Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja pakottaa lapsen syömään haarukka

Vierailija
07.08.2012 |

vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.

Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.

Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?

Kommentit (175)

Vierailija
1/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädessä ja osan aikaa oikeassa kädessä. Kun syön esimerkiksi pihviä niin leikatessa veitsi on oikeassa kädessä, kun pala on leikattu vaihdan veitsen vasempaan käteen ja haarukan oikeaan jne.

Vierailija
2/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ikinä ajatelleet että sille on joku syykin?

Kun kaikki ruokailijat pitävät haarukkaa vasemmassa ja veitseä oikeassa vältytään ahtaassakin ruokailutilassa "yhteentörmäyksiltä". Hävettää haarukkaa oikeassa kädessä pitävien puolessa - ja sitten vielä valitetaan kun on niin ahdasta. Paskanmarjat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(En pysty lukemana loppuun kommentoimatta, pahoittelen jos tulee toistoa.)

Tottakai alkusalaatti haarukalla, pasta haarukalla ja lusikalla jne.

Mistä lähtien pasta on syöty haarukalla ja lusikalla?! :O Paitsi ihan taaperot ehkä. Älkää nyt vaan siellä Nobel-illallisilla lusikkaa tuohon käyttäkö!

Vierailija
4/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat joutuvat opettamaan monenlaisia asioita myös pöytätapoihin liittyen. Joissakin perheissä on ihan ok syödä vain sitä mitä haluaa (lihapullapäivänä koulussa kuuluu siis ottaa 30 lihapullaa, muttei perunoita ja salaattia "koska mä en pidä niistä") tai istua ruokapöydässä jalat pepun alla, lippalakki päässä. Koulun tehtävä on sosiaalistaa oppilaita ympäröivään yhteiskuntaan. Ainakin toistaiseksi vielä hyvät pöytätavat ovat pääsääntöisesti kunniassa. Vaikka joku ei olisi ikimaailmassa kuullut hyviin pöytätapoihin liittyvistä asioista (mm.haarukan ja veitsen oikea käyttö, oikea lusikkaote jne.)opetajan tehtäviin kuuluu sitkeästi opettaa näitä. Musiikin ja käsityön tunneillakin opetetaan oikeita otteita nokkahuilunsoitossa, neulomisessa jne.

t. ope

Vierailija
5/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(En pysty lukemana loppuun kommentoimatta, pahoittelen jos tulee toistoa.)

Tottakai alkusalaatti haarukalla, pasta haarukalla ja lusikalla jne.

Mistä lähtien pasta on syöty haarukalla ja lusikalla?! :O Paitsi ihan taaperot ehkä. Älkää nyt vaan siellä Nobel-illallisilla lusikkaa tuohon käyttäkö!

Vierailija
6/175 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, ei ollu haarukoita! Käsin vedettiin soppaa kattilasta.

Vierailija
7/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealla leikataan, sen takia se haarukka on (oikeakätisellä ainakin) vasemmassa kädessä, parempi opetella nyt heti oikea tapa.

En ollut huomannut (!), että oma tokaluokkalaiseni syö väärin päin, ja sitä kitketään juuri.

Vierailija
8/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja veitsi oikeassa kädessä. Ohjaan oppilaitani aina tähän tapaan, se kuuluu mielestäni osata. Meidän koulussa ainoastaan esikoululaiset syövät pelkällä haarukalla, muut käyttävät sekä haarukkaa että veistä. t. luokanopettaja

Vierailija
9/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina syönyt haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa.

Enpä tiennyt, että tähänkin on joku "etiketti" :o

Vierailija
10/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko tuollaiseen kiinnitetään huomiota? Olisko parempi varmistaa, että kaikki ylipäänsä syö sen ruokansa ja jos mahdollista, vielä niin ettei kauheasti ole ruokaa lattialla?

Vierailija
11/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan perusasioita pöytätavoissahan tuo on. Miten voi olla, että aikuinen ihminen ei sitä tiedä?

Vierailija
12/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi koskaan tietää, millaisessa seurasssa lapsesi joutuu/pääsee syömään elämässään. Ruokailu- ja käytöstavat kertovat ihmisestä yllättävän paljon, ja ikävä kyllä, monet ihmiset tekevät niiden perusteella päätelmiä kanssaihmistä. Kannattaa siis opetella ja opettaa syömään oikein mahdollisimman nuorena, kun oppiminen on vielä helppoa.

Vierailija
13/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja veitsi oikeassa kädessä. Ohjaan oppilaitani aina tähän tapaan, se kuuluu mielestäni osata. Meidän koulussa ainoastaan esikoululaiset syövät pelkällä haarukalla, muut käyttävät sekä haarukkaa että veistä. t. luokanopettaja

käytän sekä haarukkaa ja veistä! Kyse onkin vain siitä eikö niitä voi pitää kummassa kädessä se itselle tuntuu helpommalta?

Minulle esim. juuri tuo veitsellä leikkaaminen on paljon helmpompaa noin päin että haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa.

Ehkä se sitten johtuu siitä että olen ilmeisesti osittain molempikätinen. Kirjoitan kyllä vain oikealla, mutta esim. meikkaan kasvojen vasemman puolen vasemmalla kädellä ja oikean oikealla.

Ihmettelen myös tuollaista "oikea tapa" perustelua, äitinikin (vasenkätinen) muistelee miten 50-luvulla koulussa opettaja löi kepillä sormille ja laittoi mm. purkamaan ja neulomaan uudestaan lapaset niin kauan että oppi tekemään sen "oikein" eli oikeakätisten tapaan.

Vierailija
14/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se noin päin tietenkään oikein ole. Kyllä mä kiinnittäisin siihen huomiota, jos aikuinen ihminen syö väärinpäin. Tulee väistämättä vähän sivistymätön vaikutelma. En nyt tuomitse sinua ap, mutta misi et halua, että lapsesi oppii oikean tavan? Jos lapsena oppii ja sisäistää etiketit, niitä ei tarvitse aikuisena enää murehtia, vaan tulevat luonnostaan.

Vierailija
15/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaisi vetää johtopäätöksiä sivistyksestäni sen perusteella, että pidänkö veistä vasemmassa vai oikeassa kädessä syödessäni..

t. ap

Vierailija
16/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina syönyt haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa.

Enpä tiennyt, että tähänkin on joku "etiketti" :o

Opetetaanhan tuo jo päivähoidossa tai viimeistään alakoulussa, jos vanhemmat eivät ole opettaneet. Jopa mun vasenkätinen poika on opetellut syömään niin, että veitsi on oikeassa ja haarukka vasemmassa.

Vierailija
17/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasemmassa kädessä. On kuulemma huono tapa syödä toisinpäin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Lapsi tuntuu olevan nyt myös kovin huolissaan äitinsä huonotapaisuudesta, olen nimittäin itse aina syönyt haarukka oikeassa kädessä.

Olen oikeakätinen, mutta haarukka vasemmassa kädessä syöminen tuntuu mahdottomalta enkä toisaalta näe mitään järjellistä syytä miksi pitäisi opetella syömään niin päin.

Onko tosiaan aivan täysin vastoin etikettiä syödä haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä? Jos siis kuitenkin syö suunnilleen sivistyneesti sekä haarukan että veitsen kanssa?

kuka nyt jaksaa miettiä etikettiä ihan arkipäivänä, kunhan syö. Me syömme kaikki kotona pelkällä haarukalla, siis yhdellä kädellä, lähes kaikki ruuat. Ilmeisesti kelpaa myös koulussa, kun ei ole kuulunut palautetta.

Vierailija
18/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko tuollaiseen kiinnitetään huomiota? Olisko parempi varmistaa, että kaikki ylipäänsä syö sen ruokansa ja jos mahdollista, vielä niin ettei kauheasti ole ruokaa lattialla?

Ja myös noihin mainitsemiisi asioihin. Arvaapa huviksesi montako kertaa yhden ruokailun aikana nousen paikaltani ohjaamaan oppilaiden ruokailua?? Aika monta... t. se ope

Vierailija
19/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivistyksen rappion. Tavoilla ei ole mitään väliä!

Vierailija
20/175 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei osaa käyttää ruokailuvälineitä oikein päin. Toki esim. kotona voi joskus syödä vaikka pelkällä haarukalla, mutta oikea tapa on syytä tietää ja hallita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme