Miten ihmisillä on varaa olla hoitovapaalla
Kunnes lapsi täyttää 3v.? Haluaisin minäkin olla edes 2 v. asti mutta ei hemmetti kun ei ole varaa! Emme edes omista kuin ihan tavallisen ok-talon ja yhden auton. Vituttaa suorastaan koska näyttää siltä, että muilla se sujuu ihan tosta vaan. Mun miehellä on ihan tavistulot.
Kommentit (150)
heh, no mä taas puolestani just mietin että miten on varaa olla töissä...laskeskelin että kun laitetaan kaksi lasta päivähoitoon joudutaan pienituloisuudesta huolimatta maksamaan n 400 euroa lastenhoidosta, sen lisäksi toiselle taas työmatkakulut ja työpaikkaruokailut, töihin pakko olla kotivaatetta parempaa....
laskin että kun menen töihin meidän tulot kasvaa vissiin 400 euroa ja siitähän menee se 150 jo työssäkyntikustannuksiiin...
me tosin asutaan pääkapukiseudlla ja saadaan kuntalisää...
kotihoidontuki, asumistuki, elatusmaksu, lapsilisä, kuntalisä, toimeentulotuki.
Kiinteinä menoina VUOKRA-asunto, sähkö, vesi, henkivakuutukset ja kotivakuutus.
Ei ole autoa.Elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada.
minusta on väärin olla toimeentulotuen turvin hoitovapaalla. Jos kotihoidontuki ei riitä niin silloin pitäisi kyllä käyttää säästöjään tai mennä töihin.
Mieheni kuoli viisi vuotta sitten, kun olin hoitovapaalla ja oltiin otettu massiivinen asuntolaina. Menetin työni pian sen jälkeen, koska en suoriutunut entiseen malliin, kun palasin hoitovapaalta töihin. Asuntomme ei meinannut mennä kaupaksi eikä minulla ollut enää varaa maksaa lainaakaan, joten jouduin myymään omistamani asunnon huonoon hintaan ja kärsin tappiota ja nyt olen vuokralaisena yhä huimasti asuntovelkainen.
Nyt jos voisin valita toisin, olisin suostunut vain pieneen lainaan mieheni kanssa ja palannut ajoissa äitiysloman jälkeen töihin. Mutta ei. Koskaan ei voi tietää koska joutuu jättämään hyvästit rakkaimmilleen. Siksi ei kannata elää sitku-elämää.
se taitaa mennä niin että ns. keskituloiset pystyy huonommin kuin köyhemmät tai parempi tuloiset.
Esim itse kun meillä molempien käteen jäävä palkka on about 1400 euroa kuussa.. niin ei saa asumistukea ja pääkaupungin pienetkin vuokra-asunnot maksaa sen 1000 euroa kuussa. Päivähoitopaikka kahdella näillä tuloilla on sen 400 euroa.
toisen palkka menee siis pelkkään vuokraan ja lastenpäivähoitomaksuun kokonaisuudesaan. ja sillä toisella 1400 täytyy sitten maksaa kaikki muu työmatkoista, ruuista, sähköstä jne lähtien 4 hengelle. sekä harrastukset, lapsille koko ajan isompaa vaatetta...
pakko olla provo, mitäs niin et pysty?!
sun mies on töissä ja saa kuukausipalkka!
pitäis vaan selvitellä mihin teidän rahat menee niin sitä se selviää!
Kerropa tulot ja menot, minäpä kerron sulle miten sulla voisi olla myös varaa olla hoitovapaalla.
Mutta säästäähän siinä tarhamaksut, työmatkakulut ym. Monen lapsen kanssa nämä ovat monta sataa euroa. Uskoisin että moni pitää lyhennysvapaita lainoista, se lisää käyttörahaa huomattavasti. Etenkin kun ajattelee että monet asuvatkin aika uusissa asunnoissa tai taloissa. Minusta tulot ovat ihan hyvät jos kumpikin ansaitsee 4000...
Mieheni kuoli viisi vuotta sitten, kun olin hoitovapaalla ja oltiin otettu massiivinen asuntolaina. Menetin työni pian sen jälkeen, koska en suoriutunut entiseen malliin, kun palasin hoitovapaalta töihin. Asuntomme ei meinannut mennä kaupaksi eikä minulla ollut enää varaa maksaa lainaakaan, joten jouduin myymään omistamani asunnon huonoon hintaan ja kärsin tappiota ja nyt olen vuokralaisena yhä huimasti asuntovelkainen.
Nyt jos voisin valita toisin, olisin suostunut vain pieneen lainaan mieheni kanssa ja palannut ajoissa äitiysloman jälkeen töihin. Mutta ei. Koskaan ei voi tietää koska joutuu jättämään hyvästit rakkaimmilleen. Siksi ei kannata elää sitku-elämää.
osanottoni miehesi menetykseen. raskaasti on elämä sinua kohdellut. Ehkäpä kertomasi toimii jollekulle esimerkkinä siitä, että kannattaisi ainakin isoja lainoja ottaessaan ottaa myös puolisoille henkivakuutus ja joku sellainen maksuturvavakuutus.
Koska elämän pituutta ei tiedä ja kannattaa ajatella mahdollisia lapsia ja puolisoaan myös taloudullisesti varautumalla odottamattomaan.
no meillä on varaa olla sen vuoksi, että jo vuosia ennen lastentuloa säästetyt asunnonostoa varten suunnitellut varat otettiinkin elämiseen. Eli me asumme vuokralla varmaan lopunikäämme näillä tuloilla...
4000 brutto jää 2000??? miten voi olla kun miän 3000 br. jää 2000 netto?
on palkka 4100 ja käteen jää 2400. Verotus ei tietenkään mene kaikilla ihan samoin...
4000 brutto jää 2000??? miten voi olla kun miän 3000 br. jää 2000 netto?
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta aloituksessa pisti heti silmään auto ja omakotitalo. Nekö on ihan "tavisjuttuja"? Mielestäni ne ovat kalliita ylellisyysasioita. Me olimme miehen kanssa vuorotellen hoitovapaalla, mutta asummekin kerrostalossa eikä ole autoa. Tosin molempien palkatkin ovat ihan hyvät.
Miehen bruttotulot ovat olleet näinä vuosina n. 7000-9000€/kk. Meillä ei kummallakaan ollut enää opintolainaa, kun rupesimme suunnittelemaan lasten hankintaa. Laitoimme ennen lapsia rahaa sivuun, että oli myös säästöjä. Autot on ostettu käteisellä, eli lainaa on vain omakotitalosta. Sekin ihan perus kämppä. Asumme 40km Helsingistä.
Espoossa saa kuntalisää, sillä ostaa lapselle jo paljon vaatteita ja tarvikkeita.
Hyvin on ollut varaa, vaikka ei ole huipputuloja; yhteistulot bruttona alle 6000e "parhainakin" kuukausina muulloin n.5000e. Asuminen pääkaupunkiseudulla on kalliimpaa, joten kuntalisä tulee täällä ihan tarpeeseen.
edes puolison palkka ja asumismuoto ja asuinkaupunki.
Tai sitten saavat jo muutenkin tulonsiirtoja ja tukia.
Ja toisia auttavat isovanhemmat, rahallisesti ja muuten.
Lapsemme olivat 5v ja 3½v kun aloittivat pk-uransa.
Me maksoimme tuon aikana asuntolainaamme normaalia vähemmän ja olipa tuon vikan ½v ajan lainalyhennysvapaata aikaakin.
Miehen bruttotulot olivat tuolloin n.3000e/kk.
Omistusasunnon hankinta ja lainan ottaminen lykätty hoitovapaiden jälkeen.
Olennaista on vähentää menoja.
Jos teillä ap on iso asuntolaina, kannattaa mennä itseensä. Kuka käski ottaa niin ison lainan, että mitään ei jää säästöön?
Onneksi asuntolainaan saa lyhennysvapaita, sen kun kysyt pankista. Korot pitää maksaa, mutta lyhennyksiin saa helposti esim. vuoden tauon.
Kun olet kotona, et kuluta työmatkoihin, työvaatteisiin tai työpaikkalounaisiin. Tee ruuat itse.
Meillä mukulat hoidettiin kotona, kunnes kuopus oli 2,5-vuotias. Mies ja minä ansaitsemme about saman verran eli n. neljä tonnia bruttona, eli mistään hurjista tuloista ei ole kyse. Sain perukotihoidontuen ja Helsinki-lisän. Asuntolainaan (kerrostaloneliöstä P-Helsingissä) hain lyhennysvapaan. Eikä tehnyt edes tiukkaa, matkustelimmekin hoitovapaan aikana.
Ja saimme rahaa yhdestä asuntokaupasta. Elimme leveästi.
Ei muuten olisi ollutkaan varaa...
kotihoidontuki, asumistuki, elatusmaksu, lapsilisä, kuntalisä, toimeentulotuki.
Kiinteinä menoina VUOKRA-asunto, sähkö, vesi, henkivakuutukset ja kotivakuutus.
Ei ole autoa.
Elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada.