Miten kätilö voi puhua tällaista p-aa?!
Tämänpäiväisessä Hesarissa "länsisuomalaisen" sairaalan kätilö syyllistää naisia kipulääkityksen vaatimisesta synnytyksessä, käynnistysten vaatimisesta ja oman ajan haluamisesta vauvan kustannuksella:
http://www.hs.fi/elama/N%C3%A4in+nykyvanhemmat+piinaavat+kasvatusalan+a…
Miten tuollaisell asenteella voi olla kätilön ammatissa? Juttua lukiessa muistui ikävästi oma täysin pieleen mennyt synnytys mieleen. Jos olisin etukäteen tiennyt, millaisia asenteita terveydenhuollossa on, en olisi tehnyt sitä yhtäkään lasta enkä varsinkaan alakautta! (Korjausleikkaukseenkin pääseminen julkisella puolella on osoittautunut täysin mahdottomaksi.) Ilmeisesti kaikki mikä menee synnytyksessä ja äitiyden opettelussa pieleen on äidin itsensä syytä ja siitä pitä rangaista - tällaisen kuvan saa, kun tuollaisia juttuja lukee!
Kyllä tuli paha mieli HS:n juttua lukiessa!
Kommentit (254)
ko. "kätilö" vaikuttaa katkeroituneelta ja leipääntyneeltä ämmältä! Ja ikääkin vasta 35, mitenköhän on kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä!?! Onkohan tämä "kätilö" kenties itse lapsettomuudesta kärsivä ja purkaa katkeruuttaan synnyttäjiin?
Oikeasti lähtökohtaisesti todella perseestä oleva asenne synnyttäjiä/äitejä kohtaan. Ikään kuin he olisivat jotain vihollisia ja heiltä pitäisi ottaa luulot pois. Tuolta kirjoittajalta puuttuu täysin empatiakyky ja ymmärrys näihin ihmisiin suuren muutoksen ja uuden asian äärellä.
Onkohan tuo oikeasti edes kätilö, hope not. Tulee mieleen, joku katkeroitunut vanhapiika tai hihhuli-besserwisser-av-mamma.
On jutussa varmasti ihan asian siemenkin, mutta asenne on aivan väärä.
Joo on huomattu. Itse en saanut vauvaa synnyttäneiden osastolla edes siksi aikaa niiden akkohen hoitoon, että olisin päässyt suihkussa käymään. Varmaan siitä olisi tullut vauvalle traumoja jos äiti olisi peseytynyt.
mukaan suihkuun ja jopa vessaa. Hyvin se suijui!
yllätti? Joo no kyllä minut yllätti voimakkuudellaan, vaikka olin lukenut ja kuullut juttuja etukäteen. Pitäisikö sitä olla selvänäkijä tai -kokija tässä tapauksessa?
on ihan asiasta sana sanottavana. Vai että "omaa aikaa" heti synnärillä, joopa joo. Kannattaisi tosiaan useammankin kasvaa ensin aikuiseksi ennen kuin alkaa leikkimään kotia.
Miksi ei voi jättää vauvaa nukkumaan omaan koppaansa äidin sängyn vierelle siksi aikaa kun käy suihkussa? Näinhän sitä kai sitten kotonakin toimitaan.
HS:n juttu oli varmasti hyvin kärjistetty, mutta en minäkään kyllä ymmärrä jos pelkästään siksi vaaditaan synnytyksen käynnistämistä, että on kyllästynyt raskauteen. Tai vaaditaan sektiota siksi ettei alapää mene "piloille". Näitäkin kuulemma on.
Joo on huomattu. Itse en saanut vauvaa synnyttäneiden osastolla edes siksi aikaa niiden akkohen hoitoon, että olisin päässyt suihkussa käymään. Varmaan siitä olisi tullut vauvalle traumoja jos äiti olisi peseytynyt.
No ei tuolla kyllä olisi mahtunut.
Itse en sitä osannut edes vaatia, kun en tiennyt sen olevan mahdollista. Kätilö sanoi, koska olen nopea synnyttäjä ja puudutusta halauan käyttää niin laitetaan se ennen kuin lääkäri puhkaisee kalvot synnytyksen käynnistämiseksi.
on ihan asiasta sana sanottavana. Vai että "omaa aikaa" heti synnärillä, joopa joo. Kannattaisi tosiaan useammankin kasvaa ensin aikuiseksi ennen kuin alkaa leikkimään kotia.
mutta luulisi terveydenhuollon ammattilaisen osaavan asennoitua hieman ammatillisemmin ja empaattisemmin. Huomaavan, että tämä perhe tarvitsee ehkä hieman tukea asiassa, pilkan ja veetuilun sijaan. Asenne tekstissä on aivan väärä.
T: hoitaja ja äiti
Miksi ei voi jättää vauvaa nukkumaan omaan koppaansa äidin sängyn vierelle siksi aikaa kun käy suihkussa? Näinhän sitä kai sitten kotonakin toimitaan.
HS:n juttu oli varmasti hyvin kärjistetty, mutta en minäkään kyllä ymmärrä jos pelkästään siksi vaaditaan synnytyksen käynnistämistä, että on kyllästynyt raskauteen. Tai vaaditaan sektiota siksi ettei alapää mene "piloille". Näitäkin kuulemma on.
No miksi ei voi vauva olla viittä minuuttia niiden "hoitajien" kanssa että saa rauhassa käydä suihkussa eikä tarvi sännätä sieltä kesken pois jos itku tulee? Miksi siellä edes on niitä hoitajia? Sama laittaa synnyttäneet vaikka hotelliin jos mitään apua ei haluta tarjota.
oli isot yhteissuihkut mut vessat ei ollu mitään isoja, silti mahtui se kärry sinne. Se vie yllättävän vähän tilaa. ;)
mutta luulisi terveydenhuollon ammattilaisen osaavan asennoitua hieman ammatillisemmin ja empaattisemmin. Huomaavan, että tämä perhe tarvitsee ehkä hieman tukea asiassa, pilkan ja veetuilun sijaan. Asenne tekstissä on aivan väärä. T: hoitaja ja äiti
olikin lehtijutusta kyse.
täysin epäempaattista ainakin. Tällaisen asenteen kohtaamisen pelossa mä pyysin ja sain sitten pelkosektion... Eli lisää vaan näitä tomeria tätejä julistamaan kivun autuutta, niin saadaan sektiotoiveet nousuun sairaalassa kuin sairaalassa? Vai mikä tässä tädin puheessa oli ideana?
Olisi kiinnostava tietää, allekirjoitatteko palstailevat kätilöt tämän jutun?
Minusta ihan asiaa; kyseenalaisettiin kivunlievityksen vaatimista ENNENKUIN synnytys on kunnolla käynnissä.
Jos ap sulla on ollut vaikea synnytys/ ikävä kätilö, se ei tarkoita sitä että kaikilla on. Ja monesti se synnyttäjän asennekin voi vaikuttaa kohteluun - ei tietenkään aina- Josk on huono kokemus, siitä kannattaa tehdä valitus ja selvittää asiat; muuten huono kohtelu vaan jatkuu. Vuosikausia asian märehtiminen omassa päässä ei auta ketään eikä mitään.
Jospa nykyäideissä on noita oman ajan ja palvelun vaatijoita paljonkin. Kun vauva-palstaa lukee, en pitäisi sitä mahdottomana.
Mä en tiedä kuin yhden pilalle menneen synnytyksen, siinä lapsi kuoli ja äiti sai pysyviä vammoja.
Toi kipuasia on totta. Synnytyskipu on ihan erilaista kuin vaikka migreenikipu. Kivun kanssa voi päästä sinuiksi ja se kertoo myös synnytyksen etenemisestä, ponnistuksen tunne on esim hyvä tuntea.
Mä luulen, että nykyään kun perheet on pieniä ja kaikki lapset syntyy muutaman vuoden sisällä, niin moni imetykseen ja synnytykseen liittyvä asia ei välity perhepiirissä. Juuri esim imetyksen sitovuus.
Mä en kanssa ymmärtänyt miksi se lapsi pitää saada hoitoon suihkun tai kahvilla käynnin ajaksi. Eikö kaikissa sairaaloissa ole niitä ensisänkyjä, joita voi itse rullata?
oli isot yhteissuihkut mut vessat ei ollu mitään isoja, silti mahtui se kärry sinne. Se vie yllättävän vähän tilaa. ;)
Jaa vähänkö kiinnostaa miten kättärillä mahtuu vessaan. Täältä on sinne 400 km, joten en ole tulossa sinne synnyttämään isompien vessojen toivossa.
*Yleisesti asenne tupakointiin on, ettei se vaikuta mihinkään.*
- Mä en tunne yhtään tupakoivaa raskaavana olevaa naista, puhumattakaan että raskaana olevien tupakointi hyväksyttäisiin yleisesti.
eli sitä ei tarvita.
Mutta yritäpä olla sitä mieltä, että jos synnytys ei ole sairaus, kipulääkettä ei tarvita ja jos asenne riittää, niin miksi ei voisi synnyttää kotona. Heti nousee samainen Kätilöliitto barrikadeille huutamaan, että turvatonta.
Mikä se kätilön tehtävä siis on? Katsoa käyriä ja pyytää lääkäri paikalle. Siihen pystyy kuka tahansa!
Oma tuore kokemus synnäriltä sektion jälkeen oli se, että puudutus oli vielä "päällä", vauva huusi 80 cm päässä, mutta en ylettynyt häneen mitenkään. Soitin hoitajan avuksi, mutta vastaus oli, että rouva on nyt äiti ja äidit hoitavat meillä vauvansa itse. Lopulta sain apua, kun huonekaveri palasi miehensä kanssa päiväsalista ja se mies haki hoitajan paikalle. Kätilä sanoi minulle ihan vakavissaan, että en vain yritä tarpeeksi!
Täyttä asiaa siitä, kuinka nykyvanhemmat pistävät omat tarpeensa vauvan tarpeiden edelle.
Harmi jos pissikset ei kestä totuuden kuulemista.
"pitäsi suhtautua empaattisemmin" just joo.