Maatilan sukupolvenvaihdos/tyttären kohtelu
Olen 37v nainen Etelä-Suomesta. Kotitilallani tehtiin sukupolven vaihdos muutama vuosi sitten. Minua ei informoitu asiasta mitenkään. Arvokas tila ja 200 hehtaaria metsää siirrettiin veljeni nimiin. Hän ei maksanut tilasta mitään mutta otti velan omiin nimiinsä. Velka on ehkä noin 1/5 - 1/6 tilan arvosta.
Veljeni ei kuitenkaan enää jatka päätoimista maanviljelyä. Vanhempani ovat pyörittäneet tilan peltojen viljelyä muutamat vuodet mutta sekin kohta loppuu. Veljeni käy työssä muualla eikä viljele tilaa. Onko tässä kaikki mennyt oikein? Eikö kyseessä oikeammin ollut lahja eikä sukupolvenvaihdoskauppa? Mitään lahjoitusta ei kuitenkaan tehty. Miten tila voidaan siirtää sukupolvenvaihdoskauppana henkilölle, joka ei enää tilaa päätoimisena viljelijänä jatka?
Vaikka suoraan ei sanottu, olen varma että minut asetettiin eriarvoiseen asemaan koska olen nainen. Mitään muuta syytä ei ole. Veljeni ei ole maanviljelijä eikä sellaiseksi edes aio ryhtyä. Näennäinen "Sukupolvenvaihdos" oli vain helppo tapa sivuuttaa minut perinnönjaossa.
Voinko tehdä asiasta jutun oikeuteen tai pyytää tutkintaa veronkierrosta (eirtyisesti lahjaveron/perintöveron). Vanhempani perustelivat asiaa sillä "että kysessää on sukutila". Ilmeisesti naisena en "kuulu sukuun". Ei tämä näin voi mennä. Välini sukuun ovat katkenneet mutta haluan reilua kohtelua, vaikka sitten oikeuden kautta.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:22"]
Ilmeisesti et halua väleissä pysyä, tai olet köyhä ja ahne paska kuten näissä kirjoituksissa mainitaan. Tulitko ajatelleeksi sitä?
[/quote]
Miksi pitäisi yrittää pysytellä väleissä, jos vanhemmat ovat täysin sivuuttaneet tyttären eikä veljenkään mieleen ole tullut kysellä, että mites sisko? Sellaisella suvulla ei ole mitään virkaa.
Vaimo saa haluamansa, mut muista että kun sisko kuulee niin ei hän varmasti siitä pidä, että osattomaksi jää. Tätähän et tullut ajatelleeksi, kun oma lehmä on ojassa. Tunteet ja tasa-arvo ei tainnut olla päälimmäisenä mielessä. Kyl se siskokin varmasti osansa haluaisi vaikkei jatkajaksi tahtoisikaan, jos sille joku asiat oikealla tavalla puolueettomasti kertois mitä se perinnässå sit joskus tarkoittaa.
Tekstisi kyllä todella paljastaa, että sekä miehesi että sinä olette ahneita kun salassa asiaa hoidatte. Toisaalta vakka kantensa valinnut. Taidat pian erota ukostasikin, jotta saisit kaiken itselle kun sukukin jo rasittaa...tässä yksi esimerkki mihin perinnöt häviää, kun kaikentakaa paljastuu manipuloiva vaimo?
Se joka osuuttaan vaatii ei ole ahne vaan se joka tilan saa eikä aio maksaa osuutta sisaruksille missään muodossa!
Nalle on nykyään ruotsin kansalainen, ihan vaan tiedoksi. Kaikki eivät edes halua jatkaa mitään konkurssikypsää tilaa. Silloinhan järkevintä on myynti jollekin ja rahat jakoon, jos jotain velkojen jälkeen jää. Ompahan ainakin tasapuolista kaikille. Heh, sittempä se talonpoikakin voi hankkia oikeita töitä, jossa tienaa eikä elää enää vanhempien siivellä! Suomessa tuntuu vallitsevan edelleen jotkut keskiajan lait, ja röyhkeimmät käyttävät kaikki porsaanreiät hyväkseen.
Tottakai saa olla kateellinen sille joka saa kaiken ja muut eivät mitään, olishan se saajakin kateellinen jollekin muulle ellei itse tilaa saisi. Eikö ihmisillä ole enää mitää käsitystä moraalista, oikeasta ja värästä sekä tasa-arvoisesta kohtelusta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2012 klo 20:16"]Mitään ei hänen kertomansa perusteella ole tehty lainopillisesti väärin.
Täytyy tunnustaa, että itsekin olen tilallinen. Spv:n kautta tila saatu haltuun kauppahinnalla, joka on noin neljäsosa käyvästä arvosta. Periaatteessa minusta tuli siis rikas yhdessä yössä, mutta käytäntö on toinen.
Minä säilytän suvun omaisuutta seuraaville polville. Tilan arvo on ikäänkuin kuollutta painoa, joka ei ole realisoitavissa.
Meillä ei onneksi esiintynyt sisarkateutta, mutta olen lähipiirissä seurannut joitakin tapauksia, missä sisarusten vaateet ovat ajaneet muuten reippaat nuoret jatkajat aikamoisiin taloudellisiin ongelmiin. Valitettavasti paras ja ainoa tapa tehdä onnistunut spv on yleensä se, jossa muut sisarukset jäävät kokonaan tai lähes kokonaan ilman omaa perintöosuuttaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:22"]
Ilmeisesti et halua väleissä pysyä, tai olet köyhä ja ahne paska kuten näissä kirjoituksissa mainitaan. Tulitko ajatelleeksi sitä?
[/quote]
Miksi pitäisi yrittää pysytellä väleissä, jos vanhemmat ovat täysin sivuuttaneet tyttären eikä veljenkään mieleen ole tullut kysellä, että mites sisko? Sellaisella suvulla ei ole mitään virkaa.
[/quote]
Eipä ainakaan teidän maine tuosta tempauksesta kohene. Homma on lapsellista, et aikuiset ihmiset käyttäytyy kuin penikat, jos suvulla ei susta ole virkaa niin oletko joku mailman napa. Toivottavasti sitten pärjäätte kaksin, sillä muilta on turha sen jälkeen apua pyydellä. Eikö joku rehtiys pitäisi tässäkin olla. Asetuppa itsehetkeksisen siskon asemaan ja mieti, miltä sesinusta ja teistä silloin tuntuisi. Olisitko siskona osaasi tyytyväinen? Onko kasvatuksessanne joku mennyt pahasti pieleen kunarvoina on pelkkä itsekeskeisyys, rahan ja mammonan tavoittelu keinoja kaihtamatta??? Hävetkää!
Lakiosa, jota voi pyytää on puolet perintöosuudesta. Summaa vaikea arvioida koska lunastusarvo voi olla jopa seitsemäsosa kokonaisuuden todellisesta arvosta ja titenkin se yleensä halvimmalla ja eniten verohelpotuksia saatavalla mallilla toteutuu. Eli esim. N 500 000 arvoinenkokonaisuus, jonka pienin verotusarvo n.60 000 ja se jaettuna sisarusten määrällä ja siitä osuudest vielä puolet pois on lakiosuutesi, eli melko pieni summa verrattuna kokonaiseen todelliseen arvoon. Ei sisarusten kannata olla sinisilmäisiä vaanvaatia osuuttaan! ÄLKÄÄ ANTAKO VEDOTA TUNTEISIINNE, SILLOIN TEITÄ HÖYNÄYTETÄÄN JA KUNNOLLA. Se on tilan saajanongelma ja häpeä elleimaksa sisaruksilleen, hävetkää todellakin ahneuttane! Pidä puolesi, koska muut sitä eivät koskaan talousasioissa tee. Jos välit katkeavat, ei se ainakaan sisarusten syy ole, he hakevat vaan oikeutta ja tasa-arvoa!
Harva näyttää miettivän, että mitä tapahtuu Suomen maataloudelle, jos joka tila pilkotaan jokaisessa sukupolvenvaihdoksessa jaettavaksi jokaiselle sisarukselle. Tilat pienenevät sukupolvi sukupolvelta ja pian koko maasta ei löydy yhtään kannattavaa maatilaa.
Miksi se osattomaksi jäävä tytär on ahnepaska, jos vaatii edes lakiosuuttaan? Eikö se koko tilan ja talon saava poika ole ihan yhtä ahne?
Laissa on käsittääkseni erikseen elinkelpoisia maatiloja koskeva pykälä, että sen saa jättää jakamattomana jatkavalle perilliselle. Se ei kuitenkaan poista muiden sisarusten oikeutta lakiosaan.
Mutta lakiosan saa vasta perintönä, eli sitten kun perittävä on kuollut.
Björn Wahlroos on Suomen suurimpia viljelijöitä ja tukien saajia- luulette että itse hoitaa työt? Käy muualla töissä!
Ei ap: la ole mitään nokankopauttamista, maatila on yritys mikä myydään eikä mikään perintö lapsille. Lähes sama homma yyksityisyrityksissä, pitäisikö joku muukinyritys aina vanhempien eeläkkeelle jäädessä myydä ja säästää rahat lapsille perinnöksi? Johan tuokin, että ap: n vanhemmille jää vain pikkuinen mökki ja velkaa niskaan, kertoo sen, että ilman sukupolvenvaihdos maat ja mmetsät olisi pitänyt myydä kuitatakseen velat pois. Ihan sama perintö silloin ap: tä olisi odottamassa, vanhemmilla vaan paha mieli kun sukutila meni ja vieraat vviljelee. Tässä on kyse vain sisarkateudesta. Jostainsyystä vanhempasi vvalitsivat veljesi, ymmärrän että tästä syystä olet katkera. Kaupan olisi voinut hoitaa myös jakamatta teille molemmille yhtymänä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 06:23"]Meillä tehdään sukupolven vaihdos pian. Eipä ole tullut mieleenkään että Pitäis miehen sisaruksilta lupa kysyä! :0
[/quote]
Siis et ilmeisesti haluakaan pysyä väleissä, vaan ajat muut mieluust ulos pois jaloista jaolet itse ahne kusipää... mulle heti kaikki nyt taitaa olla mottosi.