Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa olla hoitovapaalla

Vierailija
03.08.2012 |

Kunnes lapsi täyttää 3v.? Haluaisin minäkin olla edes 2 v. asti mutta ei hemmetti kun ei ole varaa! Emme edes omista kuin ihan tavallisen ok-talon ja yhden auton. Vituttaa suorastaan koska näyttää siltä, että muilla se sujuu ihan tosta vaan. Mun miehellä on ihan tavistulot.

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 2v, mä hoitovapaalla, mies työtön/pätkätyöläinen. Asutaan hki keskustassa, velaton omistusasunto, vastike 350e/kk. Ei autoa. Saan hoitolisän ja asumistuen. Halpaa perusruokaa, vaatteita kirppiksiltä, alesta, kavereilta; tehään paljon ilmaisjuttuja. Isovanhemmat osti rattaat ja ostelee lapselle vaatteita. Ei maksullisia harrastuksia paitsi lapsella. Myyn lapsen pienet vaatteet kirppiksillä. Leffassa käydään päivänäytöksissä. Matkustus vaan kotimaassa. Köyhäily on ihan hauskaa kun tietää sen olevan väliaikaista.

Vierailija
2/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko varaa ei ole sama asia kuin et onko rahaa

Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta.

ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.

Eli oma valintasi.

PS: neljän tonnin bruttotulot on pk-seudulla ihan keskivertoa, ja siitä jää käteen reilu kaksi tonnia. Progressio ja isommat elämiskustannukset tasoittavat tilannetta niin, että tuo vastaa n. kolmen tonnin bruttotuloja maaseudulla/pikkukaupungissa.

sinulle että hoidan lastani kotona edelleen enkä ole vielä hoitoon laittamassa vaikka rahat onkin tiukilla. Älä oleta mitään!! Ja juu asumme ihan normaalisti emme erityisen väljästi.

Tiedoksesi sulle, että puhut itsesi kanssa ristiin. MOT.

Se on eri asia. Jos mulla on nyt tilillä vaikkapa 800 e, en voi tuhlata sitä esim isoon hankintaa koska muutoin jäisi laskut maksamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko varaa ei ole sama asia kuin et onko rahaa

Emme kuitenkaan halua asua kerrostalossa tai liian pienessä talossa. Emme todellakaan ole tehneet huonoja valintoja vaan yritetty kaikessa miettiä kokonaisuutta.

ette HALUA asua kerrostalossa. No joo, sulle siis (ap?) on selvästikin tärkeämpää asua väljästi kuin hoitaa taaperot kotona.

Eli oma valintasi.

PS: neljän tonnin bruttotulot on pk-seudulla ihan keskivertoa, ja siitä jää käteen reilu kaksi tonnia. Progressio ja isommat elämiskustannukset tasoittavat tilannetta niin, että tuo vastaa n. kolmen tonnin bruttotuloja maaseudulla/pikkukaupungissa.

sinulle että hoidan lastani kotona edelleen enkä ole vielä hoitoon laittamassa vaikka rahat onkin tiukilla. Älä oleta mitään!! Ja juu asumme ihan normaalisti emme erityisen väljästi.

Tiedoksesi sulle, että puhut itsesi kanssa ristiin. MOT.

Se on eri asia. Jos mulla on nyt tilillä vaikkapa 800 e, en voi tuhlata sitä esim isoon hankintaa koska muutoin jäisi laskut maksamatta.

Tuossa tapauksessa sinulla ei ole VARAA siihen isoon hankintaan.

Joten miten päin sinä kielitaidoton ystäväiseni olitkaan hiusta halkomassa, hmmm....?

Vierailija
4/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoa, ei omakotitaloa, vaan vuokrakaksio Helsingissä.

Vierailija
5/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkia kakaroita jos niihen ei ole varaa? Senkus vituttaa nyt sitten.

Vierailija
6/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1 ja 2v lapsen kanssa kotona, saan lapsilisät, kodinhoitotukea ja kuntalisää n.700e. (jää käteen).

Näistä maksetaan asuntolaina 1100e. Puhelinlaskut, netti, sähkölasku ja kerran vuodessa autovakuutus, tv-lupa... Muita laskuja ei taida olla.

Joten hyvin pärjätään.

Vierailija
7/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1 ja 2v lapsen kanssa kotona, saan lapsilisät, kodinhoitotukea ja kuntalisää n.700e. (jää käteen).

Näistä maksetaan asuntolaina 1100e. Puhelinlaskut, netti, sähkölasku ja kerran vuodessa autovakuutus, tv-lupa... Muita laskuja ei taida olla.

Joten hyvin pärjätään.

tai osta vaatteita? Entä lapset, eikö ne käytä lainkaan vaippoja tai kasva ulos vanhoista vaatteista? Ette pese itseänne myöskään ilmeisesti lainkaan, kun hygieniamenot ovat 0 e? Käytä koskaan mitään lääkkeitä tai käy lääkärissä? Entä kotivakuutus? Vesimaksu? Jos asutte omakotitalossa, mites kiinteistövero? Katumaksu?

No joo, uskon kyllä, että pärjäätte noilla tuloilla, kunhan vaan vähän huvitti tuo sun menolaskelmasi.

Vierailija
8/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin heti plussattuani 1000e kuussa ja äitiyslomalla säästin 500e kuussa eli äippäloman jälkeen säästöä oli noin 14000e joka riitti tonni kuussa-metodilla vajaa 1,5v. Jokaisen lapsen kanssa olen tehnyt samoin. Miehen palkalla ei eletä, ja meidän kunnassa kuntalisäkin on vain köyhille, eli jos mies tienaa yli 2800 ei saa hoitolisää eikä kuntalisäää. Mies tienaa just ton rajan verran eli sain vain sen perushoitorahan n. 300e kk. Sillä ei tod elä! Mutta ton lisäksi oli se etukäteen säästetty 100e per kk käytössä.

Ilman ennakkosäästöjä mulla ei olii ollut päivänkään hoitovapaamahdollisuutta.

Ps. Kaikkien av mammojen miehet ei ole suurituloisia, tämä on internet ja tämä on av, jossa valehdellaan niin että korvat heiluu.

Vierailija
9/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskituloisia, mies tienasi noin tonnin kuussa enemmän. Asuntolainaa lyhennettiin 1000e kuussa myös hoitovapaalla, säästöihin ei tarvinnut koskea, ryanairilla lennettiin lomille, kirpparia+kotiruokaa, ei maksullisia harrastuksia.

Hoitovapaat puolitettiin, siitä tuli iso verohyöty kun molempien veroprosentit laskivat. Kannattaa oikeasti laskea mitä se "palkkahävikki" todellisuudessa on kun mies jää hoitovapaalle. Meillä miehen vapaa ei tullut kalliimmaksi kuin minunkaan.

Ei mielestäni eletty mitenkään niukasti vaikkei mitään tukia tai isovanhempien avustuksia kotihoidontuen lisäksi saatukaan. Ainut mikä vähän harmittaa on se hoitovapaat ei kerrytä ikälisiä ja eläkekertymäkin on niukka...

Vierailija
10/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon ollu nyt 1,5 v hoitovapaalla ja ihan hyvin pärjätään.En koe että olisin jäänyt jotenkin paitsi jostain ja oikeestaan aina on saatu ostettua se mitä on tarvittukkin.Jopa toinen auto hoitovapaalla.Mieheni tienaa noin 3000€ (jää käteen) ja lyhennämme lainoja yhteensä 850 €/kk miehen palkasta,päälle sit vielä muut laskut.OK-talossa asutaan...minä saan kotihoidontuen+lapslisän= n.360 €...

vähänpä te sen omakotitalonne lainoja makselette, jos 850 e kuussa yhteensä tosiaan pitää paikkansa. mä maksan meidän asunnosta oman osuuteni eli yli 900 e kuussa mikä on vain puolet kokonaispotista joka on lähes 2000 euroa kuussa... missäs noin halvalla asuu okt:ssa? ja miten sun miehes palkka voi olla noin alhainen, itselläni on yli kolme tonnia ja miehellä parhaimmillaan kuusikin tonnia kuussa ja silti ei perkele ole varaa miettiä mitään hoitovapaita!

Asuntolainaa 190 000 ja maksamme 860 e/kk asuntolainaa.

Tosin lapseni on kyllä päiväkodissa. Täällä ei saa mitään kuntalisää jos jää kotiin, joten aivan turhaa kuvitella jäävänsä edes. Mieheni tienaa bruttona 1600 euroa. Joten voitte vaan kuvitella mikä tilanne olisi jos jäisin kotia :D

Vierailija
11/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tienaa ehkä 2300€/kk käteen eli ei edes kovin paljoa ja vuokra n.950€. Ekan lapsen aikana mies tienasi vielä vähemmän mutta silti tultiin toimeen. Autoa ei tarvita, kun julkinen liikenne on niin hyvä ja työpaikka melkein vieressä. Helsingissä asutaan jos sillä on jotain merkitystä tähän.

Vierailija
12/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muihin isoihin kaupunkeihin? Täytyykö kaikkien asua samassa läjässä niin, että asuntojen hinnat nousevat pilviin?

Jos ihmiset hajauttaisivat kotejaan ympäri maata, niitä työpaikkojakin (ja kouluja, päiväkoteja, palveluita) olisi muuallakin kuin vain suurissa asutuskeskittymissä.

terv. yksi pikkukaupunkilainen, jolla on ihan hyvin rahaa asua isossa omakotitalossa ja olla hoitovapaalla

Vierailija
13/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin erikoistuneella alalla, eikä meille olisi missään muualla päin Suomea töitä molemmille. Siksi.

Vierailija
14/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muihin isoihin kaupunkeihin? Täytyykö kaikkien asua samassa läjässä niin, että asuntojen hinnat nousevat pilviin?

Jos ihmiset hajauttaisivat kotejaan ympäri maata, niitä työpaikkojakin (ja kouluja, päiväkoteja, palveluita) olisi muuallakin kuin vain suurissa asutuskeskittymissä.

terv. yksi pikkukaupunkilainen, jolla on ihan hyvin rahaa asua isossa omakotitalossa ja olla hoitovapaalla

Maaseudulla ei ole töitä. Muuten olisi ihana asua siellä.

Vierailija
15/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oikeastaan kenelläkään tuttavapiiristäni, joka koostuu enimmäkseen akateemisen koulutuksen saaneista. Hassua, kun täällä aina annetaan neuvoksi, että pakkoko on ostaa omistusasuntoa tai eikö voi vähentää tuhlailua siksi aikaa. Entäs kun on pakko asua omistusasunnossa siksi, että ei ole rahaa asua vuokralla. Ja kun kaikki menot on jo minimissä muutenkin, eikä palkkakaan niihin riitä.

Vierailija
16/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oikeastaan kenelläkään tuttavapiiristäni, joka koostuu enimmäkseen akateemisen koulutuksen saaneista. Hassua, kun täällä aina annetaan neuvoksi, että pakkoko on ostaa omistusasuntoa tai eikö voi vähentää tuhlailua siksi aikaa. Entäs kun on pakko asua omistusasunnossa siksi, että ei ole rahaa asua vuokralla. Ja kun kaikki menot on jo minimissä muutenkin, eikä palkkakaan niihin riitä.

siksi, että ei HALUA tinkiä mistään. Eli on aika näköalaton siinä mielessä.

Kyllä se on totta, että esim. täällä stadissa ei keskituloiselle, kahden työssä käyvän perheelle ole kamalasti vaihtoehtoja omistusasumiselle. Kuntien vuokra-asuntoa ei tuolla yhtälöllä saa, ja yksityisillä vuokramarkkinoilla joutuu perheasunnosta pulittamaan hervottomat vuokrat. MUTTA sittenkin on usein niitä vaihtoehtoja: ottaa lyhennysvapaata (korothan on nyt tosi alhaalla) tai vaihtaa asoon.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta tuohon - esim. oma ystäväni elätti perhettään yksin, koska maahanmuuttaja miehensä ei päässyt millään töihin. Mutta useilla olisi, jos olisi halua.

-se stadilainen alkupäästä ketjua, itse+miehensä myös akateemisia -

Vierailija
17/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vain paskaa niskaansa. Onneksi on ymmärtäviä ystäviä jotka TUKEVAT eivätkä tuomitse. Sääliksi käy te haukkujat kun teillä ei ole elämää kuin täällä. Muuta ei osata kuin syyllistää ja haukkua. Mä häivyn täältä. Jatkakaa te ihmeessä täällä. Ja se yks jankuttava mamma siitä et onko varaa vai rahaa niin näköjään tyhmälle on turha yrittää selittää. Sulle on sit varmaan tutumpia sanoja perintä ja ulosmittaus kun et tajua. Kiitos sen sijaan niille kanssasisarille jotka syyttämättä kertovat elämästään. Ap

Vierailija
18/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juuri ja juuri varaa olla kotona, kunnes nuorempi lapsista on 2,5v ja vanhempi 4,5v. Näin se käy:

-ennen raskauksia olin kerännyt itselleni säästöjä 20 000. Olen käyttänyt niitä joka kuukausi hoitovapaan aikana, olen tehnyt budjetin, minkä verran saa säästöjä mennä kuussa. Lisäksi olen varannut osan säästöistä yllättäviä menoja, kuten viimeviikkoista tiskikoneen hajoamista, varten.

-pidämme kaksi vuotta lyhennysvapaata asuntolainasta.

-mies ansaitsee bruttona 3800e.

-emme käy ollenkaan ulkomailla tai juuri muutenkaan matkaile. Kesäloma sujui mökkeilyn merkeissä, kivaa ja halpaa.

-ostan lapsille vaatetta kirppiksiltä ja alennuksista, esim. talvivaatteet ostin kevätkesän aleista kokonaan.

-myyn turhaksi jääneet tavarat huutiksessa.

-olemme vaihtaneet kaupaksi sittarin tilalle lidlin ja teemme ostoslistan aina sen mukaan, mikä on sillä hetkellä tarjouksessa. Niin pystyy säästämään todella paljon!

-en osta itselleni uusia vaatteita kuin aivan pakolliset, mies tekee samoin.

-olen lopettanut muut lehtitilaukset, paitsi hesarin.

-niin ja vanhemman lapsen ollessa parivuotias olin puoli vuotta töissä ennen uudelle äitiyslomalle jäämistä. Joten ihan koko tätä pätkää ei ollut varaa olla kotosalla.

Uskallan vetää talouden näin tiukille, koska minulla on ammatti, jolla pääsee töihin koska vain ja melkein mihin vain haluaa. Ja palkkakin on yli kolme tonnia bruttona. Jos olisi uhkaa työttömyydestä, en uskaltaisi olla kotona näin pitkään.

Vierailija
19/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona kahden lapsen kanssa kunnes nuorimmainen oli 2v10 kk. Eli melkein 6 vuotta (lapsilla n. 3 v ikäero).

Molemmilla vanhemmilla oli ammatti ja työpaikka ennen lasten saamista. Rahaa myös säästössä.

Velkaa oli 140 000 kun olin hoitovapaalla ja äitisylomalla. Velkaa maksettiin kuten ennenkin.

Mistä tingittiin...

-ei tilattu lehtiä

-ei syöty ravintolassa

-ostettiin vain välttämättömät vaatteet

-lasten vaatteet käytettynä aina kun löytyi

-pienet vaatteet myytiin ja sillä rahalla kirppikseltä sopivaa tilalle

-ruoka tehtiin itse

-ei matkusteltu

-ei käyty elokuvissa, teatterissa tai muuallakaan

Ylipäänsä karsittiin kaikki menot minimiin, mutta ihan oli ruokaa ym tarpeelista tarpeeksi.

Töihin menin, koska oli vakipaikka odottamassa. Tuntuupa kaikki raha menevän nytkin.

Kahden lapsen päivähoito + bussilippu + enemmän ajoa autolla + työvaatteet + kiire arjessa aiheuttaa lisäkuluja. Aina ei ehdi tehdä ruokaa, työpaikalle tulee ostettua kalliit eväät. Käydään ravintolassa, elokuvissa jne.

Pelkistä valinnoista siis kiinni miten raha riittää. Kieltämättä se kitkuttaminen ja kaikessa säästäminen on pitkän päälle aika rasittavaa.

-

Vierailija
20/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Monessa perheessä pitää olla kaksi autoa. Jos toinen ei ole töissä, kakkosauto (ja usein ykkönenkin) voi olla sellainen muutaman satasen kottero, jonka kulut ovat vähäiset.

Asuminen voi olla hyvinkin kallista, ja edullisempaa voi olla vuokralla asuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä