Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko miehen elätti- vaimo vaatia tasa-arvoa?.

Vierailija
08.08.2012 |

Voiko mielestänne nainen, joka on omasta päätöksestään kotona hoitamassa lasta, vaatia, että mies hoitaa tasapuolisesti kotia ja lasta?

Kyseessä ei ole vauvan äiti, vaan leikki-ikäisen. Mies on sitä mieltä, että naisen olisi aika palata töihin ja kantaa kortensa taloudelliseen kekoon.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koululainen, eikä mies hoitanut edes puolia kotitöistä. Olihan se kiva tulla töistä kotiin, kun mies sitten heräilee päikkäreiltä ja lähteä tekemään lumitöitä (siis minä).

Hän ei nähnyt asiassa mitään ihmeellistä. Ei myöskään arvostanut minun työtäni ja oli sitä mieltä, että minunlaiseni henkilö voi päästä esimiesasemaan vain "systeemin mädännäisyyden" takia.

Vierailija
2/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAimo ei suostu edes hakemaan töitä tai opiskelee. On ollut kotona jo 2 vuotta. Tämä on iso peruna heidän suhteessaan, koska veljeni on ihan hajalla siitä ja vaimo suuttuu, jos edes kysyy, onko ajatellut jotain tulevaisuudessa.

He tappelevat kotitöistä. Veljeni oli vaatinut, että vaimo tekee kaikki kotityöt. Vaimo vastasi, ettei ole kenenkään orja. Veli antoi periksi ja jakavat tarkkaan listalla kotityöt, koska on alistamista laittaa nainen tekemään kaikki. Asuvat kerrostalossa eli ei pihatöitä, ei lapsia.

Voiko noin tossukkaa miestä olla kuin veljeni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelua kaipaavan äitykän mies on ihan perseestä. Ei millään pahalla.

Mikä se tuollainen aikuinen mies on, joka ei halua vaimonsa menevän töihin, mutta silti kitisee, kun tämä ei tuo rahaa talouteen. No se on juuri se liian helpolla kaiken saanut "mies". Etsipä kuule vain itsellesi vaikka se osa-aikatyö ja kun itsekin olet tienaamassa osan teidän perheenne rahoista, niin mies luonnollisesti tekemään oma osansa kotitöistä.

Vierailija
4/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. klo 17, sen jälkeinen aika kotona on ihan ok mennä tasa-arvoisesti.

Työn tekeminen on paljon vaativampaa ja raskaampaa kuin kotona oleminen. Olen kumpaakin tehnyt.

Kaikki kotityöt olisi pitänyt tehdä jo silloin kun toinen tulee kotiin töistä.

Työtätekevä voi joutua menemään nukkumaan jo 20-21 välillä. On väärin että hän joutuisi ruveta hoitamaan lasta. Kotona oleva saa nukkua samaa aikaan kuin lapsi. Kotona oleva saa olla rennosti kotona (lapsi ei tosiaankaan tarvitse koko ajan vanhempaa).

Vierailija
5/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelua kaipaavan äitykän mies on ihan perseestä. Ei millään pahalla. Mikä se tuollainen aikuinen mies on, joka ei halua vaimonsa menevän töihin, mutta silti kitisee, kun tämä ei tuo rahaa talouteen. No se on juuri se liian helpolla kaiken saanut "mies". Etsipä kuule vain itsellesi vaikka se osa-aikatyö ja kun itsekin olet tienaamassa osan teidän perheenne rahoista, niin mies luonnollisesti tekemään oma osansa kotitöistä.

Eihän 1000 euroa ole edes palkka. Perheen tulot ei saa tippua toisen työhön menemisestä.

Toinen ei myöskään pakolla pysty olemaan poissa työstä. En minä ainakaan voisi olla osittain pois työstä.

Miksi mennä osa-aikaiseen? Miksi ei mennä koko päiväiseen työhön ja lapsi tarhaan?

Vierailija
6/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

systeemi niin että mies on päivätöissä n.16 saakka, sitten kun hän tulee kotiin hoidamme lapset aika tasan. koska mieheni on mielellään lastensa kanssa ja hänestä myös kodinhoito+lapset on rankka yhdistelmä (musta ei niin rankkaa koska meillä ei mitkään kauheen vaikeet lapset :)) meille siis molemmille sopii tämä systeemi, tosin kun vauva aika alkaa olemaan ohi ja olen edelleen kotona en tod. aijo pyytää miestäni auttamaan minua kotihommissa :) voi olla et oon tottunu kans pääsee helpolla kiitos mieheni! mutta muuta tukiverkostoa ei mulla oookkaan kiva et satuin löytää tommosen helmen :D

Myöhemmin miehesi elättää sinut ja sinä makaat himassa?

Kotitöissä ei mene edes tuntia päivässä. Oikeastaan edes joka päivä. Mitä sä oikein teet siellä kotonasi jos koko ajan pitää siivota?

Vierailija
7/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mies käy töissä, ei se koti mikään hotelli ole. Kyllä sille miehelle tekee ihan hyvää siivota omat sotkunsa, pestä omat pyykkinsä, vaihtaa lakanansa ja olla lapsen kanssa.

Olen kotona lasten takia, en ollakseni mieheni piika. Siksi en todellakaan passaa häntä siitä hyvästä, että hän tällä hetkellä maksaa 2/3 perheen kuluista.

Vai onko teillä niin, että kun mies on kesälomalla, ei hänen edelleenkään tarvitse olla lasten kanssa, koska nainen on elätti?

Vierailija
8/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tekeminen on paljon vaativampaa ja raskaampaa kuin kotona oleminen. Olen kumpaakin tehnyt.

Työtätekevä voi joutua menemään nukkumaan jo 20-21 välillä. On väärin että hän joutuisi ruveta hoitamaan lasta. Kotona oleva saa nukkua samaa aikaan kuin lapsi. Kotona oleva saa olla rennosti kotona (lapsi ei tosiaankaan tarvitse koko ajan vanhempaa).

niin eipä ne työt tekemällä lopu.

kuinka siistejä lapsia teillä on? meillä 1-vuotiaan suosikkipuuhaa on kiskoa kaikki lattialle, jatkuvasti!

eli kotitöitä sais tehdä koko ajan. ei kiitos! kyllä meillä oli se 8-16 about ku kumpikin teki hommansa ja sit illalla tasan. lasten kans kotona oleva joutuu usein heräilee koko yön, et ei ole välttämättä ollenkaan niin helppoa!

Vierailija
9/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

systeemi niin että mies on päivätöissä n.16 saakka, sitten kun hän tulee kotiin hoidamme lapset aika tasan. koska mieheni on mielellään lastensa kanssa ja hänestä myös kodinhoito+lapset on rankka yhdistelmä (musta ei niin rankkaa koska meillä ei mitkään kauheen vaikeet lapset :)) meille siis molemmille sopii tämä systeemi, tosin kun vauva aika alkaa olemaan ohi ja olen edelleen kotona en tod. aijo pyytää miestäni auttamaan minua kotihommissa :) voi olla et oon tottunu kans pääsee helpolla kiitos mieheni! mutta muuta tukiverkostoa ei mulla oookkaan kiva et satuin löytää tommosen helmen :D

Myöhemmin miehesi elättää sinut ja sinä makaat himassa?

Kotitöissä ei mene edes tuntia päivässä. Oikeastaan edes joka päivä. Mitä sä oikein teet siellä kotonasi jos koko ajan pitää siivota?

ei riehu, sotke, pullauttele, vedä kaapeista ja hyllyistä kamoja lattialle.. heittele ruokaa pitkin seiniä ja lattioita??

kyllä niiden perässä pitää juosta ja jälkiä korjata koko ajan.

Vierailija
10/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää ajattelutapa, että kotihommat ovat jotain paskahommia, joiden tekemistä vältellään ja kytätään, ettei joudu tekemään enempää kuin toinen. Luulen, että monelle maapallon ihmsiselle olisi luksusta imuroida tilavaa, kaunista kotia ja nostella pyykkejä koneesta. Olen kotiäiti ja teen valtaosan kotitöistä (lapset eivät ole enää aivan pieniä), enkä kaikista hommista niin paljon pidä, mutta olen yrittänyt muokata asennettani myönteisemmäksi. Ja onhan perheitä, joissa lapsen kanssa oleminenkin koetaan rasittavaksi työksi, pidetään lasta hoidossa ylimääräistäkin, mutta eron tullen tapellaan lapsista niin verisesti, kun ei niitä ainakaan exälle haluta antaa... Tasa-arvo ei ole sitä, että tehdään samoja asioita yhtä paljon, vaan kyse on kunnioituksesta.

Mutta meillä tuo kunnioitus puuttuu kokonaan. Ja olen pääosin yksin hoitanut lapset lähes aina, ja alan olla tosi väsynyt tähän kotonaolemiseen, riitojen ja kiukuttelun ratkaisemiseen, kaatuneiden maitojen pyyhkimiseen, työmäärään joka ei ikinä lopu. Mutta mies ei kunnioita minua yhtään - ja aina on vaatinut kunnioitusta minulta, ehkä en sitä ole tarpeeksi antanut. Mutta tilanne avioliiton suhteen alkaa olla kriisissä. Mutta lapset säälittävät. Jos menisin töihin, laittaisi kuitenkin isommat lapset tekemään kaikki kotityöt, ja heidän koulunsa kärsisi luultavasti siitä. Toki kotitöitä kuuluu tehdä ja hyvä opetella, mutta mielestäni nykyinen koulujärjestelmäkin vaatii paljon lapsilta.

Vaihtelua kaipaava äitykkä

Sä olet siis miehesi tahdosta kotiäitinä? Ja mies ei arvosta sinua? Kun lapset ovat hieman itsenäisempiä ja lähestytte eläkeikää, ottaa mies eron ja sinä jäät puille paljaille. olen nähnyt tällaista tapahtuvan. Sinä et ole tienannut itsellesi eläkettä, eikä sinulla ole työtä eikä uraa. RYHDISTÄYDY HYVÄ IHMINEN! Selvitä asiat tai lähde huonosta suhteesta!

Vierailija
11/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin miehesi elättää sinut ja sinä makaat himassa? Kotitöissä ei mene edes tuntia päivässä. Oikeastaan edes joka päivä. Mitä sä oikein teet siellä kotonasi jos koko ajan pitää siivota?

ei riehu, sotke, pullauttele, vedä kaapeista ja hyllyistä kamoja lattialle.. heittele ruokaa pitkin seiniä ja lattioita?? kyllä niiden perässä pitää juosta ja jälkiä korjata koko ajan.

Edes pienenä. Hanki sellainen häkki sille. Keskelle olohuonetta.

Mutta täällä puhuttiin myös vanhemmista lapsista. Kun monet naiset jää tarhaikäistäkin "hoitamaan" kotiin

Vierailija
12/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

j(lapsia alkoi tulemaan jo kesken opiskelujeni)

Miten tää on mahdollista :'D

Kyselee vapaaehtoisesti lapseton kolmevitonen

Vierailija
13/43 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muutakin kuin rahaa, esim. henkistä ja älyllistä vuorovaikutusta puolisoiden välillä..

Miksi nainen ei halua mennä töihin, olla muutakin kuin äiti/ vaimo/ kodinkone/"elätti"?

Avauksen mukaan lapsia on vain yksi leikki-ikäinen. Miten nainen näkee elämänsä esim. 5 vuoden päästä? Miten hän saa päivänsä kulumaan? Samat arkihommathan on kaikilla, niin sinkuilla kuin kahden työssäkäyvän aikuisen monilapsisilla perheillä - niihin on siis turha vedota.

Vierailija
14/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaisin nyt mennä osa-aika-töihin, mutta mies vastustaa, koska nuorin lapsi vasta 1,5v. Olen ehdottanut, että olisimme töissä vuoroviikoin, mutta koska minulla ei ole korkeaa koulutusta (lapsia alkoi tulemaan jo kesken opiskelujeni) eikä esittää heti mitään hyväpalkkaista työpaikkaa, niin sanoo ettei perheemme elä, jos alan käydä töissä. Onko mielestänne huono palkka, jos saisin esim. puoliaikatyöstä 1000e + mahd.jotain vuorotyölisiä?

Vaihtelua kaipaava äitykkä

Meillä tehtiin syksyllä päätös, että jään kotiin kahden kouluikäisen lapsen kanssa. Olin lentoemäntä, mutta tulot ei sillä alalla päätä huimaa ja vuorotyön lisäksi piti jonkun hoitaa koti ja lapsetkin. Mies matkustaa omassa työssään todella paljon ja on pitkiä päiviä töissä muutenkin.

Olen ollut tyytyväinen ratkaisuun eikä tulisi mieleenikään vaatia mieheltä kotitöitä! Ainoa asia mistä olen nurissut on lomat. Jos mies tienaa, on hänellä mielestään oikeus lähteä lämpimään pariksi viikkoa lepäämään. Jos minä haluan lähteä matkalle, olisi rahat säästettävä pienistä tuloistani ja se olisi tavallaan pois miehen lompakosta. Tämä asia kalvaa mieltäni, mutta kaiken kaikkiaan en valita. On hienoa voida olla kotona lapsia varten :)

Vierailija
15/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsen kanssa kotona kunnes lapsi oli 1,5 v. Maksoin lainanlyhennykset omalta osaltani säästöistäni, ostin uuteen asuntoon lähes kaikki kalusteet, mies osti mopon! Vauva oli vaativa, joka ilta meni 17-24 vauvaa syötellessä ja sylitellessä puoli vuotta. Mitä teki mies, makasi sohvalla ja joi kaljaa! Töissä kävi joo, mutta voin kertoa ettei hänen hommansa ainakaan mitään rankkaa ole, hyvin jaksoi käydä poikien kanssa pitkiä viikonloppuja juhlimassa ja pelejä katsomassa. Iltaisin teki ruuan kun olin tarpeeksi kauan huutanut, itse en päässyt mihinkään kun vauva koko ajan sylissä. Päivällä onneksi helpompaa, mutta silloin väsytti niin paljon yövalvominen ettei tullut mieleenkään alkaa siivoilemaan, etenkin kun vauva pelkäsi kovia ääniä. Synnytyksessä selkä hajosi, en pystynyt seisomaan 10 min kauempaa, hämmentele siinä soppakattilaa sitten! Voin sanoa että vitutti miehen makailu, hänen elämänsä ei muuttunut mihinkään mutta itse olin helvetissä! Ei siis suostunut lakanoitakaan vaihtamaan, no nyt nukutaan eri sängyissä, jos vaikka oppisi..asunut kuitenkin monta vuotta itsekseen, ettei ollut edes mikään äidin helmoista repäisty tapaus (tai niin luulin..)

Vierailija
16/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi.

Me olemme perhe, lapset ovat molempien vastuulla. Automaattisesti heidät hoidamme puoleksi kun miehenikin on kotona.

Kotitöitäkin hän tekee, vaatimatta. Minä teen sen mitä ehdin neljän lapsen hoidolta ja kuskaamiselta päivällä, aika paljon kylläkin. Ja mies sitten saattaa illalla täyttää tiskikoneen tms.

Kannatan keskustelua.

Vierailija
17/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä nyt ymmärrä, miks ei miehen tarttis hoitaa OMIA lapsiaan vain sen takia, että käy töissä? Ihan niin ku lapset ois pelkkä taakka! Kait se nyt on isänkin hommaa kasvattaa ja hoitaa omia lapsiaan ja luoda kiintymyssuhdetta!

Tietysti tää kotiäitiys on hieman eri homma pienten ja isojen lasten kanssa, mut en ymmärrä miks miehen ei tulisi osallistua kotitöihin vaan sen takia, et on päivisin töissä. Yhteistä kotiahan siinä eletään. Minä oon ainakin kotona hoitamassa lapsia ( vastaan niiden hyvinvoinnista ja virikkeistä). En sen takia, et koti loistaisi puhtauttaan ja mies saisi tulla pullantuoksuiseen kotiin.

Vierailija
18/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa laittaa kotioven kiinni ja unohtaa ne jokapäiväiset aina toistuvat jatkuvat , koskaan loppumattomat puutavat hommat. Mikähän työ on yhtä puuduttavaa, ehkä joku sarjatyö, vuodesta toiseen, ikinä se ei tul evalmiiksi, joka aamu aloitat samasta ja huomenna saat taas jatkaa siitä mihin jäit. Kodin ulkopuollle pääsevän ei tarvitse joka päivä toistaa samoja rutiineja, siivota samoja sotkuja ja pestä samaa pyykkiä ja huomata sen olleen taas illalla samassa sotkussa.

Ai nukkua samaan aikaan, ei ne kaikki lapset nuku ja jos nukkuu, en minä voi nukkua päivällä, tai sitten se vie minulta yöunet.

Työpaikalla näkee joka pv. muit aaikuisia ja saa jutella niiden kanssa, kuinkas kotona?

Millaisessa unelmakuplassa sinä niitä kotitöitä oikein teet?

Vierailija
19/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä töihin, jos siltä tuntuu! Vaihteluahan se on Sinulle ja se miehesikin pitäisi ymmärtää, Palkasta viis!

Vierailija
20/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä nyt ymmärrä, miks ei miehen tarttis hoitaa OMIA lapsiaan vain sen takia, että käy töissä? Ihan niin ku lapset ois pelkkä taakka! Kait se nyt on isänkin hommaa kasvattaa ja hoitaa omia lapsiaan ja luoda kiintymyssuhdetta! Tietysti tää kotiäitiys on hieman eri homma pienten ja isojen lasten kanssa, mut en ymmärrä miks miehen ei tulisi osallistua kotitöihin vaan sen takia, et on päivisin töissä. Yhteistä kotiahan siinä eletään. Minä oon ainakin kotona hoitamassa lapsia ( vastaan niiden hyvinvoinnista ja virikkeistä). En sen takia, et koti loistaisi puhtauttaan ja mies saisi tulla pullantuoksuiseen kotiin.

sitten lapst voi laittaa tarhaan.

On naurettavaa että joku sanoo työnteoksi sitä että hoitaa paria lasta.

Normaali työ on PALJON raskaampaa ja vaativampaa kuin muutaman lapsen hoito.

Tunnen paljon näitä kotiäitejä. Jostain syystä niillä on aikaa tehdä kaikkea mitä tavallisella töissä olijalla ei ole: nukkua päivällä, katsella telkkaria, kuunnella musiikkia, selailla nettiä tuntitolkulla, puhua puhelimessa kaikkea roskaa, askarrella omia juttuja jne. Missä työssä tollasia voi tehdä?

Miehelle pitäisi riittää että hän ELÄTTÄÄ naisen ja lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä