Mitä teidän tulevat ekaluokkalaiset EI osaa?
Meillä poika ei osaa kuoria perunoita, ei osaa solmia kengännauhoja, ei saa farkkujen nappia ja vetoketjua kiinni, ei pyyhi itse pyllyä, ei käy yksin suihkussa, ei petaa sänkyä... jne... olenko kasvattanut lapsesta uusavuttoman?
Kommentit (58)
Karl Popperin tieteenfilosofian perusteita, MRI-laitteen toimintaperiaatetta ja kuvien tulkitsemista, molekyylispektroskopiaa, säieteoriaa tai edes suhteellisuusteoriaa, harrastaa seksiä, ajaa autoa, valmistaa lakritsia, laittaa voileipää kummempaa ruokaa, pelata Crusader Kings II:sta tai mitään muutakaan monimutkaista strategiapeliä, vuorikiipeilyä, mehiläisenkasvatusta, päälläseisontaa, sydänkirurgiaa, etc.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
mun tyttö ei kuori perunoita, ei solmi kengännauhoja, välillä ei saa jäykkää lukkoa auki, pyyhki wc-käynnin jälkeen mutta ei osaa kunnolla(tai ei välitä). Sillä on muutenkin sellainen asenne että antaa heti periksi jos ei onnistu. Uskokaa mua että sitä se ei ole minutla oppinut, mä en anna ikinä periksi!
Ainut lapsi on ja luulen kyllä että olen paaponut liikaa.
Minulla on eskarilainen, joka on laiska pyyhkimään pyllyä. Aina jää jotain, joten yleensä vähintään tarkistan, aika usein pyyhinkin. Ei osaa solmia kengännauhoja eikä kuoria perunaa tyylikkäästi, mutta toki kuoret irti perunasta saa tahtoessaan.
Nuo nyt ovat niitä taitoja, mitä odotan kyllä ekaluokkalaisen hallitsevan.Tämän lisäksi taidon kuunnella ja noudattaa ohjeita.
Sen sijaan kaikki muut luetellut asiat saa minut miettimään, miksi vanhemmat kokevat tarpeelliseksi opettaa lapsilleen ne asiat etukäteen, mitä koulussa opetetaan. Luuletteko, että sen lukutaidottoman on helppoa opetella lukemaan luokassa, jossa suurin osa lukee jo sujuvasti, ehkä vähän ivailee ja pilkkaakin, pitää meteliä, häiritsee jne. ? Olen itse huomannut, että ns. edistyneet oppilaat vievät opettajalta enemmän aikaa kuin ne opetussuunnitelman tahdissa etenevät, vanhemmat vaativat haastavampia tehtäviä ja monesti esim. opettavat asiat etukäteen, jolloin lapsella on aikaa tunnilla häiritä, meluta, jutella ja kaikin tavoin häiritä niitä, joille tekisi hyvää oppia se asia juuri sen tunnin aikana niin kuin on tavoitekin.
Miksi? Uskotteko, että lapsenne on älykkäämpi ja parempi, kun hän jo osaa ne asiat? Itse asiassa näin hän ei opi oikeanlaisia opiskelutaitoja ja on hukassa myöhemmin, kun niitä tarvitaan.
osaa kuoria perunat, käydä yksin suihkussa ja pestä hiukset ja jopa huuhdellakin ne hyvin, on käynyt itse vessassa tarpeillaan jo pari vuotta, osaa lukea, laskea ja kirjoittaa.
Kengännauhat tuottaa vielä vaikeuksia
Jos lapsi on yhtään kiireinen ujonpuoleinen, hän pidättää sitä kakkaa mielihyvin kotiin asti. Tuskin tuo pyyhkimisasia tulee olemaan mikään kynnyskysymys.
Ja usein mennään tosi pahasti metsään, jos vanhemmat sitä ovat yrittäneet lapselle opettaa. Lukemaan opetellaan koulussa. Tärkeää on, että lapsi osaa odottaa vuoroaan, osaa rauhoittua kuuntelemaan, omaa riittävät sosiaaliset taidot. Näitä kannattaa harjoitella ennen koulua. t. ope
Jos lapsi on yhtään kiireinen ujonpuoleinen, hän pidättää sitä kakkaa mielihyvin kotiin asti. Tuskin tuo pyyhkimisasia tulee olemaan mikään kynnyskysymys.
niin tuskin sitä jää mitään pyyhittävääkään.
Ei osaa sitoa kengännauhoja mut käyttää tarra kenkiä.
Ei osaa pyöräillä ilman apupyöriä eikä uida.
Eikä osaa lukea. Kirjaimet tunnistaa jo ja oman nimen kirjoittaa. Laskee päässään nopeasti samat mitä 2v vanhempi siskonsa, ja paremminkin.
Ei tunne kelloa.
Mut osaa käyttää puhelinta, osaa nikkaroida ja säätää tietokoneella kaiken näköistä ja osaa maksaa ite kaupassa
Ja kulkee yksin lyhyen turvallisen koulumatkan kävellen.
Ja on tosi sosiaalinen reipas ja osaa odottaa myös vuoroaan.
Ja kuorii ne perunat itse mut laiskana koko perhe syödään yleensä kuorineen päivineen.:) niin ja pyyhkii pyllynsä ite ties kuinka pienestä. Mut ei petaa sänkyä kun meillä ei kukaan yleensä petaa sänkyjä. Pitää lelut järjestyksessä mut vaatteet jää hujan hajan paitsi takit pysyy naulassa sentään.
minusta riittää.:)
Meillä poika ei osaa kuoria perunoita, ei osaa solmia kengännauhoja, ei saa farkkujen nappia ja vetoketjua kiinni, ei pyyhi itse pyllyä, ei käy yksin suihkussa, ei petaa sänkyä... jne... olenko kasvattanut lapsesta uusavuttoman?
Meillä ekaluokalle menijä vain sattuu olemaan kuopus, joka on vielä varsin älykäs tapaus ja oppinut isoilta sisaruksilta paljon. Hän kiinnostui kirjaimista heti 4 vuotta täytettyään ja oppi melkein lukemaan, sitten kiinnostus lopahti puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen huomasimme yhtäkkiä, että lapsi osaa lukea. Sen jälkeen hän on ihan oma-aloiteisesti lukenut kaiken eteen sattuvan. Ikinä emme ole varsinaisesti opettaneet lasta lukemaan, vaan ainoastaan vastanneet kysymyksiin ja tehneet jotain tehtäviä lapsen kanssa kun hän on niitä itse meille kantanut. Lisäksi hän leikki isomman sisaruksen kanssa koulua :-)
Matematiikkaakaan ei ole varsinaisesti kotona opetettu, mutta satumme olemaan muuten aika matemaattinen perhe, joten toki päivittäisessä kanssakäymisessä tulee ihan muun elämän ohessa jatkuvasti kaikenlaista laskua eteen ja lapsi on ollut niistä kiinnostunut. Nuo kymmenylitykset ja kertolaskut oppi eskarissa, kun eskariope totesi, että lapsi laskee niin hyvin, ettei häntä voi pitää muun ryhmän mukana laskujutuissa ja antoi lapselle vaikeampia tehtäviä, jotta pääsi opettamaan muille helpompia. Meidän lapsi oli kuulema laskenut ne helpommat laskut ennen kuin ope oli ehtinyt selittää muille, mitä niissä pitää tehdä ;-)
Kellonkin lapsi on oppinut ihan itse jatkuvasti kyselemällä. Ja kengännauhat, hedelmien kuorimiset sun muut on opittu ihan normaalissa elämässä eikä mitenkään erikseen opettaen. Lapsi on sellaista "minä itse" -tyyppiä.
Ja ne liikunnalliset taidot on opittu ihan siksi, koska harrastamme perheenä paljon liikuntaa ja lapsella on lisäksi muutama oma liikuntaharrastus. Lapsi ei ole liikunnallisesti mikään erityislahjakkuus, vaan nuo asiat on opittu ihan tekemällä ja harjoittelemalla.
Myönnän, ettei meilläkään esikoinen kouluun mennessä näin paljoa osannut, silloin meillä oli erilaiset harrastukset, koska lapset olivat pienempiä.
Sitäpaitsi minua huolettaa kouluunmeno todella paljon ja nimenomaan siksi, että pelkään lapsen turhautuvan, koska hänellä on käytännössä kaikki ne "akateemiset" taidot, jotka ensimmäisellä luokalla opetetaan. Itse asiassa hänellä taitaa olla suuri osa jopa kakkosluokan taidoista. Sosiaalisesti hän on kuitenkin ihan ikätasossa ja kooltaan pienikokoinen.
Olemme mietineet suoraan kakkosluokalle menoakin, mutta kaverit ovat menossa ykköselle eikä tällaista luokkien yli hyppimistä taideta muutenkaan suositella, emmekä me nyt varsinaisesti halua lopettaa lapsemme lapsuutta ennen aikojaan... Mutta todella siis mietityttää, miten opettaja pystyy isossa luokassa järjestämään riittävästi haastetta lapselle, jotta mielenkiinto koulunkäyntiin pysyy yllä. Ei se opettaja siellä luokassa kuitenkaan ole vain niitä hitaasti kehittyviä varten, myös enemmän osaavilla on oikeus opettajaan ja taitotasoaan vastaavaan opetukseen, jossa on riittävästi haasteita!
t. 3
Meillä lapset ovat saaneet harjoitella sitä mukaa, kun on kiinnostanut. Ovat itsekseen oppineet 5v lukemaan, tosin olemme lukeneet heille paljon. Osaa ajaa ilman appareita, hoitaa vessakäynnit itse ja suoriutuu ruokailuista omatoimisesti. Vaatteet osaa pukea ja huolehtia likaiset pesuun sekä solmia kengännauhat.
kuoria perunat kun ei ole koskaan ollut tarvetta. Kuka enää jotain kuoriperunoita edes syö? Maailman tylsin ruoka. Jos meillä syödään perunoita, ne on kuorittu jo valmiiksi tai jossain keitossa...
Omalla ekaluokkalaisella on vaikeuksia olla hiljaa 45 minuuttia ja olla provosoitumatta 'kavereiden' tökkiessä tai muuten ärsyttäessä. Ja omani oli valehtelematta oman eskariluokkansa fiksuimpia, eli monilla muilla oli paljon isompia ongelmia.
Ei osaa derivoida :( Myös Sigma-algebra tuntuu tuottavan vaikeuksia.
Onneksi fysiikan puolella kvanttisähködynamiikka saatiin iskostettua päähän kaksi viikkoa sitten.
ei kai osaa kuoria perunoita, kun harvemmin kuoriperunoita keitellään. Ei toistaiseksi taitoa tarvitse, koska kouluissamme on perunat aina kuorettomia.
Ei myöskään osaa solmia kengännauhoja, koska siihenkään taitoon ei toistaiseksi ole ollu tarvetta. Käyttelemme muunlaisia kenkiä.
Uimisen taitaa välttävästi, mutta tuota taitoahan ei ekaluokalle mentäessä vielä tarvitakaan, vaan se opetellaan koulun uimatunneilla. Sama homma kellonaikojen kanssa.
Osaa pukea, riisua, pyyhkiä pyllyn (haloo!), peseytyä itse, huolehtia tavaroistaan, huomioida muut ihmiset, odottaa vuoroaan, syödä siististi, pedata sänkynsä, ajaa polkupyörällä ja sen sellaista. Tällaisia taitoja mielestäni tuonikäiselle kuuluukin olla.
Käytännön hommat handlaa täysin ja liikuu asioilla (kirjasto, kauppa jne.) itsenäisesti, mutta juuri nämä kello ja lukeminen ovat jotain, joita en ole halunnut opettaa kun ei tytöllä ole ollut hinkua niitä oppia. Kyllä se halu ja tarve vielä tulee :D
Tähän saakka on saanut elää "raameitta" - en tarkoita ilman sääntöjä ja rajoja, mutta lapsen maailmassa missä kelloa ei ole, hyvä jos viikonpäivät. Päiväkodissa ovat, mutta herätään niin ajoissa, ettei mitään kiirettä ja stressiä sinne, kouluun ja töihin lähdössä ole.
miten voi oppia lukemaan "väärin"? Siis jos lapsi lukee sujuvasti, niin miten se voi olla haitallista? voiko siinä olla niin väärä tekniikka, että oikeasti tulee jotain ongelmia?
Muhun ei kyllä mennyt läpi tippaakaan, mut aika paljon ihmettelen sitä että kaikki ovat vastanneet asiallisesti.
Jos lapsi ei osaa noita asioita mitä ap luetteli, niin ei hän ole silloin menossa ekalle. Luulisin, että tuossa tapauksessa suositeltaisiin koulun aloittamisen lykkäämistä vuodella. No, saa nähdä, että pidetäänkö se lapsi siellä ekalla vai siirretäänkö pois. Tule sitten kertomaan, jookos!?
Ihmeellistä kyllä on, jos näitä puutteita ei ole huomattu esikoulussa. Luulisi, että siellä henkilökunta näkisi kuka on valmis kouluun ja kuka ei.
Ihmeellistä kyllä on, jos näitä puutteita ei ole huomattu esikoulussa. Luulisi, että siellä henkilökunta näkisi kuka on valmis kouluun ja kuka ei.
että tämäkin kirjoittaja on saanut jotenkin nettiliittymän vaikka looginen päättelykyky puuttuu täysin.
Miten ihmeessä siellä esikoulussa saataisiin selville esim. että lapsi ei osaa petata sänkyä tai käydä yksin suihkussa? Voisin kuvitella että näiden taitojen puuttumista ei havaita vielä koulussakaan aivan lähivuosina. Itse välttelin koulussa suihkussa käyntiä menestyksellisesti yläasteella asti.
Meidän muksumme ei vielä toukokuun lopulla osannut pyyhkiä, mutta kesäkuun alussa jäi lomalle eskarista. Sovimme isovanhempien kanssa, että viemme nuoremman sisaruksen kahdeksaksi päiväkotiin ja että isovanhemmat tulevat isompaa hakemaan yhdeksältä (meillä oli syymme toimia näin).
Esikoinen joutui siis olemaan ehkä tunnin yksin kotona. Siinä sitä sitten eräänä aamuna tuli pakottava tarve käydä kakalla ja kun ei ollut vaihtoehtoja, niin pepun pyyhkiminen onnistui.
Veikkaan, että nämä pyyhkimättömyyttä ihmettelevät ovat tyttölasten vanhempia. Kun poika kakkaa kerran päivässä ja yleensä töihinlähtökiireessä, kun tunnelma on muutenkin kireä, niin ne pyyhkimisharjoitukset tuppaavat siirtymään eteenpäin. Eihän tästä koulussa mitään ongelmaa tule, vaan esimerkiksi yön yli kestävillä partioretkillä.
ekaluokkalaiseni opetteli itse lukemaan ja kirjoittamaan 5-vuotiaana, kun olivat päiväkodissa käyneet kirjaimia läpi. en todellakaan opettanut itse aakkosia (vain oman nimensä opetin kirjoittamaan), saati lukemaan.
poika oppi ajamaan ilman apupyöriä vasta ekan luokan jälkeisenä kesänä, ei häntä koskaan kiusattu, vaikka sanoi kavereille, ettei vielä osaa.