Mitä teidän tulevat ekaluokkalaiset EI osaa?
Meillä poika ei osaa kuoria perunoita, ei osaa solmia kengännauhoja, ei saa farkkujen nappia ja vetoketjua kiinni, ei pyyhi itse pyllyä, ei käy yksin suihkussa, ei petaa sänkyä... jne... olenko kasvattanut lapsesta uusavuttoman?
Kommentit (58)
Meidän muksumme ei vielä toukokuun lopulla osannut pyyhkiä, mutta kesäkuun alussa jäi lomalle eskarista. Sovimme isovanhempien kanssa, että viemme nuoremman sisaruksen kahdeksaksi päiväkotiin ja että isovanhemmat tulevat isompaa hakemaan yhdeksältä (meillä oli syymme toimia näin). Esikoinen joutui siis olemaan ehkä tunnin yksin kotona. Siinä sitä sitten eräänä aamuna tuli pakottava tarve käydä kakalla ja kun ei ollut vaihtoehtoja, niin pepun pyyhkiminen onnistui. Veikkaan, että nämä pyyhkimättömyyttä ihmettelevät ovat tyttölasten vanhempia. Kun poika kakkaa kerran päivässä ja yleensä töihinlähtökiireessä, kun tunnelma on muutenkin kireä, niin ne pyyhkimisharjoitukset tuppaavat siirtymään eteenpäin. Eihän tästä koulussa mitään ongelmaa tule, vaan esimerkiksi yön yli kestävillä partioretkillä.
Toki alussa sai vaihtaa pöksyjä tiheämpään, mutta siitähän se lähti.
Poikaa ällötti oman peffan pyyhkiminen, kakkaa ja kaikki..
Mutta todella siis mietityttää, miten opettaja pystyy isossa luokassa järjestämään riittävästi haastetta lapselle, jotta mielenkiinto koulunkäyntiin pysyy yllä. Ei se opettaja siellä luokassa kuitenkaan ole vain niitä hitaasti kehittyviä varten, myös enemmän osaavilla on oikeus opettajaan ja taitotasoaan vastaavaan opetukseen, jossa on riittävästi haasteita!
t. 3
joten kyllä vaan niillä "hitaammilla" on siellä luokassa suurempi oikeus siihen opettajan huomioon ja valintatilanteessa jopa ainoa oikeus. Opetussuunnitelma määrittelee, mitä ekaluokan kuluessa on käytävä läpi, joten lapsesi ei jää mistään paitsi, jos hän ei opikaan lisää ekan vuoden aikana. Sen sijaan ne "hitaammat" jäävät. Ymmärräthän?
Meillä ainakin ala-asteella, kun siis itse kävin, niin opeteltiin kuorimaan. En koskaan oppinut pitämään perunaa haarukan päässä ja kuorimaan veitsellä, vaan kuorin pitkälle aikuisuuteen potut lautasella haarukan ja veitsen avulla... :D Kävin ala-asteen 90-luvulla. Ap - lapsesi kuulostaa varsin uusavuttomalta. Kuka sen kengännauhat solmii ja pyllyn pyyhkii koulussa?
Mun 10v poika syö perunat kuorineen kun ei huvita kuoria-osaisi kyllä..enkä tarkoita mitään varhaisperunoita..
Mutta todella siis mietityttää, miten opettaja pystyy isossa luokassa järjestämään riittävästi haastetta lapselle, jotta mielenkiinto koulunkäyntiin pysyy yllä. Ei se opettaja siellä luokassa kuitenkaan ole vain niitä hitaasti kehittyviä varten, myös enemmän osaavilla on oikeus opettajaan ja taitotasoaan vastaavaan opetukseen, jossa on riittävästi haasteita! t. 3
joten kyllä vaan niillä "hitaammilla" on siellä luokassa suurempi oikeus siihen opettajan huomioon ja valintatilanteessa jopa ainoa oikeus. Opetussuunnitelma määrittelee, mitä ekaluokan kuluessa on käytävä läpi, joten lapsesi ei jää mistään paitsi, jos hän ei opikaan lisää ekan vuoden aikana. Sen sijaan ne "hitaammat" jäävät. Ymmärräthän?
Tässä kostautuu vanhempien kunnianhimo, kun on pitänyt opettaa itse lapset lukeman, kirjoittaaan ja näköjään laskemaankin..
Minulla on eskarilainen, joka on laiska pyyhkimään pyllyä. Aina jää jotain, joten yleensä vähintään tarkistan, aika usein pyyhinkin. Ei osaa solmia kengännauhoja eikä kuoria perunaa tyylikkäästi, mutta toki kuoret irti perunasta saa tahtoessaan. Nuo nyt ovat niitä taitoja, mitä odotan kyllä ekaluokkalaisen hallitsevan.Tämän lisäksi taidon kuunnella ja noudattaa ohjeita. Sen sijaan kaikki muut luetellut asiat saa minut miettimään, miksi vanhemmat kokevat tarpeelliseksi opettaa lapsilleen ne asiat etukäteen, mitä koulussa opetetaan. Luuletteko, että sen lukutaidottoman on helppoa opetella lukemaan luokassa, jossa suurin osa lukee jo sujuvasti, ehkä vähän ivailee ja pilkkaakin, pitää meteliä, häiritsee jne. ? Olen itse huomannut, että ns. edistyneet oppilaat vievät opettajalta enemmän aikaa kuin ne opetussuunnitelman tahdissa etenevät, vanhemmat vaativat haastavampia tehtäviä ja monesti esim. opettavat asiat etukäteen, jolloin lapsella on aikaa tunnilla häiritä, meluta, jutella ja kaikin tavoin häiritä niitä, joille tekisi hyvää oppia se asia juuri sen tunnin aikana niin kuin on tavoitekin. Miksi? Uskotteko, että lapsenne on älykkäämpi ja parempi, kun hän jo osaa ne asiat? Itse asiassa näin hän ei opi oikeanlaisia opiskelutaitoja ja on hukassa myöhemmin, kun niitä tarvitaan.
Suurin osa oli oppinut joko lukemaan tai ainkain ne ääkköset eskarissa.
Kukaan ei kiusannut.
Poika otettiin luokasta erityisopetukseen ihan deskriitisti muutaman kerran viikossa ja oppi juuri ennen ekan joulua lukemaan.
Kengän solmiminen..hmmm...no kyllähän se menee mutta ei sujuvasti. Nyt ikää on 10v ja 7v sisko tekee sen miltei paremmin. Kiinnostus on kaikessa a ja o. Tarralenkkarit ovat belsepubin keksintö..
Veikkaan, että nämä pyyhkimättömyyttä ihmettelevät ovat tyttölasten vanhempia. Kun poika kakkaa kerran päivässä ja yleensä töihinlähtökiireessä, kun tunnelma on muutenkin kireä, niin ne pyyhkimisharjoitukset tuppaavat siirtymään eteenpäin. Eihän tästä koulussa mitään ongelmaa tule, vaan esimerkiksi yön yli kestävillä partioretkillä.
No nyt en ihan ymmärtänyt. Miten pepun pyyhkiminen olisi jotenkin sukupuolikysymys? Kai ne tytöt kakkii ihan yhtä usein/harvoin kuin pojatkin. Ja kummallekin sukupuolelle se pyyhkimistaito on opetettava..
täynnä kuituja. Meillä syödään aina kuorineen keitetyt perunat, ei tulisi lapsille mieleenkään alkaa niitä koulun vuoksi kuorimaan.
Meidän 7v2kk ei pyyhi itse peppuaan kotona, osaisi varmaan, ja on sen siis pari kertaa pakon edessä tehnytkin. Mutta kotona pyytää pyyhkimistä ja on ihan ok mulle, koska on muutenkin herkkämahainen ja kakkansa on usein hankalaa pyyhittävää.
Napit saa kiinni, tosin hitaasti. Kengännauhoja ei, koska kengät on tarrakiinnityksillä kaikki. Mielestäni kätevämpiä kun nauhakengät, joita saa jatkuvasti olla sitomassa.
Osaa lukea vähän, kirjoittaa useita sanoja ja lyhyitä lauseita. Kieli ei ole vielä täydellistä. Ei osaa kelloa, paitsi tasatunnit.
paskanhajuinen pultsari. Onneksi olkoon!
Veikkaan, että nämä pyyhkimättömyyttä ihmettelevät ovat tyttölasten vanhempia. Kun poika kakkaa kerran päivässä ja yleensä töihinlähtökiireessä, kun tunnelma on muutenkin kireä, niin ne pyyhkimisharjoitukset tuppaavat siirtymään eteenpäin. Eihän tästä koulussa mitään ongelmaa tule, vaan esimerkiksi yön yli kestävillä partioretkillä.
No nyt en ihan ymmärtänyt. Miten pepun pyyhkiminen olisi jotenkin sukupuolikysymys? Kai ne tytöt kakkii ihan yhtä usein/harvoin kuin pojatkin. Ja kummallekin sukupuolelle se pyyhkimistaito on opetettava..
minulla kolme poikaa ja kaikki ovat hoitaneet vessa-asiansa itsenäisesti kolmevuotiaasta niin kotona kuin kodin ulkopuolellakin.
perunat voi, ja kannattaakin syödä kuorineen. Se ei siis ole vakavaa tai edes tarpeellista.
Useimmissa ruokaloissa, tai ainakin työpaikkaruokaloissa, keitetyt perunat tarjoillaankin valmiiksi kuorittuina (myös koulun pahamaineiset ns. kumiperunat, jotka oli sisältä mustia).
Pyyhkiminen on pakko osata. Kellonaikoja pitää osata sen verran, että osaa mennä ajoissa kouluun, jos lähtee aamuisin yksin kotoa kuten itse tein. Samoin vaatteet on syytä osata pukea ja riisua.
Veikkaan, että nämä pyyhkimättömyyttä ihmettelevät ovat tyttölasten vanhempia. Kun poika kakkaa kerran päivässä ja yleensä töihinlähtökiireessä, kun tunnelma on muutenkin kireä, niin ne pyyhkimisharjoitukset tuppaavat siirtymään eteenpäin. Eihän tästä koulussa mitään ongelmaa tule, vaan esimerkiksi yön yli kestävillä partioretkillä.No nyt en ihan ymmärtänyt. Miten pepun pyyhkiminen olisi jotenkin sukupuolikysymys? Kai ne tytöt kakkii ihan yhtä usein/harvoin kuin pojatkin. Ja kummallekin sukupuolelle se pyyhkimistaito on opetettava..
Tyttö pyyhkii myös pissan jälkeen ja jos se ei suju, niin se huomataan päiväkodissa. Poikamme on päiväkodin mukaan käynyt jo vuosia itsenäisesti vessassa, ts. osaa tehdä pystypissan, ravistaa ja pest kädet.
Mutta todella siis mietityttää, miten opettaja pystyy isossa luokassa järjestämään riittävästi haastetta lapselle, jotta mielenkiinto koulunkäyntiin pysyy yllä. Ei se opettaja siellä luokassa kuitenkaan ole vain niitä hitaasti kehittyviä varten, myös enemmän osaavilla on oikeus opettajaan ja taitotasoaan vastaavaan opetukseen, jossa on riittävästi haasteita! t. 3
Tässä kostautuu vanhempien kunnianhimo, kun on pitänyt opettaa itse lapset lukeman, kirjoittaaan ja näköjään laskemaankin..
...ei oo opetettu! Tyttö on monessa asiassa aivan uuvatti, mutta lukemaan oppi "väkisellä" viisi täytettyään ja nyt muutama kk myöhemmin hallitsee myös tekstaus-kirjaimien luvun. Samoin laskuasiat on tullut luonnostaan jo pienenä. Kotona luetaan satuja paljon, mutta muuten ei ole mitenkään prepattu. Minkäs teet.
Tämä altistaa kiusaamiselle. Ihmisyhteisöt ovat aika raakoja monasti.
ei osaa kellonaikoja vielä kovin sujuvasti. Tasatunnit, puolet tunnit ja vartit menee, mutta saattaa olla silti ajantaju hukassa. Tätä jännään että miten mahtaa koulumatkoilla käydä kun jää aina "kiviä potkimaan".
Eikä osaa kulkea kovin montaa eri reittiä kouluun tai muutenkaan tässä lähiympäristössä niin paljon kuin ehkä olisi tarvetta. Tänä kesänä on tosi paljon kyllä kävelty lähimaita eri reittejä että oppisi.
Missään nimessä ekaluokalle tulevan ei tarvitse osata lukea! Ja usein mennään tosi pahasti metsään, jos vanhemmat sitä ovat yrittäneet lapselle opettaa. Lukemaan opetellaan koulussa. Tärkeää on, että lapsi osaa odottaa vuoroaan, osaa rauhoittua kuuntelemaan, omaa riittävät sosiaaliset taidot. Näitä kannattaa harjoitella ennen koulua. t. ope
Mutta katsos, jos lapsi itse oppii noin vain tai opettelee itse lukemaan ennen koulua, on sitä aika vaikea estää. Vai pitäisikö piilottaa kaikki kirjat ja lehdet ja pistää huivi silmien eteen ulkona liikuttaessa, ettei lapsi vain näe missään kirjaimia? Jos oikeasti olet ope, tajuat varmaan, että oppimishaluista on vaikea estää. Enkä usko, että yksikään oikea ope haluaisi kieltää vanhemmilta esim. ääneen lukemisen siinä pelossa, että lapsi oppii lukemaan ennen koulunsa aloittamista.
Meitä on neljä sisarusta ja kaikki opimme lukemaan 4-5 -vuotiaina ilman opettamista. Itse esikoisena jopa yritin salata taitoni vanhemmilta, koska pelkäsin ääneenlukutuokioiden loppuvan, jos vanhemmat huomaisivat, että osaankin lukea jo itse. Ja luin siis 5-vuotiaana täysin sujuvasti pitkiä kirjoja, yhtäkään opettajistani se ei haitannut.
Jos omani oppii itsekseen lukemaan ennen ekaluokkaa, en aio sitä kieltää tai estää. Ja hartaasti toivon, että tässä maassa jo nykyisin on opettajia, jotka osaavat elää sen tosiasian kanssa, että jotkut lapset (aika monetkin) oppivat lukemaan ihan itse, opettamatta.
tulihan sieltä yksi provosyytöskin. Tämä ei ole provo vaan totisinta totta. Hirveen moni takertuu tohon pyllyn pyyhkimiseen, ja tänään kokeiltiin ja onnistuihan se. Poika on vaan pitänyt itsestään selvänä että äiti tai isi pyyhkii. Niin varmaan nuo muutkin jutut menee. Ja poika on ihan normaaliluokalle menossa eikä eskarissa ollut ongelmia. AP
Ei osaa sitoa kengännauhoja, kuoria perunoita
Toi pyllyn pyhkiminen on vähän huono juttu????
Miten noin on päässyt käymään??