintään kolmannella luokalla jos juttelee mesessä kavereiden kanssa.
Eikös ip kerhot ole tarkoitettu 1-2 luokkalaisille?
Ihme aloitus sinulla, haukkua toisten tapoja. Perheillä on erilaisia tarpeita ja tilanteita.
Ei sinustakaan ole kovin kummoista paskaa kasvanut kun täällä käyt räksyttämässä turhasta.
Täälläpäin ekalla luokalla tuli läksyjä siten että yksi aukeama lukuläksyä, siitä piti kertoa tarina vähintään viidellä pitkällä lauseella kaunokirjoitettuna.
Sivu matikkaa, eli jopa 15-20 laskua. Ei tuo minusta ole vähän.
Miten pariin laskuun ja lukuharjoituksen saa kulumaan aikaa? Meillä ei saatu, vaikka kuinka yritettiin. Ja miten neljän tunnin koulupäivän jälkeen väsyttää?
käytännössä kaikki ekaluokkalaiset ja iso osa tokaluokkalaisistakin on iltapäiväkerhossa. Kaverit ja kiva urheilullinen tekeminen on tärkeä syy mennä kerhoon. Muuten joutuisi olemaan yksin, koska kaikki kaverit on iltapäiväkerhossa. Lisäksi meillä on toinen koulun kerhoista liikuntapainotteinen eli siellä on kivaa, järjestettyä monipuolista liikuntaa joka päivä.
Vanhemmat ovat kotona aikaisintaan klo 17. Me asutaan ihan koulun vieressä, joten lapsi on kotona ehkä varttia yli kaksitoista. Läksyjen tekemiseen ja välipalan syömiseen ei mene kuin korkeintaan tuntia. Aika monta tuntia olisi lapsi saanut katsella telkkaria yksin.
Lapset ovat olleet iltapäivähoidossa ekan ja tokan. Kolmannella ovat sitten jo olleet keskenään kotona. Kukaan ei ole arka eikä nynnerö. Kun lapsen perusturvallisuus on kunnossa, hänestä kasvaa itseensä ja omaan selviytymiseensä luottava. Lapsena pelänneet pelkäävät vielä aikuisinakin.
Ap taitaa tosin olla provo. Ei kukaan voi muuten olla näin tyhmä.
ja hyvä välillä sitä yksinoloakin oppia... on se ärsyttävää jos kukaan vanhempi ei halua koululaisen hetkeekään olevan ilman aikuista, hirveetä lellip*skaa ja näistä kasvaa just niitä arkoja nynnerölapsia!
melko puutteellinen.
kuin jotain pikkupenikkaa... että hän osaa myöskin olla omatoiminen, eikä tarvii olla vieraan silmä jatkuvasti siinä vieressä seuraamassa. että hän kyllä haluaa näyttää että osaa toimia ja tehdä itsenäisestikkin.
ja se mitenkä neljän tunnin koulupäivän jälkeen voi väsyttää, niin joitakin vaan voi, kun on kuitenkin aikasin herääminen ja ne koulutunnit voi tuntua välillä aika pitkästyttäviltä... ellei joku ihme hikke sitten ole , tietysti 'painostamme' lapsen keskittymään kouluun ja saamaan hyviä numeroita koska se on elämää eteenpäin tulevaisuutta varten ja aina kotiintultua minä tai mies tarkistetaan että läksyt on tehty ja kaikenlisäksi tarkistetaan myöskin että ne on oikein ja väärin menneet kohdat korjataan heti eikä vasta sitten kun lapsi tulee illalla ulkoa kotia ja on entistä väsyneempi ja sitten jos pitäis alkaa tekemään läksyjä vielä niin se homma menee ihan sellaseks kiukutteluks eikä siitä mitään tuu kun veto on niin poikki. mut ei sille mahda jos lapsi on välillä vähän sitä tyyppiä, et ne koulupäivät menee ennemmin haukotteluun kun siellä tunnilla opetuksen seuraamiseen...
Yrittivät tämän tästä karkailla valehtelemalla että on lupa tulla kotiin. Kokivat sen levottomana säilönä. Et sekään ei sitten kaikille niin onnela ole.
meidän lapsen koulupäivä päättyi ekalla kerran viikossa klo 11.. Ja me eka perheemme aikuinen oli kotona klo 17.30. Lapsen matka koulusta kotiin kestää 10 minuuttia. Eli yksin olisi joutunut olemaan yli viisi tuntia!
Lapsi halusi monesti mennä ip:oon silloinkin, kun ei olisi ollut tarvetta. Siitä voisi päätellä, että täkäläinen ipanakerho on ollut aika mukava.
Jokaista lasta ei ole erikseen vakuutettu kouluissa. Kaupungeilla/kunnilla on toki vastuuvakuutus. Koulumatkan ja koulupäivän lapset ovat tuon vakuutuksen alla. Liikenneonnettomuus korvataan aiheuttajan vakuutuksesta. Jos lapsi poksauttaa yhteen auton kanssa, kuolee tai vammautuu, minua ei vakuutus kyllä lohduttaisi. Ei pieni koululainen kuulu fillarin kanssa yksin liikenteeseen. Isommat siitä jo selviävät. Pieni ei myöskään kuole siihen, että joutuu kävelemään muutaman vuoden. Isommilla sisaruksilla voi olla etuoikeukia.
meillä lapsi pääsee klo 12 koulusta, minä olen yliopistolla kiinni viiteen, välillä kahdeksaan. Miehen työaika 13-21.
olis lapsella perseestä olla himassa 8h koulupäivän jälkeen yksin.
Kysyin syytä, ja sanoi, että ahdistaa kun on koko ajan ohjattu päivä. Sanoi, että haluaa itse päättää, missä järjestyksessä tekee asiat ja kaipasi rauhaa.
Minusta kasvattamiseen kuuluu myös se, että otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Jos lapsi itse haluaa itsenäisyyttä, niin kyllä sitä hänelle pitää suoda. Lapseni on siis ollut eka luokasta alkaen kotona yksin koulupäivän jälkeen ja kesällä usein koko päivän. Mummo on ollut koko ajan käytettävissä muutaman sadan metrin päässä, jos tarvetta olisi tullut.
meilläkin olisi ukki tai mummo puhelinsoiton päässä käytettävissä ja heillä kestäisi joku 20min tulla meille.
minusta on ihan sama montako tuntia on, kuhan ei päivää tai päiviksi yksin jätä. joistakin tunneista kyllä selviää, kun sitten lähtee illaksi joka tapauksessa ulos
Kysyin syytä, ja sanoi, että ahdistaa kun on koko ajan ohjattu päivä. Sanoi, että haluaa itse päättää, missä järjestyksessä tekee asiat ja kaipasi rauhaa.
Minusta kasvattamiseen kuuluu myös se, että otetaan yksilölliset tarpeet huomioon. Jos lapsi itse haluaa itsenäisyyttä, niin kyllä sitä hänelle pitää suoda. Lapseni on siis ollut eka luokasta alkaen kotona yksin koulupäivän jälkeen ja kesällä usein koko päivän. Mummo on ollut koko ajan käytettävissä muutaman sadan metrin päässä, jos tarvetta olisi tullut.
Teillä on ihanasti mummo lähellä, ja lapsi itse kaipaa rauhaa. Sinä kuitenkin ymmärrät että kaikilla näin ei ole. Ap ei ymmärtänyt, vaan hänen mielestään heidän tapansa oli ainoa oikea. Lasta ei edes päästetä kokeilemaan kerhoa, kun ei kerran ole nyhverö. Ja jos jää auton alle, se on sen autoilijan syy, ei lapsen! Onneksi ap kuitenkin voi kostaa törttöilevälle autoilijalle jos lapsi vammautuu... :O
missä kohdassa olen sanonut että meidän tapa on ainut oikea?
sitä paitsi jos joku hätä tilanne tulisi niin vaikka ei olisi ukkia tai mummoa, niin kai sitä lapset pystyy teille vanhemmille itse soittamaan, joten ei teidän pomo voi varmasti pakolla teitä työpaikalla pitää jos koti on vaikka tulessa...
Sun lapselle ja sulle sopi, että lapsesi tuli kotiin. Kysyinkö koskaan lapselta, että olisko halunnut kerhoon?
kamala meteli ja muutenkin levotonta meinikiä.
ja jos jotain satttuu, niin se on sen toisen syy ja saa maksaa.