Miten ihmisillä on varaa olla hoitovapaalla
Kunnes lapsi täyttää 3v.? Haluaisin minäkin olla edes 2 v. asti mutta ei hemmetti kun ei ole varaa! Emme edes omista kuin ihan tavallisen ok-talon ja yhden auton. Vituttaa suorastaan koska näyttää siltä, että muilla se sujuu ihan tosta vaan. Mun miehellä on ihan tavistulot.
Kommentit (150)
tiedätkö, voit olla ostamatta mitään esim .vuoden ajan...kysymys on siitä, mikä sinulle on ykkkönen.Lapsi ei ole ykkönen niille,jotka menee heti töihin.sori.
Vuokrasta 850 ei niin vaan oteta lyhennysvapaata ja asumistukeakaan ei tippunut.
Se miksi ei ole omistusasuntoa on taas toinen juttu. Kaikki eivät saa lainaa, kaikilla ei vakuudet vaan riitä eikä ole takaajia.
oon ollu nyt 1,5 v hoitovapaalla ja ihan hyvin pärjätään.En koe että olisin jäänyt jotenkin paitsi jostain ja oikeestaan aina on saatu ostettua se mitä on tarvittukkin.Jopa toinen auto hoitovapaalla.Mieheni tienaa noin 3000€ (jää käteen) ja lyhennämme lainoja yhteensä 850 €/kk miehen palkasta,päälle sit vielä muut laskut.OK-talossa asutaan...minä saan kotihoidontuen+lapslisän= n.360 €...
edullisempaan taloon. Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta. Se että ois 4000 e tulot on jo todella hyvä tilanne.
SINÄ olet kotona ja teet ruuat y. Et osta mitään, paitsi aivan pakollisen.Kaikki isot ostokset siirretään eteenpäin.Lopweta toi rutina ap.Lapset ei tarvi koko ajan kaikkee, sekin on oma valinta.Taidat olla uusavuton ???
Itse asiassa olimme juuri vaihtaneet upouuteen autoon, lyhensimme sitä 400e/kk+bensat.
-4-
sitten asunto ja vasta sitten lapsi. Siten minulla oli rahaa säästössä enkä tarvinnut mieheltä euroakaan, vaikka olin hoitovapaalla. Ihan samalla tavalla reissattiin ja auto vaihdettiin uudempaan kuin jos olisin ollut töissä.
Elämä on valintoja. Minä valitsin ajan lapsenni kanssa ja tylsästi "mummoäitiyden", mutta eipä ole tarvinnut rahoja laskea.
SINÄ olet kotona ja teet ruuat y. Et osta mitään, paitsi aivan pakollisen.Kaikki isot ostokset siirretään eteenpäin.Lopweta toi rutina ap.Lapset ei tarvi koko ajan kaikkee, sekin on oma valinta.Taidat olla uusavuton ???
Luuletko et ostelen koko ajan kaikkea? Herää!
oon ollu nyt 1,5 v hoitovapaalla ja ihan hyvin pärjätään.En koe että olisin jäänyt jotenkin paitsi jostain ja oikeestaan aina on saatu ostettua se mitä on tarvittukkin.Jopa toinen auto hoitovapaalla.Mieheni tienaa noin 3000€ (jää käteen) ja lyhennämme lainoja yhteensä 850 €/kk miehen palkasta,päälle sit vielä muut laskut.OK-talossa asutaan...minä saan kotihoidontuen+lapslisän= n.360 €...
vähänpä te sen omakotitalonne lainoja makselette, jos 850 e kuussa yhteensä tosiaan pitää paikkansa. mä maksan meidän asunnosta oman osuuteni eli yli 900 e kuussa mikä on vain puolet kokonaispotista joka on lähes 2000 euroa kuussa... missäs noin halvalla asuu okt:ssa?
ja miten sun miehes palkka voi olla noin alhainen, itselläni on yli kolme tonnia ja miehellä parhaimmillaan kuusikin tonnia kuussa ja silti ei perkele ole varaa miettiä mitään hoitovapaita!
Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta.
ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.
Eli oma valintasi.
PS: neljän tonnin bruttotulot on pk-seudulla ihan keskivertoa, ja siitä jää käteen reilu kaksi tonnia. Progressio ja isommat elämiskustannukset tasoittavat tilannetta niin, että tuo vastaa n. kolmen tonnin bruttotuloja maaseudulla/pikkukaupungissa.
on tavistulot ja maksamme vuokraa 1200 euroa kuussa. Yksi auto. Kahdesta lapsesta elarit yht. 400 euroa kuussa.
Silti olen kotona, kunnes lapsi 3v. Ei käydä missään matkoilla, teen ruoan itse.
Lyhensin tosiaan asuntolainaakin hoitovapaalla kuten olisin ollut töissä eikä muistakaan menoista tarvinnut tinkiä, meillä kävi mm. siivooja. Kotona olin 2 x 3 vuotta (välissä vajaa vuosi töissä).
sitten asunto ja vasta sitten lapsi. Siten minulla oli rahaa säästössä enkä tarvinnut mieheltä euroakaan, vaikka olin hoitovapaalla. Ihan samalla tavalla reissattiin ja auto vaihdettiin uudempaan kuin jos olisin ollut töissä.
Elämä on valintoja. Minä valitsin ajan lapsenni kanssa ja tylsästi "mummoäitiyden", mutta eipä ole tarvinnut rahoja laskea.
Miksi ihmiset haalii maallista omaisuutta. Ennemmin asun vuokralla ja vietän kallisarvoiset vuodet pienten lasten kanssa kuin omistan asunnon. On asioita, joita ei voi mitata rahassa. Jokainen päättäköön itse mitkä asiat laittaa tärkeysjärjestyksessä tärkeimmiksi.
vähänpä te sen omakotitalonne lainoja makselette, jos 850 e kuussa yhteensä tosiaan pitää paikkansa. mä maksan meidän asunnosta oman osuuteni eli yli 900 e kuussa mikä on vain puolet kokonaispotista joka on lähes 2000 euroa kuussa... missäs noin halvalla asuu okt:ssa?
ja miten sun miehes palkka voi olla noin alhainen, itselläni on yli kolme tonnia ja miehellä parhaimmillaan kuusikin tonnia kuussa ja silti ei perkele ole varaa miettiä mitään hoitovapaita!
ihan järjetöntä mussuttaa, ettei ole varaa jäädä hoitovapaalle, jos bruttotulot teillä on noin 8000-9000 euroa ja asuntolainaa pitää lyhentää liki kaksi tonnia kuussa.
Haet sitä lyhennysvapaata nyt ekana ja opettelet elämään suu säkkiä myöden.
Eikä vain ne joilla on varaa olla hoitovapaalla mutta kuten joku jo sanoi: ei ne tulot vaan menot. Mutta tänä päivänä ei pysty edullisesti enää asua muuta kuin kaupungin vuokralla. Palkat ei riitä mihinkään
2 lasta, molemmat hoidettu kotona vähän yli 2-vuotiaaksi. Miehen tulot 3 000 e/kk, mun tulot 4 000 e/kk. Lainaa kerrostalikolmiosta n. 200 000 euroa, lyhennyksiin ja vastikkeeseen menee n. 1 800 e/kk.
Hyvin pärjätään; säästin omista palkoistani n. 20 000 euroa tilille odottamaan hoitovapaata. Mies oli ekan kanssa vuoden kotona, kun on pienempipalkkainen.
eihän siellä peltojen keskellä mikään maksa.
Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta.
ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.Eli oma valintasi.
PS: neljän tonnin bruttotulot on pk-seudulla ihan keskivertoa, ja siitä jää käteen reilu kaksi tonnia. Progressio ja isommat elämiskustannukset tasoittavat tilannetta niin, että tuo vastaa n. kolmen tonnin bruttotuloja maaseudulla/pikkukaupungissa.
sinulle että hoidan lastani kotona edelleen enkä ole vielä hoitoon laittamassa vaikka rahat onkin tiukilla. Älä oleta mitään!! Ja juu asumme ihan normaalisti emme erityisen väljästi.
ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.Eli oma valintasi.
sinulle että hoidan lastani kotona edelleen enkä ole vielä hoitoon laittamassa vaikka rahat onkin tiukilla. Älä oleta mitään!! Ja juu asumme ihan normaalisti emme erityisen väljästi.
Tiedoksesi sulle, että puhut itsesi kanssa ristiin. MOT.
Ihan hyvin, muutenkin totuttu pärjäämään pienillä tuloilla, eikä omistettu silloin asuntoa eikä autoa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot :)