Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko miehen elätti- vaimo vaatia tasa-arvoa?.

Vierailija
08.08.2012 |

Voiko mielestänne nainen, joka on omasta päätöksestään kotona hoitamassa lasta, vaatia, että mies hoitaa tasapuolisesti kotia ja lasta?

Kyseessä ei ole vauvan äiti, vaan leikki-ikäisen. Mies on sitä mieltä, että naisen olisi aika palata töihin ja kantaa kortensa taloudelliseen kekoon.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies tulee töistä, alkaa YHTEINEN aika, jolloin tehdään puoliksi kaikki. Mies hoitaa vuoroilloin lasten iltapesut, ruokailut, sadunluvut ja nukkumaanmenot. Minulla on vapaa iltoja siinä missä miehellä, vaikka istunkin pvät kotona ja toinen lapsi vielä päiväkodissa 2x vko.

Mies tekee suurimman osan tai no melkein aina ruoat viikonloppusin, koska on siinä paljon parempi ja itsekkin siitä nauttii. Muuta kun ei oikein harrasta. Tekee myös helppoa arki ruokaa viikollakin.

Ja miksi ei tekisi, yhtä lailla hän on lapsia "tehnyt" kuin minäkin. Ja mitä sitten, vaikka minä kannoin ja synnytin, mä en todellakaan itse kanna vastuuta yksin vaikka miten olisin kotona. En mä yksin niitä lapsia alulle saanut ja yhtälailla koti on rakennettu yhdessä, YHTEISILLÄ rahoilla. Ja kyllä, meillä on silti rahat yhteiset, vaikka minä en tienää niistä penniäkään mitä nyt saan omat tuet (mitkä on yli 1000€ kk).

Ja ajatelkaa mammat, tämäkin ihan MIEHEN oma tahto, haluaa pitää huolta perheestään. Ja tekisi sen vaikka erottais, koska on vaan ihminen, joka ei tee mitään pakosta, vaan rakastaa perhettään ja tekee mitä vaan, että niillä hyvä olla. Enkä nyt tarkoita, että niskalimassa hampaat irvessä tekee duunia..me ehkä saadaan rahaa "helpommin" talolainakin pieni kun molemmilla suuret perinnöt alla ja miehellä hyvä palkkainen työ, päivätyö 8-16.

Itse en kyllä nyt ymmärrä, miks ei miehen tarttis hoitaa OMIA lapsiaan vain sen takia, että käy töissä? Ihan niin ku lapset ois pelkkä taakka! Kait se nyt on isänkin hommaa kasvattaa ja hoitaa omia lapsiaan ja luoda kiintymyssuhdetta! Tietysti tää kotiäitiys on hieman eri homma pienten ja isojen lasten kanssa, mut en ymmärrä miks miehen ei tulisi osallistua kotitöihin vaan sen takia, et on päivisin töissä. Yhteistä kotiahan siinä eletään. Minä oon ainakin kotona hoitamassa lapsia ( vastaan niiden hyvinvoinnista ja virikkeistä). En sen takia, et koti loistaisi puhtauttaan ja mies saisi tulla pullantuoksuiseen kotiin.

sitten lapst voi laittaa tarhaan.

On naurettavaa että joku sanoo työnteoksi sitä että hoitaa paria lasta.

Normaali työ on PALJON raskaampaa ja vaativampaa kuin muutaman lapsen hoito.

Tunnen paljon näitä kotiäitejä. Jostain syystä niillä on aikaa tehdä kaikkea mitä tavallisella töissä olijalla ei ole: nukkua päivällä, katsella telkkaria, kuunnella musiikkia, selailla nettiä tuntitolkulla, puhua puhelimessa kaikkea roskaa, askarrella omia juttuja jne. Missä työssä tollasia voi tehdä?

Miehelle pitäisi riittää että hän ELÄTTÄÄ naisen ja lapset.

Vierailija
22/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä nyt ymmärrä, miks ei miehen tarttis hoitaa OMIA lapsiaan vain sen takia, että käy töissä? Ihan niin ku lapset ois pelkkä taakka! Kait se nyt on isänkin hommaa kasvattaa ja hoitaa omia lapsiaan ja luoda kiintymyssuhdetta! Tietysti tää kotiäitiys on hieman eri homma pienten ja isojen lasten kanssa, mut en ymmärrä miks miehen ei tulisi osallistua kotitöihin vaan sen takia, et on päivisin töissä. Yhteistä kotiahan siinä eletään. Minä oon ainakin kotona hoitamassa lapsia ( vastaan niiden hyvinvoinnista ja virikkeistä). En sen takia, et koti loistaisi puhtauttaan ja mies saisi tulla pullantuoksuiseen kotiin.

sitten lapst voi laittaa tarhaan.

On naurettavaa että joku sanoo työnteoksi sitä että hoitaa paria lasta.

Normaali työ on PALJON raskaampaa ja vaativampaa kuin muutaman lapsen hoito.

Tunnen paljon näitä kotiäitejä. Jostain syystä niillä on aikaa tehdä kaikkea mitä tavallisella töissä olijalla ei ole: nukkua päivällä, katsella telkkaria, kuunnella musiikkia, selailla nettiä tuntitolkulla, puhua puhelimessa kaikkea roskaa, askarrella omia juttuja jne. Missä työssä tollasia voi tehdä?

Miehelle pitäisi riittää että hän ELÄTTÄÄ naisen ja lapset.

ei välttämättä ole näin

työ todellakin voi olla paljon paljon helpompaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö puoletkaan, jotka haukkuvat tuttavien / naapureiden tilanteita OIKEASTI mitä sillä on taloudellinen tilanne / miten sitä hoidetaan?

Minun mies on toimitusjohtaja ja monet tutut kilpaan herkuttelee tietävänsä miten minä vaan istun kotona, elän miehen rahoilla ja mies ostaa / hoitaa kaikki taloudelliset jutut. Minä siis käytän häikäilemättömästi miestäni vaan hyväkseni. Voi kun pääsisin aina kärpäseksi kattoon kuulemaan noita panetteluja mistä ihmiset saa elämäänsä virtaa :D

Kuitenkin tosiasia on se, että minä ostin aikoinaan kaikki huonekalut, sohvat, kirjahyllyt, pöydät / tulit, tekstiilit omista rahoistani, taloon laitettiin molemmat perinnöstä rahaa, ostin oman auton. Mutta nämä juoruakat tietenkin "tiesivät" paremmin ja kyllä suu kävi, miten meillä mies kaiken on hankkinut ja maksanut ja minä olen joku nirppis, ylpeä toimitusjohtajan pikkuvaimo. Ja vaikka ne ihmiset menetti kyllä kaikki pisteensä mun silmissä, eihän se silti ollut kivaa kuultavaa. Mutta kun ei ihmiset vaivaudu ottamaan selville..kuhan saa jauhaa p*skaa!

Vierailija
24/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa sitä että kumpikin ovat tasa-arvoisesti hoitamassa perheen asioita. Jos nainen on kotiäitinä niin hän on sen valinnan tehnyt ja kantaa myös seuraukset. Vaikka miehen työ ei olisi raskainta mahdollista laatua niin hän kuitenkin tuo rahat kotiin ja sitä pitää kunnioittaa. Miehen tullessa töistä kotiin on perheen yhteistä aikaa. Ihmettelen miehiä jotka alistuvat töiden jälkeen hoitamaan vielä kodin ja lapset. Eihän tuossa ole vapaa-aikaa silloin kenelläkään muulla kuin naisella. Mutta olen huomannut että moni nainen ei omista tarpeeksi isoa aivokapasiteettia tuon asian tajuamiseen. Todella itsekästä porukkaa. Jos olisin mies niin pistäisin tuollaisen lahjahevosen pihalle. Katsokoon sitten miten pärjää nainen taloudellisesti. Olisi jopa parempi kuin sossu ja kela lopettaisivat hyysäämästä niin elämän toisasiat kirkastuisivat kerralla.

Vierailija
25/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa sitä että kumpikin ovat tasa-arvoisesti hoitamassa perheen asioita. Jos nainen on kotiäitinä niin hän on sen valinnan tehnyt ja kantaa myös seuraukset. Vaikka miehen työ ei olisi raskainta mahdollista laatua niin hän kuitenkin tuo rahat kotiin ja sitä pitää kunnioittaa. Miehen tullessa töistä kotiin on perheen yhteistä aikaa. Ihmettelen miehiä jotka alistuvat töiden jälkeen hoitamaan vielä kodin ja lapset. Eihän tuossa ole vapaa-aikaa silloin kenelläkään muulla kuin naisella. Mutta olen huomannut että moni nainen ei omista tarpeeksi isoa aivokapasiteettia tuon asian tajuamiseen. Todella itsekästä porukkaa. Jos olisin mies niin pistäisin tuollaisen lahjahevosen pihalle. Katsokoon sitten miten pärjää nainen taloudellisesti. Olisi jopa parempi kuin sossu ja kela lopettaisivat hyysäämästä niin elämän toisasiat kirkastuisivat kerralla.

Vierailija
26/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... myös hoitaa kodin.

Lapsen kanssa voi pyytää apua, mutta ei suinkaan niin, että lapsi lykätään isälleen, kun tämä tulee töistä kotiin.

Vierailija
27/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta on kohtuutonta jos naisen työnä on kodin ja lasten hoito yhteisestä päätöksestä, että hän silti vaatisi miestä osallistumaan ansiotyönsä lisäksi "tasapuolisesti" kotitöihinkin. Minusta siinä ei ole mitään tasapuolista ja tasa-arvoista. Jos työnjaoksi on sovittu että mies tienaa rahat ja nainen hoitaa kodin, niin kyllähän naisen sitten kuuluu hoitaa ne kotihommat.

Mulla ei siis itsellä ole mitään kotiäitejä vastaan ja olen itse ollut sellainen peräti 9 vuotta. Mieleenkään ei olisi tullut vaatia miestä osallistumaan esim. siivouksiin, ruoanlaittoon tai lasten perushoitoon kun olin kotiäitinä. En kokenut sitä mitenkään epätasa-arvoiseksi, päinvastoin, itse asiassa koskaan en ole elantoani töissä niin helpolla ansainnut kuin mitä sain sen kahden lapsen kotiäitinä.

Vierailija
28/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että ei voi olettaa että mies hoitaa tasapuolisesti kotia jos on päivät töissä ja vaimo kotona ja lapsi tosiaan jo leikki-ikäinen. Toisaalta se on ihan parin oma asia miten asian hoitaa ja näkee, kunhan pääsevät yhteisymmärrykseen. Ulkopuolisten mielipiteet on sitten ihan yks ja sama.

Vierailija
29/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että parisuhteessa kumpikaan voisi yksipuolisesti tehdä päätöksiä. Perhe on yhteinen yritys.

Jos toinen elättää koko perheen , kyllä toisen on syytä jollain muulla tavalla hoitaa sitten oma osuutensa perheen hyvinvoinnista.

Meillä minä olen kotiäiti, mies käy töissä. Hoidan suurimman osan lasten, perheen ja kodin asioista. Toki mieskin osallistuu. Eri tilanne oli silloin, kun olin kotihoidontuella ja lapset olivat pieniä. Minun pääasiallinen työni oli hoitaa lapset, kyllä kotihommia jaettiin reilustikin silloin.

Vierailija
30/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis toinen pariskunnasta tekee töitä rahan ansaitsemiseksi niin tottakai hänelle silloin kuuluu vähemmän koditöistä ja lasten hoitotöistä. Jotain niistäkin toki kuuluu - kukaan ei voi kulkea ympäriinsä vain sotkien - mutta ei yhtä suuri osuus kuin kotona olevalle puolisolle. Ei se olisi tasa-arvoa.

Vierailija
31/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kotona hoitamassa KOULUIKÄISTÄ lasta ja silti mä en kyennyt hoitamaan normaaleja siivouksia ja pyykkäyksiä, vaan ne jäi töissäkäyvälle miehelle. Mut se lapsi olikin pahasti sairas ja vaikeahoitoinen.

Vierailija
32/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska olen kotona lasten kanssa niin minä hoidan tietysti enemmän lapsia ja hoidan kaikki kotityöt koska mies on päivät töissä.

Toki mies on lasten kanssa iltaisin ja kuskaa vaikka harrastuksiin ja viikonloppuisin teemme yhdessä "vähän parempaa" ruokaa ja teemme perhejuttuja yhdessä.

Mutta esim.raha-asiat päätämme yhdessä ja olemme tasa-arvoiset kumppanit ja tiimi. Toimii meillä koska rakastamme ja kunnioitamme toisiamme ja mieheni ei ole mitenkään "parempi ihminen" vaikka käykin töissä ja tuo rahat taloon vaan kyllä molemmille riittää hommaa ihan tarpeeksi.

Mieheni on myös antelias luonne eli ei ole pihi "omistaan" vaan perhe jakaa kaiken niin rahat kuin ilot ja surutkin.

Vierailija
33/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen äiti tekee 20 h työviikkoa, lapset hoidossa. Mies tekee pitkää päivää ja kun tulee kotiin hyppää vaimo autoon ja on aina loppu illan pois --> omaa aikaa varmaan. Mies tekee myös ruuat, käy kaupassa yms. yms. Parhaimpia vaatimuksia on ollut ne, kun mies hakee kesken työpäivän lapset hoidosta ja lähtee takaisin töihin. Vaimo kahvittelee kaverinsa kanssa samaan aikaan kotona, päiväkotiin matkaa n. 400 metriä. Onhan se ylivoimaista sopia kyläily sellaiseen ajankohtaan, että lapsia ei silloin tarvitse hakea hoidosta.

Vierailija
34/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaisin nyt mennä osa-aika-töihin, mutta mies vastustaa, koska nuorin lapsi vasta 1,5v. Olen ehdottanut, että olisimme töissä vuoroviikoin, mutta koska minulla ei ole korkeaa koulutusta (lapsia alkoi tulemaan jo kesken opiskelujeni) eikä esittää heti mitään hyväpalkkaista työpaikkaa, niin sanoo ettei perheemme elä, jos alan käydä töissä. Onko mielestänne huono palkka, jos saisin esim. puoliaikatyöstä 1000e + mahd.jotain vuorotyölisiä?

Vaihtelua kaipaava äitykkä

Vierailija
35/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koti ja lapsi ovat yhteiset riippumatta siitä, kuka on töissä ja kuka kotona. Tasa-arvo näissä asioissa voi tosin olla vain silloin, kun toinen ei ole töissä. Ei voi vaatia, että mies jää pois töistä, koska lapsi pitää viedä neuvolaan.

Vierailija
36/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää ajattelutapa, että kotihommat ovat jotain paskahommia, joiden tekemistä vältellään ja kytätään, ettei joudu tekemään enempää kuin toinen. Luulen, että monelle maapallon ihmsiselle olisi luksusta imuroida tilavaa, kaunista kotia ja nostella pyykkejä koneesta. Olen kotiäiti ja teen valtaosan kotitöistä (lapset eivät ole enää aivan pieniä), enkä kaikista hommista niin paljon pidä, mutta olen yrittänyt muokata asennettani myönteisemmäksi. Ja onhan perheitä, joissa lapsen kanssa oleminenkin koetaan rasittavaksi työksi, pidetään lasta hoidossa ylimääräistäkin, mutta eron tullen tapellaan lapsista niin verisesti, kun ei niitä ainakaan exälle haluta antaa... Tasa-arvo ei ole sitä, että tehdään samoja asioita yhtä paljon, vaan kyse on kunnioituksesta.

Vierailija
37/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. klo 17, sen jälkeinen aika kotona on ihan ok mennä tasa-arvoisesti.

Vierailija
38/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska olen kotona lasten kanssa niin minä hoidan tietysti enemmän lapsia ja hoidan kaikki kotityöt koska mies on päivät töissä.

Toki mies on lasten kanssa iltaisin ja kuskaa vaikka harrastuksiin ja viikonloppuisin teemme yhdessä "vähän parempaa" ruokaa ja teemme perhejuttuja yhdessä.

Mutta esim.raha-asiat päätämme yhdessä ja olemme tasa-arvoiset kumppanit ja tiimi. Toimii meillä koska rakastamme ja kunnioitamme toisiamme ja mieheni ei ole mitenkään "parempi ihminen" vaikka käykin töissä ja tuo rahat taloon vaan kyllä molemmille riittää hommaa ihan tarpeeksi.

Mieheni on myös antelias luonne eli ei ole pihi "omistaan" vaan perhe jakaa kaiken niin rahat kuin ilot ja surutkin.

meillä mieheni juuri painotti, että hän ei ole mikään "kumppani"... Minä olen nimenomaan b-luokan kansalainen, koska en tuo rahaa kotiin. ja väsyneenä en jaksa kauhean tiptop-siivoa pitää (4 alle kouluikäistä) ja siitäkin mies lähes päivittäin valittaa. Ei oikein motivoi tämä kotiäitiys enää, kun kaikesta saan vaan valitusta.

Vierailija
39/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää ajattelutapa, että kotihommat ovat jotain paskahommia, joiden tekemistä vältellään ja kytätään, ettei joudu tekemään enempää kuin toinen. Luulen, että monelle maapallon ihmsiselle olisi luksusta imuroida tilavaa, kaunista kotia ja nostella pyykkejä koneesta. Olen kotiäiti ja teen valtaosan kotitöistä (lapset eivät ole enää aivan pieniä), enkä kaikista hommista niin paljon pidä, mutta olen yrittänyt muokata asennettani myönteisemmäksi. Ja onhan perheitä, joissa lapsen kanssa oleminenkin koetaan rasittavaksi työksi, pidetään lasta hoidossa ylimääräistäkin, mutta eron tullen tapellaan lapsista niin verisesti, kun ei niitä ainakaan exälle haluta antaa... Tasa-arvo ei ole sitä, että tehdään samoja asioita yhtä paljon, vaan kyse on kunnioituksesta.

Mutta meillä tuo kunnioitus puuttuu kokonaan. Ja olen pääosin yksin hoitanut lapset lähes aina, ja alan olla tosi väsynyt tähän kotonaolemiseen, riitojen ja kiukuttelun ratkaisemiseen, kaatuneiden maitojen pyyhkimiseen, työmäärään joka ei ikinä lopu. Mutta mies ei kunnioita minua yhtään - ja aina on vaatinut kunnioitusta minulta, ehkä en sitä ole tarpeeksi antanut. Mutta tilanne avioliiton suhteen alkaa olla kriisissä. Mutta lapset säälittävät. Jos menisin töihin, laittaisi kuitenkin isommat lapset tekemään kaikki kotityöt, ja heidän koulunsa kärsisi luultavasti siitä. Toki kotitöitä kuuluu tehdä ja hyvä opetella, mutta mielestäni nykyinen koulujärjestelmäkin vaatii paljon lapsilta.

Vierailija
40/43 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että kaipaat (ymmärrettävästi) vaihtelua enemmänkin mieheen kuin kodin- ja lastenhoitoon. Jos mies haluaa, että olet kotona ja sen kotonaolon takia ei sinua arvosta, ei tule arvostamaan ikinä, teet mitä tahansa. Vakavan keskustelun paikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi