Miten ihmisillä on varaa olla hoitovapaalla
Kunnes lapsi täyttää 3v.? Haluaisin minäkin olla edes 2 v. asti mutta ei hemmetti kun ei ole varaa! Emme edes omista kuin ihan tavallisen ok-talon ja yhden auton. Vituttaa suorastaan koska näyttää siltä, että muilla se sujuu ihan tosta vaan. Mun miehellä on ihan tavistulot.
Kommentit (150)
Kun kaupunkilainen maksaa kiinteistöveroa jonkun 200 e/v, meillä maksetaan 3500 e. Täällä ei onneksi mikään maksa mitään!
taitaa olla landepaukkuja suurin osa palstalaisista eihän siellä peltojen keskellä mikään maksa.
Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta.
ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.Eli oma valintasi.
PS: neljän tonnin bruttotulot on pk-seudulla ihan keskivertoa, ja siitä jää käteen reilu kaksi tonnia. Progressio ja isommat elämiskustannukset tasoittavat tilannetta niin, että tuo vastaa n. kolmen tonnin bruttotuloja maaseudulla/pikkukaupungissa.
sinulle että hoidan lastani kotona edelleen enkä ole vielä hoitoon laittamassa vaikka rahat onkin tiukilla. Älä oleta mitään!! Ja juu asumme ihan normaalisti emme erityisen väljästi.
Tiedoksesi sulle, että puhut itsesi kanssa ristiin. MOT.
Mä mietin itse myös ihan samaa asiaa, kunnes laskeskelin hieman tarkemmin ja kävin perusteelliset neuvottelut mieheni kanssa. Mulla on asuntolainaa, mutta siihen voin anoa puoli vuotta lyhennyksetöntä aikaa (eli maksan vain korot). Mies maksaa sitten yhtiövastikkeen ja ostaa ruuat.
Autoilua (meillä kaksi autoa) tulee varmasti vähennettyä, mutta niillä muutaman tonnin säästöillä, jotka mulla on, saan maksettua verot+vakuutukset ja bensat.
Joo, en voi tilata espritiltä hoitovapaan aikana, mutta on se mahdollista pitää hoitovapaata!
ja espoossa pulitetaan lähtökohtaisesti se 150 000 ainakin.
niin ja meidän asuntoa vastaava maksaa keskisuomessa 85 000 e ja espoossa 330 000 e.
että kukas tässä maksaa ja mitä.
Miehen tulot nettona noin 1700e/kk.
Minun "tuloni" ovat
-kht, 460e
-lapsilisät 217 (vai kuinka paljon ne nykyään ovatkaan)
-elarit 147e
Asuinkaupunkin Pori
Lapsia kaksi 2v ja 6v
Asumiskulut 800e (yhtiövastike ja lainanlyhennys)
Tietenkin päälle tulevat muut laskut kuten sähkölaskut, vakuutukset sekä autoon liittyvät kulut.
Hyvin näillä toimeen tulee.
maksajaa. Elareita saan minimin lasten isältä..
en muuttanut omakotitaloon ym.ennen hoitovapaata. Asuin hieman ahtaammin ja säästin lapsen tuloon.
hoitovapalla sitten eleltiin näillä säästöillä.
Se onko varaa ei ole sama asia kuin et onko rahaa
Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta.
ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.Eli oma valintasi.
PS: neljän tonnin bruttotulot on pk-seudulla ihan keskivertoa, ja siitä jää käteen reilu kaksi tonnia. Progressio ja isommat elämiskustannukset tasoittavat tilannetta niin, että tuo vastaa n. kolmen tonnin bruttotuloja maaseudulla/pikkukaupungissa.
sinulle että hoidan lastani kotona edelleen enkä ole vielä hoitoon laittamassa vaikka rahat onkin tiukilla. Älä oleta mitään!! Ja juu asumme ihan normaalisti emme erityisen väljästi.
Tiedoksesi sulle, että puhut itsesi kanssa ristiin. MOT.
-4-
eihän siellä peltojen keskellä mikään maksa.
Ole edullisempaa