Miten kätilö voi puhua tällaista p-aa?!
Tämänpäiväisessä Hesarissa "länsisuomalaisen" sairaalan kätilö syyllistää naisia kipulääkityksen vaatimisesta synnytyksessä, käynnistysten vaatimisesta ja oman ajan haluamisesta vauvan kustannuksella:
http://www.hs.fi/elama/N%C3%A4in+nykyvanhemmat+piinaavat+kasvatusalan+a…
Miten tuollaisell asenteella voi olla kätilön ammatissa? Juttua lukiessa muistui ikävästi oma täysin pieleen mennyt synnytys mieleen. Jos olisin etukäteen tiennyt, millaisia asenteita terveydenhuollossa on, en olisi tehnyt sitä yhtäkään lasta enkä varsinkaan alakautta! (Korjausleikkaukseenkin pääseminen julkisella puolella on osoittautunut täysin mahdottomaksi.) Ilmeisesti kaikki mikä menee synnytyksessä ja äitiyden opettelussa pieleen on äidin itsensä syytä ja siitä pitä rangaista - tällaisen kuvan saa, kun tuollaisia juttuja lukee!
Kyllä tuli paha mieli HS:n juttua lukiessa!
Kommentit (254)
aikana?
Musta ihan järkevää, että äiti sitoutuu vauvaan ja sen hoitoon jo sairaalassa. Äiti menee sit suihkuun kun joku voi olla vauvan kanssa. Tai ottaa sinne vauvan mukaan. Niin mä tein.
Joo on huomattu. Itse en saanut vauvaa synnyttäneiden osastolla edes siksi aikaa niiden akkohen hoitoon, että olisin päässyt suihkussa käymään. Varmaan siitä olisi tullut vauvalle traumoja jos äiti olisi peseytynyt.
Jospa nykyäideissä on noita oman ajan ja palvelun vaatijoita paljonkin. Kun vauva-palstaa lukee, en pitäisi sitä mahdottomana.
Paitsi että aiemmin synnäreillä on ollut vauvalat, eikä äitiyttä ole kyseenalaistettu jos on halunnut esim. levätä rankan synnytyksen jälkeen. Vauvalat on poistettu vasta vähän aikaa sitten ja todennäköisesti siksi että voidaan vähentää henkilökuntaa, ei siksi että vauvan henkinen terveys vaarantuu siitä että on hetken erossa äidistä.
Nykyäideiltä vaaditaan enemmän kuin aikaisemmilta äideiltä.
kuin joihinkin yksittäisiin toimenpiteisiin tai jos tulee ongelmia. Normaalisti etenevän synnytyksen hoitavat kätilöt.
Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, mutta en tasan kuvittele selviäväni kätilön työstä.
Mikä se kätilön tehtävä siis on? Katsoa käyriä ja pyytää lääkäri paikalle. Siihen pystyy kuka tahansa!
useimmissa maissa maailmassa ilman kivunlievituksiä ja kummempia apuja. Länsimaissa on totuttu ajatukseen että kaikkea pitää hallita ja määrätä. Syntymä ja kuolema ovat kuitenkin ihmisen hallintakyvyn ulkopuolella. Itse kätilönä olen kyllä törmännyt useasti noihin synnyttäjiin, jotka tulevat valmiiksi kirjoitetun kaavan kanssa hakemaan jotain suoritussynnytystä ja jos esim vauvan kunnon takia ei voida lisätä puudutteita, mammasta lähtee kaikki ärräpäät. Its esynnytin molemmat lapseni ilman kivunlievitystä omasta halustani koska ajattelin, että minä kestän sen mitä' Afrikan naisetkin. Ja kestinkin. Kristisoisin nykyistä asennetta jossa luomuna synnyttäviä pidetäänn naispiireissä jonain hihhuleina ja imettäjiä terroristeina. Raskaus ja synnytys ovat kuitenkin luonnollisia asioita, niitä on turha lähtökohtaisesti medikalisoida.
Täyttä asiaa siitä, kuinka nykyvanhemmat pistävät omat tarpeensa vauvan tarpeiden edelle.
Harmi jos pissikset ei kestä totuuden kuulemista.
"pitäsi suhtautua empaattisemmin" just joo.
että pissikset? :) Olet kyllä ylittänyt itsesi, kun et käyttänyt wt:tä tai narsistia tässä.
*ojentaa vuoden argumentti- palkinnon*
aikana?
Musta ihan järkevää, että äiti sitoutuu vauvaan ja sen hoitoon jo sairaalassa. Äiti menee sit suihkuun kun joku voi olla vauvan kanssa. Tai ottaa sinne vauvan mukaan. Niin mä tein.
Joo on huomattu. Itse en saanut vauvaa synnyttäneiden osastolla edes siksi aikaa niiden akkohen hoitoon, että olisin päässyt suihkussa käymään. Varmaan siitä olisi tullut vauvalle traumoja jos äiti olisi peseytynyt.
No jos nyt ihan todella kiinnostaa etkä vittuillaksesi kysy niin voin kertoa että vauva oli mukana suihkussa kotiuduttuani. Sitterissä istui ja huusi naama punaisena. Voihan sen noinkin tehdä, mutta miksi se ei voi olla sitä viittä minuuttia niillä hoitajilla.
ja toisekseen, mistä sä tiedät mitä kasvihuumeista ne käyttää synnytyskipuja helpottamaan.
useimmissa maissa maailmassa ilman kivunlievituksiä ja kummempia apuja. Länsimaissa on totuttu ajatukseen että kaikkea pitää hallita ja määrätä. Syntymä ja kuolema ovat kuitenkin ihmisen hallintakyvyn ulkopuolella. Itse kätilönä olen kyllä törmännyt useasti noihin synnyttäjiin, jotka tulevat valmiiksi kirjoitetun kaavan kanssa hakemaan jotain suoritussynnytystä ja jos esim vauvan kunnon takia ei voida lisätä puudutteita, mammasta lähtee kaikki ärräpäät. Its esynnytin molemmat lapseni ilman kivunlievitystä omasta halustani koska ajattelin, että minä kestän sen mitä' Afrikan naisetkin. Ja kestinkin. Kristisoisin nykyistä asennetta jossa luomuna synnyttäviä pidetäänn naispiireissä jonain hihhuleina ja imettäjiä terroristeina. Raskaus ja synnytys ovat kuitenkin luonnollisia asioita, niitä on turha lähtökohtaisesti medikalisoida.
Afrikassa varmasti suoritetaan myös amputointeja ilman puudutuksia. Pitäähän se nyt kestää. Voiko oikeasti olla terveydenhuollon ammattilaisia jotka ei ymmärrä että kivun kokeminen on yksilöllistä. Vähän vois koulutusta ehkä korjata.
Ja Afrikassa kyllä synnytykseen kuoleekin aikamoinen määrä äitejä ja vauvoja jatkuvasti.
Its esynnytin molemmat lapseni ilman kivunlievitystä omasta halustani koska ajattelin, että minä kestän sen mitä' Afrikan naisetkin. Ja kestinkin.
Kristisoisin nykyistä asennetta jossa luomuna synnyttäviä pidetäänn naispiireissä jonain hihhuleina ja imettäjiä terroristeina.
En ole havainnut, että nykyään jotenkin tosi laajamittaisesti esimerkiksi imetys tuomittaisiin, päinvastoin, nykyäideillä tuntuu olevan hyvin hallussa tieto imetyksen hyödyistä verrattuna vaikkapa niihin aikoihin, jolloin itse olen syntynyt (70-luvulla).
Jotain rutinaa voi tietysti kuulua vastalauseena sille, että joka paikassa toitotetaan suureen ääneen ja ainoana oikeana totuutena "vain luomusynnytys on oikea synnytys" -tyyppisiä mantroja. Juu, kipu on luonnollista, mutta niin olisi myös esimerkiksi korkea synnytyskuolleisuus ja korkea lapsikuolleisuus. Kaikkea ei pidä medikalisoida, mutta ei myöskään kieltää terveen järjen käyttöä.
Jos joltakulta onnistuu luomusynnytys tai kuuden kuukauden täysimetys, niin hienoa, onneksi olkoon vain. Mutta näitä ei saisi pitää äitiyden mittareina, kuten nykyään jatkuvasti tehdään. On hirveää lukea keskustelupalstoilta, miten äidit ruoskivat toisiaan, ja nyt sitä saa sitten lukea vielä Hesaristakin.
Miksi ei voi jättää vauvaa nukkumaan omaan koppaansa äidin sängyn vierelle siksi aikaa kun käy suihkussa? Näinhän sitä kai sitten kotonakin toimitaan.
HS:n juttu oli varmasti hyvin kärjistetty, mutta en minäkään kyllä ymmärrä jos pelkästään siksi vaaditaan synnytyksen käynnistämistä, että on kyllästynyt raskauteen. Tai vaaditaan sektiota siksi ettei alapää mene "piloille". Näitäkin kuulemma on.
No miksi ei voi vauva olla viittä minuuttia niiden "hoitajien" kanssa että saa rauhassa käydä suihkussa eikä tarvi sännätä sieltä kesken pois jos itku tulee? Miksi siellä edes on niitä hoitajia? Sama laittaa synnyttäneet vaikka hotelliin jos mitään apua ei haluta tarjota.
En tiedä vastausta miksi-kysymykseesi, mutta ehkä hoitajilla ei ole aikaa siihen? Silloin kun vielä oli tapana että hoitajat hoitivat vauvat synnytyksen jälkeen, oli myös erillinen huone vauvoille ja lastenhoitajia hoitamaan niitä vauvoja.
Jos menet seuraavan kerran synnyttämään niin kannattaa kysyä että miksi näin toimitaan. Jos kyseessä on vain tapa eikä sille ole mitään järkevää syytä niin ehkä tavasta on syytä poiketa jos tarpeeksi moni sen kyseenalaistaa.
Jospa nykyäideissä on noita oman ajan ja palvelun vaatijoita paljonkin. Kun vauva-palstaa lukee, en pitäisi sitä mahdottomana.
Paitsi että aiemmin synnäreillä on ollut vauvalat, eikä äitiyttä ole kyseenalaistettu jos on halunnut esim. levätä rankan synnytyksen jälkeen. Vauvalat on poistettu vasta vähän aikaa sitten ja todennäköisesti siksi että voidaan vähentää henkilökuntaa, ei siksi että vauvan henkinen terveys vaarantuu siitä että on hetken erossa äidistä.Nykyäideiltä vaaditaan enemmän kuin aikaisemmilta äideiltä.
Ei siitä ole kovin pitkä, kun äidit makasivat sairaalassa täyspassattavina viikon ja vauvat tuotiin vain imetettäväksi. Kun piti niiiiin levätä. Eli en nyt ihan täysin ymmärrä, mihin tarpeeseen varsinkaan kätilön pitää paheksua sitä, että joku jättää vauvan viideksi minuutiksi päivässä hoitajille hakeakseen esim. kupin kahvia alakerran kanttiinista.
Ei niille muutaman vuosikymmenen takaisille vätyssynnyttäjille kukaan alkanut vittuilemaan, että voi voi kun nyt pitää saada sitä omaa aikaa. Kokonainen viikko.
miten voisinkaan tietää, millainen synnytys tulee olemaan? Uskomatonta skeidaa.
että kivunlievityksen tarpeettomuus olisi Kätilöliiton virallinen kanta. Minua ainakin kätilö enemmänkin rohkaisi ottamaan epiduraalin, kun itse mietin, olenko huono synnyttäjä, jos niin teen (wtf?).
Mutta kyllä erikoistakin kohtelua sain osakseni: jätin lapsen kätilöille viideksi minuutiksi, kun menin käymässä vessassa (wc-tilojen ovessa oli erikseen lappu, ettei vauvoja saa sinne viedä), kun en halunnut jättää vauvaa siihen käytävälle yksin, niin johan vessasta tullessani joku (venäläinen) kätilö oli antamassa vauvalle lisämaitoa, koska hän luuli, että olin hylännyt nälkäisen vauvan ja lähtenyt mieheni kanssa kanttiiniin! Silloin annoin kyllä sekä suoraa että epäsuoraa palautetta tapahtuneesta.
Muuten kyllä kaikki olivat erittäin asiallisia ja ystävällisiä.
lapsen äiti eli siis synnyttänyt neljä kertaa ja ollut neljä kertaa synnärillä, joista kolme kertaa huoneessa, jossa oli kaksikin muuta äitiä ja kyllä jokainen äiti on aina jättänyt vauvan siksi aikaa vauvalaan, kun käy suihkussa tai kanttiinissa, yleensä molempia. Ei ole tullut mieleenkään paheksua.
Katsokaa vaikka kun menette seuraavan kerran sairaalan kanttiiniin, kyllä siellä on aina joku nainen, joka on juuri synnyttänyt, riippumahasta tunnistaa.
Vauvaa vauvalaan. Minä en vaan ymmärrä miksi en hoitaisi itse lastani. Sitähän se on, ruokailu lopetetaan kun vauva itke, vastasyntynyt otetaan suihkuun mukaannjne
Vauvaa vauvalaan. Minä en vaan ymmärrä miksi en hoitaisi itse lastani. Sitähän se on, ruokailu lopetetaan kun vauva itke, vastasyntynyt otetaan suihkuun mukaannjne
Minä kävin synnärillä suihkussa kun mies oli vauvan kanssa ja kotona suihkukäyntien ajan vauvaa on myös vahtinut mies.
Mitä se vauva siitä hyötyy, että äiti marttyyrimaisesti roudaa sen mukanaan suihkuun? Tätä en tajua.
en mäkään kärränyt vauvojani mihinkään vauvalaan., vaan ihan siinä kärryssään saivat olla, mun mukana.
Mutta ilmeisesti nämä monet ovat siellä suihkussa sitten todella kauan? Tai kanttiinissa? Kotona niillä voi olla vielä kurjempaa, kun ei voi lähteä kanttiiniin itsekseen...
ja minusta on ihan asiallista ajatella, että siihen akuuttiin kipeänäolo- ja univajetilanteeseen saisi apua sairaalasta (vauvaa hoidettaisiin että äiti saisi nukkua ja voimistua ja tervehtyä) VAIKKA sen jälkeen äiti huolehtiikin lapsestaan seuraavat 20 vuotta ilman sairaalan apua.
Minusta vauvan hoitoon ei tarvitse "sitoutua" heti parin tunnin kuluttua synnytyksestä, vaan vähitellen oman jaksamisen mukaan ja sitä sairaalahenkilöstön apua saisi käyttää hyväkseen minusta ihan ilman syyllistämistä. Jokainen päivä synnytyksen jälkeen tuo voimia takaisin ja kun äiti lähtee kotiin vauvoineen, hän on erilaisessa kunnossa kuin tunti tai päivä synnytyksen jälkeen. Minä ainakin koin näin jokaisen synnytykseni jälkeen ja uskon, että monilla muillakin oli samanlaisia kokemuksia.
Vain harvat ovat heti hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen. Mutta muutaman päivän kuluttua suurin osa. Minusta sairaala on paikka, jossa äiti saa levätä ja saa apua niin kauan kuin on taas "jaloillaan". Sitten lähtee kotiinkin energisempänä ja jaksaa kohdata sen vauva-arjen siellä paremmin.
että asenne tekstissä on aivan väärä. Ja kyllä tuo mielestäsi antaa aika paljon osviittaa siitä, mitä se on työssäkin. Ei minulla ainakaan ole mitään eri asennetta mahdollisia lehtijuttuja varten, vaan ihan samalla mennään niin töissä kun muuallakin.
T: hoitaja ja äiti