Kuinka moni oikeasti ulkoilee 2 x päivässä joka ikinen päivä?
Neuvola on alkanut painostaa ulkoiluttamaan 1-vuotiasta lasta ja korostaneet, että JOKA PÄIVÄ ja peräti KAKSI KERTAA. Eikö perhe saa enää päättää edes omasta päiväohjelmastaan, kun neuvola ohjelmoi kaiken valmiiksi: syömiset 5 x päivässä, nukkumiset ja ulkoilutkin ja sanelevat, että pitäisi mennä nimenomaan hiekkalaatikolle ja kiikkumaan. 1-vuotias kävelykyvytön kiikkumaan ja syömään hiekkaa? Ihan kuin ihmisillä ei olisi elämässään muutakin tekemistä ja velvollisuuksia kuin lähteä istuttamaan konttaavaa taaperoa johonkin hiekkakasaan...
Kommentit (12)
On olemassa vanhempia, jotka ei tajua mitään itse. Se, että lapset tarvitsevat säännöllisesti ruokaa ja kunnolliset vaatteet ja ulkoiluakin joskus on ihmettelyn aihe. Ihan hyvää siellä neuvolassa tarkoittavat, älä ota itseesi..
T: sijari
olettamukselle et moni ei ulkoile kauaa.Mä ulkoilen vain kerran päivässä mut se tarkoittaa sitä et mennään ulos puolen päivän aikaan ja tullaan sisään kuudeksi syömään.Tämä siis joka päivä.
Jotkut äidit kuulemma lykkii lastansa keinussa vartin ja sit sisään mut parempi sekin kun ei mitään.
Kun kelit on ihan hanurista, ulkoillaan sen verran ku matka autotalliin kestää. Siis jos pakko mennä jonnekkin. Kesällä ollaan ulkona lähes koko päivä, jos ei sada..ja joskus varsinkin silloin, ku lapset rakastaa kaatosadetta :)
- Se sijari
että menee vaikka kauppaan kävellen jos kauppaan on jonkin verran kävelymatkaa.
Jos tuon lisäksi käydään vielä hiekkalaatikolla niin ulkoilukiintiö tulee täyteen ihan luontevasti.
Kun kelit on ihan hanurista, ulkoillaan sen verran ku matka autotalliin kestää. Siis jos pakko mennä jonnekkin.
Ulkoilua kai sekin on, että kulkee pihan poikki, kun vie roskat roskalaatikkoon...? Ja parveke on myös olemassa... :D
AP - maalaisjärjellä varustettu kaupunkilaistunut maalainen
Kerran päivässä riittää,.toinen ulkoilu voi olla rattaissa Ja konttaavan ei tarvi ulkoilla sateella.
Kyllä konttaavakin yksvuotias tarvii sitä ympäristöön tutustumista, samalla aeurailee muiden lasten tekemisiä ja oppii paljon.
Kannattaa aloittaa ulkoilu nyt kun on vielä hyvät säät, syksyllä ne kerrat saattaa jäädä vähempään ja talvella pienen kanssa ulkoilu on aika rasittavaa.
Ulkoillaan vaikka koko päivä jos on hyvä keli, ja ollaan sisällä koko päivä jos on huono keli.
Yksivuotias ei pajon välitä mitä tehdään, kunhan äiti on lähellä.
nyt lapset on niin isoja, että ulkoilevat yksinään :(
tämäkin ehkä enemmän mun hermojen vuoksi, oli pakko päästä "pienestä" asunnosta pihalle päästämään höyryjä säällä kuin säällä.
kuten sijari totesi, on lapsia, jotka eivät ole ulkoilleet koskaan, ei vauvana, ei juuri taaperona. Niiden vanhemmille on sanottava, että lapsille tekee hyvää ulkoilla a) ilman vuoksi b) motoristen taitojen vuoksi c) sosiaalisten taitojen vuoksi
on suuntaa-antava neuvo.
Itse pyrin ulkoilemaan lasten 2v ja 4v kanssa sekä aamupäivällä että iltapäivällä, koska pieni happihyppy piristää kummasti ja lapset tappelevat vähemmän, jos pääsevät ulos välillä. Mutta aika usein jää silti siihen yhteen kertaan, jos vaikkapa sataa tai on muuta ohjelmaa, kuten kauppareissua jne. Yleensä ulkoilemme aamupäivällä pidempään, 1,5-2 tuntia jossain puistossa. Iltapäivällä sitten vajaan tunnin taloyhtiön hiekkalaatikolla.
olettamukselle et moni ei ulkoile kauaa.Mä ulkoilen vain kerran päivässä mut se tarkoittaa sitä et mennään ulos puolen päivän aikaan ja tullaan sisään kuudeksi syömään.Tämä siis joka päivä.
Jotkut äidit kuulemma lykkii lastansa keinussa vartin ja sit sisään mut parempi sekin kun ei mitään.
Missä käytte tuona aikana?
Minä ulkoilen lasten kanssa paljon. Esikoisen kanssa ulkoilin, koska hiekkalaatikolla sain joskus päivän ainoat sosiaaliset kontaktit, ja siellä oli helppoa tavata kavereita joilla oli lapsia. En mä silloin juuri ajatellut sitä ulkoilua lapsen kannalta, pääasia että päästiin ulos asunnosta.
Yhden lapsen kanssa se ulkoilu voi tuntua vähän sellaiselta pakkopullalta, jos päivä menisi hyvin sisälläkin. Kun lapsi kasvaa, se ulkoilun merkityskin kasvaa, ja sillä meidän lasten kohdalla oikeasti iso merkitys, koska ei sisällä voi samalla tavalla juosta ja kiipeillä tai leikkiä muiden lasten kanssa.
Ja välillä neuvovat turhan innokkaasti lähes käskevät.Itse teet silti ne päätökset sen mukaan mikä teidän perheessä toimii ulkoillakko 2x vai 0x päivässä vai sään mukaan ja kun siltä tuntuu.Älä ota neuvolanohjeita AINA kirjaimellisesti,ne on vaan suosituksia ja normeja