Miten me selvitään?
Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.
Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....
Kommentit (204)
Netissä voi Kai kirkon sivulta hakea tukea. :-)
ja kerron tilanteestamme, ja toivon mukaan saadaan jotain avustusta.
Ja vastasin yhdelle jolla oli paljon vinkkeä.
Myyn jo kaikkea mahdollista huutiksessa, mutta ei siellä rikastu, kun ei ole paljoa tai ainakaan arvokasta mitä myydä. Ja koruja meillä ei ole, ja vihkisormuksista ei luovuta vaikka mikä olisi.
Tuo matikanopetusvinkki oli tosi hyvä, kiitos siitä, täytyy puhua pojalle siitä.
ap
Poikanne on käsittääkseni oikeutettu korotettuun opintorahaan (ainakin kun täyttää 17v) joka on 96€/kk. Joten ottakaa yhteys Kelaan!
ihan hyvän lukiolaisen tai yliopisto-opiskelijankin funktiolaskimen saa 15 eurolla. Se sama, jota yläkoulussakin jo käytettiin kelpaa myös ihan hienosti, jos se on vielä ehjä.
Ja lukioon saa kunnalta koulumatkatuen, jos matkaa on yli 5 km.
HUONO provo.
ihan hyvän lukiolaisen tai yliopisto-opiskelijankin funktiolaskimen saa 15 eurolla. Se sama, jota yläkoulussakin jo käytettiin kelpaa myös ihan hienosti, jos se on vielä ehjä.
Ja lukioon saa kunnalta koulumatkatuen, jos matkaa on yli 5 km.
HUONO provo.
Graafinen laskin maksaa helposti 150 euroa, eikä ilman sitä pitkästä matikasta selviä.
T. se, joka omaa vanhaa laskintaan ap:lle tarjoaa
T.se mustikan ostaja
P.S. Ehkä voisitteko kuitenkin ilmoitella jossain kaupan ilmoitustaululla että keräätte mustikoita jos joku haluaa ostaa?
Tai teette niistä hyvää hilloa ja myytte joulumyyjäisissä?:)
Ihan sydämestä ottaa....En edes malta odottaa kun poika tulee kotia, on tyttökaverinsa luona.....Miten ilostuu kun kuulee......
ap
joka luulee, että valehtelen....Ei voi olla totta....
Kelan sivuilta voi joakinen tarkistaa että koulumatkatukea ei saa jos kilometrimäärä on 8 km, eli alle 10 km...
Mutta eihän hyväosainen voi tajuta, että jolain, meillä on todella tällaista että joka penni pitää laskea ja sittenkin tuntuu että raha ei riitä....
ap
Ihan sydämestä ottaa....En edes malta odottaa kun poika tulee kotia, on tyttökaverinsa luona.....Miten ilostuu kun kuulee......
ap
myös hyvää tahtoa. Kaikkea hyvää ap.n perheelle.
jos on tulot rajoilla.
Minä sain lapselleni 400 euroa tukea kirjahankintoihin viime syksynä. Käypä vielä sosiaalitoimistossa tämän asian takia.
Lisäksi jos asutte rajasetutukunnassa voi hakea avustusta rajaseutuliitosta, hakuaika on syyskuussa. Jos saa avustuksen se maksetaan joulukuussa ja on 200 euroa. Ei tarvitse jälkiselvitellä miten on käytetty.
http://www.rajaseutuliitto.fi/
Muitakin mahdollisia tahoja lienee mistä tukea voi hakea.
Onko sinulla ollut kirjalista mitä pitää olla?
Oliko kirjalista netissä koulun sivuilla?
Meillä niitä on hankittu pitkin vuotta jakson vaihtuessa.
Kirjat kannattaa ostaa käytettyinä jos mahdollista. Lukioiden ilmoitustauluilla on yhteystietoja.
Laskin maksoi lähes 200€. Laskinta ei kannata vielä ostaa, tekevät ehkä yhteisostona ja saavat alennusta.
Meillä piti olla tietty koska sille laskimelle oli laskinkurssi.
Suomalaisessa kirjakaupassa on käytettyjä kirjoja, netistä voi myös tilata käytettyjä kirjoja.
Tiedän paljonko lapsen ja aikuisten perusosat on kun ne voi netistä tarkistaa jokainen niin kyllä teissä itsessänne on vika jos ei muka rahat riitä!Viinaa, tupakkaa, velkoja, osamaksuja?
Kun olen joutunut ostamaan niitä lukion kirjoja koko kesän, ajattelin ostaa ne kesällä, jos sitten syyskuukausina ois hieman helpompaa, kun on se koulumatkakin maksettavana.
Meillä ei juoda viinaa, on pikkuisen velkaa jota pitää maksaa pois, mies polttaa halvinta mahdollista tupakkaa....Miksi edes yritän selittää sellaiselle, jonka tiedän olevan täysin tietämätön, millaista elämä voi pahimmillaan olla ilman omaa syytää.
ap
Jos paikkakunnallanne toimii Rotary, voisit ottaa yhteyttä ja pyytää suoraan stipendiä koulunkäyntiin. Olen itse mukana toiminnassa toisella puolella Suomea ja tiedän, että meidän klubiltamme irtoaisi sellainen.
Tsemppiä! Suosittelen tosiaan opon kanssa puhumista, tämä kuuluu hänen työhönsä.
Kun olen joutunut ostamaan niitä lukion kirjoja koko kesän, ajattelin ostaa ne kesällä, jos sitten syyskuukausina ois hieman helpompaa, kun on se koulumatkakin maksettavana.
Meillä ei juoda viinaa, on pikkuisen velkaa jota pitää maksaa pois, mies polttaa halvinta mahdollista tupakkaa....Miksi edes yritän selittää sellaiselle, jonka tiedän olevan täysin tietämätön, millaista elämä voi pahimmillaan olla ilman omaa syytää.ap
Me ollaan eletty ihan minituloilla ja pienet on tulot nytkin vaikka toinen kokopäivätyössä ja toinen osa-aikatyössä. Jää suunnilleen saman verran rahaa kuin sossun eläteille ja ollaan asuttu monta vuotta omassa asunnossa ja säästetty mukavia summia..Tuossahan noita syitä itsekin paljastit. Halvinkin tupakka on helvetin kallista, hetkessä saisitte tupakkarahoilla laskimen ostettua ettei tarvis kerjätä. Ja velat vielä päälle niin kyllä on taas niitä jotka aivan omaa tyhmyyttään ovat "köyhiä" Vai pakottiko joku ottamaan velkaa /takaamaan?
Mun on sanottava suoraan että mua niiiiiin ärsyttää nämä ihmiset ketkä puhuvat "Oma vikasi että oot köyhä,lopeta tupakanpoltto niin säästät rahaa" Ei se ole niin helppoa.
Ite oon kasvanut todella köyhässä perheessä.Meitä lapsia on 4 (ikää mulla on 22) Ja kaksoset on perheessä + minä ja isoveli.Meillä ei koskaan riittänyt rahaa.Syy rahattomuuteemme oli onnettomuus joka vei isän työkyvyn kun olin 2 v(Halvaantui,ja päässä on vamma joka saattaa aiheuttaa sen että menee verisuoni poikki) Äiti oli myyjänä kaupassa.Meillä ei koskaan ollut rahaa ylimääräiseen,vanhemmat eivät käyttäneet päiheitä,ruoka oli kaikista halvinta,leivät tehtiin itse ja aina osa pakastettiin.Meillä syötiin aika paljon puuroja ja keittoja sekä peruna ja kesällä toki saatiin vihanneksia kun oli kasvimaa takapihalla.Joulu ja synttärilahjoja saatiin minimaalisesti (Esim Yöpaita) Ja ymmärrettiin eikä oltu pettyneitä.
Asuimme pienessä rivitalo kaksiossa kaikki.4 lasta nukuttiin yhdesä huoneessa kaikki ja isä ja äiti nukuivat olkkarissa.Asunto oli ahdas,ottaen huomioon isänpyörätuolin.Autoa ei ollut.
Emme käyneet pahemmin lomilla.Me lapsetkin mentiin kesällä ja syksyllä metsään ja kerättiin rahaa keräämällä marjoja.Äitikin oli joskus mukana,mut hänellä oli aika paljon työvuoroja että saataisiin rahaa vuokraan. Me annoimme marjarahoista osan äidille ja isälle ja osilla ostettiin jotain kivaa jokainen lapsi.
Sossu ei auttanut.Vaikka kyseltiin.Sen sijaan naapurissamme asuva öykkäri juoppo tuntui saavan sieltä koko ajan rahaa kun kerskui koko ajan.
Joskus saimme sukulaisilta avustuksia (mutta oltiin ikeessä ja vaikka maksettiinkin takaisin pikkuhiljaa niin ilkeät sukulaiset pitivät meitä pilkkanaan ja juoruilivat asioistamme ja pitivät itsestään selvänä että tulisimme tekemään kaikki heidän navetta työt ym),mut erään kerran jälkeen äiti raivostui ja päätti ettei enään anele almuja.
Kun aloitin lukion niin ostin suurimman kirjoista kaveriltani joka lopetti lukion.Kävin lukion loppuun,kitkuttelin asunnossani (asuin 2 kämppiksen kanssa)pienellä opintotuella ja en halunnut ottaa opintolainaa.Valmistuinkin ja opiskelen nyt lääkäriksi.Siskoni opiskelee Kokiksi,veljeni Merkonomiksi ja toinen veli lukiossa.
Nykyään vanhemmilla menee vähän paremmin kun opiskellaan kaikki ympäri Suomea.
Mikähän siinä muuten on että nykyään on oma vika jos on työtön?Jos ei saa työpaikkaa vaikka kuinka hakee,jos käy monessa haastattelussa niin on oma vika kun on niin tyhmä ettei osaa puhua oikein haastattelussa.Tai on oma vika jos sairastuu syöpään ym. koska silloin on heikko ja heikkous on pahasta. Mun 25 vuotias kaveri sairastui Syöpään ja joutui jättämään työnsä.Hän sai kuulla kauan että kuinka heikko hän on.
Sossusta vielä.Niin siellä tuntuu olevan sellainen periaate,että ne valmistuneet opiskelijat ketkä on saaneet töitä saa kaikkea mitä haluaa,myös ne ketkä peruskoulun jälkeen ovat vaan jääneet vetelehtimään eikä hakeneet edes kouluihin,saavat hekin kaikkea,mutta ne ketkä valmistuvat,mutteivat saa töitä on sossussa vastaanotto tosi negatiivinen.Toinen kaveri valmistui,mutta ei saanut työpaikkaa vaikka haki mistä.Niin sai sossussa toai negatiivisen vastaanoton ja päätti ettei alennu enään sinne.
Itse asun omassa asunnossa poikaystäväni kanssa nyt.Autan vanhempia kun vain voin.Lääkiksen kirjat ja kurssit maksoivat maltaita,mutta sain niihin rahaa kun kerättiin kaikkien tuttavien,kavereiden kesken kolehti ja jokainen antoi mukavan summan:)
Mutta en juo tai polta ja säästän niissä rahaa.Seiska mulle tulee,ja netti on,pitäähän ihmisellä olla myös jotain huvia,ettei elämä mene turhan ankeaksi:)
TSEMPPIÄ AP:)
T.Devana
kyllä maksaisi pojan koulumatkat.
ja samoin nuo paikalliset rotaryt ja lionsit kannattaa selvittää.
En voi ottaa mieheltäni pois tupakkaa, on polttanut niin kauan ja on niitä ainoita iloja lasten lisäksi...Hassua kun luulette, että tupakan lopetus on niin helppoa, ei se sitä ole kaikille. Jotkut ei vaan pysty, sen takiahan tässä maailmassa on alkoholistejakin ja lihavia. Ei kaikki mene niinkuin tanssi.
ap
Hei,
laitoin sinulle sähköpostia laskinasiaan liittyen.