Mitä teidän tulevat ekaluokkalaiset EI osaa?
Meillä poika ei osaa kuoria perunoita, ei osaa solmia kengännauhoja, ei saa farkkujen nappia ja vetoketjua kiinni, ei pyyhi itse pyllyä, ei käy yksin suihkussa, ei petaa sänkyä... jne... olenko kasvattanut lapsesta uusavuttoman?
Kommentit (58)
Ei pyhi itse pyllyä? Miten ihmeessä ajattelit, että pyllynpyyhkiminen hoituu koulussa? Sitäpaitsi kyllä meillä on pitänyt 3-vuotiaasta pyyhkiä pylly itse päiväkodissakin. En ole vuosikausiin auttanut ekaluokalle menijää Wc-asioissa!
No joo, ja kyllä meidän ekaluokalle menijä tekee noista kaiken muunkin, joskin sänky on yleensä petaamatta muulloin kuin silloin kun meillä on vieraita, mutta osaa kyllä pedata. Kuoriperunoitakaan meillä ei kovin usein ole, mutta isovanhempien luona on opetellut kuorimisen.
Sanoisin, että kyllä, lapsesi on uusavuton.
Meidän ekaluokkalainen ei kulje vielä yksin julkisilla, ei ole tarvinnut eikä toivottavasti ensimmäisenä kouluvuotena tarvitsekaan. Mutta muuten, hmmm.... en nyt keksi, mitä EI OSAISI. Lukea on osannut 4-vuotiaasta, lukee nyt Risto Räppääjiä ym. Kymmenylitykset vähennyslaskuissa tuottivat vielä viime syksynä vaikeuksia, mutta nyt nekin sujuvat, kertolaskuista menevät vain alle kymmenen luvuilla tapahtuvat. Kellotaulun ja kellonajat oppi vasta tänä kesänä kunnolla. Kengännauhat solmii ja luistimetkin saa yleensä tarpeeksi kireälle. Kuorii omenan, mangon, ym., muttei appelsiinia (motivaatiopula, ei tykkää appelsiinista). Pesee itse hiuksensa ja hampaansa. Kompassin käytössä on vielä vähän haastetta, tietää kyllä ilmansuunnat, mutta suunnan ottaminen tuottaa vaikeuksia. Hyppynarulla eivät tuplat vielä oikein mene, tavalliset hypyt, vikkelät ja risttiinhypyt onnistuvat. Pyörällä ajanut monta vuotta, trampalle tekee yksöisvoltin eteenpäin, seisoo päällään keskellä lattiaa, mutta käsillään vain seinää vasten, ui 25 metriä, muttei enempää, hiihtää paremmin kuin äitinsä (ei paljon vaadittu), luistelussa menevät useimmat yksöishypyt, laskettelua harrastettu sen verran vähän, että sauvojen vieminen hississä tuottaa vielä vaikeuksia :-) Mitä vielä?
poika on ollut päiväkodissa 1-vuotiaasta lähtien. Ei käynyt siellä ikinä kakalla, pissalla kävi kyllä yksin. Olen varmaan paaponut poikaa liikaa, ainoa lapsi kun on... Mutta oikeesti osaako teidän muiden ekaluokkalaiset nuo kaikki muut? AP
Kaatui aikinaan appareilla tosi pahasti, jonka jälkeen ei ole pakottamallakaan mennyt pyörän selkään :(
osaa sitoa kengännauhat, napittaa vatteet, käydä vessassa (osannut jo monta vuotta), käyttää veistä ja haarukkaa, lukea jne. Aika avutommaksi olet lapsesi kasvattanut.
Kaatui aikinaan appareilla tosi pahasti, jonka jälkeen ei ole pakottamallakaan mennyt pyörän selkään :(
Ajoi päin puuta ja mursi luita. Käydään terapiassa, jotta uskaltaisi taas ajaa joskus. Ei ole kahden vuoden terapian jälkeen vielä noussut pyörän selkään.
Ei osallistu luokan pyöräretkille ja se harmittaa enemmän minua kuin itseään.
eihän se poika viitsi mitään tehdä vaikka osasisikin, kun äiti on aina auttamassa... Olenkohan nyt pilannut kaiken tyhmyyksissäni :( AP
ehdottomasti osata pyyhkiä!! Kengännauhojen kanssa vielä voidaan koulussakin auttaa ekaluokalla. Mutta nuo kaksi mainitsemaani asiaa nyt tiukkaan harjoitteluun. Kukaan ei tule koulussa pyllyä pyyhkimään. t. luokanope
ajan kanssa, tekniikan puute. Ei osaa solmia kengännauhoja.
Osaa kirjoittaa, lukea, pukea muuten, syö veitsellä ja haarukalla, osaa käyttäytyä hyvin ja pyyhkii oman peppunsa.
Sanoisin että kouluvalmis vaikkakin pieniä puutteita on.
ei osaa solmia kengännauhoja eikä lukea tai laskea-muuten kyllä osaa kyllä kaikenlaista.Pyyhkiny pyllyn itse 4-5-vuotiaasta
meillä esim. alakoulussa perunat ovat valmiiksi kuorittuja. Mutta silti toki kouluikäisen syytä osata tarvittaessa kuoria.
Miten ihmeessä ap et ole tuota vessa-asiaa aikaisemmin miettinyt? Luulitko, että koulussa on jotain vessa-avustajia ;-)
Kouluikäisen pitäisi saada vaatteet päälleen ja pois, ja suoritua wc-käynnistä itsenäisesti.
ehdottomasti osata pyyhkiä!! Kengännauhojen kanssa vielä voidaan koulussakin auttaa ekaluokalla. Mutta nuo kaksi mainitsemaani asiaa nyt tiukkaan harjoitteluun. Kukaan ei tule koulussa pyllyä pyyhkimään. t. luokanope
Pitääkö oikeasti osata kuoria perunat? Kaverit väitti ettei ekaluokalla tarvii... ei ap
en ole ajatellut tuota vessa-asiaa ollenkaan, kun poika käy aina iltaisin kakalla, ei koskaan ole siis päivän aikana käynyt päiväkodissakaan. Ja aina olen mennyt pyyhkimään pyllyn... AP
Kaikissa kouluissa tosin ei kuoriperunoita nykyään enää tarjota, vaan ne on valmiiksi kuorittu. Miten ihmeessä kuorisin 20 ekaluokkalaiselle perunat?? t. ope
EI osaa salmia kengännauhoja eikä lukea vielä kunnolla. Eikä kelloa. Muuta ei nyt tule mieleen.
Housujen nappi ja kaikki vetskarit vaikeita. Ei petaa sänkyä, mutta en ole enää jaksanut tähän asiaan puuttua, koska en petaa sänkyä itsekään.
Poika tosin on lievästi kehitysvammainen, ja hänellä on hypotoniaa ja hienomotorisia vaikeuksia. Olen löytänyt onneksi housuja, joissa on sellainen leveä hakanen napin paikalla, sen poika onnistuu laittamaan kiinni itsekin.
Meillä ainakin ala-asteella, kun siis itse kävin, niin opeteltiin kuorimaan. En koskaan oppinut pitämään perunaa haarukan päässä ja kuorimaan veitsellä, vaan kuorin pitkälle aikuisuuteen potut lautasella haarukan ja veitsen avulla... :D Kävin ala-asteen 90-luvulla.
Ap - lapsesi kuulostaa varsin uusavuttomalta. Kuka sen kengännauhat solmii ja pyllyn pyyhkii koulussa?
sekä pyyhkiminen ovat ongelma. Poika kun vielä on niin kehtaako näihin koulussa kysyä apuakaan?(naisopeja enemmistö)
Hankkikaat nyt äkkiä kasa verkkareita koulukäyttöön, tarralliset lenkkarit ja pikipäin opetat lapsen pyyhkimään. Sanot että koulussa on pakko osata.
Perunat, kengännauhat ja suihkuttelun nyt kerkiää vielä, tosin uimahallissa pitäisi osata toimia ja ekat uintikerrat voi hyvin olla jo syyskuulla.
Meneekö lapsi normiluokalle siis?
Kannattaisi opetella kotona noita juttuja. Erityisesti tuo vessassakäynti - ei koulussa kukaan ole pyyhkimässä.. Onko lapsi ollut vain kotihoidossa?