Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten me selvitään?

Vierailija
10.08.2012 |

Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.

Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, meidän paikkakunnalla ei ole yksinkertaisesti töitä aikuiselle saati sitten 16v pojalle.

Ja joku sanoi että poika voi pyöräillä koko talven. Kukaan aikuinenkaan ei täällä pyöräile tuossa pikatiellä talvella, jokunen kesällä, kun on hyvöt kelit. Talvella on myös se pimeys ja rekat ajaa tosi lujaa. Kukaan teistä ei antaisi lapsenne pyöräillä sellaisissa olosuhteissa. Siis en minäkään vaan ostan sen satasen bussilipun kuukaudeksi.

Se laskin asia on järjestyksessä, KIITOS yhdelle ihanalle av-mammalle, huom. av-mamma on tässä yhteydessä kunnianimitys.

Hienoa että täällä on niin paljon ihmisiä jotka oikeaati tajuaa ahdinkoni, siitä jo saa paljon voimaa!

ap

Vierailija
122/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että apua löytyi tältäkin palstalta! Opintotukea kannattaa tosiaan pojan hakea. Ja voisihan tuosta vaarallisesta koulumatkastakin keskustella jonkin tahon kanssa, josko jotain tukea saisi. Helsingissä ainakin lukiolaiset saavat edulliset kuukausiliput. Ja kannattaa sossustakin vielä kysellä harkinnanvaraista tukea. Perheemme sai sitä kerran kun olin hoitovapaalla ja mieheni firmalle tuli hänestä riippumattomia rahallisia vaikeuksia ja laskut kasaantuivat. Maksoivat mm vuokran, sairaalamaksuja ja hajonneet silmälasit. Lisäksi saimme ruokalipukkeita. Selvisimme tuon kertatuen ansiosta todellisesta pattitilanteesta. Emmekä olisi olleet oikeutettuja toimeentulotukeen. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

av-mammat ovat huutelemassa lähes joka aloitusta provoksi, etenkin ne jotka niitä provoja tehtailevat. Tämä kyllä vaikuttaa todelliselta.

Ilman noita muutamia ilkeilyviestejä tämä ketju antaa ymmärtää että lähimmäisenrakkautta vielä löytyy, jopa tältä palstalta!

Tsemppiä ap:lle ja hänen perheelleen.

Vierailija
124/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että köyhänkin on pakko joskus jotain ostaa johon ei ole varaa? Ja mikä ihme se on että on velkaa? Suurimmalla osalla ihmisistä on jotain velkaa, myös rikkailla.

Pakko ostaa jatkuvasti mm. tupakkaa? Säästäminen tuntuu olevan aivan vierasta aaveelaisille. Ja kyllä, me olemme säästäneet aina pienistä tuloista edes jotain.

Vierailija
125/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä menin lukioon, äiti kävi sossussa kysymässä rahaa kirjoihin(pienituloinen yh) niin sieltä sanottiin ettei ole mahdollisuutta saada, koska kirjoja ei tarvitse ostaa kuin yhdeksi jaksoksi kerrallaan. Kun sisko meni ammattikouluun, hänen kirjat sossu maksoi. Tai oikeastaan antoi rahaa aika paljonkin ylimääräistä. Äitillä ei sitten ollut rahaa mun kirjoihin ja mun poikaystävä joutui auttamaan paljon, vaikka pienet tulot hänelläkin oli.

Vierailija
126/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että köyhänkin on pakko joskus jotain ostaa johon ei ole varaa? Ja mikä ihme se on että on velkaa? Suurimmalla osalla ihmisistä on jotain velkaa, myös rikkailla.

Pakko ostaa jatkuvasti mm. tupakkaa? Säästäminen tuntuu olevan aivan vierasta aaveelaisille. Ja kyllä, me olemme säästäneet aina pienistä tuloista edes jotain.

viime syksynä lämminvesiboileri rikki, piti ostaa uusi, maksoi yli 500 euroa. Ostettiin osamaksulla. Toinen asia jonka olemme osamaksulla ostanut on pari kappaletta uutta lämpöpatteia, vanhat veivät niin paljon sähkö että oli pakko vaihtaa. Haluaisin tietää kuinka moni teistä arvostelijoista olisi ollut ilman lämpöä ja lämmintä vettä monta kuukautta ennenkuin olsitte saanneet säästettyä tarvittavan summan.

Tästä näkee että arvostelijat eivät OIKEESTI ymmärrä mitä voi olla toisen elämä, he vaan luulevat että kaikki menee niinkuin heidän elämässään on mennyt.

ap

Vierailija
127/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rahaa vähän. Helposti olisi syy evätä opiskelut rahan puutteen takia. Eikö eläkkeellä voi hieman tienata niin ettei vaikuta eläkkeen suuruuteen? Kuitenkin olette kaiketi hyväkuntoisia (ei fyysisiä vammoja), koska marjojen poiminta luonnistuu? En sano tätä ilkeästi vaan ihan toteamuksena.

Vierailija
128/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v ei ole oikeuttu opintotukeen

Vierailija
129/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime syksynä lämminvesiboileri rikki, piti ostaa uusi, maksoi yli 500 euroa. Ostettiin osamaksulla. Toinen asia jonka olemme osamaksulla ostanut on pari kappaletta uutta lämpöpatteia, vanhat veivät niin paljon sähkö että oli pakko vaihtaa. Haluaisin tietää kuinka moni teistä arvostelijoista olisi ollut ilman lämpöä ja lämmintä vettä monta kuukautta ennenkuin olsitte saanneet säästettyä tarvittavan summan.

Tästä näkee että arvostelijat eivät OIKEESTI ymmärrä mitä voi olla toisen elämä, he vaan luulevat että kaikki menee niinkuin heidän elämässään on mennyt.

ap

Voi kuule, tietäisit vaan miten meillä on elämä taloudellisestikin heitellyt. Laskeppa paljon menee tupakkaan ja mieti mitä niillä säästörahoilla olisitte tehneeet. Myykää talo tai muuttakaa halvempaan jos kerran sähkö vie valtaosan rahoista.

Vierailija
130/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa edelliset vastaukseni ennenkuin tulette tänne kertomaan miten meidän pitäisi elää...

Siellä on kaikki vastaukset miksi asia on näin.

Ehkä noi temput pätee teidän elämässä, mutt tilanteet voi olla erilaiset toisella

ap

Vierailija
131/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistuin av:hen kerta kaikkiaan, itse olen 3 lapsen yh ja vanhin menee nyt lukioon. Rahat kirjoihin (suurin osa käytettyinä ostettuja) ja todella kalliseen laskimeen piti vaan repiä jostakin. Pitkän matikan laskin on juuri uudistunut ja tämän hetken vaatimusten mukainen maksaa ainakin tuon 150 e. Oli niin hieno, että minä en edes osannut laittaa virtaa pois päältä...

Ainakaan maaseudun pikkupaikkakunnilla ei ole aikuisillekaan töitä, lähin mäkkärikin on 50 kilsan päässä, joten siitä neuvosta ei ole paljon apua. Aivan huippua kun täältä löytyi ymmärrystä ja ihan oikeasti apua. Tsemppiä sinulle ja lapsillesi! Älä välitä mistään tietämättömien arvosteluista ja ilkeistä kommenteista.

Vierailija
132/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon kaikkea hyvää teidän perheen elämään! Ihana nähdä että täällä on niin paljon hyviä ihmisiä, jotka haluavat auttaa ja kannustaa eteenpäin. Upeita puheenvuoroja ihmisiltä joilla on sydän paikallaan!

Tajusin samalla miten onnekas itse olen, eikä asioita kannata pitää itsestäänselvyytenä. Tämä ketju sai minut myös pohtimaan omaa ajoittain typerää rahankäyttöäni uudella tavalla. Taidan alkaa tosissaan säästää lapselle opiskelurahoja jo nyt.

Vierailija
133/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että läheskään kaikkia lukiokirjoja ei kannata ostaa. Ostakaa vain kirjoitettavien aineiden kirjat ja jättäkää loput aineet sikseen. Itse tajusin tämän vasta muutaman jakson jälkeen, olisin säästänyt paljon rahaa, jos olisin tajunnut aikaisemmin. En ostanut turhien pilipaliaineiden kirjoja sitten enää ollenkaan, koska kurssit sai läpi muutenkin. Viimeisenä lukiovuonnani hankin vain matikan ja fysiikan kirjat.

Ensin kannattaa hankkia vain yhden jakson kirjat tärkeimpien kurssien osalta, ja katsoa myöhemmin tarvetta uusille. Koulun ilmoitustaululta löytää ilmoituksia kirjamyynnistä, ja joskus voi tehdä oikeita löytöjä. Koulultakin voi lainata kirjoja, vaikka tietysti virallisesti ei saisi. Itse en ostanut yhtäkään historian, uskonnon, yhteiskuntaopin, terveystiedon tai psykologian kirjaa, ja sain arvosanaksi lähes poikkeuksetta 10.

Niin, ja kirjoja voi tietysti myös lainailla. Kaikki kurssit eivät mene päällekkäin varmastikaankaveripiirissä, joten esim. AI1-kirja on kelpoa tavaraa kahdelle ihmiselle ensin 1. ja sitten 2. jaksossa. Saman jaksonkin sisällä voi kirjaa vaihdella, jos lukujärjestys sen sallii.

Terveisin 9,8 keskiarvolla lukiosta päässyt. Vain tyhmät tuhlaavat rahansa lukiokirjoihin, niistä tulee vain ongelmajätettä kirjoitusten jälkeen.

Vierailija
134/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä sinäkään oikeasti köyhien elämästä mitään. Mene afrikkaan ja tule kertomaan sitten. Toimeentulotuen perusosa on teille jo jotain 1200 euroa ja siitä ei taida nykyään tarvita maksaa enää edes sitä 7 % vuokraosuutta. Sossu maksaa sähkön, veden, terveydenhuoltokuluja..minne vittuun teillä häviää yli 1200 euroa kuussa jos kaikesta on luovuttu? Itse sanoit että on velkaa, on osamaksuja ja vielä tupakoidaan ja sitten itket täällä köyhyyttä, hohhoijaa...

AAHAAHAA!!! :D

Olen jo tottunut tähän että "köyhyys on omaa tyhmyyttä, mitäs otitte velkaa ja hankitte lapsia ja menitte naimisiin ja ootte sairaita", mutta tuo afrikan köyhiin vetoaminen samaan hengenvetoon on jo... no miten asian muotoilisi.

Sen sijaan että tuo kommentti saisi ap:n näyttämään marttyytiltä, kommentoija itse näyttää lähinnä kultalusikka suussa kasvaneelta, joka luulee olevansa perin juurin eettisesti ja oikein ajatteleva kun muistuttaa meitä "turhaan köyhyydestä valittavia suomalaisia" siitä että kun afrikassa on näin ja noin. Samalla kun mussuttaa tosi terveellistä salaattia Helsingin kalleimmassa kantakahvilassa ja uskoo vakaasti siihen, että on ihan itse vaikeista oloista ponnistanut.

Kokeile ihan oikeasti vaihtaa kenkiäsi jonkun muun lapikoihin. Ei päiväksi, vaan vaikkapa viideksi vuodeksi ja katso kuinka pian vingut itsekin. Jos vähänkin tuntuu siltä että tuntuu vaikelta, niin keitäpä vaikka nokkosista keittoa. Kyllä kuule maittaa, vaikka joka päivä!

Joo. Oli ihana avautua ja silleen.

Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saat apua perheellesi!

Vierailija
135/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nuorille joille käy keikka ja osa-aikainen, onkin. Näin usein. Ette ole tottuneet yritteliäisyyteen.

Vierailija
136/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja vielä Sinuun johon tuo kommentti osui ja upposi: Oletan että tulet todennäköisesti rinta rottingilla julistamaan meille kuinka olet ihan itse ponnistanut vaikeista oloista rikkauksiin että kyllä sinä ymmärrät mitä OIKEA köyhyys on ja että me muut ollaan turhan valittajia kun kehdataan ottaa velkaa ja vielä TUPAKOIDA. Todennäköisesti vielä vedät vesimelonin nenään huomauttaessani kuinka lapsellista afrikan köyhiin vetoaminen tässä tilanteessa on, ja vedät vielä pitkän wikipediaselostuksen afrikan tilanteesta ja muistutat todennäköisesti antavasi joululahjaksi kaivon tai lampaan jollekin kehitysmaan kylälle korostaaksesi, että olet taatusti parempi kuin köyhyydestä valittava perussuomalainen.

Siemaise kahviasi, vedä henkeä ja säästä meidät.

Vierailija
137/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut täällä paljon hyviä neuvoja.

Yritä olla välittämättä tästä katkerasta porukasta, jotka ovat lyömässä toisia maanrakoon aina kun tilaisuus on.

Itselläni on elämässä ollut tiukkoja aikoja, ja tällä hetkellä asiat todella hyvin. Olen siitä kiitollinen, ja muistan aina myös nuo vaikeat ajat.

Elämässä ei aina tarvitse olla hirveän raskasta.

Olet jaksanut jo todella paljon, ja sinulla on täysi oikeus väsyä välillä. Ota apu vastaan, kaikki minkä saat. Yritän itsekin olla jollain tavalla mukana auttamassa.

Jonain päivänä teilläkin on toivottavasti helpompaa. Ei elämän päätarkoitus ole koko ajan kärsiä.

Vierailija
138/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tottunut tähän että "köyhyys on omaa tyhmyyttä, mitäs otitte velkaa ja hankitte lapsia ja menitte naimisiin ja ootte sairaita", mutta tuo afrikan köyhiin vetoaminen samaan hengenvetoon on jo... no miten asian muotoilisi.

Sen sijaan että tuo kommentti saisi ap:n näyttämään marttyytiltä, kommentoija itse näyttää lähinnä kultalusikka suussa kasvaneelta, joka luulee olevansa perin juurin eettisesti ja oikein ajatteleva kun muistuttaa meitä "turhaan köyhyydestä valittavia suomalaisia" siitä että kun afrikassa on näin ja noin. Samalla kun mussuttaa tosi terveellistä salaattia Helsingin kalleimmassa kantakahvilassa ja uskoo vakaasti siihen, että on ihan itse vaikeista oloista ponnistanut.

Kokeile ihan oikeasti vaihtaa kenkiäsi jonkun muun lapikoihin. Ei päiväksi, vaan vaikkapa viideksi vuodeksi ja katso kuinka pian vingut itsekin. Jos vähänkin tuntuu siltä että tuntuu vaikelta, niin keitäpä vaikka nokkosista keittoa. Kyllä kuule maittaa, vaikka joka päivä!

Olen pahoillani etten vedä hernettä enkä vesimelonia nenään, lähinnä huvittaa ja ehkä vähän säälittää. Minä en ole rikas, minä en ole edes keskituloinen. Minä olen elänyt niin opintotuella kuin menettänyt työkykyni ja maannut sairaalassa jolloin tulot ovat romahtaneet. Olen myös saanut joskus 10 vuotta sitten tt-tukea ja se raha oli iso, vaikka tuolloin poltimme molemmat. Mä luulen että yksikään teistä ei halua vaihtaa osia mun kanssa. Siinä sen sijaan olet oikeassa, että olen ponnistanut pohjalta ja useaan kertaan ja tehnyt parhaani että minä ja perheemme voisi hyvin. Lisäksi olemme tarkkoja rahan käytöstä ja fiksuja rahan käyttäjiä. Voi, kunpa kaikki olisi...Helsingissä en ole tainnut edes koskaan käydä =)

Vierailija
139/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän paljonko lapsen ja aikuisten perusosat on kun ne voi netistä tarkistaa jokainen niin kyllä teissä itsessänne on vika jos ei muka rahat riitä!Viinaa, tupakkaa, velkoja, osamaksuja?

Eipä tuo kyllä ole paljoakaan... Ottaen huomioon että perheessä on kaksi teini-ikäistä. rahaa kuluu vaatteisiinym vielä. Kuvittele itsesi tulevan toimeen sillä rahalla.. Äkkiä muistellen olisi n. 1200 tältä perheeltä. Josta vähennetään perheen saama eläke ja lapsilisät. Ei tuolla kovin pitkälle pötki! Menoina tuskin asumiskuluja huomioidaan kun asuvat perikunnan omistamassa talossa.. Ehkä jotakin voisi liietä sähkölaskun maksuaikoihin!

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
140/204 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä sinäkään oikeasti köyhien elämästä mitään. Mene afrikkaan ja tule kertomaan sitten. Toimeentulotuen perusosa on teille jo jotain 1200 euroa ja siitä ei taida nykyään tarvita maksaa enää edes sitä 7 % vuokraosuutta. Sossu maksaa sähkön, veden, terveydenhuoltokuluja..minne vittuun teillä häviää yli 1200 euroa kuussa jos kaikesta on luovuttu? Itse sanoit että on velkaa, on osamaksuja ja vielä tupakoidaan ja sitten itket täällä köyhyyttä, hohhoijaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme