Miten me selvitään?
Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.
Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....
Kommentit (204)
Kyllä on taas typerää ja ilkeää porukkaa täällä. Jos ap:lla on tuloja juuri sen verran tarpeeksi että sossu ei tue, todennäköisesti eletään kuitenkin kädestä suuhun ja ylimääräiseen ei ole rahaa. Ei sossunkaan rahoilla elellä herroiksi ja osteta ylimääräisiä eli jos menee parikymppiä yli sen rajan, niin miksi sitten pitäisi pärjätä jotenkin paljonkin paremmin? Ap:n perhe on tähän asti pärjännyt rahoillaan jotka ovat pienet mutta eivät silti oikeuta toimeentulotukeen MUTTA nyt lukio aiheuttaa lisäkustannuksia. Eikö se ole ymmärrettävää? Jos tulot vaikka 2000e/kk eikä saa toimeentulotukea tämän takia mutta juuri ja juuri pärjää ja sitten tulee satojen eurojen lisäkuluja lukiosta niin miten sen rahan saa riittämään vain siitä ilosta että pakko olla tarpeeksi kun ei saa sossusta? wtf!!! Kyseessä oli lisäkulu joka romahutti ap:n talouden, ei ymmärtääkseni pysyvä paha talouskriisi eli rahaa on ruokaan ja kattoon sekä vaatteisiin. Mutta ei lukioon.
Myötätuntoni on täysin puolellasi Ap ja ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Onko laskinasia hoidossa? Meilläkin saattaisi olla jossain lukion graafinen laskin, en ole varma onko tallella vielä. Voikun meistä joltain av:laiselta saatais poitsulle laskin niin säästäisit tuon summan, sillä saa jo monta kirjaa seuraavalle vuodelle :).
Ehkä sähkölaskustkin? Voisiko lapsi alkaa jakaa mainoksia tai muuta töitä? Saako laskien käytettynä?
Laittakaa se poika töihin? Minä itse 22v:na olen lähtenyt yläasteelle siirtyessäni ilta- ja viikonlopputöihin, eikä olis tullut kuuloonkaan että äiti maksaisi mitään, isä kun on kuollut. Edes se, että olis kesätöissä, auttais varmasti. Ei ton ikäisen kuulu kotona odotella että ruoka tulee pöytään.
Metsänistutustyöt, siivoaminen, lehtien jakelu... Marjojen keräys.
Mustiksi keruulla tienaa tonnin kuussa. Yksin.
Teitä on neljä.
Säästöt - tupakka! Sähkö!
Mun tyttäreni on lukiossa, mutta opintotukea ei tulojeni vuoksi saanut.
Ehkä ap:n tulot ovat niin pienet, että tukea saa.
kirjan kirjat uutena kunnes tajusin kierrätyksen ja kopioimisen ja sen jälkeen rahaa ei lukion takia mennyt lainkaan. Vaatii lapselta vähän työtä kun lainaa kavereilta ja etsii kirjastoista mut sitä se on .Ei ole sinun murheesi. Nyt pistät pojan hoitamaan asiansa kuntoon.
kirjan kirjat uutena kunnes tajusin kierrätyksen ja kopioimisen ja sen jälkeen rahaa ei lukion takia mennyt lainkaan. Vaatii lapselta vähän työtä kun lainaa kavereilta ja etsii kirjastoista mut sitä se on .Ei ole sinun murheesi. Nyt pistät pojan hoitamaan asiansa kuntoon.
tein jo töitä koulun ohella ja maksoin kaikki menoni. Ei olis tullut mieleeenkään et joku olis mun puolesta asiat hoitanut. Eikö nykynuoret köy lukion ohella töissä???. v. -98 oli ainakin normaalia.
tein jo töitä koulun ohella ja maksoin kaikki menoni. Ei olis tullut mieleeenkään et joku olis mun puolesta asiat hoitanut. Eikö nykynuoret köy lukion ohella töissä???. v. -98 oli ainakin normaalia.
Oikeesti nyt on sellainen työllisyystilanne, että ns. mäkkärin kassalle töihin jonottaa koulutettuja aikuisia.
Ja sitten toisekseen, lukio-opiskelu on aivan toista kuin -98. Paljon vaativampaa, ei helppoa ollenkaan yhdistää opiskeluihin panostusta ja iltatöitä.
kolmevitosena naurattaa, että joistain 90-luvun nuoristakin on jo ehtinyt tulla näitä "kyllä minun nuoruudessani" ja "nykynuoriso on velttoa" -marisijoita.
No, näinhän ne sukupolvet vaihtuvat ja toistavat toistensa tekoja ja sanoaja näköjään :D
Ap:lle tsempit! Ja pojalle onnea lukio-opiskeluun!
kannattaa katsoa, löytyisikö tuolta kirjoja. Sinne voi myös myydä vanhat!
jos sossusta kirjojen, lipun ja laskimen summasta jotain menisi yli? Voivat tukea harkinnanvaraisesti opiskelua. lisäksi teidän tuloilla poika voinee saada kelasta opintotukea?
Kirjjoituksesi oli kuin nuoruusajaltani ( 80 -luku).Äitini oli 3 lapsen yksinhuoltaja ja joutui jäämään sairaseläkkeelle alle 50 v. Vanhimman ja nuoremman välillä ikäeroa 3v.Taloudellinen tilanne olikin melkoisen kurja, kun veljeni aloitti lukion. Itse olin jo muualla opiskelemassa.Isä kuoli myös noihin aikoihin, joten tilanne huononi ennestään.Joku täällä ehdotteli töitä , mutta kun on eläkkeellä niin siinä ei kyllä töitä oikein voi tehdä ,kun eläke lähtee näpeistä. Kirkko tekee myös paljon diakoniatyötä(tämä nyt vaan tuli mieleen).Mitäpä jos varaisit ajan diakonille ja menisit juttelemaan tilanteestasi. Apua voi saada joskus ns. ostosseteleinä , joilla voi ostaa ruokaa .Niin silloin voisit säästää tuon osan rahana pojallesi.Myös sossusta kannattaa kysyä ns.hätäapua ylimääräisiin pakkohankintoihin. Toivon voimia sinulle ja koko perheellesi.Ja paljon onnea pojallesi koulutielle.Hän on saanut hienon mahdollisuuden ja tiedän ettei "anelu" sossusta tms.paikasta ole mukavaa, mutta yritäthän silti.
mitä on elää pienillä tuloilla vuodesta toiseen. Tottakai jonkun aikaa pärjää pihimminkin mutta välillä on vaan tehtävä isompia hankintoja. Ei kukaan pysty elämään aina niin että pysyy vaan hengissä, mihinkään ei ole koskaan varaa. Sitä se syrjäytyminen on, syrjäydytään normaalista elämästä koska ei ole varaa tehdä niitä asioita kuin muut. Se vaikuttaa ihmissuhteisiinkin. Ja täällä jotkut jaksaa jeesustella että jättäkää se tupakka ym. En ymmärrä asennetta että köyhä kyllä pärjää halpismakaroonilla koko ikänsä, mitään pieniä ilojakaan ei saa olla jos on vaikka sairaseläkkeellä eikä pysty töihin. Toiset tekee kaukomatkoja, käy ravintolaillallisilla, elokuvissa ja oopperassa mutta köyhä ei saa edes ostaa askia tupakkaa tai suklaapatukkaa vaan elämän pitää olla pelkkää kurjuutta ja pihistelyä.
Turha valittaa sairaseläkeläisille että menkää töihin. Jos pystyisivät töihin, eivät olisi eläkkeellä. Se on myös niin helppo sanoa että poika vaan töihin ansaitsemaan opiskelurahat. No ap:n poika saattaa olla motivoitunut tekemään töitä jotta voi opiskella, mutta omani esim eivät olisi eivätkä ikimaailmassa tekisi työtä opintoja rahoittaakseen. Eivätkä jaksaisi sekä töitä että opiskelua. Äitinä kyllä tekisin kaikkeni jotta lapseni voisivat opiskella ja jaksaisivat suoriutua opinnoistaan hyvin. Nykyään yhä useampi nuori jättää opinnot peruskoulun jälkeen eikä mene töihinkään ja kärsivät mielenterveysongelmista. Köyhien lasten pitää kuitenkin olla superihmisiä ja jaksaa sekä tehdä töitä että opiskella kiitettävillä suorituksilla. Ei saa väsyä jottei ole luuseri.
Jos joku maksaa pienillä työ- ja osa-aikatyötuloilla omaa asuntoa ja säästöjä niin hyvä. Niin mekin tehdään (kotihoidontuki toisella, toinen opiskelija joka käy kaikki lomat töissä, ei opintolainaa nosteta). Ei ole kuitenkaan sama kuin vuodesta toiseen eläkkeellä olo kun ei koskaan tule sitä isompaa palkkaa jossain kuussa.
Kun olen joutunut ostamaan niitä lukion kirjoja koko kesän, ajattelin ostaa ne kesällä, jos sitten syyskuukausina ois hieman helpompaa, kun on se koulumatkakin maksettavana.
Meillä ei juoda viinaa, on pikkuisen velkaa jota pitää maksaa pois, mies polttaa halvinta mahdollista tupakkaa....Miksi edes yritän selittää sellaiselle, jonka tiedän olevan täysin tietämätön, millaista elämä voi pahimmillaan olla ilman omaa syytää.ap
Ei sinun ap tarvitse todellakaan selitellä kenellekään, köyhyys ei vähennä kenenkään ihmisarvoa eikä oikeutta olla ja elää vapaasti. Minusta se että panostatte kaikkenne, jotta lapsenne pääsee opiskelemaan osoittaa minkälaisia ihmisiä olette :). On väärin yrittää syyllistää esim tupakan poltosta, tämäkin maa on täynnä ihmisiä jotka eivät panosta lapsiensa tulevaisuuteen millään tavalla.
Moni meistä ei ehkä edes tiedä, miten helppoa tämän päivän Suomessakin on ajautua taloudelliseen ahdinkoon sinne mitenkään pyrkimättä. Ilahduttavan moni täällä tuntuu tietävän. Mahtavaa että apua on tarjottu :). Mielelläni tarjoan itsekin. Taatusti poikanne mahdollisuus opiskella on arvokas!
ole juuri mitään kesätyöpaikkoja alle 18 vuotiaille, saateka sitten muina aikoina, kaupan kassalle ym. pitää olla ikää myydä tupakkaa ja kaljaa. Muihinkin paikkoihin on vaikea päästä, sinne on aina tulossa vanhempiakin ihmisiä, ja työnantajat luottaa enemmän yli 18 vuotiasisiin kuin 16 kesäisiin. Myös työmatkat voi olla hankalat, bussit ei kulje kuin kouluaikoina, ja jos pitää kouluunkin kulkea bussilla, niin milläs kuljet sit töihin.
Meidän kaupungissa on 67 työpaikkaa avoinna, lähinnä sairaanhoitajia ja opettajia, työttömiä on 2000, siinä kisassa on vaikea nuoren opiskelijan löytää töitä.
Itse olin -90 kesällä menossa kesätöihin 15-vuotiaana, juuri yläasteelta päästyä, ja Helsingissä oli töitä satoja paikkoja, sai vaan valita mihin menee. Pari vuotta myöhemmin kun valmistuin myyntimerkonomiksi, oli tullut lama, eikä ollut mitään työpaikkoja tarjolla. Kesti muutaman vuoden ennenkuin alkoi olla jotain siivuoskeikkaa ja puhelinmyyntiä provikalla.
Se on turha joidenkin muistella jotain hamaa menneisyyttä miten silloin pääsi töihin, tai eri paikkakunnalta huudella että kyllä täällä pääsee töihin, tilanteet vaihtelee niin paljon.
Ap-äidin asenne on mahtava, saisi useampikin meistä keskiluokan kermaperseistä ottaa oppia hänestä. Mistä sä noi osamaksut repäisit?
Kaikki tsemppi ja tuki ap:n perheelle. Älä, ap, piittaa noista länkyttäjistä.
Kuten sanoin, olen korviani myöten kyllästynyt näihin köyhyydestä valittaviin joiden köyhyys johtuu heistä itsestään ja paskoista valinnoista. Niin te keskiluokkaiset kermaperseet voitte oppia hänestä, mekin ollaan kaukana keskiluokkaisista =) Ap kertoi itse veloista, osamaksuista (pakko ottaa kato kun muuten ei saa!!) ja tupakoinnista.
Metsänistutustyöt, siivoaminen, lehtien jakelu... Marjojen keräys.
Mustiksi keruulla tienaa tonnin kuussa. Yksin.
Teitä on neljä.
Säästöt - tupakka! Sähkö!
No kato kun ei jaksa. Kun tulee selkä kipeäksi ja jalat. Ja on noita mt-ongelmiakin. Eikä täällä ole edes metsää eikä ole kumppareita eikä oikein viitsi.
Kaikki sympatia niille jotka oikeasti sairastaa ja jotka ovat taloudellisessa ahdingossa mutta ei jaksa näitä ruikuttajia jotka saisivat säästöön jo tupakan heittämällä pois.
että köyhänkin on pakko joskus jotain ostaa johon ei ole varaa? Ja mikä ihme se on että on velkaa? Suurimmalla osalla ihmisistä on jotain velkaa, myös rikkailla.
..Laiska minä kun en lukenut väsyksissä koko ketjua. Olen siis se joka tuossa juuri kysyi saisitteko ostettua kirjoja käytettynä
Uskallatko sanoa yhtään tarkemmin asuinpaikkaanne?