Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten me selvitään?

Vierailija
10.08.2012 |

Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.

Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....

Kommentit (204)

Vierailija
81/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikallinen Lions Club, katso netistä onko niillä sivut, googleen paikkakuntasi nimi ja lions club.

Vierailija
82/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ottaa mieheltäni pois tupakkaa, on polttanut niin kauan ja on niitä ainoita iloja lasten lisäksi...Hassua kun luulette, että tupakan lopetus on niin helppoa, ei se sitä ole kaikille. Jotkut ei vaan pysty, sen takiahan tässä maailmassa on alkoholistejakin ja lihavia. Ei kaikki mene niinkuin tanssi.

ap

Voi luoja mitä tyypillisiä tyhmiä "köyhiä" tekin olette. Polttakaa ja velkaantukaa mutta älä hyvä ihminen tule sitten itkemään tänne kun ei rahat riitä. Ei se polttamisen lopettaminen ollut helppoa meille mutta niinpä vaan lopetettiin sisulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen joutunut ostamaan niitä lukion kirjoja koko kesän, ajattelin ostaa ne kesällä, jos sitten syyskuukausina ois hieman helpompaa, kun on se koulumatkakin maksettavana.

Meillä ei juoda viinaa, on pikkuisen velkaa jota pitää maksaa pois, mies polttaa halvinta mahdollista tupakkaa....Miksi edes yritän selittää sellaiselle, jonka tiedän olevan täysin tietämätön, millaista elämä voi pahimmillaan olla ilman omaa syytää.

ap

Me ollaan eletty ihan minituloilla ja pienet on tulot nytkin vaikka toinen kokopäivätyössä ja toinen osa-aikatyössä. Jää suunnilleen saman verran rahaa kuin sossun eläteille ja ollaan asuttu monta vuotta omassa asunnossa ja säästetty mukavia summia..Tuossahan noita syitä itsekin paljastit. Halvinkin tupakka on helvetin kallista, hetkessä saisitte tupakkarahoilla laskimen ostettua ettei tarvis kerjätä. Ja velat vielä päälle niin kyllä on taas niitä jotka aivan omaa tyhmyyttään ovat "köyhiä" Vai pakottiko joku ottamaan velkaa /takaamaan?

Kun kerrankin joku yrittää viedä lastansa elämässä eteenpäin, niin koetetaan kannustaa ja antaa vinkkejä. Jos joku haluaa laskimen lahjoittaa niin antaa hänen tehdä niin. Ap:n poika saa olla kiitollinen, että hänellä on tuollainen äiti :)

Vierailija
84/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko tinkiä asumisesta, myydä asunnon ja muuttaa pienempään/halvempaan? Me teimme senratkaiaun jotta saan hoitaa lastamme 3 vuotta kotona. On turha asua kodisaa johon ei ole varaa tai ajaa velallisella autolla. Osamaksuilla ostetut tvt ym ovat vihoviimeisiä.

On ihana huomata että täällä on paljon ihmisiä jotka haluavat auttaa. Silti suosittelen apn miettimään tarkasti mihin ne rahat hukkuvat.

Vierailija
85/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aarvasinhan että tuollainenkin täältä löytyy.

Mä todellakin haluaisin että joku tulisi ja eläisi meidän elämää viisi vuotta, mä voisin ilolla ottaa jonkun ns. hyväosaisen elämän. Katsottais kumpi kesti, olen ihan varma että mä olen paljon onnellisempi omassa elämässään kuin tuo arvostelija, koska minulla ei ole tarvetta tuomita, eikä arvostella täällä ketään. Ja kaikesta tästä huolimatta olen onnellinen mitä en usko tämän arvostelijan olevan, hänen elämässään on paljon vinossa kun voi tuolla lailla luulla jotain tietävänsä toisen elämästä ja sen syistä.

ap

Vierailija
86/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä todellakin haluaisin että joku tulisi ja eläisi meidän elämää viisi vuotta, mä voisin ilolla ottaa jonkun ns. hyväosaisen elämän. Katsottais kumpi kesti, olen ihan varma että mä olen paljon onnellisempi omassa elämässään kuin tuo arvostelija, koska minulla ei ole tarvetta tuomita, eikä arvostella täällä ketään. Ja kaikesta tästä huolimatta olen onnellinen mitä en usko tämän arvostelijan olevan, hänen elämässään on paljon vinossa kun voi tuolla lailla luulla jotain tietävänsä toisen elämästä ja sen syistä.

ap

ap

Ota sinä sitten minun elämä niin katsotaan ihmeessä =) Ja aivan sama mitä uskot mutta minä olen kovin onnellinen ihminen, mutta korviani myöten täynnä näitä itkeviä "köyhiä" joiden köyhyys johtuu silkasta tyhmyydestä > tupakoidaan, velkaannutaan eikä hallita rahan käyttöä koska toimeentulotuki on kuitenkin varsin hyvä. Sinä itsehän noita syitä kerroit. Aseta lapsesi paras edelle ja tupakka ensimmäisenä pois, samoin osamaksut, velat, viina, uhkapelit jne. Kaikki fiksut rahankäyttäjät (en tarkoita itseäni) eivät muuten ole hyväosaisia.

Vierailija
87/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko tinkiä asumisesta, myydä asunnon ja muuttaa pienempään/halvempaan? Me teimme senratkaiaun jotta saan hoitaa lastamme 3 vuotta kotona. On turha asua kodisaa johon ei ole varaa tai ajaa velallisella autolla. Osamaksuilla ostetut tvt ym ovat vihoviimeisiä.

On ihana huomata että täällä on paljon ihmisiä jotka haluavat auttaa. Silti suosittelen apn miettimään tarkasti mihin ne rahat hukkuvat.

Mä kerroinkin että tämä on toivottavasti vain väliaikaista, koko kesän ylimääräiset rahat ovat menneet kirjoihin ja nyt kun tuli ilmi tuo koulumatkamaksu ja laskin, niin tuntui että kaikki kaatuu, ei jaksa enää yhtään pihistää ja pinnistää....Kukaan ei jaksa aina jokaista rahaansa laskea ja säästää ja elää niukasti. Ja joskus on jotain pakko ostaa osamaksulla, tai ei muuten koskaan saisi sitä.

Mutta teidän kaikkien ihanien ihmisten ansiosta maailma on taas täällä hiukan valoisampi....

Mutta nyt menen nukkumaan..KIITOS kaikille!

ap

Vierailija
88/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei ole lukutaitoista väkeä.

Ihmettelen kyllä miksi ette saa toimeentulotukea?.

Hae uudestaan.Teitä on kuitenkin 4 ja ymärtääkseni tuloraja on isompi kuin eläkkeenne. Toimeentulotuessa otetaan huomioon lapsen opiskelu ja koulumatka.

Oman lapseni lukioluokalla on myös poika joka on köyhistä oloista, mutta ystävälliset ihmiset auttavat puolihuolimattomasti ilman suurempaa huomiota esim antaneet pojalle pieniä työjuttuja, lainanneet mopoa ja ostaneet bensaa, tarjonnut kyytiä, "lainannut" kirjoja.

Poika on todella viksu ja yritteliäs nuorimies.

Vierailija
89/204 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma nyt ei ole se että ei ole laskimeen rahaa vaan se että

oma kurjuus on jatkunut ja todennäköisesti jatkuu vielä lopun elämää, syitä tähän on tasan yksi

joku yritti aiemmin sanoa jotain siitä että Afrikassa sitä ja tätä ja tämä hlö tyrmättiin täysin koska "et voi verrata". Kysymys ei olekaan siitä onko kurjuus henkilökohtaisella tasolla oikeutettua, vaan siitä, kykeneekö suhteuttamaan asioita.

Jos ei kykene, kurjuus jatkuu, koska oikeuttaa itselleen uhrin aseman. Riippumatta siitä millaisia muutoksia olosuhteissa tapahtuu. Se empatia jota täällä jaetaan voi saada ap:n muuttamaan suuntaa. Todennäköisempää on kuitenkin että se auttaa vain hetkellisesti ja tilanne palautuu entiselleen, koska ap ei näe itsessään mahdollisuuksia tilanteensa ratkaisijaksi.

Tämä ei tarkoita sitä että ap:lle pitäisi sanoa "suoraan" tai haukkua yleisesti köyhiä saamattomiksi tms. muuta idioottimaisuutta. Monesti olosuhteet ajavat ihmisen hetkellisesti tilanteeseen joka tuo haasteita. Olennaista onkin muuttuuko tilanne pysyvästi vai tuleeko väliaikaisesta tilasta pysyvä ts. millaisessa asemassa hlö itse näkee itsensä tilanteensa suhteen.

Kyse ei ole myöskään siitä että pitäisi tarjota miljoonia vaihtoehtoja "tee näin tee noin tee vielä tuo" jolloin keskustelusta seuraa pingis-ottelu: neuvoista ja ehdotuksista on hyötyä vain jos ap on päättänyt muuttaa tilanteensa pysyvästi. Muuten ajaudustaan puolusteluasemiin ja neuvojen tarjoajat ja ap kaivautuvat visusti poteroihinsa "et ymmärrä köyhiä"/"olet laiska paska".

Summa summarum miksi on asiallista tuoda kehiin slummitapauksia: se energia joka on käytössä asioida hoitamiseksi on aivan eri luokkaa kuin ihmisellä joka taistelee saadakseen katon päänsä päälleen. Ja tässä tulee ydin: joko kyseisen ajatuksen näkee syyllistävänä, mun pitäis sitä ja tätä, on epäreilua, tilanne mulla on täysin eri jne.

Tai sen näkee voimauttavana: miten paljon energiaa onkaan käytössä suhteessa siihen miten paljon sitä voisi olla jos tilanne olisi toinen. Tämä auttaa haaveilemaan eikä vain sitä vaan myös toteuttamaan haaveet. Syttyvä ajatus on minä osaan, minä pystyn, minä kykenen.

(Kääntöpuolen kaveri sanoo joojoo käytäntö on eri, ei se kuitenkaan onnistu, helppo se on huudella jne.)

Usko itseesi, ei siinä ole mitään sen kummallisempaa.

Kun on halu, on keinoja. Ja tämä on positiivinen asia.

En ole sellainen, joka on aina surkea ja valittaa, nyt vaan tuntui etten jaksa enää tätä ainaista pihistystä. Todennäköisesti talous kohentuu syksyn myötä, kun aikaa menee.

Mutta kyll se asia on tosiasia, että elämme jatkuvasti alle köyhyysrajan, mutta se ei estä meitä silti olemasta onnellisia.

Mutta joskus jokin pieni asia katkaisee kamelin selän ja juuri tällöin ihminen tarvitsee apua, jotta saa kerättyä voimansa uudelleen ja jatkamaan elämää, niinkuin minulla kävi.

KIITOS kaikille jotka ovat jakaneet tarinansa, niitä on ollut mielenkiintoista lukea.

ap

Vierailija
90/204 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just.Kehtaatkin haukkua apta hänen miehensä tupakanpolton takia vaikka teillä itsellänne on 2 autoa joihin menee bensaa paljon.Aphan kertoi ettei heillä ole autoa.Jättäkää tekin autot pois/myykää niin säästyy rahaa.

Miksi ihmeessä myisimme kun pärjäämme taloudellisesti oikein kivasti? Minä en ole täällä ruikuttamassa että ei ole rahaa mihinkään, vaikka on autoja ja muita.

Vierailija
91/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sun mielestä toimeentulotuki on hyvä ja mehän saadaankin vielä vähän yli sen, että hyvin menee,ei ole mitään hätää...Itse olen kaikesta luopunut, en voi mieheni puolesta luopua tupakasta.

Ja tämä olikin minun jaksamisestani kysymys, en voi tehdä päätöksiä toisen puolesta. Ja mä kuitenkin väittäisin ettet tiedä " oikeiden köyhien" elämästä mitään, mutta ei sinun tarvitsekaan.

Seuraavaksi varmaan tulee ehdotus että pitäisi jättää aviomies kun ei tajua lopettaa tupakanpolttoa....Kyllä se kuitenkin rakkaus ja lapset ovat kaikkein tärkeimmät tässä elämässä, ei maallinen mammona.

Mulla oli vain tuossa heikko hetki, jota sinä et kestänyt...

ap

Hyvää yötä

Vierailija
92/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sun mielestä toimeentulotuki on hyvä ja mehän saadaankin vielä vähän yli sen, että hyvin menee,ei ole mitään hätää...Itse olen kaikesta luopunut, en voi mieheni puolesta luopua tupakasta. Ja tämä olikin minun jaksamisestani kysymys, en voi tehdä päätöksiä toisen puolesta. Ja mä kuitenkin väittäisin ettet tiedä " oikeiden köyhien" elämästä mitään, mutta ei sinun tarvitsekaan. Seuraavaksi varmaan tulee ehdotus että pitäisi jättää aviomies kun ei tajua lopettaa tupakanpolttoa....Kyllä se kuitenkin rakkaus ja lapset ovat kaikkein tärkeimmät tässä elämässä, ei maallinen mammona. Mulla oli vain tuossa heikko hetki, jota sinä et kestänyt... ap Hyvää yötä

Et tiedä sinäkään oikeasti köyhien elämästä mitään. Mene afrikkaan ja tule kertomaan sitten. Toimeentulotuen perusosa on teille jo jotain 1200 euroa ja siitä ei taida nykyään tarvita maksaa enää edes sitä 7 % vuokraosuutta. Sossu maksaa sähkön, veden, terveydenhuoltokuluja..minne vittuun teillä häviää yli 1200 euroa kuussa jos kaikesta on luovuttu? Itse sanoit että on velkaa, on osamaksuja ja vielä tupakoidaan ja sitten itket täällä köyhyyttä, hohhoijaa...

Vierailija
93/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tällaisen linkin: https://toivekauppa.pelastakaalapset.fi/product/16

Pelastakaa Lapset siis ilmeisesti tukee vähävaraisten nuorten lukio-opintoja. Voisitko ottaa yhteyttä heihin, selostaa tilanteenne ja kysyä, mirä vaatisi päästä avustettavien joukkoon?

Paikkakunnallanne saattaa olla myös esim Lions Club, joka harrastaa joskus vastaavaa tukea. Lisäksi tietysti vaikkapa kirkon diakonia tai ihan tosiaan yhteydenotto lukion rehtoriin saattaisi auttaa yksittäisissä jutuissa, kuten laskin. Jos taas saisitte pojallenne Pelastakaa Lapset järjestön sponsoriksi vaikka ensi lukiovuodelle, se helpottaisi paljon koko perheenne elämää.

Tsemppiä! Kouluttautuminen ja sitä tukevat vanhemmat ovat hemmetin tärkeä juttu nuorelle, aina.

Vierailija
94/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä jompikumpi voisi auttaa jos poikanne on lahjakas:

Rajaseutuliitto ry:n opintoapuraha

Avustusta voivat hakea lukiossa ja ammattillisissa oppilaitoksissa opiskelevat, vähävaraiset, 16-20 vuotiaat ja opinnoissaan vähintään tyydyttävästi menestyneet rajaseudun nuoret. Apurahat ovat olleet suuruudeltaan vähintään 200 euroa. Hakemusten on oltava perillä Rajaseutuliitossa viimeistään syyskuun viimeisenä päivänä. Hakuohjeita ja hakulomakkeita saa Rajaseutuliiton nettiosoitteesta: www.rajaseutuliitto.fi, sekä myös lukiolta elokuun puolivälissä.

Lisätietoja hakemusmenettelystä saa Rajaseutuliitto ry:n toimistosta, Tunturikatu 6 A 19, 00100 HELSINKI, puh. 010 271 6400 (uusi numero).

Eri säätiöiden opintoapurahat

Myös eri säätiöt voivat myöntää apurahaa lukio-opintojen rahoittamiseen. Näiden säätiöiden myöntämistä apurahoista on hakuilmoitus suurimmissa päivälehdissä noin kuukautta ennen hakuajan päättymistä.

Katso myös esim. www.saatiopalvelu.fi

Kouluille ei tule erillistä tietoa näistä apurahoista.

Toki tilanne riippuu asuinpaikastanne, yritä ottaa selvää vaikka kaupunkinne koulutoimen kautta onko paikallisia avustusmahdollisuuksia. Kyllä joku keino varmasti löytyy!

Vierailija
95/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mikä laskin on noin kallis??

En jaksanut lukea koko ketjua..onko laskin-asia jo hoidossa?

Mulla on jossain mun laskin jota en käytä, pitäisi sopia pitkälle matikalle ja on siis turhaan kaapissa.

Tsemppiä teidän perheelle!

Vierailija
96/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sun mielestä toimeentulotuki on hyvä ja mehän saadaankin vielä vähän yli sen, että hyvin menee,ei ole mitään hätää...Itse olen kaikesta luopunut, en voi mieheni puolesta luopua tupakasta.

Ja tämä olikin minun jaksamisestani kysymys, en voi tehdä päätöksiä toisen puolesta. Ja mä kuitenkin väittäisin ettet tiedä " oikeiden köyhien" elämästä mitään, mutta ei sinun tarvitsekaan.

Seuraavaksi varmaan tulee ehdotus että pitäisi jättää aviomies kun ei tajua lopettaa tupakanpolttoa....Kyllä se kuitenkin rakkaus ja lapset ovat kaikkein tärkeimmät tässä elämässä, ei maallinen mammona.

Mulla oli vain tuossa heikko hetki, jota sinä et kestänyt...

ap

Hyvää yötä

Älä noteeraa ilkeilyjä. Kyllä te selviätte. harmittaa puolestanne kun kokemusta on tuontyyppisestä tilanteesta. Ei ole herkkua ei.

Vierailija
97/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies pyöräilee kesät talvet pidemmän matkan ja jso sossu ei anna rahaa niin teillä on tarpeeksi tuloja. jospa poika tai vanhemt menette ihan töihin?

Vierailija
98/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi kesänä, kunta tai osuuskauppa ainakin ottavat nuoria kesätöihin.

Osa palkkarahasta opiskelukustannuksiin.

Teillä on niin pienet tulot että poika saa opintotukea kun lapsilisä loppuu.

Olen kahden lapsen yh ja toinen jo lukiossa, ensi vuonna menee nuorin. Tiukkaa tekee vaikka olen töissä.

Kaikkea hyvää ja toivon että asiat järjestyy.

Jos tulee lauha talvi voi pyöräillä talvellakin kunhan hankkii nastarenkaat. Nuorelle tuollainen matka käy lenkistä.

Vierailija
99/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sun mielestä toimeentulotuki on hyvä ja mehän saadaankin vielä vähän yli sen, että hyvin menee,ei ole mitään hätää...Itse olen kaikesta luopunut, en voi mieheni puolesta luopua tupakasta. Ja tämä olikin minun jaksamisestani kysymys, en voi tehdä päätöksiä toisen puolesta. Ja mä kuitenkin väittäisin ettet tiedä " oikeiden köyhien" elämästä mitään, mutta ei sinun tarvitsekaan. Seuraavaksi varmaan tulee ehdotus että pitäisi jättää aviomies kun ei tajua lopettaa tupakanpolttoa....Kyllä se kuitenkin rakkaus ja lapset ovat kaikkein tärkeimmät tässä elämässä, ei maallinen mammona. Mulla oli vain tuossa heikko hetki, jota sinä et kestänyt... ap Hyvää yötä

Et tiedä sinäkään oikeasti köyhien elämästä mitään. Mene afrikkaan ja tule kertomaan sitten. Toimeentulotuen perusosa on teille jo jotain 1200 euroa ja siitä ei taida nykyään tarvita maksaa enää edes sitä 7 % vuokraosuutta. Sossu maksaa sähkön, veden, terveydenhuoltokuluja..minne vittuun teillä häviää yli 1200 euroa kuussa jos kaikesta on luovuttu? Itse sanoit että on velkaa, on osamaksuja ja vielä tupakoidaan ja sitten itket täällä köyhyyttä, hohhoijaa...

Ap-äidin asenne on mahtava, saisi useampikin meistä keskiluokan kermaperseistä ottaa oppia hänestä. Mistä sä noi osamaksut repäisit?

Kaikki tsemppi ja tuki ap:n perheelle. Älä, ap, piittaa noista länkyttäjistä.

Vierailija
100/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tarkistanut saatko käytettyinä ostettua niitä kirjoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi