Miten me selvitään?
Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.
Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....
Kommentit (204)
Ihan laillisesti saa itselleen ottaa kopion kirjoista. Mua harmittaa, etten itse tehnyt niin lukioaikana. Yliopistossa hoidinkin kaikki kirjat kopioimalla, ei niitä muuten olis voinut lukea kun jotain kirjaa on koko kaupungissa ehkä 5 kpl ja meitä kurssilaisia kymmenkertainen määrä.
Ihan laillisesti saa itselleen ottaa kopion kirjoista. Mua harmittaa, etten itse tehnyt niin lukioaikana. Yliopistossa hoidinkin kaikki kirjat kopioimalla, ei niitä muuten olis voinut lukea kun jotain kirjaa on koko kaupungissa ehkä 5 kpl ja meitä kurssilaisia kymmenkertainen määrä.
tuosta laskinlinkistä, sieltä saan pojalle laskimen.....Ja en kyll voi kopoida pojalle kirjoja, hän ei halua leimautua köyhäksi ja haluaa totta kai olla niinkuin muut, sen takia me niin paljon yritetään, ettei tarttis kärsiä meidän vanhempien huonosta rahatilanteesta...Ja kerroin jo alussa, että meidän tulot menee sossun rajojen yli, eli ei saada mitään.
ap
Ei varmaan olis tarvinnu heti niitä kaikkia kirjoja ostaa. Ekan jakson kirjat vaan. Kannattais varmaan myydä ne ylimääräiset pois ja ostaa sitten kun ko kurssi tulee ajankohtaiseksi.
Sehän olisi hölmöläisten hommaa, saisinko enää käytettynä ja yhtä halvalla kuin nyt olen saanut...Ja maksaisin taas postikuluja tai linja-automaksuja, kun olen niitä lähikaupungista hakenut...
ap
Ei tosiaankaan saa! Huh mikä neuvo.
Mutta ap:lle: hienoa, todella kunnioitettava on asenteenne kouluttaa poika vaikka taloudellisesti on tiukkaa. Asiat selviävät. Kysy tosiaan koululta, voisiko sieltä saada laskinta. Tai ostakaa käytettynä, niitä tosiaan löytyy edullisemmin. Upea asenne teillä
koska kirjoituksiin lukiessa niitä sitten tarvitsee.
Hyvä, jos laskinlinkistäni oli apua! :)
Vaikkakin ap:n tilanne ei ole kiva, niin vastaukset ovat olleet niin mukavia. Kiitos mammoille tästä ketjusta, sydän paikallaan teillä!
Todellakaan ei kannata ostaa kirjoja ennakkoon. Jakson vaihtuessa, ainakin meidän koulussa, sai hyvin kirjoja ostettua/myytyä/lainattua/vaihdettua kavereiden kesken.
Mietin opiskelujen edetessä mitä aineita aion kirjoittaa, ja vain ne kirjat säästin. Muut myin/vaihdoin.
Höpöhöpötäytekurssit sitten viimeisenä vuotena menee vaikka ilman kirjaa muistiinpanojen varassa.
Olen saanut teiltä ihanan vastaaoton, täällä kyyneleet valuvat pitkin poskiani, kun olette olleet niin ymmärtäväisiä.
Sydämellisesti kaikille Iso KIITOS.
Kyllä mä nyt taas jaksan!!
ap
esim. siivoamista löytyy kyllä osa-aikaisenakin. Etsitte nettikaupoista käyvän laskimen ja ostatte osamaksulla.
Kyllä te selviätte. Pari vuotta ja lukio on ohi.
kahden vuoden päästä perässä lukioon ja sen takia jos mahdollista en myy kirjoja ollenkaan vaan sääsätän hänelle, jos ois jotain samoja kirjoja kuin nyt. Silloin taas säästyis rahaa, ei ois niin pulassa kuin nyt.
Ja meidän lukiossa oli kirjaluettelo netissä ja en ole ostanut kuin eka vuoden kirjat, en kaikkia mutta suurimman osan ja käytettynä...
ap
silti kysyä sossusta. Sieltä VOI saada juuri tuollaisiin ekstramenoihin apua, saahan monet yh-äidit sossun maksamat lastenvaunut, pinnasängyt jne. Kysy, et menetä mitään!
Ja vinkki: Kalleimmat kirjat kuten mm. kuvaamataidon kirja ainakin meillä kannattaa suosiolla skipata. Niillä ei tee yhtään mitään ja tarvittaessa saa varmaan kaverilta lainaan.
t. edellisvuonna kirjoittanut
eivät keväällä jaettavia "kannusteita"
kahden vuoden päästä perässä lukioon ja sen takia jos mahdollista en myy kirjoja ollenkaan vaan sääsätän hänelle, jos ois jotain samoja kirjoja kuin nyt. Silloin taas säästyis rahaa, ei ois niin pulassa kuin nyt.
Ja meidän lukiossa oli kirjaluettelo netissä ja en ole ostanut kuin eka vuoden kirjat, en kaikkia mutta suurimman osan ja käytettynä...ap
Ei kannata säästää, jos sisko on vasta kahden vuoden kuluttua tulossa. Monet kirjat uusitaan n. joka toinen vuosi ja vanhalla painoksella on hankala olla mukana kurssilla (tehtävät eri numeroita, eri sivuilla jne). Kannattaa myydä kun ne vielä menevät kaupaksi.
voi tosiaan etsiä jo ilta/vkonlopputöitä. Mä itse siivosin lukioaikoina iltaisin. Siivoustöitä on yleensä aina tarjolla. Tsemppiä!
tai sitten jos ne ei käy pikkusiskolle, lueskelen niitä itse ja sivistän itseäni :)
Mutta kuitenkin olen varma että joku käy, nytkin siellä on vanhempia painoksia joukossa.
ap
ja mua ihan alkoi itkettää kaikkien vastaajien hyväsydämisyys :)Herkällä mielellä kun tässä ollaan.. Ja aivan ihanaa ap, että pidät niin tärkeänä poikasi koulutusta. Pärjäätte tuolla asenteella aivan varmasti ja lapsesi saavat koulutuksen. Toivon teille koko sydämestäni hyvää jatkoa!
Mustikka-aika! Maksavat hyvin mustikoista! Kannattaa tulla kauempaakin poimimaan niitä! Niinkuin olette medioista voineet lukea!
Käskin omatkin teinit metsään poimimaan mustikoita! lukion tokalle on vanhempi menossa ja nuorempi lukion ekalle!
http://www.tori.fi/etela-karjala?q=graafinen+laskin&cg=0&w=3&st=s&st=k&…
Eli laskimen saat ainakin huomattavasti halvemmalla.
Muuten en osaa auttaa :/ Hienoa, että mahdollistatte poikanne koulutuksen. Mites muuten sossu?