Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksiöiden vuokrat Helsingissä, onko mitään tolkkua?

Vierailija
09.08.2012 |

Olen muuttamassa Helsinkiin työn perässä. Nykyisessä kotikaupungissani olen tottunut asumaan kaksioissa ja kerran kolmiossakin. Nyt paras alue työpaikan sijaintia ajatellen olisi Kallio tai Sörnäinen, mutta vuokrapyynnöt ovat tuolla korkeammat kuin minkä verran olen aiemmista paljon suuremmista asunnoistani maksanut!

Joissakin yksiöissä on onneksi parvi, ja sellaista olen yrittänytkin metsästää, etteivät kaikki asunnon neliöt hupene nukkumatilaan. Mutta ovatko nuo pyydetyt vuokrat todellakin kohtuullisia? Esim. Oikotieltä kämppiä etsiskelin. Osassa on lisäksi hirmuisen kamalat pintamateriaalit ja silti vuora pilvissä!

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä noin 40 neliön yksiöt, joista pyydetään lähemmäs 900 euron vuokria mainitsemallani alueella. Onko oikeasti järkevä/kohtuullinen pyynti? Tuttuni vielä sanoi, että Kallion pitäisi olla roskaväen asuinaluetta eli kämpän luulisi irtoavan halvalla tai edes halvemmalla, yksiön nyt vähintäänkin.

ap

Vierailija
62/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva haluaa asua siellä "nykyisessä kotikaupungissasi" joten vuokrat ja asuntojen hinnat ovat alhaiset. Helsingissä on työ- ja koulutuspaikkoja, joten siellä halutaan asua ja asuntojen hinnat (ja vuokrat) ovat korkeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri osa tuloistanne menee vuokraan?

Sieppaa hirmuisesti ryhtyä maksamaan suuria summia vuokraa kamalasta ja pienestä läävästä. Palkkanikaan ei tule olemaan mitään huippuluokkaa. Olen aiemmin luullut, että pikkuruiset koppiyksiöt ovat opiskelijoille, mutta kuka ihmeen opiskelija näissä pystyy asumaan:

http://tinyurl.com/czf7v3r

Tuolla monessa ei ole edes kuvia asunnoista sisältä! Ja monessa pintamateriaalit ovat rumia ja vanhan näköisiä. Yhden suosikin tuolta löysin, mutta siinäkin kovin kallis vuokra ja haluaisin sentään vähän valinnanvaraa. Ilmeisesti pitäisi matkustaa Helsinkiin etukäteen ihan vain katselemaan. Mutta löytääkö sitä sittenkään mitään tuon parempaa? Kertokaa kokeneemmat, olen aika pihalla varmaankin tässä asiassa.

ap

Vierailija
64/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa Espooseen, Vantaalle tai Pohjois-Helsinkiin.

Vierailija
65/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvät junayhteydet. Ja on rumat ja vanhannäköiset pintamateriaalit :)

Vierailija
66/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat Helsingissä ovat kovia, juurikin yksiöiden vuokrat. Ja Kallio ei todellakaan ole enää mitään rupualuetta, vaan hyvin haluttua seutua.

Lisäksi täällä on niin kova ylikysyntä asunnoista, että suuri osa jää nuolemaan näppejään. Pienet asunnot menevät nopeammin kuin kykenet sanomaan "hep". Varsinkin nyt syyslukukauden alkaessa, kun uudet opiskelijat tulevat kaupunkiin. Joten todennäköisesti et voi nirsoilla, se on otettava se mitä saa - jos saa mitään. Ja jos haluat edullisemman asunnon on lähdettävä ulos keskustasta.

Vierailija
67/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä noin 40 neliön yksiöt, joista pyydetään lähemmäs 900 euron vuokria mainitsemallani alueella. Onko oikeasti järkevä/kohtuullinen pyynti? Tuttuni vielä sanoi, että Kallion pitäisi olla roskaväen asuinaluetta eli kämpän luulisi irtoavan halvalla tai edes halvemmalla, yksiön nyt vähintäänkin.

ap

Ensinnäkin Kallio on nykyään muotialuetta ja hinnat nousee edelleen koko ajan. Se on joskus kauan sitten ollut duunarien asuinaluetta, mutta nyt sinne muuttaa ihmiset, jotka on "jotain".

Lisäksi jos haluat Helsingistä noin ison yksiön, niin se vaan maksaa.

Ota vähän pienempi, niin tippuu jo vuokrakin ja muuta tosissaan vaikka jonnekin Länsi- tai Pohjois-Helsinkiin, jotka on hyviä alueita, mutta kuitenkin ihan eri luokkaa kuin joku Itä.

Niin ja kysyit, että kuinka paljon menee palkasta vuokraan, vähän vajaa puolet menee mulla, monilla menee puolet ja jopa yli puolet, riippuu vähän ihmisestä, kuka arvostaa mitäkin.

Vierailija
68/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä kuitenkin kysyntä on suuri muuttavien opiskelijoiden vuoksi.

Pari vuotta sitten, kun hain asuntoa, näin aika hyvin, mikä tilanne on.

Menin katsomaan 20 neliön opiskelija-asuntoa. Vuokrapyyntö oli vähän päälle 500, kylppäri remontoitu ja siisti. Hyvät kulkuyhteydet. Itse ainoassa huoneessa tapetit olivat paskaiset ja kuluneet. Kunnon keittiötä ei ollut, vain keittolevy. Sanoin kiitos ei, koska en voi elää ilman keittiötä.

Kävin myös välittäjien järjestämissä asuntonäytöissä. Paikalla oli yleensä noin 20 ihmistä kilpailemassa asunnosta.

Kaveri tarvitsi viime syksynä opiskelijayksiön, hän löysikin 700 maksavan yksiön. Sossu kuulemma maksoi..

Vierailija
69/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä omalla pikkupalkallani pärjäis Helsingissä yksin, mikäli "joutuisin" muuttamaan yksiöön. Hupenis nettopalkasta yli puolet vuokraan. Onneks nyt avopuolison kanssa jaettuna Munkkivuoresta kaksio ja vuokra 700 euroa.

Kallio yms on kallista ja haluttua. Kannattaa katsella vähän kauemmas, hyvien kulkuyhteyksien äärelle niin vuokrat menee alaspäin hieman. Luin vielä lehdestä, että nyt syksyllä vuokrat on korkeammalla kuin esimerkiksi talvella sillä kysyntä on kovaa.

Vierailija
70/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki Kallio on aiemmin ollut työläiskaupunginosa mutta sittemmin porvarillistunut. Kalliossa nykyään asuu vähävaraisten lisäksi keskituloisiakin, eikä sieltä enää ole varaa ostaa pienillä tuloilla asuntoa. Kaverillasi on siis vanhat tiedot.

Kallio on sen verran lähellä keskustaa, että sekin vaikuttaa.

Mutta kysyntä on pk-seudulla asunnoissa niin suuri, että edes kurjemmissa lähiöissäkään eivät vuokrapyynnöt ole huomattavasti halvempia kuin kantakaupungissa.

Kannattaa lakata odottamasta samaa vuokratasoa Helsingissä kuin muualla Suomessa. Helsingissä yksinkertaisesti on vuokranantajan markkinat.

t: se aiemmin kommentoinut asuntoa etsinyt

Vierailija
71/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää tehdä niinkuin muutkin pienempi tuloiset Muuttaa Espooseen, Vantaalle tai Pohjois-Helsinkiin.

Minusta olisi järkevintä asua työpaikan lähettyvillä. Siksi tuolta Kalliosta katselenkin asuntoa. Siitä pääsisi nopeasti ydinkeskustaankin, mikä on minulle sinkkunaisena kuitenkin aika tärkeä asia. Josko isompaan kaupunkiin muuttamalla se mieskin sitten löytyisi! Mutta eikö siihen mene kauheasti rahaa, jos joka päivä matkustaa töihin ja takaisin? Ainakin täällä kotikaupungissani julkisilla meneminen on todella kallista, ja autoakaan minulla ei ole.

Eli tuleeko se halvemmaksi ostaa auto tai kulkea bussilla kuin maksella noita vuokria? Osaisiko joku neuvoa?

ap

Vierailija
72/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edullisempaa etsii, niin katso metron varrelta lähiöistä.

Vierailija
73/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauempaa siten, että on hyvät kulkuyhteydet julkisilla.

Seutulipusta saat verovähennyksiä, joten ei siitä älyhintaista tule.

Ylipäätään seutulippu maksaa kuukaudessa satasen luokkaa.

Vierailija
74/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää tehdä niinkuin muutkin pienempi tuloiset Muuttaa Espooseen, Vantaalle tai Pohjois-Helsinkiin.

Minusta olisi järkevintä asua työpaikan lähettyvillä. Siksi tuolta Kalliosta katselenkin asuntoa. Siitä pääsisi nopeasti ydinkeskustaankin, mikä on minulle sinkkunaisena kuitenkin aika tärkeä asia. Josko isompaan kaupunkiin muuttamalla se mieskin sitten löytyisi! Mutta eikö siihen mene kauheasti rahaa, jos joka päivä matkustaa töihin ja takaisin? Ainakin täällä kotikaupungissani julkisilla meneminen on todella kallista, ja autoakaan minulla ei ole.

Eli tuleeko se halvemmaksi ostaa auto tai kulkea bussilla kuin maksella noita vuokria? Osaisiko joku neuvoa?

ap

ja kyllä, se tulee halvemaksi.

Vierailija
75/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa neliövuokra oli melkein 24 €/kk. Vitutti. Ja sitten vitutti vielä enemmän muuttaa siitä pois ja yli-isoon ja kalliiseen paska-asuntoon naapuripaikkakunnalle, koska jäin työttömäksi enkä saanut siihen neliövuokraltaan liian kalliiseen asuntoon asumistukea, mutta siihen tuplasti kalliimpaan, neliöhinnaltaan edullisempaan asuntoon sain vaikka kuinka paljon.

Vierailija
76/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama missä asut, kannattaa joka tapauksessa hankkia HKL:n tsetti, joka maksaa jonkun 50 kuussa. sillä saa sitten suhata yöt päivät julkisissa. Ja kyllä, täällä tuntikin työmatkaa suuntaansa ei ole mikään ihme. Suosittelisin sulle jotain idän lähiöä, josta metrolla Sörkkään.

Vierailija
77/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu keskustassa! Julkisilla kulkeminen on helppoa, busseja ja junia (ja metrokin) kulkee joka suuntaan. Minäkin olen keskustassa töissä, eikä tulisi mieleenikään asua täällä myös!! Espoosta tulee bussilla 20 minuutissa tänne. Bussilippu maksaa n. 90 euroa kuussa. Autolla keskustaan kulkeminen on huomattavasti hankalampaa kuin julkisilla.

Ja Kalliossa todellakin on korkeat vuokrat!

Vierailija
78/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Ihan varmasti suurin osa keskustassa työskentelevistä asuu muualla kuin keskustassa!

Vaikka M junan varrella on kovin edullista, ja lyhyt junamatka keskustaan, 30pv matkakortti makssa 45e. Ei tosin ole kovin hyvää seutua

Vierailija
79/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti Vantaalla, työmatka n 35-45 minuuttia ovelta ovelle. Vuokrarivari 3h+k+sauna+oma piha, vuokra tasan 1000 e. Matkakortti n. 100 e kuussa

Vierailija
80/98 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuleeko se halvemmaksi ostaa auto tai kulkea bussilla kuin maksella noita vuokria? Osaisiko joku neuvoa? ap

Jotkut päätyvät muuttamaan etäälle keskustasta. Silloin he kuitenkin päätyvät johonkin lähiöön, jossa on mamuja, juoppoja ym. sekä tyyliin K-kauppa eikä muita palveluita. Sitten he valittavat, kun Helsingissä on niin ikävää asua.

Kantakaupungissa taas voi vaikka pyöräillä kaikkialle, jos asut Kalliossa, pyöräily on ihan realistista. Kantakaupunki on Helsingissä se, mitä itse Helsingissä rakastan, missä on kaikki tärkeät paikat ja palvelut. En sano, etteikö muuallakin voi viihtyä. Jos tulosi ovat pienet, et löydä sellaista yhdistelmää, ettetkö joudu tinkimään jostain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän